Boris Johnson nije bio priključen na “respirator”

Regijom se munjevito proširila vijest da je britanski premijer Boris Johnson, kod kog je potvrđena zaraza novim koronavirusom, bio priključen na aparat za mehaničku ventilaciju (respirator). Ova informacija, koja je potekla od ruske državne novinske agencije RIA Novosti, ispostavila se netačnom.

Ocijenjeni članci
Telegraf Dezinformacija; B1 info Dezinformacija; Klikbejt; Sputnik Dezinformacija; Novosti Dezinformacija; Informer Dezinformacija; Espreso.rs Dezinformacija; Alo Dezinformacija; Slobodna Bosna Dezinformacija; Demantirano; Krstarica Dezinformacija; Infobirac Dezinformacija; Big portal Dezinformacija; Nedeljnik Afera Dezinformacija; BH dijaspora Dezinformacija; BH Vijesti Dezinformacija; Informer Dezinformacija; Alternativna televizija Dezinformacija; Avaz.live Dezinformacija; Opština Sokolac Dezinformacija; IN4S Dezinformacija; Studio B Dezinformacija; Luftika Dezinformacija; Slavija Dezinformacija; Srpsko ujedinjenje Dezinformacija; Vojvođanski novinar Dezinformacija; Vaseljenska Dezinformacija; RTRS Dezinformacija;

Ruska novinska agencija RIA Novosti je 5.4.2020. oko 23h objavila vijest sa sljedećom tvrdnjom u naslovu:

Izvor: Boris Johnson će biti priključen na mehaničku ventilaciju (op.a. respirator)

U članku ove agencije se navodi:

Premijer Velike Britanije Boris Johnson je urgentno hospitaliziran, saznaju RIA Novosti iz izvora bliskog Nacionalnom zdravstvenom servisu  u Engleskoj 
“Preduzeće vještačku ventilaciju pluća,” navodi izvor.

U regionu je ovu vijest prvi objavio Sputnik Srbija, oko pola sata nakon objave na RIA Novosti:

Boris Džonson priključen na respirator
Premijer Velike Britanije Boris Džonson priključen je na respirator, saznaje RIA iz izvora bliskim rukovodstvu Nacionalnog zdravstvenog sistema Engleske.

Vijest su sa Sputnika odmah prenijeli portali Večernje novosti, Opština Sokolac, Informer, Espreso, a idućeg dana (6.4.2020. godine) i Slobodna Bosna, Studio B, Big portal, BH Dijaspora i drugi.

Idućeg dana Telegraf je objavio članak uz konstataciju u naslovu da će “Boris Džonson morati na respirator”:

Boris Džonson će morati na respirator: Menjaće ga čovek koji je u Hagu istraživao slučaj Miloševića

U članku se opisuje situacija u kojoj je se premijer Johnson našao od momenta kada mu je dijagnosticirana zaraza do njegovog prebacivanja na intezivnu njegu. Zbog opisanog iznenadnog odsustva, tekst govori i o osobi koja će privremeno obavljati njegovu funkciju. Međutim, u jednom dijelu članka nalazimo sljedeću konstataciju:

Premijer je veoma bolestan i veoma je izvesno da će mu trebati respirator, rekao je medicinski stručnjak Derek Hil.

Tvrdnja da Derek Hill, profesor radiologije na University College London (UCL), spekulira da će Borisu Johnsonu “trebati respirator” pojavljivala je se i u stranim medijima. Jedan primjer takve interpretacije izjava ovog profesora nalazimo i u članku (7.4.2020) britanske ITV televizije, u čijem naslovu se iznosi tvrdnja slična onoj Telegrafovoj:

Premijer će ‘vrlo vjerovatno’ trebati ventilator (op.a respirator), kaže profesor

Šta su činjenice?

U izvještaju kabineta britanskog premijera, navodi se da je 27. marta test Borisa Johnsona na koronavirus bio pozitivan. Na savjet ljekara Johnson je 5. aprila  primljen u bolnicu. U zvaničnom izvještaju (5.4.2020) navodi se da premijer i dalje ima simptome zaraze koronavirusom te je hospitalizacija preporučena radi dodatnih ispitivanja. Tog 5. aprila je RIA Novosti objavila vijest da je premijer priključen na mehaničku ventilaciju, pozivajući se na neimenovani “izvor blizak Nacionalnom zdravstvenom servisu (National Health Service) u Engleskoj”. 

U izvještaju Downing Street-a iz 6.aprila navodi se da je premijer u toku noći prebačen u jedinicu intenzivne njege. Glasnogovornik britanskog premijera je tog istog dana, u članku objavljenom na Business Insider-u iznio sljedeći demanti:

On [glasnogovornik] opisao je tvrdnje ruskog državnog medija da je on [Boris Johnson] na ventilatoru kao ‘dezinformaciju’.
“To je dezinformacija”, rekao je njegov glasnogovornik.
“Specijalizovana odjeljenja u vladi su detektovala porast broja neistinitih izvještaja od početka izbijanja epidemije koronavirusa. Bitno je da se svaka takva informacija brzo demantuje.”

Što se tiče izjave Dereka Hilla, ona je na portalu Science Media Centre objavljena 6.4.2020. godine i prenosimo je u originalnom obliku:

Premijer je, kako vidimo, otišao u bolnicu zbog poteškoća u disanju. Čini se da je on prvobitno priključen na kisik, i da je bio svjestan. Ali, kao što se često dešava sa COVID-19, njegovo stanje sad se pogoršalo i on je prebačen na intenzivnu njegu. Koliko znamo, premijer je trenutno na podršci disanja  poznatoj kao kontinuirani pozitivni vazdušni pritisak (CPAP), koja se obično koristi u tretmanu opstruktivne apneje u spavanju. Iskustvo iz Italije i ostalih europskih zemalja pokazalo je da CPAP može biti efektivan kod COVID-19 pacijenata, barem u početku. Kod mnogih COVID-19 pacijenata stanje s progresivno pogorša i zahtijeva uključivanje invazivne ventilacije. Invazivna ventilacija uključuje cjevčicu koja se stavlja u pacijentov disajni put. (...) Znamo da ljudi mlađi od 60 godina, kako izgleda, imaju veće šanse  za oporavak u kritičnoj fazi oboljenja COVID-19 od starijih ljudi. Ali nema sumnje da ovakav razvoj događaja znači da je Boris Johnson izuzetno bolestan.

