Raskrinkavanje.ba

Izmišljeni intervjui, recenzije, preporuke i fotošopirani certifikati: Kako se prodaju magični preparati nepoznatog porijekla

GoSlim, HyperTea, Prostamid, Parazol i DiaTea samo su dio „ljekovitih“ proizvoda nepoznatog porijekla za koje se na stotinama web stranica u regionu tvrdi da imaju čudesna ljekovita svojstva. Ove proizvode ne možete naći u apotekama ili specijalizovanim trgovinama, a do vas će ih na internetu dovesti manipulativne taktike kojima se privlači pažnja korisnika/ca. Oni se promovišu putem stranica sa lažnim ispovijestima, lažnim preporukama ljekara, izmišljenim intervjuima i fotošopiranim “certifikatima”.

Manipulativne taktike i netačne informacije kojima se privlači pažnja korisnika/ca interneta nisu prisutne samo u slučaju medijskih sadržaja ili anonimnih portala koji oponašaju stvarne medije. Korisnici/e interneta su redovno izloženi/e i manipulativnim marketinškim trikovima, zasnovanim na činjenično neutemeljenim, često i potpuno izmišljenim informacijama. Putem takvih trikova, vrši se prodaja različitih proizvoda, a često se radi o dodacima ishrani koji navodno uspješno snižavaju krvni pritisak, pomažu u liječenju dijabetesa, čudotvorno tope kilograme, ubijaju parazite u tijelu ili pomažu u liječenju brojnih drugih zdravstvenih tegoba. 

Jedan od takvih proizvoda koji se prodaju putem interneta je i GoSlim čaj, koji navodno magično skida kilograme. Reklame za ovaj čaj se u različitim oblicima prikazuju na mnogim internetskim portalima u regiji. Na medijima se reklame pojavljuju u obliku članaka, na društvenim mrežama u obliku statusa, u aplikacijama za dopisivanje u obliku poruka, te se, u suštini, radi o “nativnom” ili prikrivenom oglašavanju – vrsti oglašavanja u kojem reklame oponašaju izgled stranica na kojima se pojavljuju kako bi bile manje napadne i teško se razlikovale od ostatka sadržaja. Te reklame korisnike/ce vode na desetine, možda i stotine web stranica koje sadrže izmišljene recenzije i ispovijesti zadovoljnih korisnika/ca, izmišljene intervjue sa poznatim ličnostima koje preporučuju proizvode, lažne preporuke ljekara, kao i fotošopirane “certifikate” o navodnim testiranjima proizvoda.GoSlim, HyperTea, Prostamid, Parazol i DiaTea samo su neki od proizvoda sa stranice kompanije LimitedCharm, a koji se na drugim internetskim stranicama promovišu manipulativnim taktikama i neistinitim informacijama. Zahvaljujući manipulacijama i neistinama koje prodaju ovakve proizvode, potrošači nemaju prave podatke o proizvodu koji bi uticali na njihovu odluku da li da taj proizvod kupe ili ne kupe. 

Drugi problem u vezi sa ovim proizvodima je što za njih nisu izdana odobrenja za oglašavanje od nadležnih institucija u Srbiji i Bosni i Hercegovini. Prema Zakonu o lekovima i medicinskim sredstvima Srbije, jedan od poslova Agencije za lekove i medicinska sredstva (ALMS) je i odobravanje oglašavanja lijekova i medicinskih sredstava, koje uključuje i oglašavanje na internetu. Međutim, ovi se proizvodi ne nalaze među 4.975 lijekova i medicinskih sredstava kojima je ALMS dao dozvolu za oglašavanje. Pretraživanje ovih preparata na sajtu Agencije za lekove i medicinska sredstva nije dalo nikakve rezultate niti se njihovi nazivi nalaze u spiskovima lijekova i ljekovitih sredstava koji su u prethodne dvije godine dobili dozvolu za prodaju. 

