Facebook provjere

 

“Raskrinkavanje” je u septembru 2020. godine i zvanično postalo jedan od partnera u Facebookovom nezavisnom programu provjere činjenica (Third-Party Fact-Checking Program), koji je relativno nov na ovim prostorima te zasigurno nosi niz dodatnih pitanja ne samo korisnika/ca društvenih mreža, već i kreatora medijskih sadržaja koji mogu biti ocijenjeni u okviru ovog programa.

Na ovom smo mjestu kompilirali najznačajnije informacije o Facebookovom programu provjere činjenica. One su u velikoj mjeri preuzete od kolega/ica iz Faktografa, na čemu im se srdačno zahvaljujemo. 

Kako funkcionira naše partnerstvo s Facebookom?

Nezavisni fact-checkeri, među kojima je i Raskrinkavanje, u sklopu Third-Party Fact-Checking (3PFC) programa, provjeravaju činjeničnu tačnost tvrdnji koje se dijele putem Facebookovih društvenih mreža: Facebooka i Instagrama.

Objavama koje Raskrinkavanje ocijeni kao činjenično netačne Facebook smanjuje doseg, a poduzima i druge mjere. Između ostalog, obavještava autore/ice da je njihov sadržaj ocijenjen kao netačan, te obavještava korisnike i korisnice Facebooka da su podijelili sadržaj koji je ocijenjen kao netačan. 

Cilj mjera je da korisnici/e budu što manje izloženi činjenično neutemeljenim, to jest netačnim informacijama. Više o principima 3PFC programa možete čitati na ovom linku (na engleskom jeziku).


Šta znače ocjene koje se pojavljuju nakon provjere tačnosti sadržaja na Facebooku?

Facebook smanjuje doseg objavama koje nezavisni fact-checkeri ocijene jednom od tri sljedeće ocjene:

Netačno: Sadržaj koji nema utemeljenje u činjenicama (sadrži u potpunosti netačne, falsifikovane i/ili fabrikovane tvrdnje; izmišljene citate; tvrdnje o zavjerama iznesene bez dokaza; tvrdnje za koje je nemoguće da su tačne). 
Djelimično netačno: Sadržaj čiji su dijelovi činjenično netačni (netačne interpretacije stvarnih podataka; "miks" tačnih i netačnih tvrdnji pri čemu netačne nisu u većini; mišljenje predstavljeno kao činjenica, bazirano na netačnim informacijama).
Izmijenjena fotografija/snimak: Slika ili audio/video sadržaj koji je kreiran, montiran, manipulisan, te na bilo koji način lažiran sa namjerom ili efektom obmane osoba koje ga gledaju ili slušaju. 

Detaljan opis ocjena dostupan je na ovom linku (engleski jezik).

 

Mogu li izdavači ispraviti netačne informacije kako bi im se ocjena povukla?

"Izdavači" (publishers) su sve stranice ili profili koji objavljuju originalni sadržaj na Facebooku. Ako se provjerom činjenica utvrdi da sadržaj koji su objavili sadrži netačne informacije, Facebook uz svaku takvu objavu dodaje oznaku da se radi o netačnom sadržaju. 

Ako izdavači naknadno isprave informacije koje su ocijenjene kao netačne, ocjena im se povlači i Facebook ne poduzima mjere ograničavanja dosega prema izdavačima koji isprave informacije koje su ocijenjene kao činjenično netačne.
 

Kako izdavači unose ispravku?

Facebook je propisao formu u kojoj ispravka mora biti objavljena da bi se uklonila ocjena data nakon provjere činjenica.

Izdavač mora ispraviti netačan sadržaj i jasno navesti da je izvorno iznesena tvrdnja bila činjenično netačna, zbog čega je ispravljena.

- Izdavač na svojim internetskim stranicama unosi ispravku u tekst koji je ocijenjen kao netačan. Ispravka se ne objavljuje kao novi tekst. Ispravka mora biti naznačen u naslovu i tijelu teksta, te u originalnoj objavi linka tog teksta na Facebooku.

- Ako želite ispraviti Facebook ili Instagram objavu koja sadrži fotografiju ili videozapis, ažurirajte tekst objave i jasno navedite da je izvršen ispravak. Ispravak može uključivati i poveznicu na dodatnu objavu koja sadrži ažuriranu, ispravljenu verziju fotografije/videozapisa ili poveznicu na članak u kojem je taj sadržaj ocijenjen netačnim.

