Ne, avion iz Slovačke nije “pao jer su u njemu bili dokazi o zločinima OVK”

Izvještavajući o tome da je skinuta oznaka tajnosti sa dokumentacije vezane za avionsku nesreću u Slovačkoj iz 2006. godine, "Kosovo online" a potom i niz portala su objavili članke u kojima se tvrdi da je avion “pao jer su u njemu bili dokazi o zločinima OVK”. Zvanične informacije pokazuju da je avion pao usljed greške posade, a na mjestu nesreće nisu nađeni nikakvi “dokazi o zločinima OVK”.

Ocijenjeni članci
Kosovo Online Lažna vijest; Sputnik Prenošenje lažnih vijesti; Alo Prenošenje lažnih vijesti; Iskra Prenošenje lažnih vijesti; ASinfo Prenošenje lažnih vijesti; RTV MIR Prenošenje lažnih vijesti; Novosti Prenošenje lažnih vijesti; Srbin Prenošenje lažnih vijesti; DAN Prenošenje lažnih vijesti; Vesti-online Prenošenje lažnih vijesti; Pravda Prenošenje lažnih vijesti; Balkans Press Prenošenje lažnih vijesti; RTRS Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Big portal Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Srbija danas Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; B 92 Prenošenje lažnih vijesti; Objektiv.rs Prenošenje lažnih vijesti; Info Bijeljina Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Trebević net Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Ozon plus Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; B1 info Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; TV Most Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt;

Na portalu Kosovo online je 17.8.2020. objavljen članak sa sljedećim naslovom:

Petronijević: Da li je namerno oboren avion sa dokazima o zločinima OVK i kakva je u tome uloga Lajčaka?

U članku se govori o avionskoj nesreći iz 2006. godine kada je u padu aviona život izgubilo 42 lica, mahom pripadnika KFOR-a koji su se u Slovačku vraćali sa Kosova. Avion AN-24 se srušio u blizini mađarskog mjesta Hejce, blizu granice sa Slovačkom.

Nakon što je pre oko nedelju dana skinuta oznaka tajnosti sa slučaja pada NATO aviona 2006. godine u kom se nalazio slovački kontigent koji se vraćao iz misije na Kosovu, došlo se do informacija da taj avion najverovatnije nije pao zbog greške pilota, što je zvanična verzija, već da je namerno oboren jer su se u njemu nalazili dokazi o masovnim grobnicama i zločinima OVK, rekao je za Kosovo Onlajn advokat Goran Petronijević.

O uzrocima pada Petronijević je za Kosovo online izjavio:

(...) Zvanična verzija, da je avion pao greškom pilota, definitivno nije tačna i to su istraživanja koja su oni vodili do sada utvrdila, ali nezvanično, jer je stajala oznaka državne tajne, i oni to nisu mogli do sada da objave. Šta se sa tim avionom dogodilo? Najverovatnije je u pitanju provokacija njegovog pada, a ne greška. To ostaje da se vidi u istrazi koja treba sada da se sprovode“, kaže Petronijević (...)
(...) Nakon 14 godina došlo je do skidanja oznaka državne tajne, i Petronijević kaže da dokaza ima, jer je neke i sam video.
Ti dokazi će, kako navodi, u najvećoj meri dokazati tezu da avion nije sam pao, da nije pao greškom pilota, već da je isprovociran njegov pad.

Petronijević je naveo i kako su u avionu navodno bili dokazi o zločinima Oslobodilačke vojske Kosova (OVK) u “aluminijumskim sanducima” te da spasiocima iz Mađarske nije bio dozvoljen pristup mjestu nesreće, iako se avion srušio na tlu te zemlje.

