Navode o 3.000 ilegalnih viza za Pakistance niko zvanično ne potvrđuje

Ova analiza je označena kao: Preko margine

Izvještavajući o tvrdnjama da je državljanima Pakistana izdato 3.000 ilegalnih viza, brojni mediji u regiji su se pozvali na britanski The Times, koji je, pak, pogrešno prenio informacije objavljene na stranici Balkan Insight. Granična policija ipak nije izvor tvrdnje o 3.000 ilegalnih viza.

Ocijenjeni članci
Avaz Dezinformacija; Antimigrant Dezinformacija; USN Dezinformacija; Sandzaklive Dezinformacija;

Britanski dnevni list The Times je u online izdanju od 22. maja objavio članak sa naslovom “Prevara sa vizama omogućila Pakistancima da koriste Bosnu kao stražnja vrata ka EU” (Visa fraud lets Pakistanis use Bosnia as back door to EU)

U članku se navodi:

Bosanske granične snage tvrde da je 3.000 građana Pakistana lažno dobilo vize kroz ambasadu (te) države u Islamabadu, što im je omogućilo da izbjegnu veliki dio krijumčarske rute iz Pakistana u Evropu, duge 4.000 kilometara.

U navodima o političkom sukobu koji su u proteklim sedmicama pratili i domaći mediji, Šefik Džaferović, bošnjački član Predsjedništva BiH, usput je pogrešno opisan kao “predsjednik bošnjačkog dijela zemlje”:

Bisera Turković, ministrica vanjskih poslova, i Šefik Džaferović, predsjednik za bošnjački dio zemlje, također su podržali g. Forića i pakistanskog ambasadora

Prevod The Times-ovog članka je potom objavilo nekoliko domaćih portala: Avaz, Antimigrant, USN, Sandzak live i BH portal, s tom razlikom da je u ovim tekstovima korišten termin Granična policija BiH, umjesto “bosanske granične snage”.

Granična policija Bosne i Hercegovine tvrdi da je 3000 Pakistanca dobilo vize neregularno kroz Ambasadu ove države u Islamabadu što im je omogućilo da pređu dobar dio rute krijumčarnja ljudi duge 4000 milja od Pakistana do Evrope, piše ugledni The Times.

Na navode Timesa pozvali su se mnogi portali, pa i neimenovani izvor za koji je Glas Srpske naveo da je “iz vrha MUP Republike Srpske”:

On ističe da je jako interesantno to što je tvrdnje da je u BiH sa lažnim vizama ušlo 3.000 pakistanskih imigranata prenio i uticajni londonski list "Tajms". - To je previše ozbiljan list da bi se bavio paušalnim ocjenama, a oni se u tekstu pozivaju na tvrdnje zvaničnih institucija i zvaničnika u BiH - kaže naš sagovornik. 

 

Šta su činjenice?

Tvrdnja da su "bosanske granične snage" potvrdile da je 3.000 građana Pakistana dobilo lažne vize nije tačna. Sa takvom tvrdnjom u javnost je zapravo izašao Milorad Dodik, član predsjedništva BiH iz srpskog naroda.

Dodik je, gostujući u emisiji Aktuelno na Radio-televiziji Republike Srpske 15.5.2020. godine, iznio sljedeću tvrdnju, u kojoj se pozvao na sada ministra sigurnosti BiH (trenutno u ostavci), Fahrudina Radončića: 

Prije nekoliko dana u Predsjedništvu, imali smo sjednicu Predsjedništva. Jedan zanimljiv dijalog oko migranata u kome ministar bezbjednosti kaže da je ambasador Bosne i Hercegovine u Pakistanu, koji je Bošnjak, falsifikovao ulazne vize za 3.000 Pakistanaca, koji su ušli u Bosnu i Hercegovinu, koji su ozbiljan bezbjednostni problem.

Povodom navoda iz The Times, kontaktirali smo Graničnu policiju BiH, čija nam je portparolka Franka Vican rekla da niko iz GP nije davao izjave na ovu temu za The Times:

Poštovani, u vezi s Vašim upitom, obavještavamo Vas da nije službeno zatražen upit Graničnoj policiji BiH od navedenog medija te da nije bilo službene izjave istom mediju vezano za pitanje viza državljana Pakistana.

Nakon odgovora GP BiH, obratili smo se i autorki članka, novinarki The Times-a Hanni Lucindi Smith, koja nam je kao izvor informacije da “bosanske granične snage tvrde da je 3.000 građana Pakistana lažno dobilo vize kroz ambasadu”, navela da je taj dio članka preuzet sa portala Balkan Insight.

