Hašim Tači nije dobio doživotnu zatvorsku kaznu, suđenje još nije počelo

Nekoliko portala prenijelo je vijest čiji naslov navodi na to da je bivši predsjednik Kosova Hašim Tači dobio doživotnu kaznu zatvora. Preneseni članak sadrži i nekoliko drugih netačnih navoda.

Ocijenjeni članci
Žena Portal Lažna vijest; Klikbejt; Info News 24h Lažna vijest; Klikbejt; Super Čarobni Svijet Lažna vijest; Klikbejt; Sve za vas Lažna vijest; Klikbejt; Savjeti za deset Lažna vijest; Klikbejt; Radio Balkan Seher Mahala Lažna vijest; Klikbejt; Magazin Dan Lažna vijest; Klikbejt; Extra-vijesti24h Lažna vijest; Klikbejt; Alternativa Lažna vijest; Klikbejt;

Anonimni Žena portal je  21.11.2020. objavio članak naslovljen:

“TAČIJU DOŽIVOTNA ROBIJA! Čovek ZAPLAKAO u sudnici koliko ga grlo nosi, EVO šta mu je rekao sudija Smit (FOTO)”

U tekstu se navodi da je 20.11.2020. godine “glavni sudija Smit” rekao da je Tači trebao biti uhapšen ranije, te osuđen na kaznu doživotnog zatvora, “što bi prilično smirilo srpsku stranu”.

”Ovih dana je Hašim Tači u Hagu na suđenju, a jučer se obratio i glavni sudija Smit, koji je rekao da je Tači trebao biti priveden još davno.

Već tada bi dobio kaznu doživotnog zatvora, što bi svakako izravnalo neke račune, i poprilično smirilo srpsku stranu. On se ovaj puta na oficijelnoj stranici Haškog tribunala osvrnuo na rad suda, jer bi sada Tači komotno mogao da “propadne u zemlju.”, što ne bi bio prvi puta da se desi. 

On je također naveo, da bi Tači mogao sada da utiče na kompletno suđenje, da prijeti i ucjenjuje same svjedoke, tako da je po njemu sve to trebalo puno ranije da se završi i da bude priveden u Haški Tribunal. Kako vi mislite da će se završiti cijeli ovaj proces samog suđenja Hašimu Tačiju?”

U samom članku ne postoji nikakva naznaka da je u sudnici plakao Tači ili bilo ko drugi, a i sama tvrdnja o “doživotnoj robiji” demantovana je u već u tekstu.

Nepotpisani članak je u raznim varijacijama objavilo mnoštvo portala, uključujući Info News 24, Superčarobni svijet, Sve za vas, Extra vijesti 24, Radio Balkan seher mahala, Magazin Dan, Savjeti za deset, Alternativa online. Na portalima Nova Danas i Balkan Life Today tekst je obrisan. 

Šta su činjenice?

Hašim Tači, bivši predsjednik Kosova, uhapšen je 5.11.2020. pod sumnjom za ratne zločine i zločine protiv čovječnosti u ratu sa Srbijom između 1998. i 1999. godine, te je stavljen u pritvor u Specijalizovanim vijećima Kosova pri Haškom tribunalu. Ranije toga dana, Tači je dao ostavku na mjesto predsjednika.

Trenutno su u toku aktivnosti pred suđenje, određivanje datuma i okolnosti suđenja Tačiju i ostalim optuženicima u tom slučaju: Kadriju Veseliju, Rexhepu Selimiju i Jakupu Krasniqiju. U sklopu tih aktivnosti, Jack Smith, glavni tužilac na ovom slučaju - ne sudija, kako je navedeno u tekstu analiziranog članka - uputio je 19.10.2020. podnesak sucu Nicolasu Guillouu u kojem obrazlaže razloge za hapšenje Tačija i njegovo zadržavanje u pritvoru.

“Iako su određene opće informacije u vezi s podnesenom, nepotvrđenom optužnicom javno objavljene, motivacija g. Tačija za bijeg, ometanje postupka i počinjenje daljnjih kaznenih djela drastično će se povećati nakon što se on obavijesti o potvrđenoj optužnici i pojedinostima potvrđenih optužbi, koje mogu da za sobom povuku kaznu doživotnog zatvora.

