Lažna vijest o uvođenju dodatnog poreza građanima BiH

Bez obzira na činjenicu da ni privatne kompanije, niti regulatorne agencije ne mogu da uvode poreze, vijest o navodnom dodatnom oporezivanju građana/ki BiH objavljena je na desetak domaćih portala.

Ocijenjeni članci
Srpska cafe Lažna vijest; Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Crna Hronika BIH Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Pristrasno izvještavanje; Novosti plus Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Pristrasno izvještavanje; Prve Novine Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Pristrasno izvještavanje; Granice Doboja Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Pristrasno izvještavanje; Vipromo Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Pristrasno izvještavanje; Jabuka TV Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Pristrasno izvještavanje; Demantirano; Dnevnik.ba Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Pristrasno izvještavanje; BL Portal Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Demantirano; Slobodna Bosna Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Demantirano; Depo Prenošenje lažnih vijesti; Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Demantirano;

Portal Srpska cafe je 6. januara 2020. godine objavio članak sa naslovom u kojem se postavlja pitanje “Hoće li od januara 2020. građanima BiH biti uveden dodatni porez od 10 odsto”? U članku koji potpisuje redakcija ovog portala navodi se da je Regulatorna agencija za komunikacije “već dala saglasnost”:

Regulatorna agencija za komunikacije BiH (RAK) je već dala saglasnost na dodatni porez od 10 odsto, tačnije proteklih mjeseci je ulagala velike napore da se građani dodatno oporezuju. Na žalost, ne radi se o novogodišnjoj šali nego o goloj istini.

U članku se potom navodi da je “grupacija Telemach svim gledaocima televizije u BiH uvela dodatni porez od 10 odsto koji će “prikupljati operateri”.

Tačnije, grupacija Telemach je svim gledaocima televizije u BiH uvela dodatni porez od 10 odsto od iznosa prosječne pretplate na kablovsku TV koji, kako su u Telemachu zamislili, treba da prikupe svi operateri od građana BiH, odnosno korisnika kablovske TV u BiH, i uplate ga na žiro račun ove kompanije. Koja je uzgred iz Luksemburga. Na taj način „Telemach“ planira na godišnjem nivou da iz džepova građana BiH zagrbi preko 13 000 000 KM!

Magazin Faktor je 7. januara objavio intervju sa Amelom Odobašić, portparolkom Regulatorne agencije za komunikacije, koja je demantovala navode ovog portala:

Odobašić: Nije tačno da je RAK odobrio Telemachu ubiranje "poreza" od građana BiH
RAK nije nadležan za davanje ili nedavanje saglasnosti u vezi sa porezima, pa je nejasno o kakvim je "porezima" riječ. Vjerujemo da je riječ o pogrešnoj formulaciji, i da se misli na eventualno povećanje pretplate za korištenje usluga, što je dozvoljeno i o čemu su kablovski operateri obavezni obavijestiti svoje pretplatnike

Takođe, RAK je na svojoj zvaničnoj stranici izdao saopštenje 16. 1. 2020. u kome se navodi:

Agencija apeluje na sve zainteresovane strane koje koriste medijski prostor za vođenje poslovnih kampanja da vode računa o interesu krajnjih korisnika, koji kao pretplatnici njihovih usluga treba da imaju pravo na tačnu i blagovremenu informaciju, kao i na medije, da ne plasiraju dezinformacije u kojima se pominje „porez” i „oporezivanje” koje navodno uvode kablovski operateri, niti da u taj kontekst dovode Regulatornu agenciju za komunikacije. Poreze ne uvode privatne kompanije, već ih kao instrument javnih prihoda, propisuje država i njeni nadležni organi.

Kompanija Telemach uputila je demanti koji potpisuje direktor Amir Drinić u kome se kaže:

U navedenom tekstu, bez bilo kakve prethodne provjere informacija sa Telemachom ili eventualno kroz uvid u dostupne javne registre, tendenciozno je iznesen/prenesen niz neistinitih navoda, čiji je cilj očigledno nanošenje stete Telemachu kroz narušavanje njegove reputacije na tržištu.
Posebno su bespredmetni i maliciozni navodi da Telemach uvodi porez građanima BiH, čime se samo vrši zastraživanje i uzbunjivanje građana i stvara lažna slika da neka privatna firma može da uvede poresku obavezu. Kao što je svima poznato, takvu obavezu može da uvede samo država.

Demanti navedenih tvrdnji su do objavljivanja ove analize objavili portali Slobodna Bosna , BL portal i Depo.

U članku portala Srpska Cafe se tvrdi i da je Telemach dobio zemaljsku frekvenciju sa obavezom da besplatno emituje program kanala Nova BH:


Grupacija Telemach je već prošle godine, za potrebe ostvarenja tog plana, kupila Pink BH i promijenila mu ime u Nova BH. Nakon toga se u javnosti pojavila obavijest sa zahtjevom da svaki građanin treba plati dodatnih 10 odsto na iznos kablovske pretplate za potrebe Nova BH.
Korisnicima kablovske TV je zaprijećeno da oni koji odbiju da plate taj “porez”, neće moći gledati sportska takmičenja, između ostalih i reprezentacija ali i pojedinačnih sportista iz BiH. (...)
Presedan je to da neko, ko je dobio na javnom pozivu navedene frekvencije sa obaveznom ponudom da besplatno emituje taj program građanima cijele BiH, sada taj isti nacionalni resurs BiH zloupotrebljava i prodaje taj TV sadržaj građanima BiH. (...)
Vrlo je čudna uloga RAK BiH koja je dozvolila Telemachu da preuzme Pink BH i naknadno dozvolila da naplaćuje taj program građanima BiH, dok u isto vrijeme koristi nacionalne frekvencije koje se tretiraju kao prirodno bogastvo Bosne i Hercegovine.
Sada, kada korisnici nemaju Nova BH i kada je uvođenje poreza od 10 odsto spriječeno u Hercegovini i Srpskoj, RAK BiH treba da objasni građanima zašto je dozvolila korišćenje nacionalnog resursa (zemaljska frekvencija na teritoriji cijele BiH) na području većeg dijela Hercegovine u Federaciji BiH i u Republici Srpskoj TV kući Nova BH, kada građani ne mogu primati TV program Nova BH?

