Banja Luka 24 i Svijet.info: Klikbejt naslovi za desetine hiljada pratilaca

Prema metodologiji Raskrinkavanja, ocjenu klikbejt dobija medijski izvještaj čiji naslov obećava informaciju koje nema u članku. Članci identičnih klikbejt naslova se gotovo simultano objavljuju na portalima Banja Luka 24 i Svijet.info.

Korisnici/e Facebooka prijavili/e su sumnje u dezinformacije u nekoliko članaka portala Banja Luka 24. Pregledom sadržaja ovog portala, ustanovili smo da se radi uglavnom o člancima sa klikbejt naslovima. Ovi naslovi obećavaju tvrdnju ili informaciju koje nema u tekstu. 

Za potrebe ove analize, pregledali smo članke objavljene u rubrikama “Politika” i “Hronika” između 17. i 21. januara. Analizirajući prenošenja ovih članaka, ustanovili smo da se identični sadržaji objavljuju i na portalu Svijet.info, i to obično sa razlikom od nekoliko minuta između objava. 

Tako je 17.1.2022. objavljen članak na portalu Banja Luka 24, opremljen sljedećim naslovom: 

DODIK U NAJVEĆEM PROBLEMU DO SAD: Otkrivena najveća tajna, OVIM POKUŠAVA SAKRTI 

Iako je u naslovu “obećana” informacija o otkrivanju tajne zbog koje je Milorad Dodik u najvećem problemu do sad, u članku se takva informacija ne može pročitati.

Ovakav naslov objavljen je na portalu Svijet.info istog dana. Prema podacima alata CrowdTangle, dva članka su na Facebooku podijeljena sa svega minutom razmaka – prvo članak portala Svijet.info, a potom i portala Banja Luka 24. 

Članak je preuzet sa portala BN radio-televizije i donosi izjave ambasadora Ujedinjenog Kraljevstva u BiH Matthewa Fielda. On iznosi mišljenje da Dodikovi napadi na pojedince, uključujući strane diplomate, predstavljaju odvraćanje pažnje sa korupcije. Ovakvo mišljenje nije nikakav novitet, pa se ovdje ne radi ni o kakvoj “tajni” koja je tek sada otkrivena. Usto, u članku nije objašnjeno zbog čega je Dodik u najvećem problemu do sad, uprkos takvom navodu u naslovu. 

Naslov članka objavljenog 18.1.2022. godine u rubrici “Hronika” portala Banja Luka 24 glasio je ovako:

NOVI SKANDAL NA UKC: Stravična smrt pacijenta, ISPOVIJEST KOJA LEDI KRV U ŽILAMA 

Članak je preuzet sa portala Istok i ne donosi nikakvu “ispovijest koja ledi krv u žilama”, kako je to opisano u naslovu. Radi se o tekstu iz Facebook statusa objavljenog 17. januara na profilu Bojan Miličević (Бојан Милићевић). Status je napisan kao reakcija na optužbe porodice Dušana Puhala za nesavjesno liječenje, a koje su upućene protiv Univerzitetskog kliničkog centra Republike Srpske. 

Identičan članak objavljen je i na portalu Svijet .info.

Na portalu Banja Luka 24 je 19.1.2022. godine objavljen još jedan klikbejt naslov, koji je glasio ovako:

DODIK ŠOKIRAO JAVNOST: Mogu biti ubijen, EVO KOGA JE OZNAČIO KAO POTENCIJALNOG NARUČIOCA 

Članak donosi Dodikovu izjavu da Gabriel Escobar, izaslanik Sjedinjenih Američkih Država za Zapadni Balkan, ima potencijal narediti nečiju likvidaciju. U članku se ne navodi nikakva izjava Milorada Dodika u kojoj je on poručio da misli da bi mogao biti ubijen niti da zna ime naručioca za svoje ubistvo. Članak je preuzet sa portala N1. 