(...) „Ako se dokaže da su oni stvarno kopali grobnice i vršili ekshumacije, da su imali dokaze, za koje nekoliko ljudi iz slovačkog kontigenta tvrdi da su bili u avionu, onda je to ozbiljna stvar za razmišljanje o prikrivanju dokaza o zločinima OVK“, naglašava Petronijević.(...)
(...)"Od njih se došlo do informacije da je u avion, između ostalog, utovareno nekoliko aluminijumskih sanduka sa dokazima o nekakvim masovnim grobnicama. Pretpostavlja se masovnim grobnicama ili Srba ili Albanaca ili nealbanaca koji su pobijeni od strane OVK. Dokazi su stavljeni u specijalne sanduke koji ne bi mogli da se unište. To su specijalni avionski sanduci za transport dokumentacije. Čak i u slučaju pada aviona oni u najvećem broju slučajeva ostaju neoštećeni“, ukazuje Petronijević.(...)
(...) Navodi, da su nakon pada aviona slovački i NATO vojnici došli zajedno na mesto nesreće, obezbedili ga i nisu dozvolili mađarskim spasiocima da priđu, iako se mesto pada aviona nalazilo na teritoriji Mađarske. (...)

O tome na koji način je advokat Petronijević povezan sa navodnom istragom i porodicama poginulih,  navedeno je šturo objašnjenje da je on pravni zastupnik porodica nestalih sa Kosova, bez jasne poveznice sa slučajem pada slovačkog aviona.

On je podsetio, da je pre tri godine, kao pravni zastupnik porodica nestalih sa KiM, prisustvovao sednici slovačkog parlamentarnog odbora za bezbednost, na kom se raspravljalo o ovom slučaju.

Ovaj članak su potom objavili: RTV MIR, Dan, Novosti, Alo, Vesti online, Srbin, MedijiPravdaBalkanspress, RTRS, Big portal, Srbija danas, B92, Objektiv, Rejting, Info Bijeljina, Trebevic, TV Most, Ozon i B1info, pri čemu su neki naslov formulisali kao pitanje o tome da li je “oboren avion sa dokazima o zločinima OVK”.

Sa druge strane, RTRS a potom i Big portal, Objektiv, Rejting, Info Bijeljina, Trebevic, TV Most, Ozon i B1info su imali drugačije naslove, sa eksplicitnom tvrdnjom da je otkriveno kako je avion sa dokazima “namjerno oboren”.

Otkriveno: Avion sa dokazima o zločinima tzv. OVK namjerno oboren (RTRS, 18.8.2020.)
Otkriveno: Avion sa dokazima o zločinima tzv. OVK namjerno oboren (Big portal,18.8.2020.)
Namerno OBOREN avion sa dokazima? Podaci ZLOČINA OVK o masovnim grobnicama na Kosovu nestali (Objektiv, 18.8.2020.)
OBOREN AVION SA DOKAZIMA O ZLOČINIMA OVK?! U letelici se nalazili sanduci sa SPISIMA O MASOVNIM GROBNICAMA NA KIM! (Rejting, 18.8.2020.)
Otkriveno: Avion sa dokazima o zločinima tzv. OVK namjerno oboren (Info Bijeljina,18.8.2020.)
Otkriveno: Avion sa dokazima o zločinima tzv. OVK namjerno oboren (Trebevic, 18.8.2020.)
Otkriveno: Avion sa dokazima o zločinima tzv. OVK namjerno oboren (B1info, 18.8.2020.)

Potom je 18.8. ove godine i Sputnik objavio članak u kome advokat Petronijević iznosi iste tvrdnje o padu slovačkog aviona. Članak je na sajtu Sputnika objavljen nakon njegovog gostovanja u emisiji Svet sa Sputnjikom, u kojoj ga je voditeljica predstavila samo kao advokata koji je “takođe verziran za pitanja Kosova, što iz prakse a što i kao analitičar političkih događanja”. Emisija je dostupna na ovom linku a Petronijević o padu aviona u Slovačkoj govori od 26:10 do 31:45 minuta. Članak su potom objavili Alo, Iskra i As info.

Šta su činjenice?