Ista je situacija i u Bosni i Hercegovini, gdje se proizvodi ne nalaze na spisku lijekova i medicinskih sredstava za koje je Agencija za lijekove i medicinska sredstva BiH izdala saglasnost za oglašavanje niti na spisku lijekova i medicinskih sredstava za koje je data dozvola za stavljanje u promet.

FakeNews tragač je već pisao o ovom problemu i analizirao nekoliko različitih proizvoda koji se promovišu putem nekoliko stranica sa manipulativnim i netačnim sadržajem, poput preparata GoSlim, Parazol, HyperTea i Nautubone, koji se prodaju u Srbiji (1, 2, 3, 4). Portal Raskrinkavanje.ba je, sa druge strane, tokom istraživanja identifikovao identične proizvode i manipulativne sadržaje namijenjene tržištu Bosne i Hercegovine, ali i cijele mreže web stranica namijenjenih tržištima drugih regionalnih zemalja: Crne Gore, Slovenije, Hrvatske, Albanije, Sjeverne Makedonije i drugih. Stoga FakeNews tragač i portal Raskrinkavanje.ba danas donose analizu šire slike funkcioniranja cijele mreže koja uključuje stotine web stranica prepunih netačnih informacija kreiranih oko svakog od proizvoda koji se nalaze na web stranici LimitedCharm. Već u sutrašnjem nastavku teksta možete čitati i o tome šta se desi ukoliko neko naruči neki od ovakvih proizvoda, šta je pozadina cijele priče, ali i činjenicama koje sa ovim proizvodima povezuju više kompanija registrovanih u minimalno sedam zemalja regije, od kojih su neke registrovane i na fiktivnim adresama.

U nastavku ćemo na primjeru čaja za mršavljenje GoSlim, kojeg smo za potrebe istraživanja i naručili, kao i nekoliko drugih proizvoda, opisati načine i strategije putem kojih se spomenuti proizvodi promovišu na internetu. 

Lažne ispovijesti zadovoljnih korisnika/ca

U “native” oglasima koji se prikazuju na internetu (1, 2, 3, 4, 5, 6) i kojima se promoviše GoSlim čaj, moguće je pronaći navodne ispovijesti i recenzije osoba koje su izgubile značajan broj kilograma zahvaljujući ovom čaju. Njihove priče objavljene su u formatu blog objava, najčešće na Google Site platformi.

Na stranici Dragananutra2 se tako nalazi navodna ispovijest o pozitivnom iskustvu korištenja ovog čaja, koje u prvom licu govori osoba koja se, kako stoji na stranici, zove Dragana Lazić. Tvrdi se da je ona korištenjem ovog čaja izgubila značajan broj kilograma te kako ga želi preporučiti i drugima uz popust od 55%. Na stranici se, osim “linka proizvođača”, ne nalaze nikakve informacije o samom čaju. Fotografije sa stranice koje navodno prikazuju “Draganu Lazić” originalno su objavljene u tekstu britanskog tabloida Mirror (4.7.2017) i prikazuju osobu po imenu Siobhan Thornton, za koju se tvrdi da je “izgubila polovinu tjelesne mase koristeći dijetu sa zelenim čajem“. Siobhan Thornton nema nikakve veze sa GoSlim čajem, a Dragana Lazić je izmišljena osoba za potrebe njegove promocije. 

Screenshot lijevo: Dragana Lazić sa Google Site stranice za promociju GoSlim čaja; Screenshot desno: Siobhan Thornton iz teksta britanskog Mirrora​​​​

Slične manipulacije pronašli smo i na drugim Google stranicama na kojim korisnicima/cama interneta svoja iskustva navodno prepričavaju “Alma” (zapravo Sian Gelman), “Sandra Knezić” (fotografija originalno objavljena ovdje) i “Almir Halilović” (ustvari je riječ o Marku Hanniganu). U svakom od navedenih slučajeva radi se o izmišljenim recenzijama i pričama, za čije su potrebe korištene fotografije osoba dostupne na internetu, kojima su pritom izmišljena imena. 

