Članice EU nisu zabranile let ruskog humanitarnog aviona

Izvještavajući o odluci Rusije da avionima pošalje pomoć Italiji koja je teško pogođena pandemijom virusa SARS-CoV-2, u medijima se pojavila tvrdnja da neke članice, njih “čak 9”, nisu dopustile ruskim avionima da lete njihovom teritorijom. Za ovu tvrdnju uopšte nema dokaza, a i tvit ruskog zvaničnika sa tvrdnjom kako Poljska nije dopustila prelet je izbrisan nakon saopštenja Ministarstva spoljnih poslova Poljske.

Ocijenjeni članci
Pravda Lažna vijest; Manipulisanje činjenicama; Alo Prenošenje lažnih vijesti; Kurir Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Informer Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Nezavisne Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Espreso.rs Prenošenje lažnih vijesti; Srbija danas Prenošenje lažnih vijesti; Intermagazin Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Izdvojeno Prenošenje lažnih vijesti; Mondo.me Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Glas Srpske Prenošenje lažnih vijesti; Fresh press Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; BL Portal Prenošenje lažnih vijesti; Prijedor24h Prenošenje lažnih vijesti; Insajder Prenošenje lažnih vijesti; Princip news Prenošenje lažnih vijesti; ASinfo Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Demantirano; Kutaknet Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; IndexBA Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama;

Na portalu Pravda, 24. marta ove godine objavljen je članak sa naslovom:

EVO ZAŠTO JE ITALIJA "ZARATILA" SA EU! Pogledajte kojom je putanjom morao da leti ruski humanitarni avion, jer nisu hteli da ga puste! (FOTO)

U uvodnom pasusu članka se navodi:

Italija svakodnevno beleži crne bilanse, a mnoge zemlje su joj ponudile pomoć, među njima i Rusija. Međutim, EU nije dozvolila, tačnije čak devet članica, nije dopustilo let ruskog humanitarnog aviona, koji je nekako uspeo da dostavi pomoć.

U nastavku članka se ne navode dodatne informacije o tome koje to članice EU navodno nisu dopustile let ruskog humanitarnog aviona, nego se umjesto toga iznose opaske i stavovi. 

Šta reći, nego sram ih bilo, jer u ovakvim situacijama protokoli ovakve vrste su besmisleni. U komentarima povodom ovog slučaja, pravdaju Italijane što žele da se otcepe od EU, a ukoliko se to dogodi, ne samo sa Italijom, već i sa nekoliko još, može lako da se desi da se na suprotnim stranama, ne daj bože novog fronta nađe EU i protivnice. (...) Još ako dođe Amerika da ih “miri” može se desiti i sirijski scenario, kažu korisnici društvenih mreža.
Izvor: Pravda

U članku je dostupna i fotografija sa linkom na Facebook profil korisnika pod imenom Aleksa Urošević, a koja pokazuje rutu koju je ruski avion morao da koristi usljed navodne zabrane prolaska kroz EU.



 

 

Klikom na dostupni link vidljivo je da je fotografija podijeljena na Facebook stranici pod imenom 99% Macedonia, no na fotografiji koja prikazuje mapu kretanja ruskog aviona, vidljivo je da stranica 99% Macedonia nije njen stvarni izvor.

Fotografija je originalno objavljena na Twitter profilu Maurizio Gustinicchi @gustinicchi 23. marta, odakle ju je podijelila stranica 99% Macedonia, a kasnije i Aleksa Urošević. U trenutku pisanja ove analize objava na Twitter profilu Maurizio Gustinicchi je  imala 2.100 retvitova, odnosno prenošenja i 2.800 lajkova.

Tvit, odnosno opis fotografije glasi: 

Ruta ruskog aviona sa pomoci Italiji. 9 država članica EU su zabranile prelet.


 

 

Fotografija je autentična, prikazuje rutu kojom se avion pomoći kretao, kao što je vidljivo na sajtu Flightradar24 koji omogućava uživo praćenje letova. 

Ista fotografija je objavljena i na Twitter profilu ove stranice ali bez napomene o navodnoj zabrani i promjeni rute, niti igdje postoji neki autentični izvor koji pominje bilo promjenu rute ili bilo kakvu zabranu, te možemo zaključiti da ovaj let nikada nije ni trebao da leti preko EU, te da je ruta kojom je letio bila tako i planirana.

U isto vrijeme, možemo vidjeti da je dosta aviona sa opremom normalno letilo preko EU .

Članak su sa portala Pravda prenijeli mnogi mediji, kao što su Nezavisne novineIndex, Prijedor24h.

Devet zemalja zabranilo ruskom avionu prelet do Italije, pomoć putovala duže (Nezavisne novine, 24.3.)

Devet zemalja EU zabranilo ruskom avionu prelet do Italije (Index.ba 25.3.)

OVO JE EU SOLIDARNOST NA DELU: 9 članica zabranilo RUSKOM AVIONU prelet do Italije, leteo hiljadama kilometara duže! (Prijedor24h, 24.3.)


