Mediji u službi politike: Politički pamflet SDA na portalu NTV Hayat

Ova analiza je označena kao: Razabiranje

U posljednjoj sedmici mjeseca oktobra NTV Hayat je na svom portalu objavila nepotpisani autorski članak u kojem se iznose mnogobrojne pohvale i riječi podrške Stranci demokratske akcije (SDA), a i niz kritika upućenih na račun drugih političkih subjekata. Iako u svemu podsjeća na promotivnu kampanju pomenute stranke, uz ovaj članak nije objavljena nikakva napomena o kakvom se sadržaju zapravo radi. 

Ocijenjeni članci
Hayat Pristrasno izvještavanje; Istražujemo Pristrasno izvještavanje; Exkluziv Pristrasno izvještavanje; Istočna Bosna Pristrasno izvještavanje; Dnevni avaz (.eu) Pristrasno izvještavanje;

Na portalu NTV Hayat 24. oktobra je objavljen članak pod sljedećim naslovom:

BEZ IDEJA, BEZ VIZIJE, BEZ KONCEPTA… JEDINA MISAO: SRUŠITI SDA

U članku se već na početku navodi:

Oni koji su samo prije nekoliko mjeseci uvjeravali građane ove zemlje kako SDA, najjača stranka u Bosni i Hercegovini, želi bojkotovati izbore i tako zadržati pozicije u vlasti, računali su upravo na zaboravnost. Opozicija smatra da može izmišljati pa i lagati, jer naši ljudi ne drže riječ, brzo zaboravljaju pa je sve dopušteno.

Uz tvrdnju da je SDA "najjača stranka u BiH", nepoznati/a autor/ica ovog teksta, između ostalog, navodi i sljedeće:

SDA pobjeđuje i pobijedit će ponovo jer snagu crpi iz naroda, jer je snaga naroda i jer narodu pruža sigurnost. SDA će pobijediti jer je podržava vrijedni narod koji je stvaran, nije mu mrsko poraniti, stajati u redu i na glasačkom listiću zaokružiti one u koje se uvijek mogao pouzdati.

S druge strane, opozicija leti na krilima onih koji iz udobnih fotelja i toplih soba, škrabajući po prostranstvima interneta, znaju sve i o svemu najbolje, nije im mrsko ni izmišljati ni lagati. Zato će takav let opozicije neminovno završiti padom. I opet će za poraz okriviti SDA.

Jer njima je SDA za sve kriva. A, zapravo, zaboravljaju da, iako je sklon zaboravljanju, naš narod nije nimalo naivan i ne voli one koji petljaju i lažu.

Uvijek je tako bilo – kad je teško i kad je važno, narod se vrati ideji koja ga okuplja i kojoj pripada. Zato će SDA i narod još jednom pobijediti.

Uz riječi hvale o Stranci demokratske akcije, članak sadrži i brojne kritike upućene na račun drugih političkih stranaka u BiH, prvo SNSD-a i HDZ-a, a onda i stranaka koje su u tekstu označene kao "sarajevska opozicija" (SDP, Naša stranka te Narod i pravda):

Sjećate li se? SDA je predvodila one koji su se borili za depolitizaciju Centralne izborne komisije, za dokidanje utjecaja koji su u ovoj iznimno značajnoj državnoj instituciji imale zlonamjerne i rušilačke politike SNSD-a i HDZ-a, odnosno dvojac Dodik – Čović.(...) Na CIK se udaralo snažno. Za to vrijeme, pomislivši kako će Dodik i Čović uspjeti i kako je to dobra prilika da se udari na SDA koja je usmjerena ka nimalo jednostavnoj borbi da izbora bude, sarajevska opozicija, SDP, NS i NiP, počela je nisko udarati.

Karakterizirajući održavanje izbora kao "još jednu pobjedu SDA", autor/ica članka nastavlja:

Ma koliko ovo bile dobre vijesti, opozicija se razočarala jer joj je važniji poraz SDA od pobjede države. Nisu priznali uspjeh SDA, nisu priznali ni vlastite podvale i greške, nisu se izvinili. Nisu bili pošteni. (...) A, iako imaju oči, nikako da vide – SDA ne pobjeđuje i neće pobijediti jer petlja i vara. Ne, to je ono što sada krasi opoziciju.

Članak je ilustrovan kadrovima iz predizbornih promotivnih spotova SDA iz kampanja na Opštim izborima 2018. godine (sa sloganom “Snaga naroda”), te na ovogodišnjim lokalnim izborima (“Snažna SDA, sigurna BiH”).

