Lažne vijesti iz 16. vijeka

Portal „Sarajevo grad“ preuzeo je članak portala „Stop-avaz“ pod naslovom: „Preci Fahrudina Radončića su ubili graditelja Sarajeva, vakifa i vjernika – Gazi Husrev-bega“ i objavio ga u skoro integralnom obliku. U obje verzije, riječ je o lažnoj vijesti.

Raskrinkali smo
Stop-Avaz Lažna vijest; Sarajevo Grad Prenošenje lažnih vijesti; Sarajevo Grad Prenošenje lažnih vijesti; Sarajevo Grad Prenošenje lažnih vijesti;

Članak pretenduje da se bavi genealogijom porodice Radončić i kao „dokaz“ za svoje tvrdnje navodi knjigu “Plav i Gusinje u prošlosti” objavljenu 1989. godine. I pored toga što nije jasno gdje citat iz knjige počinje, a gdje završava, evo šta se kaže o porijeklu porodice Radoničić:

„Od predaka Radonje nastali su Radončići koji su iz plemena Kuči sa planina Prokletija na granici Crne Gore i Albanije. Sa tih divljih predjela u Gusinje su se naselili nakon 1650. godine. Za pleme Kuči karakteristično je da su bili u službi onoga ko je više nudio pa su, u zavisnosti od interesa, ratovali su za Rusiju, Crnu Goru, Turke…“

Utvrditi porijeklo jedne, bilo koje porodice bilo gdje u bivšoj Jugoslaviji ili bilo kojoj od država nastalih njenim raspadom, možda i nije teško, ali kao osnov sasvim sigurno ne može poslužiti jedan jedini pasus iz knjige objavljene prije tri decenije. Dalje, sve i da je tvrdnja potpuno istinita, nije jasno kakve bi trebale biti implikacije “ubistva” odnosno pogibije u borbi iz šesnaestog vijeka.

“Stop-avaz” to vrlo spremno objašnjava:

 „Upravo su pripadnici plemena Kuči ubili Gazi Husrev-bega 1541. godine. U dostupnim izvorima nije decidno naznačeno, ali se ponegdje može pročitati da su Kuči ubili Gaziju na nepošten i kukavički način, a što je bila njihova metoda “ratovanja”. Gazi Husrev-beg je ukopan u haremu džamije koju je izgradio u Sarajevu“.

Ni sam autor originalnog članka ne navodi „decidno“ ni kako je Gazi Husrev-beg poginuo, niti ko ga je tačno ubio. U tekstu koji se nalazi na linku u samom članku, navedeno je da je poginuo smirujući jednu od desetina pobuna protiv osmanske vlasti u Crnoj Gori, odnosno u borbi protiv „pobunjenih Kuča“.

Drugim riječima, laž u naslovu potkrijepljena je lažima u samom članku. A evo zašto je i to bitno.

 „Ubistvo jednog od najvećih Bošnjaka u historiji identično je onome što je Radončić radio u Bosni i Hercegovini. Iz zasjede, duboko sakriven iza imena i prezimena svojih polunovinara i iza povlaštenog položaja Dnevnog avaza na tržištu, jer njegove mete nisu imali identično oružje i kotu – dnevne novine, Fahrudin Kuči Radončić je godinama ubijao ovaj narod i njegove prvake. Hiljade najčasnijih Bošnjaka od Radončića su dobijali medijska đulad. Ovaj medijski divljak, poput svojih predaka, skidao je glave svima koji imalo vrijede u patriotskom korpusu.“

Izmišljena ili „dotjerana“ porodična istorija Fahrudina Radončića drugim riječima je trebala da potkrijepi stavove autora o onome što on - odnosno novina u  njegovom vlasništvu ili pod njegovom kontrolom - radi u sadašnjosti. Ali, da bi takvi navodi bili legitimni, potrebno je mnogo više od dokaza koji se iznose u ovom članku.

Šta je “Stop-avaz”?

Čak i za neregulisano medijsko tržište kakvo je bosanskohercegovačko, “Stop-avaz” je jedinstvena pojava. Naime, to je “medij” posvećen isključivo jednom čovjeku i jednoj dnevnoj novini: Fahrudinu Radončiću i Dnevnom avazu. Evo kako ova stranica opisuje sebe u sekciji “O nama” (skraćena verzija):

“Grupa nestranačkih, ali patriotski orijentiranih građana Bosne i Hercegovine kojoj je dosta medijskog terora Fahrudina Radončića i njegovog novinskog Frankesteina (...)Kao što vam i samo ime kaže, naš rad je fokusiran na ukazivanje svih pogubnosti koje nam sa sobom donose zagađivači medijskog prostora koji svojim beskrupuloznim lažima i manipulacijama zastrašuju i reketiraju građane Bosne i Hercegovine i koji su u posljednje dvije decenije glavni izvor međubošnjačke smutnje i mržnje (...) Ne treba postavljati pitanje zašto mi sada pokrećemo ovu stranicu. Pitanje je kako smo mi svi kao građani Bosne i Hercegovine bili slijepi i nijemi sve ove godine i kako smo anemično i defetistički posmatrali kako nas obmanjuje “bošnjačka najčitanija novina”, bez ikakve mogućnosti da se reaguje ili da se pojedinac koji padne u kandže ovog antibošnjačkog medija poznatijeg kao Dnevni Avaz, odbrani od nemilosrdnog nasrtaja samoprozvanog neimara (...).”

Iako sebe nazivaju borcima protiv “zagađivača medijskog prostora koji svojim beskrupuloznim lažima i manipulacijama zastrašuju i reketiraju građane Bosne i Hercegovine”, portal “Stop-avaz” koristi se u najmanju ruku istim medotama i manipulacijama kao i oni protiv kojih se deklarativno bore.

Zbog navoda koji su evidentno nepotkrijepljeni, odnosno potpuno izmišljeni, članak portala "Stop Avaz" dobija ocjenu lažna vijest, a članci na portalu "Sarajevo grad" prenošenje lažne vijesti.

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 20. 02. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 1 godinu

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Ronaldo nije donirao 1.5 miliona eura djeci Palestine

Desetine portala diljem svijeta objavilo je vijest koja govori da je Cristiano...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Demantirano
Lažna vijest
Lažne izjave Čovića i Dodika kao mamci za klikove

Izjava Milorada Dodika, predsjedavajućeg Predsjedništva BiH o ponovnom uvođenju...

Lažna vijest Manipulisanje činjenicama Klikbejt
Lažna vijest
Ubijeni ždralovi: Vijest iz Srbije, i to iz 2014. godine

Ždralovi jesu otrovani, ali ne u Bosni i Hercegovini i ne u 2019. godini. Slučaj...

Lažna vijest
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me