Ministarstvo odbrane Slovačke  je 29.7.2020. objavilo da je skinuta oznaka tajnosti sa dokumentacije vezane za pad aviona AN-24 iz 2006. Godine u kome je poginulo 42 pripadnika/ca KFOR-a pri povratu iz mirovne misije sa Kosova. Kako je navedeno, to je urađeno kako bi porodice poginulih, ali i cijela javnost, imali uvid u sve detalje nesreće. 

Nigdje se ne navodi da je oznaka tajnosti sa dokumentacije skinuta “da bi se utvrdili razlozi pada aviona”.

”Dokumentacija o padu AN-24 će biti dostupna porodicama i rođacima poginulih vojnika, kao i javnosti, od 31. jula 2020. Tako 42 porodice konačno mogu saznati sve okolnosti nesreće u kojoj su izgubili svoje najmilije. To smo dugovali ne samo njima, već i našim vojnicima, koji su žrtvovali svoje živote za službu domovini" rekao je ministar obrane Slovačke Republike Jaroslav Naď. "Javnost je dugi niz godina čekala odgovore na pitanja koja su se pojavila kao rezultat tajnosti spisa. Pored toga, pojavila su se razna nagađanja o cijelom događaju. Stoga nikada nisam razumio napore bivšeg rukovodstva Ministarstva obrane da ovaj spis stalno čuva u tajnosti", dodao je. Međutim, zbog njihove osjetljivosti, lični i medicinski podaci neće biti uključeni u deklasificirani dosije.

Dokumentacija o padu aviona i istrazi vezanoj za tu nesreću dostupna je na sajtu Ministarstva odbrane Slovačke na ovom linku. Dokumentacija je podijeljena u osam pdf dokumenata iz kojih je jasno da je  zaključak stručne komisije generalštaba slovačkih oružanih snaga nakon istrage glasi da je glavni uzrok nesreće vjerovatno greška posade aviona.

Stručnim ispitivanjem, komisija je došla do zaključka da je glavni uzrok koji je doveo do katastrofe aviona An-24, evidencijski broj 5605, vjerovatno bila greška posade aviona (pilota i navigatora), kada spuštajući se pred slijetanje nisu iskoristili sprave koju su imali na raspolaganju na palubi aviona, te su izveli isključivo vizualni način slijetanja, pri čemu nisu dovoljno ocijenili visinu pogledom na okolni teren i nisu održali bezbjednu visinu aviona iznad terena.

Na spisku pronađenih ostataka na mjestu nesreće se ne spominju “koferi” ni “aluminijski koferi”.

Mađarski spasioci su stigli do aviona odmah poslije nesreće. U slovačkom izvještaju se kaže da pristup helikopterom nije bio moguć zbog šumovitog terena na mjestu pada aviona, a da su mađarske službe osiguravale mjesto dok ostaci aviona nisu prevezeni tri dana poslije, 22. januara.  Dakle, nije tačno da mađarskim spasiocima “nije bilo dozvoljeno” da priđu, kako je Petronijević naveo.

Ipak, tačno je da udruženje građana koje okuplja srodnike žrtava nesreće godinama traži da se objave vojni izvještaji o nesreći, koji su bili pod oznakom tajno. Oni vjeruju da je uzrok nesreće modernizacija aviona koju je uradila vojska bez suglasnosti proizvođača Antonov. Nigdje se ne pominju nikakvi navodni dokazi o zločinima OVK, niti o masovnim grobnicama na Kosovu, kako to Petronijević navodi.

Nakon što je novi ministar skinuo oznaku tajno i odobrio objavljivanje izvještaja, udruženje nije promijenilo svoj stav i zahtijeva “nezavisnu istragu” koja bi uključila i proizvođača aviona i koja bi dokazala da uzrok pada nije ljudska greška, o čemu svjedoči izvještaj objavljen 3.8.2020.na stranici Dennnikin

Nalaz slovačkog vojnog vazduhoplovnog istraživačkog instituta u Košicama navodi da oštećenja odgovaraju oštećenjima nastalim sudarom aviona sa vegetacijom na terenu te da su nastala prilikom nesreće.