Prema podacima Facebookovog alata za pretragu društvenih mreža CrowdTangle, NTV Hayat je ovaj članak na svojim Facebook stranicama Hayat.ba, HAYAT i Portal hayat.ba podijelila čak šest puta - prvi put 24. oktobra kad je članak i objavljen, a drugi put već narednog dana, 25. oktobra.

Svaku od ovih objava smo sačuvali pomoću alata za arhiviranje online sadržaja , a iste se mogu vidjeti na ovim linkovima: 1, 2, 3, 4, 5 i 6.
 

Politički pamflet na stranici “nezavisnog” medija
 

Ono što je jasno već pri prvom pogledu na ovaj članak, je to da se ne radi o informativnom niti objektivnom novinarskom uratku, već o subjektivnom komentaru. Tekst, međutim, nije objavljen kao kolumna, a ime autora/ice se u članku ne navodi, što je uobičajena oprema za mišljenja i komentare. Štaviše, članak je objavljen u rubrici “Vijesti”, u podsekciji “BiH”.

Tekst najviše podsjeća na stranačko saopštenje, posebno zbog činjenice da se u njemu više puta ponavlja da SDA "pobjeđuje" na predstojećim izborima, a u jednom dijelu članka jasno je istaknut i već pomenuti slogan ove stranke - "snaga naroda". S druge strane, HDZ i SNSD, kao i "sarajevska opozicija", u članku su kategorično označene kao "rušilačke", "nepoštene" i "podvaljivačke", odnosno kao neprijatelji naroda i države.

Ta dihotomija krajnosti prema kojoj jedan politički subjekat gradi državu, dok je drugi subjekti ruše, jasno ukazuje na to da je ovaj članak napisan u stilu političkog pamfleta - snažno zagovara stavove jedne, a odbacuje i kritikuje stavove druge političke opcije i/ili opozicije. To ga čini i klasičnim primjerom onoga zbog čega je pamflet kao pisana forma došao na "loš glas", te se danas uglavnom koristi kao sinonim za propagandne i pristrasne sadržaje. 

Uz to, iako ovaj portal na svojoj stranici ima rubriku pod nazivom IZBORI 2020, ovaj članak koji se uveliko bavi upravo predstojećim lokalnim izborima u BiH, objavljen je u rubrici BiH u kojoj se na ovom portalu objavljuju sadržaji različitog karaktera. Time se dodatno stiče utisak da se radi o tekstu od šireg značaja za bh. javnost, a ne subjektivno napisanom političkom članku koji u svakom pogledu spada u (pred)izborne teme.

Malo je vjerovatno da bi se bilo koji novinar ili urednik nekog nezavisnog medija, kakvim se Hayat i službeno predstavlja, samoinicijativno odlučio da ispiše ovakav "hvalospjev" nekoj političkoj stranci. Ipak, iako pravila profesije to nalažu, uz članak nema napomene da se radi o promotivnom sadržaju ili plaćenom oglašavanju u toku predizborne kampanje.

Također, nejasno ostaje i zašto je Hayat ovaj članak na svojim Facebook stranicama podijelio čak šest puta. Ni u opisima tih Facebook objava nema nikakve posebne napomene o tome da se radi o sponzorisanom sadržaju. Članak je svaki put podijeljen samo uz riječ "Pročitajte", baš kao i mnoštvo drugih objava koje ovaj portal redovno dijeli na svojim Facebook stranicama. 

Pored Hayata, isti članak su objavili i portali Istražujemo, Istočna BosnaExkluziv i Dnevniavaz.eu. Objavljen je i na blogu 32. Vijećnik gdje je, međutim, dodata i napomena da se radi o stranačkoj promociji. 

Shodno navedenom, članak objavljen na portalu NTV Hayat, te njegova prenošenja na drugim portalima, dobijaju ocjenu pristrasno izvještavanje.

(Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Elma Murić Objavljeno: 07. 11. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 3 sedmicu

Posljednje objavljene analize

Prenošenje lažnih vijesti
Bolnica Elmhurst i lažna empatija antivakcinacijske “medicinske sestre u epicentru”

Erin Marie Olszewski, koja se svijetu predstavila kao medicinska sestra koj...

Prenošenje lažnih vijesti Manipulisanje činjenicama Teorija zavjere
Lažna vijest
Sandulović se iz samo njemu znanih razloga okomio na novinarke iz Srbije - zbog analize "Raskrinkavanja"

Viralni Facebook statusi Nikole Sandulovića bili su predmet nekoliko analiz...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Teorija zavjere
Lažna vijest
Lažne vijesti o “oduzimanju djece”: Prikupljanje klikova prepadanjem roditelja

Na brojnim privatnim nalozima korisnika/ca Facebooka, ali i u člancima neko...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me