Facebook prevare: Lažne nagradne igre lažnih Lidl stranica

Otkrivamo još jednu prevaru na Facebooku u kojoj se iskorištavaju nazivi i vizuelni identitet legitimnih Facebook stranica trgovačkog lanca Lidl.

Ocijenjeni članci
Facebook profili i stranice Lažna vijest; Facebook profili i stranice Prenošenje lažnih vijesti; Facebook profili i stranice Prenošenje lažnih vijesti;

U proteklih nekoliko dana dobili smo više prijava vezanih za lažne nagradne igre koje navodno organizuje lanac trgovina Lidl. No, prijavljene objave bi ubrzo, često u roku kraćem od 24 sata od objave, bile izbrisane. Odlučili smo se nešto detaljnije posvetiti ovoj, po svemu sudeći, popularnoj pojavi na Facebooku. 

Na Facebook stranici 𝗟𝗶𝗱𝗹 𝗦𝗿𝗯𝗶𝗷𝗮, 7.6.2021. godine objavljena je slika sa “skrivenim brojem” kojeg korisnici trebaju napisati u komentar i na taj način učestvovati u nagradnoj igri. Obećana nagrada je 5.000 eura, ali da bi učesnici/ce dobili poklon, moraju se još “registrovati” na linku koji je naveden u objavi. Cijela objava je izgledala ovako:

Registrirajte se ovdje za one koji nikada od nas nisu dobili poklon od 5.000 eura👉👉✍️ https://bit.ly/2Rt9OHw ✍️👈👈
!
Iznenađenje iz LIDL-a Srbija, onima koji imaju sreće dajemo 5.000 eura i uspijemo pronaći pravi broj. Molim vas, okušajte sreću. Hvala vam puno

Kao što se iz objave može vidjeti, na osnovu vizuelnog identiteta stranice vrlo je jednostavno pasti u zamku i zaključiti da je riječ o legitimnoj stranici trgovine Lidl Srbija, budući da se i na profilnoj slici iz objave nalazi logo te kompanije. 

Objava je za nešto više od 24 sata podijeljena 75, a komentarisana 140 puta. Bitno je napomenuti da je Facebook stranica napravljena istog dana.

Međutim, ovaj primjer je tek jedan u bespuću sličnih nagradnih igara, koje navodno organizuju stranice koje, u svom nazivu, imaju naziv kompanije Lidl, te naziv neke od država iz regiona (Hrvatska ili Srbija) gdje ovaj lanac ima svoje trgovine. Zajedničko svima njima je da se objave brzo brišu, te se nakon njihovog brisanja ili uklanjanja od Facebooka kreiraju nove Facebook stranice na kojima se ponovo dijele slične objave. 

Osim prikazanog načina učešća u nagradnoj igri, u drugim primjerima se od učesnika/ica traži da u komentaru unesu broj kutije ili koverte sa slike u kojoj misle da se nalazi nagradni iznos; da se pogodi tačan broj sa slike i slično. Nekoliko primjera, objavljenih krajem maja i u prvoj sedmici juna, od kojih većina više nije dostupna, možete vidjeti arhivirane na sljedećim linkovima (1, 2, 3, 4). 

Puno viralniju objavu “nagradne igre” fiktivne stranice lanca Lidl, koja je brojala 660 komentara i 155 dijeljenja, pronašli smo na sada nedostupnoj stranici identičnog naziva, 𝐋𝐢𝐝𝐥 𝐒𝐫𝐛𝐢𝐣𝐚 (4.7.2021). 

DANASNJE IZNENADENJE !!
Odaberite omotnicu s 3000 eura gotovine, odaberite 1 sretni broj, postoji 6 omotnica s 3000 eura gotovine, dobitnik će primiti poruku.
Hvala svima vama .

 

Šta su činjenice?

Naravno, radi se o lažnim nagradnim igrama. Ovo je potvrđeno i putem “upozorenja” sa zvaničnih Facebook stranica Lidl Srbija i Lidl Hrvatska, koja su objavljena 2.6, odnosno 31.5.2021. godine

❗UPOZORENJE ❗
Upozoravamo vas da su se na društvenim mrežama pojavili lažni profili kompanije Lidl Srbija sa nagradnim konkursima. Kompanija Lidl Srbija ne stoji iza toga i apeluje na potrošače da se ne prijavljuju i ne ostavljaju svoje podatke radi svoje zaštite.
Sve informacije i aktuelne vesti u vezi kompanije Lidl Srbija možete pratiti na zvaničnim profilima na društvenim mrežama https://bddy.me/2ntsNme i https://bddy.me/2npX1GU kao i na web stranici www.lidl.rs. (Lidl Srbija)

