U sedmicama uoči Lokalnih izbora u Bosni i Hercegovini, čije je održavanje zakazano za 6. oktobar 2024. godine, Raskrinkavanje se bavi različitim vrstama manipulacija kojima su potencijalni/e glasači/ce izloženi/e putem medija i društvenih mreža. Već smo pisali o nekoliko primjera preuranjene izborne kampanje putem anonimnih portala (1, 2, 3). Ipak, osim medija i anonimnih portala, proteklih se godina u svrhu političke promocije pred izbore masovno koriste i društvene mreže.
Kako smo naveli u analizi objavljenoj 23. septembra 2022. godine, putem društvenih mreža može se ozbiljno utjecati na formiranje javnog mnijenja, zbog čega danas mnogobrojne političke partije i kandidati/kinje imaju naloge na Facebooku, Instagramu, X-u ili drugim platformama. Međutim, osim ovih zvaničnih naloga, na društvenim mrežama često djeluju i profili i stranice čija je jedina svrha promicanje neke stranke ili obračun s političkim protivnicima/ama.
Za razliku od tradicionalnih medija, kako je objašnjeno u analizi, administratori/ke anonimnih naloga na društvenim mrežama nisu obavezani/e profesionalnim i zakonskim normama, što im omogućava da gotovo nesmetano šire dezinformacije i propagandu.
Čitatelji/ke su nam putem odjeljka za sugestije na našoj web stranici prijavili/e naloge na društvenim mrežama pod imenom Kandžija. Nalozi na Instagramu i TikToku, kako se čini, kreirani su s eksplicitnim ciljem diskreditovanja banjalučkog gradonačelnika i kandidata Partije demokratskog progresa (PDP) za tu poziciju Draška Stanivukovića.
Stanivukovićevi najveći “fanovi”
Instagram stranica Kandžija broji više od 26.000 pratitelja/ki. Na profilnoj fotografiji je stari grb grada Banjaluka, a u odjeljku s “biografijom”, osim imena, stoji još samo “#banjaluka” i “#republikasrpska”. Podataka o misiji i osobama koje vode nalog i objavljuju sadržaj nema.
Istoimeni TikTok profil ima oko 22.000 pratitelja/ki. U opisu ovog TikTok profila je link na Instagram nalog Kandžija, a sadržaj koji se objavljuje na njima gotovo je identičan. Za razliku od Instagrama, profilna fotografija na TikTok nalogu prikazuje bič, odnosno kandžiju, a u opisu se navodi sljedeće: “Ispravljač poljuljanog osjećaja poslušnog i lijepog ponašanja”.
Instagram nalog je u vrijeme pisanja ove analize imao 420 objavljenih videosnimaka, a najstariji dostupan objavljen je 9. februara 2024. godine. I letimičan pregled objava ove Instagram stranice dovoljan je da se primijeti da je gotovo sav sadržaj na neki način posvećen banjalučkom gradonačelniku Drašku Stanivukoviću. Od 9. februara do 9. septembra 2024. godine, samo 19 objava na Instagram stranici Kandžija nisu bile povezane sa Stanivukovićem (link). U 401 objavi Stanivuković se kritikuje, vrijeđa ili ismijava.
Homofobija, nacionalizam i podrška separatizmu
Na Instagram i TikTok nalozima Kandžija nerijetko se kritikuje Stanivukovićevo djelovanje na poziciji gradonačelnika u prethodnom mandatu (1, 2, 3). Nepoznati/e administratori/ke Stanivukovića, pak, ne nastoje diskreditovati samo kao funkcionera, već i kao osobu, i u tu svrhu koriste druge, znatno malicioznije taktike.
Na Kandžiji se tako učestalo objavljuju snimci u kojima se na podrugljiv i uvredljiv način aludira na spekulacije o seksualnoj orijentaciji banjalučkog gradonačelnika (1, 2, 3). U ovim degutantnim snimcima Stanivuković se nastoji prikazati kao nedostojan funkcije gradonačelnika na osnovu pretpostavke da je gej ili biseksualan. Nerijetko se u objavama koriste i homofobni i uvredljivi izrazi.
Stanivuković se na nalozima Kandžije nastoji diskreditovati i tako što se predstavlja kao “slab patriot”. Svaki čin tolerancije i iskazivanja poštovanja prema drugim narodima u Bosni i Hercegovini, kao i poštovanja prema državi, prikazan je u negativnom svjetlu i kao “izdaja”.
Naprimjer, u objavi od 22. aprila tvrdi se da Draško Stanivuković radi nešto drugo dok se “narod bori za očuvanje Republike Srpske”. U objavi su potom prikazani snimci s iftara koji je Stanivuković 2023. godine organizovao za banjalučkog muftiju i Banjalučane/ke islamske vjeroispovijesti. U dijelu snimka o “borbi za očuvanje Republike Srpske”, prikazan je, između ostalog, i Milorad Dodik. Nakon kadrova koji prikazuju Stanivukovićev “izdajnički” čin razgovaranja s građanima/kama druge vjeroispovijesti, video završava kadrom Dodika i ruskog predsjednika Vladimira Putina, a na ekranu su ispisane riječi: “Nikada neće uništiti REPUBLIKU SRPSKU”.
U objavi od 21. aprila problematizuje se činjenica da je Stanivuković javno rekao da ne podržava separatističke ideje o otcjepljenju Republike Srpske i da ne govori ruski.
U objavi od 5. augusta tvrdi se da je “bruka” što je Stanivuković za vrijeme javnog događaja ustao kada je intonirana himna Bosne i Hercegovine, koja se u snimku naziva “bošnjačkom”. U istom videu, Milorad Dodik i SNSD-ov kandidat za gradonačelnika Banjaluke Nikola Šobot pohvaljeni su jer su na tom događaju sjedili tokom himne i podigli tri prsta.
Sasvim je očigledno da Kandžija nastoji diskreditovati Stanivukovića uoči izbora, a odgovor na pitanje u čiju korist to radi može se pronaći u nekolicini objava sa stranice koje ne govore o njemu. U nekoliko snimaka objavljenih proteklih mjeseci na ovim Instagram i TikTok nalozima otvoreno se podržava SNSD-ov kandidat dr. Nikola Šobot (1, 2, 3). U jednom se čak i direktno poredi sa Stanivukovićem tako da se Šobot predstavlja kao marljiv, ozbiljan doktor, a Stanivuković kao neodgovoran mladić. Također se može pronaći i nekoliko objava u kojima se pruža podrška Miloradu Dodiku, koji je uvijek predstavljen u pozitivnom svjetlu.
Objave na Instagram i TikTok nalozima Kandžija instrumentalizuju ratnohuškačku retoriku, govor mržnje, homofobiju i šovinizam, a omjer u kojem su kritični ili pohvalni prema pojedinim političkim opcijama u izbornoj godini jasan je indikator u kojem smjeru “guraju” potencijalne glasače/ice.
(Raskrinkavanje.ba)