Raskrinkavanje.ba

Manipulativna usporedba trolejbusa za Kaunas i Sarajevo

Prilikom poređenja cijena trolejbusa za Sarajevo i Kaunas “Faktor” nije uporedio njihovu veličinu, odnosno kapacitet.

Na svojoj zvaničnoj web stranici Vlada Kantona Sarajevo je 2.7. 2019. godine objavila kako je kompletirana tenderska dokumentacija neophodnu za nabavku 25 novih trolejbusa i da je ista dostavljena Evropskoj banci za obnovu i razvoj (EBRD). Petnaest dana kasnije, Vlada je na svojoj Facebook stranici postavila obavijest kako je tender objavljen, zajedno sa linkom na isti.Većina medija je ovu vijest ispratila objavom zvaničnog saopštenja i izjavama koje su dali zvaničnici.  Portal “Faktor” je objavio saopštenje Vlade KS o nabavci trolejbusa od 2.7., dok je dva dana nakon objave tendera, 19.7.2019. godine na tom portalu objavljen članak u čijem se nadnaslovu najavljuju “ogromne razlike” pri poređenju nabavke 25 trolejbusa za Sarajevu i 85 trolejbusa za litvanski Kaunas. 

Koliko koštaju trolejbusi koje kupuje Kaunas, a koliko će ih plaćati Sarajevo?

Ovaj članak je istog dana sa istim naslovom prenio još i “Glas istine”, dok su portali “Hayat” i “Izdvojeno” u naslov stavili i svoj komentar.

BEG NIJE CICIJA ALI S TUĐIM NOVCEM: KOLIKO ĆE SARAJEVO PLATITI TROLEJBUSE, A KOLIKO KOŠTAJU ONI KOJE KUPUJE KAUNAS (Hayat)

EVO POSLA ZA TUŽILAŠTVO: Koliko koštaju trolejbusi koje kupuje Kaunas, a koliko će ih plaćati građani Sarajeva? (Izdvojeno.ba)

Prema usporedbi koju je napravio “Faktor” postoji samo jedna bitna razlika, koja je navedena u uvodnom dijelu članka. 

Jedno vozilo koje bi trebalo po završetku ovog javnog poziva doći u Sarajevo koštat će oko 600.000 eura, dok će jedno vozilo koje će biti isporučeno gradu Kaunasu u Litvaniji koštati oko 353.000 eura

Prvi znak da je usporedba problematična ogleda se u izvoru korištenih podataka. Za Sarajevo je korišten jedan dio saopštenja Vlade KS, dok su informacije za Kaunas preuzete iz članka sa portala specijalizovanog za čisti i održivi javni transport “Sustainable Bus”. Iako je “Faktor” naveo da je u pitanju web stranica proizvođača trolejbusa, to nije tačna informacija. 

Ovo su navedeni podaci na osnovu kojih je vršena usporedba na portalu “Faktor”.

- SARAJEVO: "Novih 25 niskopodnih trolejbusa posljednje generacije bit će opremljeni naprednim sistemima naplate karata, brojanja putnika, pristupom osoba sa invaliditetima, sofisticiranom i razdvojenom klimatizacijom i grijanjem putničkog prostora, LED osvjetljenjem i povećanim komforom kod ulaska i izlaska putnika iz vozila. U trolejbuse će biti ugrađena najsavremenija elektrooprema, a bit će bit napravljeni prema aktuelnim evropskim standardima i normama. Kao pogon će se koristiti ekološki motori koji zahtijevaju minimalno održavanje, veoma su pouzdani i dugovječni u eksploataciji – navode iz Ministarstva, dodajući da će putničke stolice biti ergonomske, od materijala koji zahtijevaju minimalno održavanje.
- Trolejbus će biti veoma ugodan za vožnju jer će imati dobru amortizaciju i pravit će veoma malo buke kako u putničkom prostoru tako i vani. Trolejbusi će bit pod punom petogodišnjom garancijom koja podrazumijeva potpuno servisiranje u datom periodu – navode iz Ministarstva."

(...)

- KAUNAS: "U trolejbuse koje je naručio Kaunas može se smjestiti 85 putnika, a posjeduju 27 sjedala. Ulaz u trolejbus je olakšan jer se desna strana trolejbusa spušta kada se zaustavlja. Trolejbusi će svakako imati klime.
Osim toga, trolejbusi će biti opremljeni ekološkim LED osvjetljenjem koje se sastoji od lampe koje osvjetljavaju pantograf i vučne linije. Pored sveobuhvatnog informacionog sistema za putnike, autobus će obuhvatiti i sistem videonadzora uključujući i sistem za snimanje koji će pratiti ne samo putnički prostor, već i kabinu vozača. Bit će instaliran i niz drugih pogodnosti za vozače u naručenim vozilima, čime će rad vozača biti lakši i sigurniji. Ove olakšice uključuju blokadu paljenja, koja će detektovati alkohol u dahu vozača, koji ga sprečava da upali vozilo ukoliko je pio alkohol, navedeno je na stranici proizvođača trolejbusa Sustainable-bus.
Vozila koja će biti isporučena Kaunasu će također imati električnu servo pumpu (EPS) koja se sastoji od dvije pumpe, glavne, instalirane pored vučnog motora i pomoćne. Zahvaljujući ovom rasporedu, čak i kada nema struje koja dolazi iz vučne linije, zbog sistema upravljanja servo upravljačem vozila će i dalje moći da radi."

