Čola, Amir Kazić Leo i nepostojeća napomena o satiri

Satirična vijest objavljena u januaru 2018. već godinu dana luta po različitim portalima u različitim oblicima.

Ocijenjeni članci
Kreacije Lažna vijest; Viralno Danas Lažna vijest; Provjereno365 Lažna vijest; Skandal Stars Lažna vijest; Hello Magazin Lažna vijest; Super Čarobni Svijet Lažna vijest; Ekstravagantno Lažna vijest; Smijeh i zabava Lažna vijest; Aktuelno 24h Dezinformacija; Klikbejt; 24h-Vijesti Dezinformacija; Klikbejt; Balaševizam Dezinformacija; Klikbejt; Žena Portal Dezinformacija; Klikbejt; Expresne vijesti Dezinformacija; Klikbejt; Novine Balkan Dezinformacija; Klikbejt; Novosti Balkan Dezinformacija; Klikbejt; Espreso.rs Dezinformacija; Klikbejt; Ispravljeno; Viralne vijesti Dezinformacija; Klikbejt; Dobar Dan Dezinformacija; Klikbejt; Narodni Dezinformacija; Klikbejt; Novi Dezinformacija; Klikbejt; Republika.rs Dezinformacija; Klikbejt; Sve za vas Dezinformacija; Klikbejt; Kutak.life Dezinformacija; Klikbejt; Expres Dezinformacija; Klikbejt; Fazon Dezinformacija; Klikbejt; Magazin Dan Dezinformacija; Klikbejt; Tera Net Dezinformacija; Klikbejt; Cenzurisano Dezinformacija; Klikbejt;

Na satiričnom portalu “Satiranje” objavljen je u januaru 2018. godine članak pod naslovom:

Zdravko Čolić nakon 52 godine odlučio priznati Amira Kazića Lea
Čola je za jedan regionalni tabloid ispričao svoju istinu, i otkrio dugo čuvanu tajnu, a to je da je on otac Amira Kazića Lea. Inače, za Lea su kružile mnoge priče, da kopira samog Čolu, što on to nije ni osporavao. U suštini, on i nije kopirao Čolu, on je “pljunuti Čola”. Čola nije želio otkriti kako se sve to desilo, i zbog čega je toliko dugo skrivao ovu istinu.
Čestitamo ocu i sinu.

Portal koji je izvor ovog članka ima jasne napomene o tome da je satirični portal. Također, ispod samog teksta članka nalazi se i napomena o satiričnom sadržaju. Međutim, ovaj članak mnogi mediji prenijeli su kao stvarnu vijest. “Viralno danas”, “Kreacije”, “Skandal stars”, “Hello magazin” i “Ekstravagantno” neki su od takvih anonimnih portala.

Svi oni koju su vijest objavili bez napomena o satiričnom sadržaju i predstavili je kao stvarnu, za to dobijaju ocjenu lažna vijest.

Sa druge strane, jedan dio portala pisao je o ovoj vijesti, odnosno prenio je, ali sa napomenom da se “na društvenim mrežama pojavila urnebesna usporedba”:

Zdravko Čolić je legenda pop muzike, koji dominira u cijelom regionu, ali i šire.
Sada se na društvenim mrežama pojavila urnebesna usporedba, gdje je neko napisao tekst kako je Čola nakon 50 i više godina odlučio da prizna sina.
“Zdravko sve do svoje 52 godine, nije nikada do sada priznavao pjevača Amra Kazića Lea.

U nastavku slijedi cijeli tekst portala “Satiranje” ali i dodatne informacije iz biografije Amira Kazića koje u originalnom članku ne postoje. Iako postoji napomena koja, uistinu, netačno kao izvor navodi društvene mreže, svi članci sa takvom napomenom i dalje imaju senzacionalistički naslov, kao na primjer ovaj:

ZDRAVKO ČOLIĆ NAKON 52 GODINE ODLUČIO PRIZNATI SINA: I on je poznati pjevač, NEĆE VAM BITI DOBRO KAD VIDITE! (FOTO)

Također, nigdje u članku nije eksplicitno i jasno navedeno ni da je u pitanju satirični sadržaj, te opaska da je nešto “urnebesna usporedba” nije jasna kvalifikacija satiričnog članka sa jasnim izvorom - portalom “Satiranje”.

Zbog senzacionalističkog pristupa izvještavanju članke sa ovakvim i sličnim naslovima, a koji donose informaciju da se “na društvenim mrežama pojavila urnebesna usporedba”, ocjenjujemo kao klikbejt i dezinformaciju.

Napomena: 12.12.2019.

Nakon objavljivanja ove analize, određeni portali su nastavili prenositi satirični članak i predstavljati ga kao stvarnu vijest.

Portal Balaševizam je, recimo,  nakon objavljivanja naše analize, isti članak objavio tri puta, i to u junu, septembru i decembru 2019. godine. Članak su nakon naše analize prenijeli i objavili i Hayat, USN, Cenzurisano, Espreso, Republika, Tera Net, Magazin Dan,  Fazon,  Express, Kutak life, Sve za vas, Novi, Narodni, Dobar Dan i Viralne vijesti.

Svi oni su prenijeli tvrdnje iz satiričnog članka sa portala "Satiranje", sa napomenom da se “na društvenim mrežama pojavila urnebesna usporedba”. Ngdje u člancima nije eksplicitno i jasno navedeno da je u pitanju satirični sadržaj, te opaska da je nešto “urnebesna usporedba” nije jasna kvalifikacija satiričnog članka sa jasnim izvorom - portalom “Satiranje”.

Zbog senzacionalističkog pristupa izvještavanju članke sa ovakvim i sličnim naslovima, a koji donose informaciju da se “na društvenim mrežama pojavila urnebesna usporedba”, ocjenjujemo kao klikbejt i dezinformaciju.

Napomena: 22.01.2021.

Portal Espreso objavio je ispravke u članku zbog čega dobija i ocjenu ispravljeno. 

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 19. 03. 2019 | Zadnji put osvježeno: prije 1 mjesec

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
QAnon teorije: Ispod Capitol Hilla se ne nalazi “farma djece za proizvodnju adrenohroma”

Portal “Istinom protiv laži” najveći je promoter teorija zavjere povezanih...

Lažna vijest Manipulisanje činjenicama Pseudonauka Teorija zavjere
Lažna vijest
Postoje li radari “na svim tunelima” na Koridoru Vc?

Na osnovu vijesti o tome da je na autoputu na dionici Lepenica - Tarčin pos...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti
Lažna vijest
Farme klikova: Starim vijestima do novih klikova

Anonimni portal “Čajevi za” prethodne sedmice objavio je niz članaka sa inf...

Lažna vijest Manipulisanje činjenicama Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me