Balkan Insight je, naime, 20.5.2020. objavio članak sa naslovom “Bosnia Probes Alleged Scam Over Visas for Pakistan Citizens” (Bosna istražuje navodnu prevaru sa vizama za državljane Pakistana) u kome se navodi: 

Tužilaštvo BiH istražuje izvještaj državne Granične policije o navodno nelegalnom izdavanju viza za hiljade državljana Pakistana, potvrdio je za BIRN Boris Grubešić, glasnogovornik Tužilaštva

U ovoj tvrdnji, kao ni u ostatku članka, ne spominje se broj od navodnih 3.000 ilegalno izdatih viza. 

Budući da je ostalo nejasno na osnovu čega novinarka The Times-a u članku navodi da “bosanske granične snage tvrde da je 3.000 građana Pakistana lažno dobilo vize”, navode o 3.000 viza smo pokušali provjeriti i u Tužilaštvu BiH, koje je bilo izvor za članak Balkan Insighta. 

Boris Grubešić, portparol Tužilaštva BiH, je u pismenom odgovoru za Raskrinkavanje rekao da je u pitanju predmet u kojem Tužilaštvo ima izvještaj iz Granične policije BiH, ali da nigdje nisu precizirali broj viza za koje se sumnja da su ilegalno izdate:

Vidim da su objavljene izjave vrlo slične, te nisam siguran da sam u cijelosti razumio Vaše pitanje (u pitanju je predmet u kojem imamo Izvješće Granične policije BiH koje se odnosi na izdavanje viza državljanima Pakistana), dakle to nije upitno. Mislim da je ova druga korektnije prenesena, jer koliko se sjećam, nigdje nismo precizirali broj.

Druga izjava o kojoj je Grubešić govorio odnosi se na izjavu Tužilaštva BiH koja je objavljena nešto ranije, 19. maja a slična je izjavi za Balkan Insight. Ovaj navod glasi:

U Tužilaštvu BiH u radu je predmet, sa izvješćem Granične policije, a koji se odnosi na navode o nezakonitostima oko izdavanja viza državljanima Pakistana, prilikom njijhovog dolaska u BiH. Postupajući tužitelj zatražio je da se izvrše određene provjere u BiH i inozemstvu​, te izuzeo određenu dokumentaciju i tužiteljstvo radi na predmetu zajedno sa partnerskim policijskim agencijama - stoji u odgovoru Borisa Grubešića, glasnogovornika Tužilaštva BiH.

Od Granične policije smo takođe zatražili detaljne informacije o izvještaju koji Tužilaštvo koristi u predmetu vezanom za ovaj slučaj, te smo pokušali utvrditi da li se navodi o 3.000 viza mogu naći u izvještaju o nelegalnom izdavanju viza državljanima Pakistana.

Odgovor GP na poslati upit prenosimo u cjelosti:

Granična policija BiH, pod nadzorom Tužiteljstva BiH, poduzima mjere i radnje s ciljem provjera određenog broja osoba kojima je izdana viza u Veleposlanstvu BiH u Pakistanu, kao i provjere određenog broja pravnih osoba iz BiH koji se pojavljuju kao jamci prilikom izdavanja i ovjere pozivnog pisma, a u cilju dokumentiranja kaznenog djela. U tom kontekstu, ističemo da su aktivnosti GP BiH trenutno usmjerene na veći broj državljana Pakistana za koje je utvrđeno da su u određenom razdoblju ušli legalno s turističkom vizom, nakon toga nisu napustili BiH u skladu s datumom trajanja izdate vize, odnosno jedan dio je otkriven prilikom ilegalnog prelaska granice iz BiH prema RH.

Pošto iz ovog odgovora nije bilo posve jasno kada i kakav je izvještaj GP sačinila, ponovili smo upit na koji nam je iz ove institucije odgovoreno da je tokom 2019. godine GP dostavila Tužilaštvu informaciju o nezakonitom pribavljanju viza, dok je u 2020. godini, po naredbi Tužilaštva, dostavljen izvještaj o preduzetim mjerama i radnjama:

Granična policija BiH je tijekom 2019. godine Tužiteljstvu BiH dostavila informaciju o nezakonitom načinu pribavljanja viza BiH od strane državljana I.R.Pakistan u Ambasadi BiH u Islamabadu, koji su prilikom apliciranja za vizu BiH davali pogrešne podatke ili prikrivali okolnosti važne za izdavanje vize ili su iste dobivali na nezakonit način uz pomoć trećih osoba, a da je stvarna namjera pribavljanja vize BiH bila da iskoriste teritoriju BiH za odlazak u zemlje EU.

Nakon što je Tužiteljstvo BiH u 2020. godini, dostavilo Graničnoj policiji BiH, naredbu za poduzimanje određenih istražnih radnji u cilju prikupljanja dokaza o počinjenom kaznenom djelu, kao i zahtjev za dostavljanjem informacija, Granična policija BiH je u proteklom razdoblju poduzela naložene mjere i radnje o čemu je Tužiteljstvu BiH dostavila izvještaj o poduzetim mjerama i radnjama.

