Island nije sve religije proglasio mentalnim poremećajem

Društvenim mrežama proteklih dana kruži netačna priča da je Island sve religije proglasio “mentalnim poremećajem”.

Ocijenjeni članci
Puls 24h Lažna vijest; BH dijaspora Prenošenje lažnih vijesti; Luftika Satira;

Anonimni portal Puls 24 je 27. januara objavio članak sa naslovom: 

Island sve religije proglasio mentalnim poremećajima, a Bibliju štampa s upozorenjem

U članku se, između ostalog navodi:

Island je sada sve religije proglasio za mentalne poremećaje. Državni parlement (Alþingi) za ovu odluku glasao je ubedljivom većinom: 60:3.

Izvor članka nije naveden, ali njegovo prvo pojavljivanje na jednom od BHS jezika smo pretragom pronašli na portalu Luftika, 27. januara ove godine. No, u članku portala Luftika se navodi:

Ovaj tekst je prvobitno objavljen na satiričnom sajtu Patheos, i kao takvog ga treba shvatiti.

Identičan članak, uz istovjetnu napomenu prenio je 28. januara 2020. portal Leutar, a portali Kameleon i Buka 29. januara.

Na portalu BH dijaspora smo takođe pronašli članak, objavljen 29. januara, bez napomene o satiričnoj vrsti sadržaja.

Tema navodnih dešavanja na Islandu privukla je pažnju i američkog fact checking sajta Snopes, koji je u analizi objavljenoj 23. januara 2020. naveo:

Ovaj tekst zapravo nije činjenično prepričavanje stvarnih događaja. Potiče iz serijala "Smijanje u nevjerici", koji je napisao Andrew Hall za stranicu Patheos.com, koja objavljuje tekstove o religiji i ateizmu. Hall je opisao kolumnu kao duhovite ili satirične prirode, kako slijedi:
“U normalnim okolnostima, moj skromni blog sličan je Onionu. Kao što mnogi od vas znaju, Onion objavljuje satirične priče zabavljajući se svakodnevnim problemima s kojima se ljudi suočavaju, ističući llicemjerje bogatih i moćnih. Gledajte na “Smijanje u nevjerici” kao na Onion na drogama.”

Takođe, portal Fake news tragač iz Srbije je 30. januara objavio članak o tome da je riječ o satiri:

Tekst je postao popularan na društvenim mrežama, te je izazvao oprečne komentare onih koji nisu bili svesni njegove satirične prirode.

S obzirom na to da u članku sa portala Puls24 nije jasno naznačeno da se radi o satiri i prvi je portal koji ga je objavio bez napomene, članak će dobiti ocjenu lažna vijest. Portal BH dijaspora zbog prenošenja identičnog članka, bez naznake o vrsti sadržaja, dobija ocjenu prenošenje lažne vijesti.

Članak na portalu Luftika, koji sadrži napomenu o satiričnom sadržaju, će dobiti ocjenu satira, sa napomenom da prema metodologiji Raskrinkavanja ocjena satira ne predstavlja negativnu ocjenu, odnosno medijsku manipulaciju, nego služi isključivo za kontekstualizaciju i objašnjenje. 

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Mladen Lakić Objavljeno: 06. 02. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 1 mjesec

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Eiffelov toranj nije vidljiv iz Londona

Na popularnoj društvenoj mreži TikTok objavljen je video u kojem se tvrdi d...

Lažna vijest
Lažna vijest
Ne, Željko Komšić nije pozitivan na virus SARS-CoV-2, niti je prebolio infekciju ovim virusom

Portal "Bljesak" je prije dva dana objavio da je Željko Komšić tajno prebol...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Dezinformacija Greška Demantirano
Lažna vijest
Li Wenliang nije predložio da se COVID-19 liječi čajem

Nova viralna poruka govori da je Li Wenliang, nedavno preminuli doktor koji...

Lažna vijest Pseudonauka
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me