Datum objave ove mape poklapa se sa pojavom lažne vijesti o tome da je Poljska zabranila ruskim avionima da koriste njen vazušni prostor na putu ka Italiji, a koju je plasirao ruski parlamentarac Alexey Pushkov. 

Za razliku od objave na našem govornom području gdje se tvrdi da je navodno 9 članica uvelo takvu zabranu, u ovom slučaju riječ je o samo jednoj zemlji članici.

Naime, 22. marta Rusija je počela sa slanjem pomoći Italiji, budući da je zemlja teško pogođena širenjem novog virusa SARS-CoV-2.

Portal za provjeru činjenica Poliygraph je u analizi objavljenoj 24. marta objasnio nastanak lažne vijesti o “zabrani leta”, a koja je nastala netačnom izjavom ruskog senatora o tome da je Poljska zatvorila svoj vazdušni prostor za ruski avion.

Analiza je objavljena na engleskom jeziku pod naslovom “Russian Senator Falsely Claims Poles Closed Airspace to Virus Aid” i u njoj se navodi kako je Alexey Pushkov, član Državnog savjeta, Gornjeg doma ruskog parlamenta, na svom Twitter profilu objavio da Poljska nije dopustila ruskim avionima prolaz kroz svoj vazdušni prostor na putu ka Italiji.

Potom je, prema pisanju Poliygrapha, državna novinska agencija Rusije, Sputnik, objavila vijest u kojoj se tvrdi da je Poljska blokirala ruske avione uz navođenje da informacija nije potvrđena iz zvaničnih izvora ovih zemalja. 

Vijest je ubrzo objavljena sa novim naslovom u kom se navodi da Poljska nije blokirala prolazak pomoći iz Rusije, a Alexey Pushkov je izbrisao objavu sa svog profila. 

 

 

Istog dana je reagovalo Ministarstvo spoljnih poslova Poljske, kao i zamjenik ministra spoljnih poslova ove zemlje koji su na Twitter profilima demantovali navode da je Poljska zabranila prolaz ruskim avionima.

Puškova tvrdnja nije tačna.
Ministarstvo spoljnih poslova Poljske je negiralo zatvaranje zračnog prostora ruskoj pomoći Italiji te je izjavilo da od ruske vojske nije zaprimilo nikakav zahtjev za odobrenje.

S obzirom da nije tačno da “čak devet članica (EU, op.a.) nije dopustilo let ruskog humanitarnog avion” članak portala Pravda dobija ocjenu lažna vijest. Sva prenošenja ovog članka dobijaju ocjenu prenošenje lažne vijesti.

Zbog korištenja fotografije rute leta aviona,koja je predstavljena uz posve netačan opis, članak portala Pravda i sva prenošenja u kojima je objavljena fotografija dobijaju i ocjenu manipulisanje činjenicama.

Napomena: 29. 03. 2020.

Nakon objavljivanja ove analize, redakcija portala BH Index je redakciji Raskrinkavanja ukazala na propust. Citat sa tvrdnjama koje su ocijenjene u ovoj analizi, u tekstu je pogrešno pripisan portalu BH index, iako se radi o tvrdnji koju je objavio portal Index.ba. Zbog sličnosti naziva dva navedena portala, desila se greška usljed koje je portalu BH index pripisana tvrdnja koja na ovom portalu nije objavljena. Greška je postojala u samom tekstu analize, dok je članak koji je arhiviran i ocijenjen na našem portalu, ispravno povezan sa portalom Index.ba. 

Nakon obavještenja i ukazivanja na propust, greška u analizi je ispravljena, te je u skladu sa standardima objavljivanja ispravki, dodana i napomena koja objašnjava vrijeme i razloge ispravke. Osim toga, ispravljena analiza je ponovo podijeljena na društvenim mrežama, kako bi imala istu vidljivost kao i prvobitna objava koja je sadržala grešku. 

 

Napomena: 29. 03. 2020.

Nakon upita koje je Raskrinkavanje poslalo svim redakcijama koje su objavile analiziranu tvrdnju, odgovor smo dobili od redakcije portala ASinfo koja je uklonila članak zbog čega ovaj portal dobija i ocjenu demantovano.


(Raskrinkavanje.ba)

 

 

Autor: Mladen Lakić Objavljeno: 28. 03. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 4 mjeseca

Posljednje objavljene analize

Klikbejt
Klikbejt o virusu koji je “stigao u maskama iz Kine”

Izjava Sulejmana Ugljanina da je "virus u Srbiju možda stigao u maskama iz...

Klikbejt
Dezinformacija
Napomena na pakovanjima hirurških maski je tačna - ali je tačno i to da nošenjm maske zaustavljamo širenje zaraze. Pročitajte kako.

Tvrdnje da hirurške maske nisu efektivne u zaštiti protiv koronavirusa pono...

Dezinformacija Klikbejt
Lažna vijest
Neoznačena satira kao lažna vijest: Vlada RS ne nudi “1.000 maraka svakome ko potpiše da ima koronu”

Tekst satiričnog karaktera o tome da je ministar zdravlja Vlade Republike S...

Lažna vijest Satira
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me