Sudeći po olupini aviona, može se konstatovati da oštećenja odgovaraju oštećenjima uzrokovanim sudarom aviona s vegetacijom, padom na zemlju i požarom. Pogonske jedinice su bile funkcionalne a oštećenja su nastala prilikom vazduhoplovne nesreće. Upravljački instrumenti aviona su bili funkcionalni a autopilot je u datom momentu bio isključen. Položaj ostataka aviona ne signalizira narušenost konstrukcije aviona, upravljačkih instrumenata ili pogonskih jedinica prije sudara aviona s vegetacijom.

U vezi sa tvrdnjom objavljenom u članku na portalu Sputnik da je ukrajinski proizvođač „Antonova 24“, “veštačenjem utvrdio da avion nije mogao pasti na način kako je predstavljeno” Raskrinkavanje je kontaktiralo pismenim upitom kompaniju Antonov da potvrde tačnost ove tvrdnje. Odgovor do objave analize nismo dobili.

Iz navedenog je jasno da je zvanična istraga u Slovačkoj utvrdila da je uzrok nesreće 2006. godine, pri povratku mirovnih trupa sa Kosova, utvrđen ranije i da je u pitanju “vjerovatno greška posade aviona”. Oznaka tajnosti sa dokumentacije vezane za ovu nesreću nije skinuta “da bi se utvrdili razlozi pada aviona”, nego da bi javnost imala uvid u kompletnu dokumentaciju. 

Dodatno, na osnovu izvještaja iz dokumenata vlade Slovačke jasno je da na mjestu nesreće nisu pronađeni nikakvi “koferi”, to jest “dokazi o zločinima OVK u metalnim koferima”.

Nakon što je Raskrinkavanje poslalo upit svim redakcijama čije smo članke analizirali, odgovor smo do objave ove analize dobili od redakcija lista Dan i portala Srbija danas. Redakcija Dana nas je upoznala sa time da “u skladu sa Zakonom o medijima Crne Gore usvojenim ove godine odgovornost za istinitost navoda snosi javna ličnost koja daje pomenutu izjavu”, dok je uredništvo portala Srbija danas navelo kako ne smatraju “da je došlo do zlonamerne ili obmanjujuće namere usmerene ka čitaocima u objavljivanju pomenutog članka”.

Zbog navedenog, tvrdnje iz članka portala Kosovo online o tome da je avion “namerno oboren jer su se u njemu nalazili dokazi o masovnim grobnicama i zločinima OVK”  te o “aluminijumskim sanducima sa dokazima o nekakvim masovnim grobnicama” ocjenjujemo kao lažnu vijest. Na isti način ocjenjujemo i tvrdnju da spasiocima iz Mađarske “nije bilo dozvoljeno da priđu” mjestu nesreće.

Sve kasnije objave članaka sa ovim tvrdnjama ocjenjujemo kao prenošenje lažne vijesti.

Tvrdnje iz naslova članaka objavljenih na RTRS, Big portal, Objektiv, Rejting, Info Bijeljina, Trebevic, TV Most, Ozon i B1info o tome da je “otkriveno” da je avion sa navodnim dokazima “namjerno oboren” ocjenjujemo i kao klikbejt.

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Mladen Lakić Objavljeno: 22. 09. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 4 sedmicu

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Virus Sars-CoV-2 ne izaziva “običnu prehladu” već bolest Covid-19

Slika stranice knjige na kojoj piše da je uzročnik obične prehlade “Corona...

Lažna vijest Teorija zavjere
Lažna vijest
Nikada viđeni “dokumenti obavještajnih službi” kao medijski “izvori” za priče o atentatu na Dodika

Članak na portalu Banjaluka (.net), u kojem se tvrdi kako su “vehabije plan...

Lažna vijest
Dezinformacija
U sukobu u Bihaću nisu poginula četiri migranta, niti su oni “preuzeli” ovaj grad

Nakon što je sukob migranata u bihaćkom naselju završio smrtnim ishodom, na...

Preko margine Dezinformacija Demantirano
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me