Ne, Recep Tayyip Erdogan nije "otkrio" ničije namjere - pa ni Dodikove

Pojedini portali iz Bosne i Hercegovine su u junu i julu 2020. godine objavili vijest o navodnoj izjavi Recepa Tayyipa Erdogana o Miloradu Dodiku i uvjetu za “ulaganje u autoput kroz BiH”. Izjava je izmišljena, a uz to je i “reciklirana”, jer je ova lažna vijest prvi put objavljena 2018. godine.

Ocijenjeni članci
Ljepota Islama Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Novi horizonti Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Bosanska dijaspora Lažna vijest; Klikbejt; Dijalog Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Svjetlo-dunjaluka Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Narodnjaci Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Novi horizonti Prenošenje lažnih vijesti; Klikbejt; Facebook profili i stranice Lažna vijest;

Portal Bosanska dijaspora je 29.6.2020. objavio članak koji je imao sljedeći naslov:

ERDOGAN OTKRIO JAVNOSTI DODIKOVE NAMJERE: POSLAT ĆU NOVAC ZA IZGRADNJU AUTOPUTA KROZ BIH, ALI POSTOJI JEDAN UVJET!

Članak počinje sljedećim komentarom kojeg prenosimo bez intervencija:

Koje poniženje za Dodika… Odgovor na žalbe Bošnjaka o tome kako Erdogan puno priča a malo radi za BiH U petak je na 13-oj konferenciji za novinar

Koje poniženje za Dodika… Odgovor na žalbe Bošnjaka o tome kako Erdogan puno priča a malo radi za BiH

 

Tekst članka gotovo je identičan onome objavljenom na portalu Novi Horizonti tri dana ranije, 26.6.2020, s tim da u njoj nije bilo komentara o “poniženju Dodika”, niti tvrdnje iz naslova, da je Erdogan otkrio javnosti Dodikove namjere:

ERDOGAN:”POSLAT ĆU NOVAC ZA IZGRADNJU AUTOPUTA KROZ BIH, ALI POSTOJI JEDAN UVJET.”

Zajedničko objema verzijama ove vijesti je “tijelo” članka, koje je napisano uz brojne pravopisne greške, što samo po sebi izaziva sumnju u vjerodostojnost teksta. Tu se nalaze sljedeće “informacije”: 

U petak je na 13-oj konferenciji za novinare turskog Sabora prisustvovao i bošnjački predstavnik novinara te izaslanik za Tursku magistar novinarstva Selmo Avdić.

Između ostalog Selmo je postavio pitanje predsjedniku Turske o njegovim budućim planovima te ulaganjima u Bosnu i Hercegovinu, te prenio poruke žalbe Bošnjaka o tome kako Erdogan puno prića a malo radi za BiH.

U članku se zatim nalazi i navodna izjava, pripisana turskom predsjedniku:

Erdogan je na to odgovorio:”Prije svega, hvala ti sto mi postavljas ovo pitanje i konačno sam u mogućnosti da razjasnim neke stvari, moja ulaganja u Bosnu i Hercegovinu i ulaganja za moju braću tamo su puno veća nego što svi vide, pogledajte samo da je u ovoj godini moje ulaganje bilo veće od pola milijarde a to je rezultiralo da je skocio za 38.223 broj novih radnih mjesta, moja ulaganja i trud bi bili puno veći kada bi imao normalne odnose te kounikaciju sa sva tri člana predsjedništva.

Kada kazem tako, mislim direktno na srpskog člana predsjedništva, koji je samo prosle godine osporio suglasnost za 6 novih rojekata u Bosni i Hercegovini, među kojima je i izgradnja auto puta za spajanje sa svim susjednim zemljama”, naglasio je Erdogan.

Članak je zaključen sljedećim komentarom:

Srpski clan predsjeništva osporaje projekte, kako bi isti ti projetki zavrsavali u Srbiji. Da li se ovdje radi na destabilizaciji države odlučite sami.

Kao izvor “vijesti” naveden je portal “evropa-balkan.com”. Ovaj portal već neko vrijeme nije funkcionalan, a posljednja arhivirana verzija istog datira iz 2006. godine.

Verziju ove vijesti sa tvrdnjama o “otkrivanju Dodikovih namjera”  i “poniženju Dodika” prenijeli su Ljepota Islama i Novi Horizonti. Verziju od 26.6.2020. godine prenijeli su portali Dijalog, Svjetlost dunjaluka i Narodnjaci.

 

Šta su činjenice?

 

Članci portala  Bosanska dijaspora,  Ljepota islama i Novi Horizonti (19.7) sadrže tvrdnje da je “Erdogan otkrio Dodikove namjere” te da je to “poniženje za Dodika”. Međutim, u ostatku tekstova ovih članaka isključivo se koristi sintagma “srpski član predsjedništva”, bez daljeg pominjanja imena Milorada Dodika. Razlog tome je što su identični navodi, bez ikakve poveznice sa Dodikom, postojali prije nego je on postao članom Predsjedništva BiH. 

