Ne, Vladimir Putin nije poručio da će “sravniti za dan onog ko se usudi da napadne Srbiju i Republiku Srpsku”

Portal Dnevne vijesti 24 sata je 2020. godine objavio “vijest” o sastanku Milorada Dodika i Vladimira Putina, koji se održao 2016. godine. U članku, koji je originalno objavio Kurir 2016. godine, se navodi da je Putin na sastanku rekao kako će “sravniti za dan onog ko se usudi da napadne Srbiju i Republiku Srpsku”. U pitanju je izmišljena izjava za koju ne postoji niti jedan dokaz koji bi potvrdio njenu autentičnost.

Ocijenjeni članci
Srbija danas Prenošenje lažnih vijesti; Cicelićka Prenošenje lažnih vijesti; Demantirano; Dnevne vijesti 24sata info Prenošenje lažnih vijesti; Kurir Lažna vijest; Bild Prenošenje lažnih vijesti; Demantirano; Vesti info Prenošenje lažnih vijesti; Demantirano; Beograd.in Prenošenje lažnih vijesti; Demantirano; Balkan uzivo Prenošenje lažnih vijesti; Demantirano; Danasnje Prenošenje lažnih vijesti; Demantirano; Web-Tribune (com) Prenošenje lažnih vijesti; Demantirano; Novi horizonti Prenošenje lažnih vijesti; Politika Ekspres Prenošenje lažnih vijesti; Iskra Prenošenje lažnih vijesti; Intermagazin Prenošenje lažnih vijesti;

Portal Dnevne vijesti 24 sata je 8.8.2020. godine objavio članak sa navodnom izjavom predsjednika Ruske Federacije, Vladimira Putina, o tome kako će se ovaj državnik ponijeti u slučaju da neko napadne Srbiju i/ili Republiku Srpsku.  

 

PUTIN JASNO PORUČIO IZ MOSKVE: Sravniću za dan onog ko se usudi da napadne Srbiju i Republiku Srpsku!

U članku se navodi da je Vladimir Putin ovu navodnu izjavu izrekao na “sastanku sa predsednikom RS Miloradom Dodikom u Moskvi”:

CITAT NETAČNO: Predsednik Rusije Vladimir Putin poslao je jasnu poruku: niko ne sme da narušava mir, a ako se neko usudi da napadne Srbe u RS ili Srbiju njegova zemlja će to završiti za dan.

Putin je na sastanku sa predsednikom RS Miloradom Dodikom u Moskvi poslao nedvosmislenu podršku RS, ali i stavio do znanja da će u slučaju napada biti spreman da sve reši za jedan dan.
(...)
– Kad se poveo razgovor o situaciji u regionu, u BiH, kao i o strastima koje su uzavrele zbog održavanja referenduma, Putin je izneo svoj stav i rekao da je, ako neko pokuša da naruši mir, u stanju je da sve reši za jedan dan.

U samom tekstu portala Dnevne vijesti 24 sata nalazi se zanimljiv podatak koji otkriva stvarnu dob ove “vijesti”. Naime, iako je članak objavljen u 2020. godini, u tekstu se govori da će se “referendum o Danu RS-a održati sutra”. 

Velika bura poslednjih nedelja podigla se zbog održavanja referenduma o Danu RS koji će se održati sutra. Zapad je rekao da se protivi tome, a samo tri dana pre referenduma Dodik je otputovao u Moskvu i sastao se sa Putinom

Referendum o Danu Republike Srpske je održan 25.9.2016. godine, što zapravo govori da je ovaj portal reciklirao “vijest” staru gotovo četiri godine. 

Pored toga, Milorad Dodik se opisuje kao “Predsjednik Republike Srpske” - iako je Dodiku mandat na toj funkciji istekao 2018. godine, kada ga je zamijenila Željka Cvijanović.

Originalni članak, sa potpuno identičnim naslovom i tekstom je objavljen na portalu Srbija danas, 24.9.2016. godine.

PUTIN JASNO PORUČIO IZ MOSKVE: Sravniću za dan onog ko se usudi da napadne Srbiju i Republiku Srpsku!

Neposredno nakon originalne objave ovih navoda u 2016. godini, iste tvrdnje su objavili Intermagazin, Iskra, Webtribune, Cicelićka, Beograd (.in) i drugi portali. 

Međutim, pretragom smo ustanovili da se ova “vijest” reciklirala 2018. godine, kada su je objavili portali Politika Express (28.4.2018) i Novi Horizonti (3.10.2018.), ali i 2019. godine kada ju je objavio portal Bild (.rs) (27.1.2019.). Većina ovih članaka je u međuvremenu obrisana, ali pojedini primjeri koji su još uvijek dostupni dijele se i dan danas. 

“Odjek” ove “vijesti” na društvenim mrežama opšte nije zanemariv. Prema podacima CrowTangle-a, Facebookovog alata za pretragu dijeljenja i interakcija članaka na društvenim mrežama, samo članak portala Politika Express je od objave do danas podijeljen na 237 različitih stranica na Facebooku, uz ostvarenih skoro 38.500 interakcija.

 

 

Šta su činjenice?

Redakcija Raskrinkavanja kontaktirala je portal Srbija Danas koji je 2016. prvi objavio navedene tvrdnje u online prostoru. Iz redakcije ovog portala su nam odgovorili: “Želeli bismo da vas uputuimo na portal kurir.rs i njihov dnevni list Kurir, jer kao što možete videti, mi smo navedenu vest preneli i potpisali njih kao izvor informacija. Sve dalje detalje o autentičnosti izjave možete potražiti od njih.”

