IPSOS nije sproveo istraživanje o tome da “Radojičić pobjeđuje Stanivukovića!”

Portal Buka, a potom i niz drugih medija, uključujući RTRS i ATV, objavili su vijest o istraživanju agencije IPSOS prema čijim rezultatima Igor Radojičić, aktuelni gradonačelnik Banjaluke, “pobjeđuje” Draška Stanivukovića, njegovog protivkandidata na predstojećim izborima. Agencija IPSOS ubrzo je demantovala tvrdnje da je sprovela takvo istraživanje u Banjaluci, dok portal Buka nije želio otkriti izvor ovog istraživanje koje je lažno pripisano IPSOS-u.

Ocijenjeni članci
Buka Lažna vijest; Demantirano; Banjaluka 24h Prenošenje lažnih vijesti; BL Portal Prenošenje lažnih vijesti; Demantirano; Infosrpska Prenošenje lažnih vijesti; Demantirano; RTRS Prenošenje lažnih vijesti; Alternativna televizija Prenošenje lažnih vijesti; Banjaluka net Prenošenje lažnih vijesti; Argumenti Prenošenje lažnih vijesti; Opcija Prenošenje lažnih vijesti; Insajder Prenošenje lažnih vijesti; Demantirano;

Na portalu Buka je 5. avgusta ove godine objavljen članak sa naslovom:

BUKA u posjedu ankete za Banjaluku: Radojičić pobjeđuje Stanivukovića! PDP odmah iza SNSD-a

U članku se izvještava o navodnoj anketi o “rejtingu kandidata za gradonačelnika Banjaluke, kao i trenutnoj podršci građana političkim partijama” u ovom gradu pred lokalne izbore. U samom uvodu teksta se tvrdi da je istraživanje “nedavno radila agencija Ipsos Public Affairs”.

Portal BUKA je u posjedu istraživanja o rejtingu kandidata za gradonačelnika Banjaluke, kao i trenutnoj podršci građana političkim partijama u najvećem gradu RS. Ovo istraživanje je nedavno radila agencija Ipsos Public Affairs.
Prema rezultatima ovog istraživanja, između već predstavljenih kandidata Igora Radojičića i Draška Stanivukovića građani bi veću podršku dali sadašnjem gradonačelniku.
Naime, Radojičić bi na izborima dobio 54,3 odsto glasova, dok bi Stanivuković imao podršku 32,7 odsto birača.

Članak je istog dana podijeljen i na Facebook stranici portala Buka, gdje je do trenutka pisanja ove analize prikupio 348 komentara te 292 reakcije.

Članak su potom objavili Insajder (.in), Banjaluka 24h, BL portal, Info srpska, RTRS, ATV, Banjaluka (.net), Opcija i Argumenti, uz tek neznatne izmjene u naslovima.

Međutim, na portalu Insajder (.in), koji je prenio članak o istraživanju sa portala Buka, objavljen je demant agencije IPSOS, dva dana nakon objavljivanja članka o istraživanju na portalu Buka, ali i na portalu Insajder.

Sa druge strane, portali RTVBN, Leutar, Istok RS, Moja banjaluka i Banjaluka 24 su također 7. avgusta ove godine objavili demant agencije IPSOS. Za razliku od one verzije koju je objavio Insajder, demant na navedenim portalima je duži i sadržajniji. 

IPSOS demantuje lažnu anketu u kojoj navodno Radojičić ima ogromnu prednost

Agencija IPSOS je navela da “podaci ne odgovaraju niti jednom našem istraživanju”. U demantu je naglašeno i da, prema rezultatima istraživanja koje je objavila Buka, “kada se saberu dati postoci umjesto 100% ispadne 102%”.