Ponovo je uputio niz kritika i uvreda na račun visokog predstavnika, ali ovaj put i na račun Gabriela Escobara kazavši kako zna da on ima potencijal da naredi nečiju likvidaciju.
(...)
“Poznajem onog Escobara lično. Mislim da ima potencijal i da naredi da se neko likvidira. U svakom slučaju to ne mora da nas brine (…) Kada sam ga pitao zašto se krši Ustav, rekao je ‘da, možda to jeste u skladu s Ustavom, ali nije s politikama. To ne smijemo dozvoliti”, rekao je Dodik

Suprotno navodima iz naslova, u članku nema riječi o naručiocu likvidacije Milorada Dodika. Identičnim naslovom, svoje članke su opremili i portali Svijet.info i Moje Podrinje 19.1, a 20.1. to je uradio i portal Dnevne novosti. 

Također 19.1, na portalu Banja Luka 24 objavljen je i sljedeći naslov:

UDARNA VIJEST: Ministar potpisao zahtjev za smjenom premijera, VLAST NA IVICI SUKOBA 

Članak donosi informacije o reakciji predsjednika Skupštine Crne Gore Alekse Bečića na inicijativu građanskog pokreta URA Dritana Abazovića za izglasavanje nepovjerenja vladi te zemlje. 

Međutim, u članku se ne navodi da je “ministar potpisao zahtjev za smjenom premijera” niti se obrazlaže navod da je “vlast na ivici sukoba”. S druge strane, inicijativa za izglasavanje nepovjerenja Vladi (a ne “zahtjev”), koju je pokrenuo navedeni pokret na čelu sa potpredsjednikom Vlade Dritanom Abazovićem (ne ministrom), podnesena je Skupštini Crne Gore 19.1. 

Pošto se o povjerenju Vladi odlučuje u Skupštini, naslov u kojem se tvrdi da ministar potpisuje zahtjev za smjenu premijera sam po sebi nema smisla. 

Osim na ovom portalu, identičan članak objavljen je i na portalu Svijet.info. 

Istog dana, na portalu Svijet.info, pa potom i na Banja Luka 24, objavljen je i sljedeći klikbejt naslov: 

ISTRAŽIVANJE POKAZALO: Dodik više nije najpopularniji političar, NEĆETE VJEROVATI KO JE BROJ JEDAN 

U članku koji je preuzet sa portala BN-a navodi se da “Dodik već neko vrijeme nije najpopularniji političar u Republici Srpskoj i to istraživanja javnog mijenja koja su prezentovana SNSD-u jasno pokazuju.” Ne navodi se o kojim istraživanjima je riječ, kao što se do kraja članka ne spominje ni ko je “broj jedan” po popularnosti, kako je to obećano u naslovu. 

Ostatak članka govori o kritici Stevana Salatića, šefa Sektora za politiku i medije SDS-a, na optužbe Radovana Kovačevića, savjetnika Milorada Dodika, da su Jelena Trivić i lideri opozicije “saradnici” visokog predstavnika u BiH Christiana Schmidta.

U rubrici “Politika” portala Banja Luka 24, 20.1. objavljen je još jedan naslov o svojevrsnoj najavi potresa na političkoj sceni: 

POTRES NA POLITIČKOJ SCENI: Ovo niko nije očekivao, EVO ŠTA JE NAJAVIO MILIČEVIĆ 

Nasuprot dramatičnoj najavi u naslovu, članak donosi izjavu potpredsjednika Glavnog odbora SDS-a Milana Miličevića o tome da je jedini plan Milorada Dodika da pobijedi na nadolazećim izborima i zaštiti svoju “imperiju”. U samom članku se ne navodi nikakva najava niti se objašnjava zašto bi ova ili ostale izjave Milana Miličevića iz članka mogle uzrokovati “neočekivani potres na političkoj sceni”.

I ovaj naslov je bio objavljen na portalu Svijet .info, a na Facebooku je podijeljen svega minutu ranije od identičnog članka portala Banja Luka 24. 