Pretragom smo ustanovili da je gotovo identičan tekst prvi put objavljen u julu 2018. godine, kada je član Predsjedništva iz reda srpskog naroda još uvijek bio Mladen Ivanić. 

Isti tekst, sa istim greškama, objavljen je na Facebook profilu Meša Brničanin 17.7.2018. godine. U ovoj objavi, dakle, nema pomena o Miloradu Dodiku već se govori samo o “srpskom član predsjedništva”, što je u tom trenutku bio Mladen Ivanić. Objava također sadrži referencu na portal evropa-balkan.com.

 

Dakle, gore navedeni portali su navode objavljene na Facebooku prije dvije godine prilagodili trenutnoj situaciji tako što su tekst prepisali, a u naslovu i uvodu svojih članaka spomenuli Milorada Dodika, koji nije bio član Predsjedništva kada su originalni navodi kružili online prostorom. 

Pored ovog “recikliranja”, ni sam tekst ni izjava koja je pripisana turskom predsjedniku ne djeluju autentično. 

Pretragom ključnih riječi na bosanskom jeziku nismo uspjeli pronaći nikakvu sličnu reportažu opisanog događaja od strane stvarnih medija. Rezultati pokazuju isključivo “izvještaje” anonimnih “klikbejt” portala koji su prenijeli navedeni Facebook status.

Pretraga za ime “Selmo Avdić” nije dala rezultate koji bi odgovarali konfuznom opisu iz ovog članka (“bošnjački predstavnik novinara te izaslanik za Tursku i magistar novinarstva”). Ni na platformi LinkedIn nismo uspjeli pronaći nikoga sa tim imenom. Zbog moguće varijacije u imenu, pretražili smo i Selmedin i Selmin - bezuspješno. 

Uradili smo i par pretraga ključnih riječi (link, link) koje smo ograničili za period od 2014. do 2018. godine, ali rezultati ne sadrže slične izjave predsjednika Erdogana. Pretraga ključnih riječi na turskom jeziku za period neposredno prije objave navoda na Facebooku također ne pokazuje da je Erdogan izjavio išta slično.

Također, u navodnoj izjavi predsjednika Erdogana spominje se i nevjerovatan iznos ulaganja od pola milijarde (nepoznate valute) u “ovoj godini” - što se originalno odnosilo na 2018. godinu. Pretpostavimo li da je navedeni iznos izražen u turskim lirama (TL), to bi značilo da bi samo za tu godinu iznos ulaganja u BiH bio nešto veći od 118 miliona KM (prema trenutnom kursu koji je niži nego 2018. godine). 

Portal Klix je 2018. godine objavio ukupan iznos stranih investicija Turske u BiH za period od 1994. do 2016, koji je bio oko 390 miliona KM. Prema tome, iznos ulaganja koji je naveden u ovoj izjavi za jednu godinu - predstavljao bi skoro trećinu ukupnih ulaganja koje je Turska ostvarila u BiH za 12 godina. Ukoliko bismo poređene vršili u drugim valutama (poput dolara, eura ili konvertibilnih maraka), brojke bi bile još nevjerovatnije. Ovo također ukazuje na to da je izjava izmišljena. 

Budući da se radi o nepostojećoj izjavi turskog predsjednika Rejepa Tayyipa Erdogana, prvu objavu ovih navoda na Facebook profilu Meša Brničanin ocjenjujemo kao lažnu vijest. Istu ocjenu dodjeljujemo i portalu Bosanska dijaspora, koji je izmišljenoj izjavi dodao i dio sa Miloradom Dodikom, a koji u momentu prve objave ovih navoda nije bio član Predsjedništva BiH. Ostali članci dobijaju ocjenu prenošenje lažnih vijesti.  

Svi analizirani članci dobijaju i ocjenu klikbejt, s obzirom da se u navodnoj Erdoganovoj izjavi nigdje direktno ne spominje ulaganje u autoput, niti je iz istog jasno da Turska uopšte ulaže u izgradnju istog. 

 

(Raskrinkvanje.ba)

Autor: Amar Karađuz Objavljeno: 31. 07. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 1 sedmice

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Ne, širom svijeta ne gore “serveri i bankarski sistemi” i baš zbog toga to “nećemo čuti u vijestima”

Nepovezani slučajevi razornih eksplozija i požara koji su početkom avgusta...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Manipulisanje činjenicama Teorija zavjere
Lažna vijest
Nije tačno da je “U Donjem Vakufu na vrh munare postavljena 5G bazna jedinica”

Fotografiju sa Facebook stranice Građansko buđenje u čijem opisu se tvrdi d...

Lažna vijest Teorija zavjere
Lažna vijest
Montaža, a ne vijest: Snimci “projektila koji razara Bejrut” nisu autentični

Nekoliko dana nakon eksplozije u glavnom gradu Libana, Bejrutu, pojavili su...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Klikbejt Demantirano
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me