Lažni terorizam i eksperti koji to nisu

Agencija “Srna” objavila je članak u kojem se iznose cifre koje se navodno plaćaju za Islamski radikalizam, tačnije nošenje brade i burke. Članak se bazira isključivo na izjavama dva izvora upitnog kredibiliteta i sadrži više spornih tvrdnji, za koje nije ponuđen nijedan dokaz. Mnogi portali prenosili su ove tvrdnje, a izvorni članak ocijenjen je kao "lažna vijest".

Ocijenjeni članci
Srna Lažna vijest; Pristrasno izvještavanje; RTRS Lažna vijest; Pristrasno izvještavanje; Bljesak Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Glas Srpske Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Dnevnik.ba Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Informer Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Blic Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Pravda Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje; Kamenjar Prenošenje lažnih vijesti; Pristrasno izvještavanje;

„Saudijske nevladine organizacije kao što su ‘El Haramejn’, ‘Benevolence International’ i ‘Taibah’, koje se već godinama nalaze na crnim listama Vijeća sigurnosti UN zbog povezanosti sa terorizmom, glavni su financijeri radikalizacije Bošnjaka u BiH“.

Organizacije spomenute u izjavi su, prema podacima Ujednjenih nacija i drugih međunarodnih tijela koja se bave borbom protiv terorizma, ugašene nakon što im je zabranjen rad u BiH, te u ovom trenutku više ne postoje. 

Organizacija Al Haramain nalazi se na UN-ovoj listi osoba, grupa, preduzeća i entiteta, koji su sankcionisani zbog veza sa Al-Kaidom. U dokumentu UN-a iz 2009. godine, koji objašnjava razlog stavljanja organizacije na listu, navodi se da su aktivnosti ove organizacije u BiH prestale nakon marta 2002. godine, nakon čega je sredinom 2003. organizacija ponovo uspostavljena pod drugim imenom (Vazir). U dokumentu se navodi da je i Vazir u međuvremenu ugašen.

Benevolence International Foundation osnovana je 1992. godine u SAD-u. UN je 21. novembra 2002. i Benevolce stavio na svoju listu osoba, grupa i entiteta koji su sankcionisani zbog veza sa Al-Kaidom gdje obrazlaže i razloge za to. Iz istog dokumenta možemo vidjeti i da je ova fondacija u Bosni i Hercegovini djelovala je pod imenom “Bosanska Idealna Futura”.
27.novembra 2012 UN je dao saopštenje u kojem obrazlaže brisanje 6 entiteta sa liste. Jedan od 6 entiteta koji su tada izbrisani sa liste jeste i “Bosanska Idealna Futura”, a razlog tome je kako stoji u dokumentu, što ova organizacije ne postoji od decembra 2008.godine.
Europska komisija također u svom saopštenju iz 16.11.2009. daje iste informacije.

Organizacija Taibah International – uredi u Bosni i Hercegovini koja je na UN-ovoj listi osoba, grupa i entiteta koji su sankcionisani zbog veza sa Al-Kaidom od 11. maja 2004., koristila je prostorije Kulturnog doma u Hadžićima, Sarajevu. Organizacija je bila službeno registrovana u Bosni i Hercegovini pod brojem 7 kao podružnica udruge Taibah International Aid Association. Taibah International – uredi u Bosni prestala je s radom na temelju odluke Ministarstva pravosuđa Federacije Bosne i Hercegovine (odluka o prestanku rada broj 03-05-2-70/03). Sve ove informacije vidljive su također u saopštenju Europske komisije iz 16.11.2009. 

Ova tvrdnja je iznesena od strane Dževada Galijaševića, koji je predstavljen kao „stručnjak za borbu protiv terorizma“.


Galijašević je čest komentator pitanja vezanih za terorizam i bezbjednost u bosanskohercegovačkoj javnosti, iako nikada nije utvrđena njegova ekspertiza u ovim poljima, bilo akademska ili profesionalna. Osim toga što nisu potkrijepljene bilo kakvom ekspertizom, dokazima ili istraživanjima, Galijaševićeve izjave su upitnog kredibiliteta jer je već iznosio provjereno netačne tvrdnje, također u kapacitetu “eksperta za terorizam”. Takva je, recimo, bila izjava koju je Galijašević dao za RTRS u julu ove godine:

„Jedan od najbližih saradnika ministra bezbednosti BiH Dragana Mektića je Adnan Dlakić, bivši pripadnik zloglasnog odreda "El mudžahid" (link)

Sam ministar bezbjednosti BiH demantovao je Galijaševićeve navode, o čemu smo pisali u  analizi "Galijaševićev desetogodišnji terorista".

S obzirom da se radi o neprovjerenoj tvrdnji iz nekredibilnog izvora, te da jedine dostupne zvanične informacije o navedenim organizacijama govore da su iste već godinama zatvorene, ovu tvrdnju ocjenjujemo kao "lažnu vijest".