[UPOZORENJE!]
Poštovani kupci, ovim putem vas obavještavamo kako je poruka koja kruži Facebookom o Lidlovoj nagradnoj igri LAŽNA i neovlašteno koristi ime Lidl Hrvatska.
Molimo vas da ne širite lažnu poruku, jedini službeni kanali Lidla, uz ovu Facebook stranicu, su:
www.lidl.hr i Instagram: @lidl_hrvatska (Lidl Hrvatska)

 

Kako funkcionišu ove prevare

Pretražujući primjere lažnih Lidl stranica za Srbiju i Hrvatsku, ustanovili smo da postoji praksa pravljena lažnih Lidl stranica (i objave lažnih nagradnih igara na njima) za većinu zemalja Evrope u kojima Lidl posluje. Prvi korak u genezi prevare je pravljenje klona legitimne Facebook stranice Lidl u određenoj zemlji, sa gotovo identičnim vizuelnim idenititetom. Pod tim se podrazumijeva kopiranje naziva legitimne stranice (primjer   “Lidl Magyarország”), njegovo prebacivanje u nestandardni Facebook font, te postavljanje identične profilne i naslovne fotografije kao na pravoj stranici. 

Screenshot gore: legitimna Facebook stranica Lidl Mađarska; screenshot dole: lažna stranica “klon”

Zatim se na novoformiranoj stranici može (ali nije pravilo) pronaći par objava koje podsjećaju na objave legitimnih stranica, da bi se potom našla i objava lažne nagradne igre, koja za vrlo kratko vrijeme ostvari neuobičajeno velik broj interakcija (primarno dijeljenja). Takve objave nerijetko ostaju objavljene duže od jednog dana. Kada se objava izbriše ili je Facebook ukloni, pravi se nova stranica, i tako se ciklus ponavlja. 

Istu praksu smo primijetiti za Lidl Česká republika (link), Lidl Deutschland (link), Lidl Danmark (link), Lidl Suomi (link), Lidl France (link), Lidl Hellas (link), Lidl Bulgaria (link), Lidl Magyarország (link), Lidl Italia (link), Lidl Lietuva (link), Lidl Polska (link), Lidl Portugal (link), Lidl Sverige (link), Lidl Slovenija (link), Lidl Belgium (link) i Lidl GB (link).

S druge strane, link koji je naveden u prvoj spomenutoj objavi vodi na blog stranicu na kojoj se, pored čestitki za navodno osvajanje iznosa od 5.000 eura, nalazi drugi link koji, opet navodno, vodi na stranicu za dovršavanje registracije. Cijeli tekst na ovoj stranici je zapravo loš automatski prevod, a proces završetka registracije objašnjen je kao davanje podataka sa kreditne kartice u svrhu uplate dobijenog iznosa.

Iako otvaranje ovakvih linkova nije preporučljivo ni u kojem slučaju, Raskrinkavanje je ustanovilo da objavljeni link, ukoliko se otvori putem Google Chrome pretraživača, vodi na stranicu koja je “mamac” za instalaciju Cactus Search ekstenzije za Google Chrome pretraživač.

Prema opisu sa stranice PC Risks, Cactus Search se smatra softverom koji “kidnapuje preglednik” (browser hijacker) na način da postavi cactus-search.com kao zadanu tražilicu, koja onda prati i špijunira veliki broj korisničkih aktivnosti na internetu. 

Cactus Search može pratiti podatke. Informacije od interesa uključuju, ali nisu ograničene, na: posjećene URL adrese, pregledane stranice, upisane upite za pretraživanje,  IP adrese (internetski protokol), geolokacije i lične podatke. Prikupljeni podaci potom se unovčavaju dijeljenjem i/ili prodajom trećim stranama (potencijalno cyber kriminalcima). Ukratko, prisutnost softvera za praćenje podataka na uređajima - može dovesti do ozbiljnih problema s privatnošću, financijskih gubitaka, pa čak i krađe identiteta. Da bi se osigurao integritet uređaja i privatnost korisnika, sve sumnjive aplikacije i proširenja/dodaci preglednika moraju se ukloniti bez odgađanja.

Sličan “mamac” pronašli smo i na drugoj stranici naziva "Lidl Hrvatska".

Budući da se radi o lažnim nagradnim igrama lažnih stranica trgovačkog lanca Lidl, ove objave ocjenjujemo kao lažnu vijest. Učešće u ovakvim “nagradnim igrama” na Facebooku može dovesti do krađe ličnih podataka i financijskih gubitaka.

 

Kako se zaštititi od lažnih nagradnih igara na Facebooku?