Iste mnogobrojne Google Site stranice sa lažnim recenzijama zadovoljnih korisnika/ca GoSlim čaja postoje i za tržište Srbije (link), kao i za ostale zemlje u regionu. Identične stranice također postoje i za druge proizvode navedene na stranici LimitedCharm.

Lažni informativni portali i izmišljeni intervju sa pronalazačicom čaja

Osim putem lažnih ispovijesti, GoSlim čaj se promoviše i na stranicama koje imitiraju izgled stvarnih informativnih portala. Tako je, naprimjer, priča o sarajevskoj studentici “koja je otkrila metod gubitka 14 kilograma sedmično bez hemikalija, izgladnjivanja i vježbanja” objavljena na više portala koji oponašaju izgled medija (1, 2, 3). Ova priča objavljena je u formi članaka, odnosno medijskih izvještaja koji su pisani kao navodni intervjui. Tvrdi se da je Danijela Nenadić na Evropskom kongresu endokrinologa “predložila odličnu ideju koju bosanske naučne institucije trenutno razvijaju”. Također se tvrdi da je, nakon što je izumila čaj, dobila “finansiranje od Bosanskog udruženja zdrave ishrane” i da je zajedno sa “Institutom za endokrinologiju Poliklinike u Sarajevu” razvila preparat. Djevojka koja je na ovim lažnim informativnim portalima predstavljana kao “Danijela Nenadić”, ali i kao “Svetlana Ljubojević”, ustvari je Alisa Alekseevna Bespalova, čija je fotografija objavljena 2010. godine na ovom linku. S druge strane, ne postoji ni “Bosansko udruženje zdrave hrane” ni “Institut endokrinologije Poliklinike u Sarajevu”, kao što nigdje drugo ne postoje informacije o ovoj izmišljenoj priči. 

S obzirom na to da se ovaj čaj istim metodama promoviše i u Srbiji, postoji i druga verzija priče u kojoj je Danijela “studentica iz Beograda”, koja je na istom kongresu endokrinologa predložila istu ideju kao i Danijela iz Sarajeva. Jedina razlika između ove dvije verzije priče jeste ime grada koji se spominje, pa tako ovaj put nije “Institut endokrinologije Poliklinike u Sarajevu”, nego “Poliklinike u Beogradu”. Postoji i još jedna verzija priče za Srbiju, u kojoj je Danijela “studentica iz Novog Sada”. U četvrtoj verziji priče, namijenjenoj hrvatskom tržištu, Danijela je “studentica iz Zagreba” kojoj su u proizvodnji izuma pomogli “stručnjaci Instituta sa endokrinološke klinike u Zagrebu i raznih privatnih klinika”. Za crnogorsko tržište, Danijela je, pak, “studentkinja iz Podgorice” i zove se Svetlana Ljubojević.

Ipak, ukoliko se klikne na bilo koji drugi sadržaj vidljiv na ovakvim stranicama, uključujući i naslove drugih članaka, nazive kategorija ili imena osoba koje su navodno ostavile komentar –  ne dešava se ništa. Na samoj stranici zapravo ne postoji nijedan jedini link – osim onog koji vodi na stranicu za naručivanje čaja. Na ovaj način, čitatelji/ke dovode se u zabludu da je ono što čitaju članak nekog medija, a ne reklama za prodaju čaja, koja je pritom potpuno izmišljena.

Lažni informativni portali i izmišljeni intervjui sa poznatim

Izgled stvarnih informativnih portala iz regije imaju i stranice na kojima su objavljeni lažni intervjui sa pjevačicama Hankom Paldum i Lepom Brenom, te sa voditeljkom Oliverom Kovačević (link, link), koje navodno preporučuju navedene proizvode. Tako je, recimo, intervju sa Paldum navodno objavljen na portalu Slobodna Bosna. Iako ova stranica izgleda isto kao i portal Slobodna Bosna, ne radi se o navedenom mediju. U pitanju je lažna stranica na potpuno drugoj domeni, koja imitira izgled ovog stvarnog informativnog portala.