Beogradska agencija IPSOS dematovala je medije koji su objavili navodnu anketu o rezultatima istraživanja te agencije za lokalne izbore u Banjaluci.
"Imajući u vidu da podaci navedeni u članku apsolutno ne odgovaraju podacima niiti iz jednog našeg istraživanja, ljubazno vas molimo da u najkraćem mogućem roku objavite demanti ovih informacija. Takođe vas molimo da precizno navedete izvor podataka koje ste objavili kao podatke naše agencije", kaže se u saopštenju beogradske agencije Ipsos.
Dalje se navodi da objavljivanjem netačnih podataka, a pozivajući se na nas kao izvor tih podataka, naneli ste značajnu štetu ugledu Ipsos Strategic Marketinga i kredibilnosti podataka koje koriste mnogobrojni domaći i inostrani klijenti.
"Nadamo se da ćete prihvatiti naš predlog o objavljivanju demantija na Vašoj internet stranici  u najkraćem mogućem roku, jer ne bismo želeli da, bez preke potrebe, pribagavamo pravnim sredstvima koja nam stoje na raspolaganju kako bi zaštitili naše interese, ugled I kredibilitet naše kompanije i naših podataka", kaže se u saopštenju IPSOS-a.
Podsjetimo da su pojedini mediji medju kojima i javni servis RTRS i ATV prenijeli vijest da je agencija IPSOS radila istraživanje po kome "Igor Radojičić ima predsnost u odnosu na Draška Stanivukovića u trci za gradonačelnika Banjaluke", a kada se saberu dati postoci umjesto 100% ispadne 102%. 

Portal Buka je potom 10. avgusta 2020. godine, 5 dana nakon objavljivanja prvobitnog članka i 3 dana nakon što su ranije pomenuti mediji već objavili demant, objavio članak sa naslovom:

DEMANT: Podaci navedeni u članku o izborima u Banjaluci ne odgovaraju podacima istraživanja!

U članku se potom navodi:

Demant prenosimo u cijelosti:
Poštovani,
Na vašoj internet stranici 05.08.2020. godine objavili ste članak “BUKA u posjedu ankete za Banjaluku: Radojičić pobjeđuje Stanivukovića! PDP odmah iza SNSD-a” u kome se pozivate na navodno istraživanje agencije Ipsos u koje ste imali uvid.
Imajući u vidu da podaci navedeni u članku ne odgovaraju podacima istraživanja, ljubazno vas molimo da u najkraćem mogućem roku objavite demanti ovih informacija. Takođe vas molimo da precizno navedete izvor podataka koje ste objavili kao podatke naše agencije.
Objavljivanjem netačnih podataka, a pozivajući se na nas kao izvor tih podataka, naneli ste štetu ugledu Ipsos Strategic Marketinga i kredibilnosti podataka koje koriste mnogobrojni domaći i inostrani klijenti.

Verzija demanta koju je objavio portal Buka je nešto drugačija, odnosno kraća u odnosu na objavu sa portala RTVBN i drugih koji su demant objavili 3 dana ranije. 

Iako je agencija IPSOS u demantu navela “molimo da precizno navedete izvor podataka koje ste objavili kao podatke naše agencije” - Buka u svom članku nije objavila navedene informacije.

Budući da nismo mogli zaključiti zašto je 6 portala objavilo demant prije portala Buka koji je prvi objavio sporno istraživanje, te zašto postoje navedene razlike u sadržaju objavljenih demantija, odgovore smo potražili od agencije Ipsos i portala Buka. 

U pismenom upitu od ove agencije smo tražili informacije o tome kada i kojim medijima su poslali demant, te šta je bio sadržaj istog. Odgovor koji potpisuje Predrag Kurčubić, direktor Ipsos Adria East agencije, prenosimo u cjelosti:

Odgovor agencije IPSOS

 Poštovani gospodine Lakiću,

Prvo smo primetili članak na portalu  insajder.in (https://insajder.in/novost/662786/po-anketi-ipsosa-radojicicu-543-a-stanivukovicu-327-podrske-gradjana-banjaluke) i njima poslali demanti (u prilogu) 7. avgusta. Nakon toga su i drugi mediji počeli da prenose ove informacije, tako da smo 8. avgusta poslali još jedan demanti portalu Buka koji se navodio kao izvor (https://www.6yka.com/novosti/buka-u-posjedu-ankete-za-banjaluku-radojicic-pobjeduje-stanivukovica-pdp-odmah-iza-snsd-a) i  Novinskoj agenciji RS SRNA (oba demantija u prilogu).