Nije tačna tvrdnja da je Telemach kupio Pink BH - to je učinila grupacija United Media koja je vlasnik i kompanije Telemach, u septembru 2018. Ovaj kanal od oktobra te godine posluje pod imenom Nova BH. Upravo je naknada za reemitovanje kanala Nova BH, koja je pogrešno opisana kao “porez”, bila povod za članak na portalu Srpska Cafe. 

Međutim, kako je navedeno u demantiju koji je objavio Telemach, televizija Nova BiH je samostalno pravno lice.

NOVA BH na tržištu BiH posluje kao samostalno pravno lice NOVA BH d.o.o. Sarajevo, te samim tim samostalno i potpuno neovisno od Telemacha određuje svoju poslovnu politiku i komercijalne uslove pružanja svojih usluga. S tim u vezi, netačne su informacije objavljene u spornom tekstu na web portalu www.slobodna-bosna.ba kojima se pogrešno pokušava predstaviti da Telemach vrši emitovanje ovog kanala, da naplaćuje naknade za emitovanje TV kanala NOVA BH, a posebno da Telemach na bilo koji način pokušava da utiče na RAK da izvrši izmjenu propisa iz svoje nadležnosti koji bi omogućili Telemachu da vrši naplatu za emitovanje bilo kojeg pojedinačnog TV kanala, a s obzirom da se Telemach uopšte ne bavi emitovanjem
Baš kao i bilo koji drugi operater, Telemach je u konkretnom slučaju samo prihvatio ponudu Nova BH za reemitovanje kanala, te shodno tome zaključio ugovor o reemitovanju kanala NOVA BH, a sve kako bi svojim korisnicima osigurao praćenje programskog sadržaja NOVA BH. Telemach posebno naglašava da cijene svojih postojećih korisničkih paketa nije mijenjao.

Pored toga, netačna je i tvrdnja da je ova firma dobila dozvolu za zemaljsko emitovanje, kako se navodi u članku portala Srpska Cafe. U registru Korisnici dozvola za televizijsko emitovanje putem zemaljske radiodifuzije, pod rednim brojem 38. na stranici RAK-a nalazi se dozvola za Nova BH d.o.o. Sarajevo. Nova BH i Telemach jesu dio grupacije United Media, ali je frekvencija za zemaljsko emitovanje izdata firmi Nova BH, a ne Telemachu. Na ovu se tvrdnju osvrnula i Amela Odobašić, odgovarajući na pitanje novinara magazina Faktor:

Ako se pitanje odnosi na Telemach BH, važno je pojasniti da kompaniji Telemach BH nije dodijeljena frekvencija za zemaljsko emitovanje, kao što su pojedini mediji prenijeli. 

Tvrdnju da je grupacija Telemach “uvela dodatni porez od 10 odsto” u članku portala Srpska cafee ocjenjujemo kao lažnu vijest, jer niti privatna kompanija može da uvodi “poreze”, niti je bilo ikakvih izmjena cjenovnika u pomenutoj kompaniji. Na isti način ocjenjujemo i tvrdnju da je RAK izdao saglasnost za “porez”, jer, ova agencija nema zakonsku mogućnost za takvo što. Svi članci u kojima se prenose ove tvrdnje, dobijaju ocjenu prenošenje lažne vijesti.

Tvrdnju da grupacija Telemach posjeduje dozvolu za televizijsko emitovanje putem zemaljske radiodifuzije ocjenjujemo kao dezinformaciju. Tvrdnju da je Telemach kupio kanal Nova BiH, budući da je United Media vlasnik i kompanije Telemach i ovog kanala, ocjenjujemo kao manipulisanje činjenicama

S obzirom na to da je iz izjava portparolke RAK-a ali i saopštenja kompanije Telemach vidi da nisu bili kontaktirani, kako ni prilikom pisanja originalnog članka na portalu Srpska Cafe, tako ni u svim kasnijim prenošenjima, svi članci dobijaju i ocjenu pristrasno izvještavanje.

Napomena: 11.2.2020.

Nakon objvljivanja ove analize, na upit redakcije Raskrinkavanja odgovorio je i portal Jabuka TV. Zbog objavljene ispravke, njihov članak ocjenjujemo kao demantirano

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Mladen Lakić Objavljeno: 10. 02. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 9 mjeseci

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
“Bajka” o hapšenju, ranjavanju i višestrukim deportacijama Gine Haspel

Na društvenim mrežama Nikole Sandulovića u jednom danu objavljene su dvije...

Lažna vijest Teorija zavjere
Lažna vijest
Barack Obama nije uhapšen

Nakon što je anonimni kanadski portal objavio netačne tvrdnje da je uhapšen...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Manipulisanje činjenicama
Lažna vijest
Lažni stogodišnjak reklamira "ljekoviti čaj"

Čitatelji/ke su nam prijavili/e članak sa upitom da provjerimo tačnost navo...

Lažna vijest Prikriveno oglašavanje
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me