Sve ove javne ličnosti navodno preporučuju korištenje proizvoda koji se prodaje na stranici kompanije LimitedCharm – Parazol. Za Parazol se u dva slučaja tvrdi da su ga razvile “Bosna i Švicarska”, dok se u druga dva slučaja tvrdi da su u pitanju “Srbija i Švicarska”. 

I dok nije rijetkost da pojedine poznate ličnosti kroz slične intervjue zaista reklamiraju neke proizvode, ovoga puta to nije slučaj. O slučaju zloupotrebe imena Olivere Kovačević, koja je najavila tužbu protiv NN lica, budući da nije transparentno ko tačno stoji iza ovakvih “intervjua”, pisao je portal Fake News tragač. Ovaj portal je također pisao i o slučaju izmišljenog intervjua kojim se promoviše čaj GoSlim. U promociji ovog čaja korišten je izmišljeni intervju Ognjena Amidžića sa pjevačicom Anom Nikolić, fotošopirane su fotografije, falsifikovan vizuelni identitet sajta TV Pink, ,te montirani komentari zadovoljnih mušterija iz Srbije i Bosne i Hercegovine. Oba aktera priče demantovala su postojanje ikakvog intervjua.

U svrhu dobijanja potvrde autentičnosti njenog navodnog intervjua, Raskrinkavanje je kontaktiralo Hanku Paldum, koja je u telefonskom razgovoru potvrdila da nikada nije dala intervju o Parazolu niti da je koristila spomenuti proizvod. Kako je istakla, ovakvi intervjui su do nje dolazili i ranije, te je zbog ove situacije već kontaktirala svog advokata. Žrtve ovakve manipulacije bile su i bh. glumica Jasna Diklić, kao i novinarka iz Srbije Maja Žeželj, koje su također ranije u javnosti demantovale postojanje njihovih intervjua o ovim proizvodima. 

Stranice sa lažnim ispovijestima, zajedno sa lažnim informativnim portalima, kao i izmišljenim intervjuima sa poznatim, svojevrsna su platforma preko koje čitatelj ili čitateljka, nakon što ih se “ubijedi” u efikasnost čaja, bivaju preusmjereni na “stranicu proizvođača” preko koje se može naručiti čaj GoSlim. 

Izmišljene preporuke doktora i stručnjaka

Još jedna vrsta stranica putem kojih se promovišu navedeni proizvodi jesu stranice sa potpuno izmišljenim preporukama navodnih doktora i stručnjaka.

Tako, recimo, na stranici za naručivanja čaja HyperTea stoji da njegovo korištenje preporučuje “doktor specijalista Edin Mujaković”.

Očito je da nikakav Edin Mujaković ne postoji. Osoba sa prve fotografije se u Albaniji i na Kosovu (1, 2, 3) zove “Robert J”, dok je u Sjevernoj Makedoniji isti čovjek “Robert Jovanovski”. Na drugim linkovima za bosanskohercegovačko tržište (1, 2) on postaje “Milan Johnson”. Na skoro identičnoj stranici za prodaju istog preparata, osobi koja izgleda potpuno drugačije pripisano je identično ime i slično prezime: Edin Muranjković.

Ta osoba je na drugim stranicama predstavljena kao “Miloš Popović” (1, 2, 3, 4), “Robert J” (1, 2), “Robert Jovanovski” i “Radivoj Vuletić”. Prva fotografija se pojavljuje isključivo u promotivnim tekstovima za HyperTea i slične proizvode, dok je druga stock fotografija, koja se na raznim web stranicama pojavljuje još od 2013.

Na stranici za naručivanje Parazola se također nalazi i “mišljenje stručnjaka”, infektologa Emira Dizdarevića, koji navodno tvrdi da se Parazol dokazao kao pouzdan lijek koji pruža brze rezultate. Fotografija koja navodno prikazuje dr. Emira Dizdarevića zapravo je stock fotografija preuzeta sa stranice ShutterStock, pod opisom “portret latinoameričkog doktora koji se smiješi, izoliran na bijeloj pozadini”.