(…)

U skladu s tim, balansirajući prava i interese žrtava, svjedoka i javnosti sa onima g. Tačija, pritvor je nužna i proporcionalna komponenta djelotvornog i poštenog postupka u ovom slučaju. Izricanje neadekvatnih alternativnih mjera može ugroziti sigurnost i dobrobit žrtava i svjedoka i ugroziti pravilno provođenje pravde.“

Ovaj dokument je postao javan 18.11.2020. i objavljen na stranici Specijalizovanih vijeća Kosova, nakon čega su informacije iz njega prenijeli mediji sa albanskog govornog područja, poput Politico, Reporteri i Albanian Daily News. Na našem govornom području o ovome je zatim izvijestio Tanjug 21.11.2020 naslovom “Specijalni tužilac Smit: Doživotna Tačiju ako se optužbe potvrde”, pozivajući se na članak kosovskog portala Reporteri od istog dana. 

Portali su potom prenijeli ovu vijest, a neki od njih su skratili naslov. Tako je, naprimjer, banjalučki portal ATV prenio članak sa naslovom “Specijalni tužilac: Tačiju doživotna robija”, dajući u tekstu tačan navod. 

“Glavni tužilac Specijalnog tužilaštva u Hagu, Džek Smit, u pismu pretpretresnom sudiji Nikoli Guilou naveo je svoje argumente zbog čega je Hašima Tačija trebalo uhapsiti i staviti u pritvor, kao i to da bi, ukoliko se optužbe potvrde, on mogao da dobije doživotnu kaznu zatvora.”

Na Žena portalu iz naslova je uklonjen i tužilac, te je članak objavljen sa naslovom o doživotnom zatvoru, koji su prenijeli drugi anonimni portali. 

U dokumentu upućenom sucu Guilouu 23.11.2020, Smith predlaže da suđenje počne “ovog ljeta ili ne kasnije od septembra 2021”. U istom dokumentu, kazna doživotnog zatvora navodi se kao mogući ishod suđenja koje još nije ni počelo, u dijelu u kojem se Smith osvrće na dosadašnju Tačijevu suradnju sa sudom i navodi da se Tači do sada pojavljivao pred sudom kada bi ga pozvali:

“To što je gospodin Tači u prošlosti poštovao poziv suda za intervju sa osumnjičenim teško da garantuje da će se odazvati pozivu da se pojavi kao optuženi na suđenju na kojem mu prijeti moguća kazna doživotnog zatvora.”

Ovaj pasus je u suprotnosti i sa dijelom teksta članka Žena portala u kojem se navodi da je Smith optužio Tačija za to da je i ranije “propadao u zemlju”, to jest da se krio i/ili izbjegavao pozive na sudska ročišta. Ista ne postoji nigdje u dokumentu, kao ni tvrdnja da je, prema Smithu, “sve to trebalo puno ranije da se završi i da bude priveden u Haški Tribunal”, niti navodna Smithova izjava da bi ranije Tačijevo hapšenje “poprilično smirilo srpsku stranu”. 

S obzirom na to da tvrdnje da je tužilac Smith rekao kako je Hašim Tači “trebao biti priveden još davno” i da bi to “poprilično smirilo srpsku stranu”, objavljene na Žena portalu, ne postoje u službenom dokumentu, koji je poslužio kao osnova za članak, dajemo im ocjenu lažna vijest. Ostali portali koji su te tvrdnje prenijeli dobijaju ocjenu prenošenje lažne vijesti.

Tvrdnja objavljena na Žena portalu, da se Tači krio od poziva suda, također nije tačna, te je ocjenjujemo kao lažnu vijest, a njenu objavu na drugim portalima kao prenošenje lažne vijesti

Zbog toga što naslov na Žena portalu sadrži navode koji nisu spomenuti u tekstu, njega ocjenjujemo kao klikbejt. 

(Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Maida Salkanović Objavljeno: 30. 11. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 3 mjeseca

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Seksualno nasilje kao povod za klikbejt naslove

U trećoj u nizu analiza o medijskom izvještavanju o slučaju Štajnfeld-Lečić...

Preko margine Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Dezinformacija Klikbejt
Prenošenje lažnih vijesti
Godinama star lažni oglas za 1.000 radnih mjesta u “tvornici Milke” ponovo kruži internetom

Lažni oglas za zapošljavanje 1.000 radnika/ica u “tvornici Milke” interneto...

Prenošenje lažnih vijesti
Lažna vijest
Uprkos tvrdnjama indijskog glumca iz viralnog videa, koronavirus neće nestati ako se ljudi prestanu testirati

Snimak koji prikazuje javni ispad indijskog glumca je, zahvaljujući društve...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Teorija zavjere
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me