Foto: Milan Suvajac/ Wikimedia Commons
Kompozicija putničkog voza prošla je 14. decembra 2023. godine dionicom pruge Podlugovi – Vareš Majdan, čime je ozvaničena revitalizacija ove dionice za željeznički saobraćaj. Prugu je obnovila firma Adriatic Metals BH u saradnji sa Željeznicama Federacije BiH. Kompanija Adriatic Metals BH je od Vlade Zeničko-dobojskog kantona dobila koncesiju za istraživanje i eksploataciju ruda u Varešu, koje će se obnovljenom prugom, te ostatkom željezničke mreže u BiH, prevoziti do pomorske luke Ploče u Hrvatskoj.
Mediji su ovom događaju posvetili značajnu pažnju, uz naslove o “ponovnom pokretanju linije Podlugovi – Vareš nakon 30 godina”. Naslov teksta koji je objavljen ovim povodom na portalu Hayat 14. decembra 2023. godine glasio je ovako:
OD DANAS BRŽE DO VAREŠA: NAKON 31 GODINU VOZ NA OBNOVLJENIM ŠINAMA
Članak je opremljen fotografijom putničke kompozicije voza i zvaničnika koji su tog dana putovali do Vareša.
Iako bi se iz naslova dalo zaključiti da će se do Vareša brže stizati putničkim vozom koji ponovo saobraća nakon 31 godinu, u članku je implicirano da je ova dionica pruge osposobljena za prevoz tereta.
Od danas ponovo će do Vareša saobraćati voz, a razlog za to jeste skori početak eksploatacije mineralnih resursa u ovom dijelu Bosne i Hercegovine.
Voz će će saobraćati od Vareša do Podlugova, odnosno do luke Ploče. Do Ploča će sedmično saobraćati pet vozova.
Osim toga, u tekstu se navodi informacija da je pruga posljednji put u upotrebi bila 1992. godine:
Željeznička pruga od Vareša do Podlugova, koja je duga 24 kilometra, posljednji put u upotrebi je bila 1992. godine.
Navedena tvrdnja objavljena je u ranijim člancima kojim je najavljivano otvaranje pruge, a prvi put u tekstu portala Klix 12. decembra. U međuvremenu su je prenijeli portali Bosna info, Nezavisne, Slobodna Bosna, Hayat i drugi.
Međutim, portali Raport i Avaz su 14. decembra objavili naslove u kojima se navodi da je nakon 30 godina ponovo krenuo voz na liniji Podlugovi – Vareš, odnosno da je na toj relaciji ponovo pokrenuta željeznička linija.
Nakon više od tri decenije: Ponovo pokrenuta željeznička linija Podlugovi-Vareš (Raport)
Ovi naslovi također upućuju na to da je riječ o pokretanju putničke željezničke linije na obnovljenoj pruzi, a članci ne sadrže informaciju da je zapravo riječ o korištenju dionice za prevoz tereta.
Avazov tekst sadrži izvještaj reportera koji je pratio vožnju svečanog voza do Vareša, informacije o obnovi pruge, kao i o zvanicama koje su prisustvovale otvaranju obnovljene pruge. Tekst portala Raport sličnog je sadržaja, uz navod da je “svečanom vožnjom obilježeno ponovno pokretanje željezničke linije Podlugovi – Vareš Majdan”. Članak portala Press od istog dana sadržajno odgovara tekstu portala Avaz, izuzev reporterskog izvještaja.
U brojnim naslovima i tekstovima portala koji su objavljeni na dan puštanja pruge u saobraćaj istican je podatak da vozovi tom prugom kreću nakon 30 godina, što implicira da nikakvi vozovi na relaciji Podlugovi – Vareš nisu prolazili od ranih devedesetih do sada. Pojedini portali su isticali da vozovi kreću prvi put od 1992. godine ili da je pruga posljednji put bila u upotrebi te godine.
Nakon 30 godina ponovo krenuo voz na liniji Podlugovi-Vareš: S obnovom pomogla kompanija Adriatic Metals (Source, 14.12)
Kreću vozovi prema Varešu, prvi put od 1992. godine (Fokus, 14.12)
Željeznička pruga duga 24 kilometra posljednji put je bila u upotrebi 1992. godine, a čišćenje i rekonstrukcija pruge povjerena je britanskoj kompaniji "Adriatic Metals", koja će na području Vareša u novoizgrađenom rudniku početkom iduće godine početi s eksploatacijom rude srebra, cinka i olova. (Vijesti, 14.12)
Jutrošnjim polaskom voza na liniji Podlugovi – Vareš Majdan ozvaničen je ponovni početak željezničkog saobraćaja na ovoj relaciji nakon 1992. godine (Federalna, 14.12)
Nakon 31 godine od danas ponovo saobraća voz na relaciji Podlugovi - Vareš, a razlog za to je skori početak eksploatacije mineralnih resursa u ovom dijelu BiH (N1, 14.12)
Zvuk lokomotive danas je nakon 31 godinu čuo se na željezničkoj stanici u Varešu, a razlog toga je skori početak eksploatacije mineralnih resursa iz ovog malog mjesta.
