Anonimni Žena portal 14.11.2020. je objavio tekst pod naslovom:
U nevješto napisanom članku se govori o navikama ljudi kad je riječ o mijenjanju donjeg rublja, to jest tvrdi se da 50 posto žena ne mijenja donje rublje svaki dan. Tvrdnja je pripisana “ispitivanjima i istraživanjima” za koja se ne navodi gdje, kada i ko ih je sproveo:
"Međutim, da li ste znali da ima nekih žena koje po nekoliko dana ne mjenjaju donji veš? Prema posljednjim ispitivanjima i istraživanjima, čak 50% žena ne mijenja gaćice svaki dan. I kod muškaraca nije baš puno bilja situacija, ali oni su ipak muškarci, tako da njima toliko i ne smeta na intimno zdravlje, koliko je slučaj kod žena.”
Sedmodnevno nošenje istog donjeg rublja, koje naslov članka implicira, u sadržaju se uopšte ne spominje.
Tekst su sa malim izmjenama prenijeli Radio Balkan Seher Mahala, Apotekica i Lifestyle Dom.
Žena portal je o ovoj temi pisao i 10.8.2020. godine, u članku pod naslovom:
U ovom tekstu se nalazi informacija o tome ko je naručio istraživanje, te su navedeni konkretni rezultati koji su, međutim, u suprotnosti sa tvrdnjom iz naslova.
Tomi Džon je dizajner donjeg veša koji je odlučio sprovesti istraživanje o tome koliko često ljudi mijenjaju donji veš. Njegova studija je pokazala da čak 45% ispitanih ne mijenja veš svaki dan, a neki ostave isti veš čak i više od dva dana. Ono što je bilo najuznemirujuće jeste da 13% ispitanih kaže kako ne mijenjaju gaće čak sedmicu dana. još jedan mit koji je razbio jeste da su žene higijenski osviještene, jer su čak i one priznale da ne mijenjaju često gaće, ali su muškarci ipak skloniji nošenju istog veša više od sedam dana.
Tekst sa istim naslovom i sličnim sadržajem našao se i na portalima Pozitiv Media i Balkan Life Today.
Dok je u tekstu na portalu Pozitiv Media objašnjeno da se rezultati istraživanja odnose i na muškarce i na žene, na portalu Balkan Life Today na to nije jasno ukazano:
Vjerovali ili ne, prema jednom istraživanju poznatog ženskog portala došlo se do saznanja da je čak 50% žena priznalo da ne mijenja donji veš redovno, na dnevnom nivou.
Da li možete samo to da zamislite? Samo uzmite u obzir, koliko ima izlučevina kod žena, prije i poslije samog ciklusa? Razne upale i slične stvari, dovode nas do zaključka da je to totalno neodgovorno ponašanje sa njihove strane.
Tomi Džon je poznati dizajner ženskog donjeg veša, i on je sproveo mini anketu među svojim korisnicima, i čak 43% njih je priznalo da gaćice znaju ne promijeniti i po 2 dana.
Još gore na sve to je da čak njih 13% znaju ne promijeniti donji veš i po 7 dana, što je stvarno odvratna činjenica. Nekako bi i prebolili da su to muškarci, ali žene? To je već nedopustivo, a ovakvi dokazi su izazvali gađenje svih onih koji su pročitali post ovog modnog dizajnera
Zbunjuje što u tekstu na jednom mjestu stoji da je riječ o istraživanju poznatog ženskog portala, a na drugom da se radi o anketi koju je sproveo “dizajner Tomi Džon”. Iako bi se iz samog teksta dalo zaključiti da je riječ o osobi, zapravo je riječ o kompaniji koja se bavi proizvodnjom donjeg rublja, a koju vode bračni par Tom Patterson i Erin Fujimoto.
Portal Pozitiv Media također je reciklirao ovu temu, o kojoj je pisao i 18.10.2020. i 15.11.2020. godine.
Na našem govornom području Tportal je prvi medij koji je prenio rezultate istraživanja kompanije “Tommy John” o navikama Amerikanaca kad je riječ o mijenjanju donjeg rublja još u augustu 2019. Oni su se kasnije našli i na portalima: Klix, RTS, Net.hr, Index, Večernji, Hayat, Srpska.info, Novi. Klix i Srpska.info su prenijeli da je istraživanje rađeno u Irskoj umjesto u SAD-u.