Međutim, na portalu Kurira nismo pronašli slične tvrdnje. Na portalu Kurir je dostupno nekoliko članaka koji govore o susretu Milorada Dodika i Vladimira Putina iz 2016. godine (1, 2, 3, 4), ali ni jedan od navedenih članaka ne sadrži tvrdnje o Putinovoj navodnoj izjavi koja i nekoliko godina kasnije kruži medijima. 

Ipak, uvidom u naslovnice printanog izdanja lista Kurir na stranici Novinarica koji objavljuje arhive printanih novina, došli smo do informacije da je Kurir navedenu vijest zaista objavio, i to 24. septembra u printanom izdanju.  

U članku objavljenom u ovom printanom izdanju Kurira, Vladimir Putin nije direktno citiran. Kurir također nije naveo ni ko je izvor navedene informacije, a jedino što je napisano jeste da “Kurir saznaje od odlično obaveštenih izvora”.

Zanimljiva je i činjenica da je ova navodna izjava Vladimira Putina u istom izdanju Kurira predstavljena na pet različitih načina, ali da niti jednom izjava nije direktno citirana.

  • Naslovnica: Putin preti Bošnjacima: Zgaziću vas ako krenete na Srbe

  • Nadnaslov: Predsednik Rusije poručio da niko ne sme da pipne RS i Srbiju

  • Naslov članka: Sravniću za dan onog ko napadne Srbe

  • Lead: Predsednik Rusije (...) ukazao da je spreman da u svakom momentu stane iza Republike Srpske

  • Tekst članka: Vladimir Putin poslao je jasnu poruku - niko ne sme da narušava mir, a ako se neko usudi da napadne Srbe u RS ili Srbiju, njegova zemlja će to završiti za dan.

Sa druge strane, na zvaničnoj stranici ruskog predsjednika, na dan kada je sastanak održan, 22.9.2016. godine, objavljene su svega tri rečenice saopštenja, u kojem se ne spominju nikakve izjave:

Vladimir Putin se sastao sa Predsjednikom Republike Srpske, entiteta u Bosni i Hercegovini, Miloradom Dodikom.

Na sastanku je bilo riječi o situaciji na Balkanu i raznim aspektima bilateralne saradnje. Strane su razmijenile mišljenja o ključnim pitanjima na međunarodnom planu.

Na sastanku su učestvovali pomoćnik predsjednika Yury Ushakov i glavni predstavnik za bosanskohercegovački entitet Republika Srpska, Dusko Perovic. 

Obavijest o sastanku, sa linkom na ovo znavično saopštenje, podijeljena je i na zvaničnom profilu Predsjednika Rusije na Twitteru.

Na zvaničnoj stranici Predsjednika Rusije postoje i transkripti sastanaka na kojima je učestvovao Vladimir Putin i transkripti njegovih izjava, no među njima se ne nalazi ništa vezano za sastanak sa Miloradom Dodikom. 

Osim toga, nakon ovog sastanka nije održana ni konferencija za medije. Podaci o press konferencijama sa stranice ruskog predsjednika pokazuju da su u septembru 2016. godine održane tri, a niti jedna od konferencija nije bila vezana za sastanak sa Dodikom. 

Izvještaji novinske agencije Republike Srpske (SRNA) i Radio Televizije Republike Srpske, zajedno sa izvještajima novinskih agencija i državnih medija iz Srbije i Rusije (Tanjug, Radio televizija Srbije, Sputnik, RIA novosti, TASS) o ovom događaju, također ne sadrže poruke Vladimira Putina o odbrani Srba i/ili Republike Srpske u slučaju napada.

U zaključku, u slučaju da je tvrdnja kako je Vladimir Putin poslao jasu poruku da će “sravniti za dan onog ko se usudi da napadne Srbiju i Republiku Srpsku” tačna, o njoj bi zasigurno izvijestio bar neko od prethodno spomenutih medija i agencija iz Srbije, Republike Srpske i Rusije. 

Pored nepostojanja niti jednog dokaza koji bi potvrdio autentičnost sporne izjave, malo ili nikako je vjerovatna činjenica da je Kurir znao za Putinovu izjavu za koju ne znaju ruski i srpski državni mediji. 

 

Shodno činjenicama, tvrdnje Kurira ocjenjujemo kao lažnu vijest. Svi portali koji su prenijeli Kurirov članak, dobijaju ocjenu prenošenje lažne vijesti

Portali koji su članke sa spornim tvrdnjama izbrisali, dobijaju i ocjenu demantovano.

 

 
(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Amar Karađuz Objavljeno: 16. 08. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 1 mjesec

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Vakcine ne izazivaju “poremećaje”. Virusi izazivaju ozbiljne bolesti.

Facebookom se već neko vrijeme dijeli video snimak javnog govora Marije Sto...

Lažna vijest Dezinformacija Manipulisanje činjenicama Teorija zavjere
Lažna vijest
Upozorenje o opasnosti za Hajdučka vrata pretvoreno u lažnu vijest i klikbejt

Hipotetska “vijest iz budućnosti” o rušenju spomenika prirode Hajdučka vrat...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Klikbejt Demantirano
Dezinformacija
Šta je stvarno rekao Aljoša Čampara o anonimnoj prijavi protiv Osmana Mehmedagića Osmice?

Članak na portalu N1 manipulativno je predstavio izjavu Aljoše Čampare o to...

Dezinformacija Manipulisanje činjenicama Klikbejt Demantirano
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me