Osim falsifikovanja izjava i osoba, za potrebe promocije ovih proizvoda izmišljaju se i suradnje sa obrazovnim institucijama i medicinskim ustanovama. Tako, recimo, na jednoj od stranica za promociju HyperTea čaja postoji fotografija čovjeka koji je predstavljen kao “Hasan Alispahić”, doktor koji je “izvršio više od 100 hiljada operacija na otvorenom mozgu” i koji preporučuje korištenje ovog čaja. Nakon velike količine teksta i fotografija o povišenom krvnom pritisku i svim dejstvima ovog proizvoda, dolazi se do dijela koji govori o programu sa popustom pod nazivom “Čiste vene”, gdje su na fotografiju proizvoda dodani logotipi Univerziteta u Sarajevu i BH Pošte.

Pored logotipa Univerziteta u Sarajevu, stoji i “MEDICINSKA ŠKOLA”, što nije jedna od organizacionih jedinica tog univerziteta. U Crnoj Gori je isti čovjek predstavljen kao “Goran Filipčević”, a na dnu stoji isti tekst o promotivnom programu bez logotipa Univerziteta i Pošte. U drugoj verziji za crnogorsko tržište, on postaje “Žarko Savičević”, a u Srbiji (1, 2, 3, 4, 5)  se opet zove “Goran Filipčević”, ali se na tim stranicama spominje Medicinski fakultet Univerziteta u Beogradu, pored kojeg se nalazi logo istanbulskog univerziteta i stari logo turskog poštanskog preduzeća.

U drugim verzijama za tržište Srbije (1, 2), “Goran Filipčević” izgleda potpuno drugačije, dok je isti čovjek kao na drugoj fotografiji, na još jednoj od verzija sajtova, predstavljen kao “Svetomir Zelenović”. Identične stranice sa drugim imenima doktora postoje i za područje Albanije (1, 2), Hrvatske (1, 2), Kosova, Sjeverne Makedonije i Slovenije.

“Stranice proizvođača”

Na nekim od navedenih stranica, poput onih sa izmišljenim intervjuima sa poznatim, GoSlim čaj moguće je direktno naručiti. S druge strane, neke stranice, kao što su one sa izmišljenim recenzijama korisnika/ca, usmjeravaju na “stranicu proizvođača”, gdje je moguće naručiti sam proizvod. Prateći linkove sa stranica sa ispovijestima, kao i dodatnim pretragama, ustanovili smo da postoji više stranica za naručivanje čaja koje izgledaju gotovo identično. Na sljedećim linkovima nalazi se jedna verzija stranice za naručivanje GoSlim čaja namijenjena BiH tržištu –  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12.

Ova verzija stranice za naručivanje GoSlim čaja postoji i za tržišta drugih zemalja u regiji: Srbije (na ovom linku), Crne Gore (ovdje), Kosova (ovdje), Albanije (ovdje), te za kupce iz Sjeverne Makedonije (na ovom linku). Razlika je jedino u valutama u kojima su izražene cijene, te u pismu u slučaju makedonske verzije (ćirilica). Slične stranice postoje i za hrvatsko i slovensko tržište. Osim za GoSlim, ovakve stranice za svaku od zemalja regije postoje i za druge proizvode, poput Parazola, Prostamida, Psoriazina i Diatea.

U slučaju GoSlim čaja, uprkos oznaci na kojoj je navedeno da je čaj “proizveden u Americi”, nigdje se na stranci ne mogu naći podaci o proizvođaču, zemlji porijekla proizvoda, kao ni kompaniji koja vrši prodaju proizvoda.