U tekstu objavljenom na "Faktoru" vidi se da je kapacitet trolejbusa za Kaunas naveden, dok za Sarajevo nije. Također, za Sarajevo je izostavljen podatak da će se trolejbusi moći kretati najmanje 10 kilometara bez napajanja iz naponske mreže, iako je taj podatak dio saopštenja Vlade KS o nabavci trolejbusa koji je "Faktor" objavio početkom jula.  Među podacima navedenim za Kaunas nije navedeno ni trajanje garancije, kao ni da li postoji mogućnosti kretanja bez napona u elektro mreži. 

S obzirom na to da je tenderska dokumentacija i za Sarajevo i za Kaunas dostupna online, uporedili smo tehničke specifikacije za nabavku vozila za informacije koje nedostaju. 

KAPACITET: 
Sarajevo: min. 140 putnika sa min. 35 sjedišta
Kaunas: min. 85 putnika sa min. 27 sjedišta

GARANCIJA: 
Sarajevo: 5 godina
Kaunas: 2 godine

ALKO-BLOKADA:
Sarajevo: Nema
Kaunas: Ima

VOŽNJA IZVAN MREŽE:
Sarajevo: Da, namanje 10 kilometara pod punim opterećenjem
Kaunas: Ne

Dakle, osnovna razlika - veličina trolejbusa - nigdje nije spomenuta. Za Sarajevo se naručuju veći, zglobni trolejbusi sa četiri ulaza, dok Kaunas kupuje manja vozila sa tri ulaza. Postoji još nekoliko razlika. Trolejbusi koji će se nabaviti za Sarajevo trebaju imati dva mjesta za pristup osobama u kolicima, oni za Kaunas imaju jedno; sarajevski trolejbusi će imati i jači motor te više osovina.

Da će video nadzor i informacioni sistem biti dio trolejbusa koji se nabavljaju za Sarajevo, “Faktor” je naveo u članku objavljenom 2. jula. Međutim ta informacija je također izostavljena iz članka od 19. jula, dok je ista informacija navedena za Kaunas. 

Izdvojili smo dokumente sa tehničkim specifikacijama vozila za oba grada i možete ih preuzeti sa ovih linkova: 

Kontaktirali smo medije koji su objavili ovaj članak sa upitom da li su posmatrali po čemu se razlikuju trolejbusi za Sarajevo i za Kaunas. Do objave ove analize odgovor nismo dobili.

Uzimajući u obzir da “Faktor”, zapravo, nije izvršio potpunu usporedbu narudžbi vozila te je izostavio ključne podatke za donošenje validnog zaključka, članak će biti ocijenjen kao manipulacija činjenicama. Istu ocjenu će dobiti i portali "Glas istine", “Hayat” te “Izdvojeno.ba”.

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke
Manipulisanje činjenicama 19.07.2019

Glas Istine: Koliko koštaju trolejbusi koje kupuje Kaunas, a koliko će ih plaćati Sarajevo?

Jedno vozilo koje bi trebalo po završetku ovog javnog poziva doći u Sarajevo koštat će oko 600.000 eura, dok će jedno vozilo koje će biti isporučeno g...

  • Manipulisanje činjenicama
Manipulisanje činjenicama 19.07.2019

Izdvojeno: EVO POSLA ZA TUŽILAŠTVO: Koliko koštaju trolejbusi koje kupuje Kaunas, a koliko će ih plaćati građani Sarajeva?

Jedno vozilo koje bi trebalo doći u Sarajevo koštat će oko 600.000 eura, dok će jedno vozilo koje će biti isporučeno gradu Kaunasu u Litvaniji koštati...

  • Manipulisanje činjenicama
Manipulisanje činjenicama 19.07.2019

Faktor: Koliko koštaju trolejbusi koje kupuje Kaunas, a koliko će ih plaćati Sarajevo?

Jedno vozilo koje bi trebalo po završetku ovog javnog poziva doći u Sarajevo koštat će oko 600.000 eura, dok će jedno vozilo koje će biti isporučeno g...

  • Manipulisanje činjenicama
Manipulisanje činjenicama 19.07.2019

Hayat: BEG NIJE CICIJA ALI S TUĐIM NOVCEM: KOLIKO ĆE SARAJEVO PLATITI TROLEJBUSE, A KOLIKO KOŠTAJU ONI KOJE KUPUJE KAUNAS

Vlada Kantona Sarajevo i Ministarstvo saobraćaja KS najavilo je da će uskoro Sarajevo dobiti novih 25 trolejbusa koji će koštati oko 15 miliona eura.

  • Manipulisanje činjenicama
Analizirano na osnovu sugestije:
je li moguce da su trolejbusi toliko skuplji? →