Kako ne biste pali u zamku lažnih nagradnih igara, koje mogu završiti krađom ličnih podataka, vrlo je važno obratiti pažnju na kredibilnost stranica na kojima se objavljuju takve nagradne igre. Provjeravanje podataka o stranici u sekcijama “O nama” (About) i “Page Transparency” su od krucijalne važnosti. Kako je ranije navedeno, analizirane nagradne igre objavljene su na tek kreiranim stranicama, što je prvi pokazatelj njihove nekredibilnosti. Osim toga, pokazatelji nekredibilnosti su i prazna rubrika “O nama”, mali broj pratilaca, te nenavođenje kontakt-podataka ili linkova zvaničnih web stranica.

Dodatno, velike kompanije (poput Lidla) imaju verifikovane stranice na društvenim mrežama, što se može prepoznati na osnovu plave kvačice koja stoji pored naziva stranice. Kao što je sa screenshota upozorenja o lažnim stranicama vidljivo, zvanične Facebook stranice Lidl Srbija i Lidl Hrvatska imaju kvačice, što nije slučaj ni sa jednom stranicom koja je objavila “nagradnu igru”.

Na koji način se može provjeriti kredibilnost izvora na društvenim mrežama, koji je značaj kvačica u tom procesu te na koji način stranica ili profil na Facebooku mogu dobiti kvačicu, čitajte na našem portalu Medijska pismenost, u tekstu Kome vjerovati na društvenim mrežama?

 

Kako prijaviti lažne stranice preko kompjutera?

 

- Otvorite stranicu i kliknite na polje sa tri tačke koje se nalazi pored polja “Share” - ili “Dijeli”, ukoliko koristite Facebook na našem jeziku

- Izaberite opciju “Report/Prijavi”

- U prozoru koji se pojavi izaberite opciju “Scams and fake pages”, zatim “Fake page”

- Nakon toga će se pojaviti prozor sa posljednjim korakom u prijavi, u kojem trebate samo kliknuti “Done”

 

Kako prijaviti lažnu stranicu putem mobitela?

- Kada otvorite Facebook stranicu na mobitelu, opcija  “Report/Prijavi” se nalazi u gornjem dijelu vašeg ekrana i označena je sa tri tačkice, pored opcije slanja poruke stranici. Kliknete na tri tačke i dalji proces je isti.

Ukoliko puno ljudi prijavi stranicu kao lažnu, postoji veća mogućnost da će je Facebook ukloniti.

O sličnim, cikličnim nagradnim igrama, za koje je korišten srbijanski teniser Novak Đoković,  pisali smo u analizi koja se nalazi na linku ispod: 

Lažna vijest
“Novak djokovic live” - Još jedna prevara maskirana u nagradnu igru na Facebooku

Stranica koja koristi ime Novaka Đokovića za krađu ličnih podataka korisnik...

Lažna vijest 18.10.2020

Napomena

7.9.2021: Na dvije povezane Facebook stranice naziva 𝐋𝐢𝐝𝐥 𝐇𝐫𝐯𝐚𝐭𝐬𝐤𝐚 (link, link), koje manipulativno koriste ime trgovačkog lanca Lidl, 5. i 6. septembra 2021. godine objavljene su lažne nagradne igre - identične onim kojim smo se bavili u ovoj analizi. 

Obje objave, kojima dajemo ocjenu prenošenje lažnih vijesti, zabilježile su ukupno preko 2.400 interakcija na Facebooku.

14.9.2021: U periodu od 11. do 14. septembra na Facebooku smo pronašli još 11 objava lažnih nagradnih igara koje “organizuju” lažne stranice koje koriste vizuelni identitet lanca prodavnica Lidl. U “nagradnoj igri” objavljenoj 14.9. (link) od učesnika/ica se traži “registracija” koja podrazumijeva upisivanje podataka sa bankovnih kartica, što može dovesti do finansijskih gubitaka. I ove objave dobivaju ocjenu prenošenje lažnih vijesti.

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Amar Karađuz Objavljeno: 13. 06. 2021 | Zadnji put osvježeno: prije 1 sedmice

Posljednje objavljene analize

Analiza
Pregled sedmice: Klikbejt naslovi, teorije zavjere i protein šiljka

U sedmici iza nas pisali/e smo o manipulativnim klikbejt naslovima pojedini...

Lažna vijest
Ivermektin nije lijek za Covid-19, ali ne izaziva sterilitet kod muškaraca

Antiparazitik Ivermektin ne liječi Covid-19, iako ga antivakcinacijski akti...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Dezinformacija Ispravljeno
Lažna vijest
Dezinformacije lažnog franjevca: Alexis Bugnolo o vakcinama protiv Covid-19

Više od 15.000 interakcija na društvenim mrežama zabilježio je članak u koj...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Pseudonauka Teorija zavjere
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me