I na ovim stranicama se nalaze brojne “recenzije” i lažna iskustva mršavljenja “zadovoljnih” korisnica GoSlim čaja. Uzmimo za primjer ispovijest djevojke koja se navodno zove Nadina. Ona je “administratorica” koja ima 24 godine i koja je navodno za 31 dan izgubila 17 kilograma pijući čaj GoSlim. Međutim, Nadina je na dvije različite verzije stranice za naručivanje predstavljena različitim fotografijama, dok je priča, odnosno ispovijest, ostajala ista:

Na fotografijama lijevo se zapravo nalazi djevojka imena Milly Bhaskara, koja je iskorišteni kolaž fotografija objavila na svom Instagram profilu još u januaru 2017. godine. Ironično, ovim kolažom, Bhaskara je kritikovala objave fotografija “prije i poslije” gubitka kilograma. Dakle, nije riječ ni o kakvoj Nadini, a ni o fotografijama gubitka kilograma. Fotografija sa Instagram profila Ane Klizs je na istoj stranici predstavljena kao da je riječ o djevojci imena Sanela, koja je zahvaljujući GoSlim čaju navodno izgubila gotovo 15 kilograma za 29 dana. 

Lažirani certifikati 

Učinkovitost GoSlim čaja navodno je potvrđena rezultatima kliničkih ispitivanja bosanskih, slovenskih i austrijskih klinika, kako se navodi na ovim stranicama. Nigdje na stranicama nije navedeno ko i kada je sproveo ispitivanja niti gdje su objavljeni rezultati. 

Kao “dokaz” za takvo nešto priložene su fotografije navodnih certifikata na kojima je evidentno da je riječ “GoSlim” naknadno upisana. Identične fotografije certifikata nalaze se i na stranicama za naručivanje čaja iz Srbije, Crne Gore, Sjeverne Makedonije, Kosova i Albanije. Da nije riječ o autentičnim certifikatima, govori i nesklad između onoga što se nalazi na fotografijama i informacije o zemlji u kojoj je certifikat navodno dodijeljen. Pa je tako, između ostalog, za certifikat na kojem se vidi američka zastava navedeno da je riječ o Bosni i Hercegovini, za certifikat koji je pisan ćirilicom da je iz Austrije, a certifikat na kojem se nalaze natpisi na hebrejskom pismu da je iz Slovenije. Fotografije “certifikata” su jako male rezolucije, što dodatno onemogućava da se ustanovi šta ovi dokumenti zapravo predstavljaju. 

Prvi certifikat, za koji se tvrdi da je iz Bosne i Hercegovine, a zapravo na sebi ima obilježja Sjedinjenih Američkih Država (SAD), ne samo da je izmanipulisan dodavanjem naziva čaja GoSlim u jednu od rubrika već se uopšte ne radi o certifikatu kojeg izdaje neki organ SAD-a. Naime, na osnovu analize pečata i potpisa na certifikatu kojeg je, zapravo, izdao Međunarodni centar za certifikaciju kvaliteta (International Center for Quality Certification) iz Latvije, ustanovljeno je da su na originalnu fotografiju dodani amblem američkog državnog sekretara (Secretary of State) i američka zastava, kao i naziv čaja. 

Screenshot gore: Zaglavlje certifikata za koji se na stranicama za naručivanje GoSlim čaja tvrdi da je iz Bosne i Hercegovine, a na koji su dodana obilježja SAD-a; Screenshot dolje: Zaglavlja originalnog certifikata latvijskog centra za certifikaciju​​​​​

Certifikat zapravo govori o usklađenosti i ne potvrđuje nikakve rezultate kliničkih ispitivanja. Certifikat o usklađenosti (Certificate of Conformity - CoC) izdan za neki proizvod potvrđuje da je taj proizvod u skladu sa normama zemlje ili ekonomske zone u koju se on eventualno uvozi (npr. ovom vrstom certifikata se potvrđuje usklađenost proizvoda sa CE standardom Evropske ekonomske zone). Dakle, ovo nisu nikakvi certifikati kojima se potvrđuju rezultati kliničkih ispitivanja niti, u konačnici, efikasnost nekog proizvoda. 