Isto tako, Granična policija BiH provodi mjere i radnje iz svoje nadležnosti te će protiv određenih državljana Pakistana, koji su sudjelovali u nezakonitom pribavljanju BiH viza Tužiteljstvu BiH podnijeti izvještaj o počinjenom kaznenom djelu za krijumčarenje osoba.

Dakle, činjenica je da je izvještaj granične policije u ovom slučaju dio predmeta u Tužilaštvu. Iz dostupnih izjava i Tužilaštva i Granične policije jasno je da granična policija, odnosno “bosanske granične snage” ne tvrde da se radi o 3.000 ilegalnih viza, kako je The Times objavio.

Odakle priča o 3.000 falsifikovanih viza

Navode o 3.000 viza trenutno iznose jedino političari Milorad Dodik i Fahrudin Radončić, dok se nadležne institucije ne oglašavaju u vezi sa brojevima. Ostaje nejasno odakle je došao sam ovaj broj, budući da i dalje nemamo uvid u sam izvještaj koji u svojoj istrazi koristi Tužilaštvo. No, sudeći po ranijim medijskim objavama, moguće je da se naprosto radi o “spajanju” tvrdnji o ilegalnom izdavanju viza i podataka o tome da u BiH ilegalno boravi 3.000 osoba iz Pakistana. 

Treba napomenuti da je, prema podacima same bh. ambasade u Islamabadu, u protekle tri godine izdato oko 600 (a ne 3.000) viza državljanima/kama Pakistana.

Koliko je zapravo konfuzna cijela priča o broju izdatih viza svjedoči i stenogram razgovora ministra bezbjednosti Fahrudina Radončića i članova Predsjedništva BiH koji je objavilo Oslobođenje 2. juna ove godine. 

Ukoliko je stenogram autentičan (što nismo provjeravali), navodi ministra sigurnosti o nelegalno izdatim vizama su i na samoj sjednici bili neprecizini, jer je rečeno da se broj od 3.000 odnosi na “protekle 24 godine i protekla 24 mjeseca”. Citiramo:

"Fahrudin Radončić: Uvaženi predsjedavajući, Vi ste u saopštenju koje ste primili od ambasadora, napisali jednu rečenicu, naglasili da su pri tome neprimjerene i nedopustive prijetnje ambasadorima u našoj zemlji. Ja njegovu ekselenciju uopšte nisam uvrijedio, ja sam rekao ukoliko ambasador Nj.E iz pakistana i dalje nastavi da bojkotuje bezbjednosne strukture BiH i da odbija saradnju sa našim vlastima, ja mogu kao ministar bezbjednosti razmišljati da predložim da bude proglašen personom non grata, ja tačno znam šta sam rekao, ali ovako da sam ga ja uvrijedio, kao prvo nisam ga ništa uvrijedio, moje je pravo da se borim za građane BiH i da vas ne zadržavam sa tim. Što se tiče strategije, prema Savjetu ministara na način kako to vi iz SDA doživljavate, tu strategiju predložit neću, odmah da vam kažem, nek je predloži g. Tegeltija, to će da objavi sutra moj zamjenik. Mi se strateški ovdje razlikujemo. Ovi ljudi imaju podršku, ja vam ovdje kažem 3.000 ljudi iz Paktisana u protekle 24 godine i protekla 24 mjeseca došli sa falsifikovanim vizama iz naše ambasade u Pakistanu."


U vezi sa netačnim predstavljanjem Džaferovića, treba napomenuti da je Šefik Džaferović član Predsjedništva BiH, a ne “predsjednik za bošnjački dio zemlje”, kako je naveo The Times. Ova formulacija vjerovatno se odnosi na Federaciju BiH, za koju se u stranim medijima često koristi termin “Bosniak and Croat dominated part/entity”, odnosno entitet sa većinskim bošnjačkim i hrvatskim stanovništvom.

Zbog svih navedenih činjenica, tvrdnju da “bosanske granične snage tvrde da je 3.000 građana Pakistana lažno dobilo vize” ocjenjujemo kao dezinformaciju.

Tvrdnju o Šefiku Džaferoviću kao “predsjedniku bošnjačkog dijela zemlje” ocjenjujemo kao grešku.

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Mladen Lakić Objavljeno: 03. 06. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 1 mjesec

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Čedomir Jovanović nije “provaljen” - slika iz bolničkog kreveta je autentična

Slika Čedomira Jovanovića na kojoj leži u bolničkom krevetu priključen na i...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti
Lažna vijest
Slika para koji se ljubi na ulici nije nastala u Beogradu

Nakon nereda koji su se desili nakon protesta građana u Beogradu 8. jula ov...

Lažna vijest
Analiza
Izmišljanje smrti poznatih kao sigurna karta za zaradu na internetu

U ovoj analizi ćemo se osvrnuti na fenomen izmišljanja “vijesti” o smrti po...

Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me