U ovim tekstovima se navodi da je istraživanje pokazalo da 45% ispitanika nosi isto donje rublje dva dana zaredom, a njih 13% ne promijeni donje rublje po sedam dana ili više.
Šta su činjenice?
Istraživanje na koje su se pozvali mediji u regionu dostupno je na sajtu kompanije “Tommy John”. Sprovedeno je u SAD-u, a njegovi rezultati objavljeni su 2.8.2019. godine i dostupni su na sljedećem linku.
U njemu nema podataka koji govore u prilog tezi da su žene “veći peksini” od muškaraca - naprotiv.
Možda i nije iznenađujuće što su muškarci ti koji škrtare na promjeni donjeg rublja – u odnosu na žene dva i po puta je veća vjerovatnoća da će nositi donje rublje sedam dana ili više.
U istraživanju piše da je 45% ispitanika i ispitanica nekad nosilo isto donje rublje dva dana ili duže - što ne znači da to stalno rade, što bi se moglo zaključiti iz tekstova objavljenih na našem govornom području:
Zapravo nešto više od polovine ispitanika kaže da svakodnevno mijenja donje rublje. Četrdeset pet posto priznalo je da je isti par donjeg rublja nosilo dva ili više dana, dok je trinaest posto tvrdilo da je isti par donjeg rublja nosilo sedam dana ili više.
Jasno je da ovo, kao i niz sličnih “istraživanja”, predstavlja jednu od marketinških taktika raznih brandova, koji na taj način reklamiraju svoj proizvod. Tekst u kojem su predstavljeni rezultati ankete na stranici Tommy John recimo, sadrži niz linkova na online prodavnicu iste stranice sa novim kolekcijama donjeg rublja.
Sama statistička vrijednost ovakvih anketa je, stoga, upitna, jer “istraživanje” koje je sproveo brend intimnog veša nema objavljene osnovne podatke o metodologiji istog, pomoću kojih bi se mogla procijeniti njegova tačnost i utemeljenost. Evidentno je da se radi o pojavi koju je kolumnistica Guardiana Arwa Mahdawi sažeto opisala kao “advertistics” - statistikama koje služe u svrhu PR komunikacija određenih kompanija.
No, pored toga što je samo ovo “istraživanje” upitno kao izvor bilo kakvih relevantnih statističkih informacija, niz portala u regiji uspio ga je dodatno obesmisliti pogrešnim prenošenjem njegovih zaključaka. Portali su, pritom, za svoje senzacionalističke naslove iskoristili i otvoreno mizogini pristup, izmislivši rezultate na osnovu kojih su žene opisali kao “peksine” i “gadure”, privlačeći klikove najavom da članak donosi informacije od kojih će se čitateljima/kama “život zgaditi”.
Tvrdnja da 50 odsto žena ne mijenja svaki dan donji veš nije tačna, pa tekstu Žena portala, objavljenjom 14.11.2020, dodjeljujemo ocjenu lažna vijest, a portalima Radio Balkan Seher Mahala, Apotekica i Lifestyle Dom prenošenje lažne vijesti. S obzirom na to da se vremenska odrednica sedam dana iz naslova nigdje u tekstu ne pominje, Žena portal, Radio Balkan Seher Mahala i Lifestyle Dom dobijaju i ocjenu klikbejt.
Tvrdnja da su žene “veći peksini” od muškaraca, koju tekstovi na Žena portalu (objavljen 10.8.2020.) i Pozitiv media sadrže u naslovu, nije tačna. S obzirom na činjenicu da se u tekstovima nalaze podaci koji su suprotni ovoj tvrdnji, članci dobijaju ocjenu dezinformacija.
Članak na portalu Balkan Life Today sadrži i tvrdnju da su žene “veći peksini” od muškaraca, kao i tvrdnju da 50 odsto žena ne mijenja donji veš svaki dan, te zbog toga dobija ocjenu lažna vijest.
Tekstovi u kojima se navodi da je istraživanje pokazalo da 45% ispitanika nosi isto donje rublje dva dana zaredom, te da njih 13% ne promijeni donje rublje po sedam dana ili više, zbog pogrešnog prevoda dobijaju ocjenu greška.
(Raskrinkavanje.ba)
Napomena
8.12.2020. Članak portala Srpska info je u međuvremenu ispravljen i unesene su tačne informacije, te dobija i ocjenu demantovano.
2.6.2021. Portal Hayat je u međuvremenu izmijenio članak pa sadrži tačne informacije i dobija ocjenu ispravljeno.