Dana 23.08.2017. u Dnevniku 2 RTRS-a emitovan je prilog sličnog sadržaja, dok je 24.08.2017. na portalu rtrs.tv objavljen članak istog sadržaja iz teksta koji je objavila “Srna”, uz video prilog iz Dnevnika 2 iste televizije.

Srna je 24.8.2017. bila prva koja je članak objavila na svom portalu. Istog dana poslije podne, vijest se proširila i po ostalim portalima. 

Stručnjak za sigurnost rekao je da radikalne islamističke grupe iz Saudijske Arabije mjesečno isplaćuju po 300 eura pojedincima u BiH koji potpišu ugovor o tome da će se odazvati pozivu na džihad, bez obzira u kojem se dijelu svijeta vodila “sveta borba”.

On tvrdi i da ove grupe mesečno plaćaju po 100 evra ženama u BiH koje prihvate da celo telo pokriju po strogim šerijatskim pravilima. - Ista novčana suma plaća se i bošnjačkim muškarcima koji pristanu da puštaju duge vehabijske brade, a ukoliko cela porodica pređe na praktikovanje radiklane verzije islama za to se dobija dodatni mesečni bonus od 200 evra.

Srna se i u ovoj tvrdnji referira na izjavu iz istog izvora, za koju ne objavljuje niti jedan dokaz, niti je kontaktiran bilo koji drugi relevantan izvor. S obzirom da tvrdnja sadrži navode koji određene osobe/grupe predstavljaju u negativnom svjetlu, pravila profesije nalažu da se prije takve objave kontaktira druga strana. U ovom slučaju, nije kontaktiran  niko ko bi mogao da potvrdi ili opovrgne postojanje ovakve prakse, uključujući vjerske zajednice, agencije zadužene za provođenje zakona, ili osobe/grupe za koje se navodi da su nosioci ovakve prakse. Prenošenje ovakve tvrdnje bez provjere i kontaktiranja druge strane ocjenjujemo kao "pristrasno izvještavanje".

„Veliki broj donedavnih bošnjačkih ateista ili sljedbenika umjerene bošnjačke verzije islama su dobili novac za 'mnogo čvršće povezivanje sa Alahom'.“

Ova tvrdnja je iznesena od strane Mehmedalije Nuhića, koji je predstavljen kao „sociolog religije“, bez bilo kakvih pratećih dokaza, izvora ili izjava. Kao i u slučaju Dževada Galijaševića, radi se o izvoru upitnog kredibiliteta, čija je ekspertiza lažno predstavljena, s obzirom da isti nije “sociolog religije”, nego komunalni inspektor zaposlen u općini Lukavac.

Nuhić je široj javnosti postao poznat 2014. godine, kada je u izjavi za “Pres Republika Srpska” (tada predstavljen kao “politički analitičar”) tvrdio da ima “pouzdane informacije da su organizatori protesta u Federaciji BiH (FBiH) počeli da nabavljaju oružje koje bi trebalo da upotrebe protiv građana Republike Srpske.” Pored toga što je Nuhićeva izjava tada odmah demantovana od strane direktora Federalne uprave policije, do danas nisu objavljeni nikakvi podaci koji bi potvrdili da je tokom protesta 2014. godine postojala bilo kakva aktivnost u skladu sa Nuhićevom tadašnjom tvrdnjom. Kao i u slučaju Dževada Galijaševića, radi se o kompromitovanom izvoru, čije izjave u tekstu nisu podvrgnute bilo kakvoj provjeri prije objavljivanja.

Kao i u prethodnoj tvrdnji,  ne kontaktirajući relevantne izvore, te prikazujući samo jednu stranu priče koja se zasniva isključivo na mišljenju osoba koje su predstavljene kao “analitičari” i “eksperti”, bez relevantne ekspertize, Srna i ovdje dobija ocjenu "pristrasno izvještavanje".

Kontaktirali smo RTRS i Srnu kao izvore povodom iznesenih tvrdnji.

RTRS? Srna? 

Pitali smo Radio Televiziju Republike Srpske i agenciju "Srna" da li su iznesene tvrdnje provjerili iz relevantnih i nezavisnih izvora prije objavljivanja istih. Do trenutka objave ove analize, nismo dobili odgovor. 

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 17. 11. 2017 | Zadnji put osvježeno: prije 1 godina

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Ateistima nije zabranjen ulazak u RS 

Dokument “Odluke” kojom se ateistima zabranjuje ulaz u Republiku Srpsku, a...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti
Dezinformacija
Zornića nije osudio haški tribunal

"Tanjug" je plasirao netačnu informaciju o tome da je Zornića osudio haški...

Dezinformacija Greška Demantirano
Dezinformacija
Klix.ba i anonimni izvori: Dio drugi

Korištenje anonimnih izvora je legitimna novinarska praksa. Međutim, da bi...

Dezinformacija Demantirano
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me