Srdačan pozdrav,Predrag Kurcubic, Managing Director, Ipsos Adria East

Na osnovu demantija koji nam je proslijedila agenija IPSOS, a koji je poslan redakciji Buka, vidljivo je da jedan dio saopštenja nije objavljen na ovom portalu, a riječ je o sljedećem pasusu:

Nadamo se da ćete prihvatiti naš predlog o objavljivanju demantija na Vašoj internet stranici www.6yka.com u najkraćem mogućem roku, jer ne bismo želeli da, bez preke potrebe, pribagavamo pravnim sredstvima koja nam stoje na raspolaganju kako bi zaštitili naše interese, ugled I kredibilitet naše kompanije I naših podataka.

Raskrinkavanje je kontaktiralo i redakciju portala Buka sa upitom o tome ko je zapravo izvor objavljenog istraživanja koje je netačno pripisano Ipsosu, te zašto u članku nije naveden izvor iako je agencija IPSOS u svom demantu zamolila za objavljivanje izvora.

Odgovor redakcije Buka prenosimo u cjelosti:

Odgovor redakcije Buka

Poštovani Mladene, demant smo dobili preko vikenda, a objavili smo ga odmah u ponedeljak kada smo otvorili redakcijski mail. Demant je dobio isti prostor kao i prvobitni tekst. Obzirom da nismo dužni odavati informacije o izvoru, to smo pravo iskoristili. Stojim vam na raspolaganju za dodatne informacije. Srdačno, Milica

Iz navedenog je jasno da agencija IPSOS nije sprovela istraživanje o “rejtingu kandidata za gradonačelnika Banjaluke, kao i trenutnoj podršci građana političkim partijama” u ovom gradu, kako je ustvrdio portal Buka.

Shodno činjenicama, tu tvrdnju na portalu Buka ocjenjujemo kao lažnu vijest.

Sva kasnija prenošenja ovog članka na drugim portalima ocjenjujemo kao prenošenje lažne vijesti.

Prvobitni članak sa istraživanjem na portalu Buka je izbrisan i trenutno nije dostupan na ovoj stranici, ali je dostupna njegova google cached verzija.

Sa druge strane, objavljeni demant je također podijeljen i na Facebook stranici ovog portala istog dana kada je i objavljen. Budući da je Buka obrisala članak te objavila demanti agencije IPSOS, isti ocjenjujemo i kao demantovano.

Zbog objave demantija i članak portala Insajder (.in) ocjenjujemo kao demantovano.

Iako su demant agencije IPSOS objavili i mediji koji nisu objavili prvobitni članak sa netačnim informacijama o istraživanju, određeni mediji koji jesu objavili lažno istraživanje, nisu objavili demant. U pitanju su javni emiter Republike Srpske RTRS, Alternativna televizija, BL portalOpcija, Info Srpska, Banja Luka (.net) i Argumenti.

Raskrinkavanje je poslalo upit medijima koji imaju impressum sa pitanjem zašto nisu objavili demant, te da li ga planiraju objaviti. Odgovor do objavljivanja ove analize smo dobili samo od portala BL portal koji je uredio prvobitni članak i za to dobio ocjenu demantovano, a ukoliko od drugih medija odgovor dobijemo nakon objavljivanja analize, isti će biti naknadno uvršten u tekst. 

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Mladen Lakić Objavljeno: 15. 08. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 3 mjeseca

Posljednje objavljene analize

Prenošenje lažnih vijesti
Bolnica Elmhurst i lažna empatija antivakcinacijske “medicinske sestre u epicentru”

Erin Marie Olszewski, koja se svijetu predstavila kao medicinska sestra koj...

Prenošenje lažnih vijesti Manipulisanje činjenicama Teorija zavjere
Lažna vijest
Sandulović se iz samo njemu znanih razloga okomio na novinarke iz Srbije - zbog analize "Raskrinkavanja"

Viralni Facebook statusi Nikole Sandulovića bili su predmet nekoliko analiz...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Teorija zavjere
Lažna vijest
Lažne vijesti o “oduzimanju djece”: Prikupljanje klikova prepadanjem roditelja

Na brojnim privatnim nalozima korisnika/ca Facebooka, ali i u člancima neko...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me