U slučaju certifikata iz “Slovenije” urađena je nešto jednostavnija manipulacija. Na certifikatu kojim se potvrđuje usklađenost izraelske kompanije A. Meshi Cosmetics Industry za dobijanje oznake Good Quality Mark of Dead Sea Products, koju je izdala izraelska asocijacija proizvođača kozmetičkih proizvoda, “GoSlim” natpis je dodan jednostavno na sredinu dokumenta, dok su ostali podaci o kompaniji kojoj je izdan certifikat ostali u originalu. 

Screenshot lijevo: Navodni certifikat iz Slovenije na stranici za naručivanje čaja; Screenshot desno: Originalni certifikat izraelske asocijacije kozmetičkih proizvoda

Za certifikat koji je navodno dodijeljen za GoSlim čaj u Austriji već se na prvi pogled može reći da je neautentičan, s obzirom na to da je pisan na ćirilici. Riječ je o još jednom dokumentu kojim je certificirana usklađenost proizvoda, ali ovaj put sa normama Euroazijske ekonomske unije (EAEU), kojeg izdaju države članice te unije. Dokument koji nosi naziv GOST R (link), a koji je predstavljen kao certifikat iz Austrije, zapravo izdaje Ruska Federacija. 

Screenshot lijevo: Navodni certifikat iz Slovenije na stranici za naručivanje GoSlim čaja; Screenshot desno: Primjer identičnog certifikata kojim se potvrđuje usklađenost proizvoda sa pravilima Euroazijske unije

Najinteresantnija situacija je sa certifikatom kojeg navodno izdaje “Međuresorno vijeće za koordinaciju problema prehrane na Nacionalnoj akademiji nauka”. Za ovaj certifikat nije navedeno u kojoj državi je izdan, međutim, sudeći po tekstu i amblemu, navodno ga je izdalo bjelorusko ministarstvo zdravlja.

Dakle, na dokumentu koji je predstavljen kao certifikat za GoSlim čaj kao izdavač se navodi bjelorusko ministarstvo zdravlja, a ne “Međuresorno vijeće za koordinaciju problema prehrane na Nacionalnoj akademiji nauka”. U zaglavlju se nalazi grb Bjelorusije, koji ujedno stoji i na stranici tamošnjeg ministarstva zdravlja. 

Pretragom smo utvrdili da se gotovo identičan tekst sa dokumenta reciklira i koristi kao dokaz certificiranja i drugih proizvoda. Naime, u recikliranju ovog “certifikata” tekst ostaje manje-više isti, dok se mijenjaju nazivi proizvoda, zemlja u kojoj je proizvod navodno certificiran, kao i amblemi u zaglavlju dokumenta i pečat na kraju dokumenta.

Na identičnim stranicama za naručivanje iz drugih zemalja regije, tvrdnje o porijeklu certifikata se značajno razlikuju. Na svim verzijama, osim srbijanske, porijeklo prvog certifikata (sa obilježjima SAD-a) je zemlja za koju je stranica napravljena. Izraelski certifikat je, recimo, u verziji za Albaniju, Kosovo i Sjevernu Makedoniju navodno porijeklom iz Njemačke, dok je u verzijama za Albaniju i Sjevernu Makedoniju “austrijski” certifikat potpuno drugačiji. 

Lažna potvrda Svjetske zdravstvene organizacije

Na stranicama za naručivanje GoSlim čaja navedeno je i to da sve faze navodnih ispitivanja potvrđuju stručnjaci Svjetske zdravstvene organizacije (SZO): 

Nigdje se na stranicama ne navode izvori ovih informacija vezanih za SZO niti bilo kakve dodatne informacije o navodnim ispitivanjima. 

Pretraga svih varijacija riječi “goslim”, “monetizead” i “limited charm” na međunarodnom registru kliničkih ispitivanja (International Clinical Trials Registry Platform - ICTRP), kojim upravlja SZO, nije dala nikakve rezultate. Usto, na samoj stranici registra navedeno je zapravo da klinička ispitivanja, izlistana na portalu, SZO nije odobrio. Ako je neka studija na ovoj stranici i navedena, to ne znači da ju je odobrio ili potvrdio SZO u bilo kojem obliku. Ova stranica predstavlja samo servis za pretragu objavljenih studija. 