Profesor Hill, dakle, jeste zaključio da je Johnson hospitaliziran zbog poteškoća u disanju, iako je zvanična izjava glasila da je to bilo zbog dodatnih pretraga budući da su simptomi oboljenja napredovali. Međutim, nakon prelaska na odjeljenje intenzivne njege, a što saznajemo iz zvaničnih saopštenja, Johnson jeste dobivao tretman kisikom, tj, ‘tretman kontinuiranim pozitivnim vazdušnim pritiskom’. 

Profesor Hill je takođe objasnio da mnogi pacijenti koji inicijalno završe na CPAP tretmanu  dođu do stadija u kom je potrebna invazivna ventilacija. On, međutim, nije izjavio da će se takav scenario desiti Johnsonu, to jest da će mu “veoma izvjesno trebati respirator”, kako je to predstavio Telegraf. 

Nadalje, u izvještajima od 7. i 8. aprila navodi se da je premijer Johnson i dalje u jedinici intenzivne njege, bilježeći napredak u oporavku. Johnsonov glasnogovornik je 7. aprila u članku objavljenom na Reutersu izjavio da za mehaničkim ventilatorom nije bilo potrebe:

“Premijer je bio stabilan tokom noći i ostao je u dobrom duhu. On prima standardni tretman kisikom te diše bez ikakve asistencije. Njemu nije trebala mehanička ventilacija, ali ni neinvazivna respiratorna podrška”, rekao je glasnogovornik.

Ove informacije istog dana je objavila i Hrvatska novinska agencija HINA:

Johnson dobio kisik, ali nije na respiratoru
ZAGREB, 7. travnja 2020. (Hina) - Britanski premijer Boris Johnson, koji je u ponedjeljak navečer zbog pogoršanja simptoma covida-19 premješten na odjel intenzivne njege u londonskoj bolnnici, dobio je terapiju kisikom, ali nije priključen na respirator, objavili su britanski mediji. 

Johnson je 9. aprila vraćen iz jedinice za intenzivnu njegu na redovno odjeljenje, a u saopštenju za javnost od 12. aprila se potvrđuje da je Johnson i otpušten iz bolnice. 

Ko je izvor dezinformacije?

RIA Novosti (Ruska agencija za međunarone informacije) je novinska agencija u okviru kompanije Rossiya Segodnya, krovne novinske agencije u vlasništvu Vlade Rusije, pod upravom ruskog ministarstva digitalnog razvoja, komunikacija i medija. RIA Novosti je do 2013. godine bila samostalna međunarodna agencija, a potom je ušla u sastav Rossiya Segodnya, tada nove agencije ustanovljene izvršnom naredbom predsjedina Vladimira Putina. Ova agencija je osnivač i međunarodnog, multimedijalnog medijskog outleta Sputnik, koji je zamijenio djelovanje RIA Novosti na međunarodnom planu. Od 2014 godine, RIA Novosti je fokusirana na proizvodnju vijesti namijenjenih ruskom govornom području.

Da zaključimo, usprkos komplikacijama koje je Boris Johnson doživio nakon otkrivanja pozitivnosti na virus SARS-CoV-2, oboljenje u njegovom slučaju nije ‘uznapredovalo’ do faze gdje je bilo potrebno priključenje na uređaj za mehaničku ventilaciju (“respirator”), te tvrdnja da je on bio priključen na “respirator” nije tačna. Informacija da je profesor Derek Hill izjavio da će Johnson “veoma izvjesno trebati respirator” je izvučena iz konteksta profesorovog izlaganja, pa je time obmanjujuća.

Zbog toga što tvrdnja kako je Borish Johnson bio priključen na “respirator” nije tačna, te zbog činjenice da je ipak imao neku asistenciju u disanju, Sputnikov članak, kao i svi članci koji su ovu tvrdnju prenijeli, dobijaju ocjenu dezinformacija. Članak portala B1 Info dobija i ocjenu klikbejt, budući da se u tekstu ne može naći obrazloženje tvrdnje iz naslova da je “Boris Džonson priključen na respirator”. Članak Telegrafa od 7. aprila, kao i članci portala koji su prenijeli vijest u ovom obliku, dobijaju ocjenu dezinformacija, budući da profesor Derek Hill nije eksplicitno izjavio da je “veoma izvjesno” da će Borisu Johnsonu “trebati respirator”. 

 

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Amar Karađuz Objavljeno: 13. 04. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 3 mjeseca

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Nije tačno da je “U Donjem Vakufu na vrh munare postavljena 5G bazna jedinica”

Fotografiju sa Facebook stranice Građansko buđenje u čijem opisu se tvrdi d...

Lažna vijest Teorija zavjere
Lažna vijest
Montaža, a ne vijest: Snimci “projektila koji razara Bejrut” nisu autentični

Nekoliko dana nakon eksplozije u glavnom gradu Libana, Bejrutu, pojavili su...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Klikbejt Demantirano
Analiza
Seksualno nasilje kao “zabava”, “historija” i “zanimljivost”

Više portala u regionu je ovih dana prenijelo 38 godina star tekst u kojem...

Preko margine
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me