“Fakenews.rs”: Espreso smislio priču o Ruskinji koja je Srbiju bombardovala 200 sati bez prestanka

Portal “Espreso.rs” objavio je članak koji govori da je Nikol Malačovski porijeklom iz Rusije, bombardovala Srbiju 200 sati. Ništa od navedenog nije tačno, uključujući i njeno porijeklo, kako je utvrdio portal “Fakenews.rs”.

Raskrinkali smo
Espreso.rs Lažna vijest; Informer Prenošenje lažnih vijesti; Slobodna Bosna Prenošenje lažnih vijesti; Biscani.ba Prenošenje lažnih vijesti; Nezavisni Prenošenje lažnih vijesti; Oslobođenje Prenošenje lažnih vijesti; Demantirano; 24 novosti Prenošenje lažnih vijesti; Ekspresno Prenošenje lažnih vijesti; Bportal Prenošenje lažnih vijesti; Tuzlanski Prenošenje lažnih vijesti; Demantirano; Tuzlanska Republika Prenošenje lažnih vijesti; ArmijaRBIH Prenošenje lažnih vijesti; USK Info Prenošenje lažnih vijesti; Globalno Prenošenje lažnih vijesti; BH Vijesti Prenošenje lažnih vijesti;

Portal “Espreso.rs” objavio je 25. marta članak pod naslovom:

OVA RUSKINJA BOMBARDOVALA JE SRBE 200 SATI BEZ PRESTANKA! Za Albance je ŽENA HEROJ, a za Srbe je RATNI ZLOČINAC

Na početku članka se tvrdi da je Nikol Malačovski za NATO i Albance “heroj bombardovanja”:

Ona je za NATO, ali i Albance bila heroj bombardovanja. Ona je naime upravljala lovcem bombarderom F16 i prema podacima imala je čak više od 200 sati letenja tokom bombardovanja na Kosovu (mart-jun 1999-78 dana) ali i 10 dana u Iraku (april 2003).

Portal “Fakenews.rs” koji se bavi provjerom činjenica u medijskim izvještajima u Srbiji, ustanovio je da nije istina da je navedena pilotkinja “200 sati bombardovala Srbiju”:

U biografiji sa zvaničnog sajta Nikol Malakovski stoji da ima „preko 188 sati provedenih u borbi na Balkanu i Jugozapadnoj Aziji”, tako da su mediji osim što su povećali broj sati koje je provela u borbi, tendenciozno naglasili samo njen angažman na ovim prostorima. Takođe, korišćenjem sintagme „bez prestanka” uputili su na zaključak da je ona u kontitnuitetu (više od osam dana) „bombardovala Srbe”, dok se navedena satnica zapravo odnosi na njenu celokupnu karijeru.

Dalje “Espreso” tvrdi da je “Nikol ruskog podrekla”:

Ono što je zanimljivo je i to da je Nikol ruskog porekla, a u redovima Vojne Air flote SAD je od 1996. godine.

Kao navodi portal “Fakenews.rs”, ni ova tvrdnja nije istina:

Kako Espreso navodi, „ono što je zanimljivo je i to da je Nikol ruskog porekla”, međutim, ne navodi odakle je ovaj zaključak izvučen. Prezime Malakovski Nikol je preuzela od svog muža Pola koji je takođe vojni pilot u američkoj avijaciji. Njeno devojačko prezime je Elingvud (Elingwood), a imena roditelja Robert i Keti (Robert i Cathy) teško da se mogu dovesti u vezu sa ruskim poreklom. Prema zvaničnoj biografiji, rođena je u Santa Mariji u Kaliforniji, dok je odrasla u Las Vegasu. Uz to, prema podacima sa sajta Ancestry, prezime Malakovski (Malachowski) nije ruskog, već poljskog porekla.

Posljednja rečenica pored nekoliko video snimaka u članku kaže da je ona “prva žena pilot sa činom majora u SAD”, za što je redakcija portala ”Fakenews.rs” također utvrdila da nije istina:

Zbog svojih zasluga ona je prva žena pilot sa činom majora u SAD, a njeni letovi i napad na srpske vojne ciljeve tokom bombardovanja na Kosovu ušli su i u vojnu doktrinu Armije SAD.

Trenutno je Nikol Malakovski penzionisani pilot sa titulom pukovnika. U majora je promovisana 2006. godine. Međutim, navodi da je ona „prva žena pilot sa titulom majora u SAD” nisu tačni, budući da je pre nje bilo žena sa ovim zvanjem. Primera radi, Dženet Volfenbarger promovisana je u čin majora 1990, šest godina pre nego što je Malakovski uopšte započela svoju karijeru vojnog pilota. Malakovski je zapravo prva žena koja je primljena u elitnu američku demonstrativnu vazduhoplovnu jedinicu „Tanderbirds”.
Espreso piše i da je „ona upravljala lovcem bombarderom F16”. Međutim, Malakovski je, kako se navodi u zvaničnoj biografiji, u borbenim misijama upravljala avionom F-15E, dok je avionom „F-16 Fighting Falcon” upravljala u „Tanderbirdsima”.

Obzirom da, kako je utvrdio “Fakenews.rs”, gotovo ništa od navedenih tvrdnji u članku portala “Espreso” nije istinito, članak ocjenjujemo kao lažnu vijest.

Redakcija “Raskrinkavanja” pretražila je prenošenja ovog članka i zaključila da je on prenesen u više od 10 medija. “Slobodna Bosna”, “Oslobođenje”, “Bišćani”, “Bportal”, “Tuzlanska republika”, “Tuzlanski” i “USK info” neki su od njih, a svima njima koji imaju impressum, poslali smo upit.

Odgovor smo dobili samo od redakcija portala "Oslobođenje" i "Tuzlanski", koji su uklonili članke i dobili ocjenu demantirano. 

 
 
 
 
 
 
Napomena 27.5.2019.

U ovoj analizi je navedeno kako je portal "Biscani.net" objavio članak koji je tema analize. Naknadno smo utvrdili kako je u pitanju greška. Naime članak nije objavio portal "Biscani.net" nego "Biscani.ba". Greška je ispravljena, a članak portala "Biscani.ba" sada nosi odgovarajuću ocjenu, dok je portal "Biscani.net" uklonjen iz analize. 

Kakvi mediji trebaju biti?

Kako se odbraniti od manipulacija?

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 28. 03. 2019 | Zadnji put osvježeno: prije 1 mjesec

Posljednje objavljene analize

Dezinformacija
Lažna uzbuna na lažnim portalima

“Uzbuna”, “haos”, “region na nogama”... često se pojavljuju u naslovima...

Dezinformacija Klikbejt
Dezinformacija
Aleksandar Vučić se ne povlači iz politike

Izjava predsjednika Srbije Aleksandra Vučića na nekoliko regionalnih portala...

Dezinformacija Manipulisanje činjenicama Klikbejt
Klikbejt
Povlači li se vrsta jabuke “Idared” sa tržišta?

Vrsta je jedna, a proizvođača ima više. To je najjednostavnije objašnjenje...

Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me