I u ovom slučaju se, dakle, radi o potpuno izmišljenim informacijama. 

GoSlim u moru drugih proizvoda 

Osim GoSlim čaja, identične taktike promocije i prodaje proizvoda pronašli smo i za ostale proizvode sa stranice kompanije LimitedCharm. Neki od njih su u ovoj analizi već spomenuti, međutim, ne i svi. 

Tako postoje cijele mreže stranica u različitim zemljama i za Parazol, za koji se tvrdi da čisti tijelo od parazita (Google stranica sa recenzijama, lažni informativni portal, stranica za naručivanje).

Iste mreže stranica postoje i za Prostamid, koji navodno “smanjuje mogućnost upale i daljnji razvoj prostatitisa” (1, 2, 3); DiTeu, čija “kontinuirana i neprekidna upotreba može dovesti do normalizacije šećera u krvi” (1, 2), ili pak Psorizin, odnosno “kremu biljnog sastava, koja ima za cilj ublažavanje simptoma psorijaze i dermatoloških problema uzrokovanim infekcijom” (1, 2).

Na stranici kompanije LimitedCharm zapravo postoji cijela lista od 24 različita proizvoda koje ova firma prodaje. 

Mreže manje ili više identičnih stranica za promociju i prodaju svakog od ovih proizvoda postoje u jezički i kontekstualno prilagođenim verzijama za različite zemlje iz regiona: BiH, Srbiju, Hrvatsku, Crnu Goru, Sjevernu Makedoniju i druge. Ukupno, postoji više stotina stranica za svaku od zemalja u regiji, što nas dovodi do cifre od ukupno nekoliko hiljada stranica i linkova, međutim, konačan broj je nemoguće utvrditi. 

Ko stoji iza cijele priče?

Ono što o ovim proizvodima znamo je da se mogu naručiti na dva načina – prvi način je putem zvanične stranice kompanije LimitedCharm. Ovo je jedina kompanija koja se može dovesti u vezu sa ovim proizvodima, budući da na stranici kompanije postoje samo izlistani razni proizvodi i ništa drugo, dok ne postoji pomen nijedne druge kompanije na bilo kojim drugim stranicama. Međutim, na ovoj stranici ne postoje lažne ispovijesti, intervjui i certifikati – već samo informacije o navodnoj učinkovitosti proizvoda.

Drugi način podrazumijeva kupovinu putem desetina stranica sa manipulativnim i izmišljenim sadržajem. Na takvim stranicama nema pomena firme LimitedCharm niti informacija o proizvođačima i distributerima ovih proizvoda. 

Raskrinkavanje je naručilo GoSlim čaj koji se prodaje u BiH te smo kroz razgovor sa operaterom, koji je nakon narudžbe uslijedio, uspjeli doći do potvrde informacije da je LimitedCharm firma koja, ustvari, vrši prodaju. 

S druge strane, na internetu postoje fotografije ovih proizvoda koje su naručili/e građani/ke Srbije, a na kojima stoji da je njihov proizvođač firma Monetize Ad, koja je zapravo i osnovala podružnicu pod nazivom LimitedCharm. 

LimitedCharm, zapravo, nije jedina podružnica sarajevske firme Monetize Ad. Dodatnim istraživanjem, Raskrinkavanje i FakeNews tragač došli su do saznanja da u više zemalja regije, minimalno njih sedam, postoji bar po jedna firma koja, ili ima isti naziv kao i LimitedCharm, ili ima druge vlasničke poveznice sa ovom sarajevskom firmom. 

O tome šta se desi kada se neki od ovih proizvoda naruči, te koje su sve firme povezane sa njihovom prodajom u cijeloj regiji, čitajte u sutrašnjem nastavku ove analize.

(Petar Klaić/Fake News Tragač i Amar Karađuz i Emir Zulejhić/Raskrinkavanje.ba)