Ako namjeravate unositi ispravak, važno je da ne brišete svoju izvornu objavu s Facebooka. Brisanje objave, odnosno teksta koji je ocijenjen kao netačan, onemogućava uvažavanje ispravka i osporavanja, kao i povlačenje ocjene.

Izdavači moraju unijeti ispravak u roku od sedam dana od dana kad su dobili notifikaciju da je njihov sadržaj ocijenjen kao činjenično netačan. Više čitajte na ovom linku (engleski jezik)

 

Mogu li izdavači osporiti ocjenu Raskrinkavanja?

Ako smatrate da smo pogriješili u svojoj ocjeni, javite nam se na e-mail adresu [email protected]

Na osporavanje ocjena imaju pravo izdavači sadržaja koji je ocijenjen dezinformirajućim. Izdavači imaju pravo osporavati ocjenu u roku od sedam dana od dana kad su dobili notifikaciju da je njihov sadržaj ocijenjen kao činjenično netačan.

Da biste osporili dodijeljenu ocjenu, obratite nam se s obrazloženjem, odnosno jasnim argumentima koji govore u prilog vašoj tvrdnji da je izvorna ocjena pogrešno dodijeljena.

 

Obrasci i vremenski rokovi 

Kako bismo olakšali i ubrzali proces komunikacije u vezi sa ispravkama ili osporavanjem ocjena, objavljujemo prevedene Facebookove "formulare" za obavještenje o unesenoj ispravci, ili zahtjev za osporavanje ocjene.

Predloške e-maila koji možete poslati na [email protected] preuzmite sa ovih linkova:

- predložak ispravke preuzmite OVDJE
- predložak osporavanja ocjene preuzmite OVDJE
 

U skladu sa Facebookovim pravilima, ispravak ili osporavanje ocjene podnose se u roku od sedam dana od dana kada primite obavijest Facebooka da je sadržaj stranice označen kao netačan, djelomično netačan ili kao izmijenjen audio/vizuelni sadržaj.

Potvrdu primitka ispravka dobit ćete u roku jednog radnog dana. Komunikacija sa izdavačima se obavlja radnim danima od 9h-17h. Odgovore na mailove zaprimljene nakon tog vremena i tokom vikenda ćemo dostaviti prvog radnog dana.

 

Šta u slučaju da administrator/ica stranice nije autor ni izdavač, već samo dijeli sadržaj ocijenjen kao netačan? Postoji li za takve slučajeve mogućnost ispravka ili osporavanja ocjene?

Administratori/ce stranica odgovorni/e su za tačnost sadržaja koji dijele, čak i ako ga nisu kreirali sami. Administratori/ce stranica u takvim situacijama nemaju mogućnost ispravka, niti osporavanja ocjene. Međutim, ako izdavač koji je objavio netačno ocijenjen sadržaj uspješno ispravi sadržaj ili uspješno ospori ocjenu, Facebook ukida ograničenja i za administratore/ice stranica.

Treba imati na umu da brisanje objave nije dovoljno da bi Facebook stranici ukinuo ograničenja. Stranice s vremenom mogu obnoviti raniji nivo dosega, monetiziranja i oglašavanja – ako prestanu dijeliti dezinformacije. Više čitajte na ovom linku (engleski jezik).

Ako fact-checkeri uvaže ispravak ili osporavanje ocjene, Facebook ukida mjere ograničenja dosega ili oglašavanja u skladu s Pravilima oglašavanja na Facebooku. Za obnovu dosega stranice obično je potrebno nekoliko dana. Na obnovu dosega i oglašavanja mogu utjecati i druge intervencije protiv dezinformacija, poput ograničenja za clickbait ili odbacivanje oglasa zbog kršenja Pravila oglašavanja na Facebooku. 

 

Ostalo

Za dodatne informacije i pitanja tu je Facebookov Centar za pomoć izdavačima, koji uključuje često postavljana pitanja (FAQ), obrasce za podršku i informacije za upravljanje računima (još uvijek nije dostupan na našem jeziku). 

Ako smatrate da ste oštećeni nekom odlukom Raskrinkavanja, slobodni ste obratiti se izravno Facebooku putem Centra za pomoć. Vezano za problematiku slobode govora, žalbu možete uputiti na Facebookov Oversight Board, arbitražno tijelo pokrenuto da odlučuje o tim pitanjima.

Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me