BHRT i SFF: Javni servis, filmska kritika i interes poslovnih partnera

Na portalu Omladinskog programa BHRT-a nedavno je objavljena, a ubrzo zatim i uklonjena, kritika filma “Koncentriši se, baba” kojim je otvoren ovogodišnji Sarajevo Film Festival. Uslijedile su brojne reakcije na ovakav potez, koji je uglavnom doživljen kao primjer autocenzure.

Ocijenjeni članci
BHRT Cenzura;

Na portalu Omladinskog programa Radio televizije Bosne i Hercegovine (BHRT) 16. avgusta je objavljen tekst autora Mirze Skenderagića pod naslovom "Televizijski film bez ideje i autorstva".

Taj kritički osvrt na novi film bh. reditelja Pjera Žalice, "Koncentriši se, baba", ubrzo je nestao sa stranice ovog portala, bez objašnjenja. 

Uklanjanje Skenderagićevog teksta izazvalo je reakcije na Facebooku i Twitteru, a članke s komentarima o ovom potezu BHRT-a objavili su portali Slobodna Bosna, DEPO, Faktor, te Nomad.

Osvrt na isti slučaj objavio je i Mediacentar, u čijem tekstu je priložena i izjava reditelja Pjera Žalice koji je rekao da “nije upoznat s time da je tekst Mirze Skenderagića uopšte objavljen niti povučen”, da mu je drago da Skenderagić piše o filmu, te da je on “jedan od najboljih studenata Akademije scenskih umjetnosti”.

Upravni odbor Udruženja/udruge BH novinari i Linija za pomoć novinarima je zbog “cenzurisanja kritičkog osvrta novinara Mirze Skenderagića na film ‘Koncentriši se, baba’“, uredničkom kolegiju BHRT-a uputio i javni protest.

Ova se filmska kritika 21. avgusta pojavila i na portalu dnevnog lista Oslobođenje, s kojeg je također uklonjena u veoma kratkom roku.

Ipak, zahvaljujući web cache-u odnosno privremenim arhivama online sadržaja, “tragovi” izbrisanih članaka na portalima BHRT-a i Oslobođenja se još uvijek nalaze online, te su arhivirani na linkovima koji se mogu pronaći ovdje i ovdje.

 

Zašto je obrisana filmska kritika Mirze Skenderagića?

S obzirom na to da tekst donosi prilično negativnu kritiku novog filmskog ostvarenja Pjera Žalice, uklanjanje pomenutih članaka je u javnom diskursu otvorilo pitanja kome i zašto je zasmetao tekst Mirze Skenderagića, a upiti čitaoca povodom ovog slučaja su stigli i na adresu Raskrinkavanja.

U petak, 21. avgusta kontaktirali smo autora teksta, Mirzu Skenderagića, kao i redakcije oba portala na kojima je pomenuti tekst objavljen pa izbrisan. 

Prvi odgovor stigao je od Skenderagića, koji je, na pitanje da li je tekst uklonjen njegovom intervencijom kao autora članka ili se radilo o uredničkoj odluci, odgovorio sljedeće:

Bez dozvole svoga nadređenog, ne smijem davati nikakve izjave niti imati javne istupe, tako da se ne želim oglašavati povodom Vašeg upita. Hvala na razumijevanju. 

Pitanje o razlogu za uklanjanje teksta uputili smo i redakcijama Omladinskog programa i multimedijalnog programa BHRT-a, kao i službi za odnose s javnošću ove televizije, od koje smo u konačnici i dobili odgovor na postavljeni upit. Odgovor Seida Masnice, voditelja odnosa s javnošću BHRT-a, prenosimo u cjelini:

U vezi Vašeg upita, koji se odnosi na objavu, pa potom i povlačenje članka sa stranice www.op.bhrt.ba, obavještavamo Vas da je članak autora Mirze Skenderagića uposlenika BHRadija 1, pod naslovom Televizijski film bez ideje i autorstva - odnosno kritika bh. filma "Koncentriši se, baba" uklonjen isključivo zbog nepoštivanja sistema rada na BHRT-u. 

BHRT svake godine formiraja timove urednika i novinara koji prate projekat Sarajevo film festivala. Pomenuta kritika je na portalu objavljena mimo kompletnog plana praćenja festivala, bez konsultacije s bilo kojim urednikom iz tima koji je zadužen za program praćenja SFF-a. Zbog činjenice da nikome od urednika nije najavljen pomenuti tekst/kritika, te samim tim nisu ispoštovane procedure oko objavljivanja sadržaja na portalu www.op.bhrt.ba, tekst/kritika je povučena iz sadržaja portala.

Napominjemo da BHRT ima odgovornost prema svojim pretplatnicima i poslovnim partnerima i svaki uposlenik BHRT-a mora postovati sistem i plan rada.