Nakon 31 godinu ponovo do Vareša će saobraćati željeznički saobraćaj, a početna stanica danas je bila u Podlugovima (...) (Klix, 14.12)
Ovi članci sadrže objašnjenje da je saobraćaj ponovo pokrenut zbog početka eksploatacije ruda u Varešu, pa se iz njih može zaključiti da je pruga obnovljena zbog pokretanja teretnog saobraćaja.
Šta su činjenice?
Željeznička pruga na dionici Podlugovi – Vareš Majdan (pruga Podlugovi – Droškovac) obnovljena je i osposobljena za željeznički saobraćaj teretnih vozova kojim će ruda iz Vareša biti prevožena do luke u Pločama. Njom neće saobraćati putnički vozovi, kako bi se to moglo zaključiti iz naslova i tekstova. Red vožnje putničkih vozova Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine za 2023/2024. godinu, koji važi od 10.12.2023. godine, ne pokazuje parove putničkih vozova koji bi se kretali na navedenoj relaciji.
Iz Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine (ŽFBiH) za Raskrinkavanje su potvrdili da će se ova dionica pruge koristiti isključivo za teretni saobraćaj.
Željeznička pruga Podlugovi – Vareš ponovo je uvedena u saobraćaj 14.12.2023. godine i koristit će se isključivo za teretni saobraćaj, odnosno, za prevoz mineralnih resursa koje će britanska kompanija Adriatic Metals eksploatisati iz ovog dijela BiH. Proizvedeni koncentrati ruda će se željeznicom prevoziti od Vareša do Podlugova, odnosno do luke Ploče, a zatim prema ljevaonicama širom Evrope i dalje.
Pruga je otvorena i za prevoz tereta drugih firmi s ovog područja koje za to iskažu interes. Kada je riječ o uvođenju putničkog saobraćaja na ovoj pruzi, iz Željeznica FBiH naveli su da to zavisi od Vlade Zeničko-dobojskog kantona koja bi trebala prepoznati interes svojih lokalnih zajednica i iskomunicirati sa Željeznicama FBiH potrebu za uvođenjem putničkih linija.
Tridesetogodišnja pauza saobraćaja na pruzi, koja je isticana u naslovima, ustvari se odnosi na redovni putnički saobraćaj, ne na bilo koji oblik željezničkog prevoza. Kako nam je rečeno iz Željeznica FBiH, ovom dionicom odvijao se saobraćaj teretnih i turističkih putničkih vozova do oštećenja pruge u augustu 2013. godine.
Redovni putnički vozovi na ovoj pruzi saobraćali su do 1992. godine. Poslije rata, na pruzi se obavljao teretni promet i saobraćali su turistički putnički vozovi do 19.08.2013. godine, kad je pruga zatvorena. Razlog zatvaranja bila je ogromna materijalna šteta na pruzi i tunelima, prouzrokovana vremenskim nepogodama (klizištima i odronima).
Nakon što su Željeznice Federacije BiH u saradnji sa kompanijom Adriatic Metals i Općinom Vareš izvršile popravku pruge, mostova i vijadukta, pruga je ponovo uvedena u saobraćaj 14.12.2023. godine radi prevoza tereta.
Dakle, nije sasvim tačno da je u decembru 2023. godine ponovo uspostavljen saobraćaj ovom prugom nakon 30 godina. Tri decenije pauze odnosi se na redovni putnički saobraćaj, ali on nije uspostavljen, budući da se pruga zasad koristi samo za teretni saobraćaj.
Shodno navedenom, analizirane tvrdnje da je željeznički saobraćaj na dionici Podlugovi – Vareš uspostavljen nakon tri decenije, to jest da pruga nije bila u upotrebi od 1992. godine, a čime se implicira informacija da je ponovo uspostavljen putnički saobraćaj, ocjenjujemo kao manipulisanje činjenicama.
Napomena
8.1.2024: Portal N1 je ispravio tvrdnje u tekstu koji je ocijenjen u ovoj analizi, pa mu je dodana i ocjena ispravljeno.
9.1.2024: Portali BH Index i Crna Hronika su ispravili netačne tvrdnje u članku pa mu je dodana i ocjena ispravljeno.
10.1.2024: Portali Bosna info i Raport su ispravili tvrdnje netačne tvrdnje u člancima ocijenjenim u ovoj analizi, pa je i njima dodana ocjena ispravljeno.
11.1.2024 Portal Hayat je ispravio netačne tvrdnje u jednom članku koji je ocijenjen u ovoj analizi, pa mu je dodana i ocjena ispravljeno.
12.1.2024: Portal Slobodna Bosna ispravio je netačne tvrdnje u oba članak ocijenjena u ovoj analizi, pa im je dodana i ocjena ispravljeno.
16.1.2024: Portal Una ispravio je netačne navode u članku koji je ocijenjen u ovoj analizi, pa mu je dodana i ocjena ispravljeno.
26.1.2024: Portal Oslobođenje je ispravio netačne tvrdnje u članku koji je ocijenjen u ovoj analizi, pa mu je dodana i ocjena ispravljeno.
(Raskrinkavanje.ba)