Na ovom portalu je 20.1. objavljen naslov u kojem se tvrdi da se vodi rat u SNSD-u s obzirom na to da je Gorica Dodik, kćerka Milorada Dodika, napala i brutalno izvrijeđala funkcionere/ke ove stranke: 

RAT U SNSD: Gorica Dodik napala funkcionere SNSD, BRUTALNO IH IZVRIJEĐALA 

U članku je, pak, citiran tweet Gorice Dodik, koji je napisan tog dana i glasio je ovako:  

Kada vidim i čujem kako se pojedini savjetnici/pomoćnici/direktori ponašaju, uopšte me ne čudi što ljudi za nas pomisle da smo bahati i drski. Moraću malo da pišem ovde o njima, muka mi je više da se njihova bahatost obija nama o ledja.

Iz tweeta se može zaključiti da Gorica Dodik govori o funkcionerima/kama stranke SNSD na političkim pozicijama. Međutim, “napad” i “brutalne uvrede” upućene njima se ne nalaze u navedenom tweetu. Osim toga, u tekstu nije obrazloženo da je došlo do bilo kakvog “rata” u stranci nakon Goricine opaske. 

Identičan naslov objavljen je na portalima Svijet .info i Vijesti Srpske.

Zbog evidentnog neslaganja tvrdnji u naslovima i pripadajućim tekstovima analiziranih članaka, svi naslovi u ovoj analizi dobijaju ocjenu klikbejt

 

O portalima Banja Luka 24 i Svijet.info

Zbog činjenice da navedeni portali objavljuju identične manipulativne članke, provjerili smo da li postoje materijalni dokazi koji upućuju na njihovu povezanost. 

Banja Luka 24 je anonimni portal, tj. na njegovim stranicama nisu navedeni ni vlasnički podaci, ni podaci o uredništvu i redakcijama. Prema podacima servisa Whois, domenu ovog portala je 2020. godine registrovala firma Blue Ocean d.o.o. iz Banje Luke. S druge strane, u rubrici “Impressum” na portalu Svijet.info, kao urednik se navodi Željko Ćajić. Podaci o registru domene portala Svijet .info putem Whois servisa nisu dostupni, no domena je pokrenuta krajem  decembra 2021. godine.

Sudeći po ovim nalazima, portali formalno nisu povezani. Povezanost portala nismo uspjeli utvrditi ni uz pomoć obrnute pretrage AdSense računa, s obzirom na to da je AdSense račun, kojeg koristi portal Banja Luka 24, trenutno povezan samo sa domenom ovog portala. 

Screenshot: AdSense račun kojeg koristi portal Banja Luka 24 povezan je samo s domenom ovog portala. Izvor: DNSlytics
​​​​​

Kada je riječ o društvenim mrežama, portal Banja Luka 24 je povezan sa Facebook stranicom Banjaluka-24.com, koja je u vrijeme pisanja ove analize imala nešto više od 81.000 pratitelja/ki. 

Stranica je pokrenuta 11.7.2009. godine i mijenjala je ime tri puta.

Na Facebooku postoji stranica koja nosi naziv Svijet.info, na kojoj se dijeli sadržaj ovog portala. Stranica je, prema podacima iz sekcije “Page Transparency”, pokrenuta 15.3.2016. godine i ranije je nosila naziv po banjalučkom političaru Ivanu Begiću. Krajem decembra 2021. godine, naziv stranice je promijenjen u Svijet .info, što odgovara vremenu kada je registrovana domena ovog portala.

U vrijeme pisanja ove analize, stranica je imala preko 21.000 pratitelja/ki. 

 

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Amar Karađuz Objavljeno: 24. 01. 2022 | Zadnji put osvježeno: prije 4 mjeseca

Posljednje objavljene analize

Analiza
Pregled sedmice: Majmunske boginje – nova inspiracija za dezinformatore/ke

Najbrojnije dezinformacije koje smo analizirali tokom prethodne sedmice tič...

Dezinformacija
Australija ne usvaja zakon koji će braniti ljudima da sami uzgajaju hranu

Korisnici/e društvenih mreža dijele objave u kojima se netačno tvrdi da Aus...

Dezinformacija
Dezinformacija
Ruski sveštenici ne blagosiljaju “Sotonu” na viralnoj fotografiji

U člancima mnogobrojnih portala iz regiona objavljena je fotografija koja n...

Dezinformacija Manipulisanje činjenicama Ispravljeno
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me