Nakon ovog odgovora, Skenderagića smo kontaktirali još jednom te pitali da li ima komentar na gore navedeno saopćenje. Odgovorio nam je sljedeće: 

Zaista nemam komentara, jer kao što sam rekao, kao uposlenik BHRT-a nemam pravo samostalno davati izjave. To bi bilo otvoreno kršenje ugovora. Vama velika hvala za interesovanje za ovu temu.

Povodom objave Skenderagićevog teksta koja se u petak nakratko pojavila na stranici Oslobođenja, u pisanom odgovoru Alena Altoke, urednika ovog portala, doznali smo da je tekst bio objavljen bez prethodnog dogovora s autorom, te da je njegovom intervencijom obrisan s ovog portala:

Naša namjera da autoru čija je kritika prema našim saznanjima uklonjena sa matičnog portala damo prostor na našem portalu nije mogla biti realzirana. Naime, odmah nakon što je kritika objavljena javio nam se njen autor i zatražio da je uklonimo. Njegov zahtjev smo ispunili.

Do trenutka objave ove analize, na stranici BHRT-a, niti na profilima ove televizijske kuće na društvenim mrežama, nije objavljeno pojašnjenje ovog postupka. Isto se još uvijek može pronaći samo u objavama medija koje je ovaj slučaj zainteresovao. 

 

Javni RTV servis - u službi građana ili poslovnih partnera?

Prema metodologiji Raskrinkavanja, ocjenom “Cenzura“ obilježeni su medijski sadržaji za koje se ispostavi da su djelimično ili u cjelini cenzurisani, to jest "najčešće sadržaji koji su uklonjeni ubrzo po objavljivanju, a bez jasnog obrazloženja redakcije”.

Činjenica da je uprava BHRT-a uklanjanje teksta opravdala time da se radi o “nepoštivanju sistema rada na BHRT-u”, kao i činjenica da je sam autor naveo da postupak nije mogao komentarisati jer bi to bilo “otvoreno kršenje ugovora”, ostavile su malo prostora za kategoričnu ocjenu ovog postupka.

Ipak, iako je u ovom slučaju redakcija u odgovoru na upit obrazložila zašto je sadržaj uklonjen, posljednja rečenica iz saopćenja BHRT-a, u kojoj se navodi da BHRT, uz odgovornost prema pretplatnicima, ima odgovornost i prema svojim “poslovnim partnerima”, dovodi u pitanje tvrdnju da je razlog bio “nepoštivanje sistema rada” i uporedo otvara pitanje da li je javni servis u ovom slučaju na bilo koji način bio u službi građana, ili samo “poslovnih partnera”? 

Upitnom obrazloženju koje smo dobili s BHRT-a ne ide u prilog ni činjenica da autor teksta ni u jednom momentu nije potvrdio da se radi o tekstu “objavljenom mimo kompletnog plana praćenja festivala” ili nepoštivanju “procedura oko objavljivanja sadržaja”.

Poznato je da je BHRT već dugi niz godina medijski partner Sarajevo Film Festivala, u sklopu kojeg je ove godine premijerno prikazan film “Koncentriši se, baba”. To, ipak, za javni servis ne bi trebalo značiti da ovo poslovno partnerstvo podrazumijeva jednostrano, odnosno isključivo pohvalno izvještavanje o ovom prominentnom kulturnom događaju i svim sadržajima koji se na njemu prikazuju.

BHRT bi svakom kulturnom događaju u zemlji trebala pristupati jednako - sa pozicije javnog servisa BiH kojeg plaćaju građani, te za “svoj rad i ukupno medijsko djelovanje odgovarati javnosti”, baš onako kako je navedeno u programskim načelima ove televizijske kuće. 

Kako to ovdje nije bio slučaj, uklanjanje negativne kritike filma koji je otvorio ovogodišnji SFF, može se protumačiti samo kao postupak koji ide u prilog poslovnom partneru, ali ne i pretplatnicima javnog servisa i šire javnosti - zbog čijih je brojnih reakcija, uostalom, ova priča i dospjela u središte medijskog interesa.

Shodno tome, za uklanjanje filmske kritike Mirze Skenderagića sa stranice Omladinskog programa, BHRT dobija ocjenu cenzura.

(Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Elma Murić Objavljeno: 24. 08. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 3 sedmicu

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Niti fluor u vodi “zaglupljuje”, niti plombe sadrže olovo

U drugom dijelu analize članka sa portala Sott bavimo se tvrdnjama da o flu...

Lažna vijest Pseudonauka Teorija zavjere
Klikbejt
Klikbejt o smrti Fredericka Nathaniela Hibberta

Smrt Fredericka Nathaniel Hibberta je pojedinim portalima poslužila da prik...

Klikbejt Demantirano
Dezinformacija
O virusima, psima i mačkama

Koliko ima istine u tvrdnjama da su vlasnici/e mačaka ili pasa u manjoj opa...

Dezinformacija
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me