Raskrinkavanje.ba

Obmanjujuće tvrdnje o izdržljivosti električnih automobila na ekstremnom vremenu

Na Facebooku se ciklično dijele neutemeljene tvrdnje o električnim vozilima, uključujući i onu da bi u slučaju saobraćajne gužve, po hladnoći, ali i na visokim temperaturama, baterija “crkla” za vrlo kratko vrijeme.

Foto: Senivpetro, Freepik 

Zahlađenje koje je zahvatilo Balkanski poluotok nakon neuobičajeno toplog vremena u periodu novogodišnjih praznika donijelo je i skepticizam i dezinformacije o izdržljivosti električnih automobila u slučaju saobraćajnih zastoja zbog snijega i hladnoće. 

U viralnoj objavi na Facebooku od 11. januara 2024. godine upozorava se da ukoliko bi svi automobili bili na električni pogon, oni bi u uslovima saobraćajne gužve po hladnoći (ali i vrućini) ostali bez energije, a baterije bi se ispraznile za veoma kratko vrijeme (najviše za tri sata). Stoga se u objavi postavlja pitanje da li su električni automobili “najveća prevara do sada”.  

Opcija uključivanja klime u električnom automobilu bila bi dostupna samo kratko vrijeme, navodi se u objavi, i implicira se da nijedan od navedenih problema ne bi nastao kod automobila koji imaju motore s unutrašnjim sagorijevanjem: 

ELEKTRIČNI AUTOMOBILI: JE LI U PITANJU NAJVEĆA PREVARA DO SADA, ILI... ?
Da li je iko ikada razmišljao o tome?
Kad bi svi automobili bili električni...
A da smo zaglavili u trosatnoj gužvi po hladnoći u nekoj snežnoj oluji, baterije bi potpuno crkle.
Zašto električni automobili u osnovi nemaju grejanje.
Zamislite biti zaglavljen na putu celu noć, bez baterije, bez grejanja, bez brisača, bez radija, bez GPS-a, jer je baterija odavno crkla.
Možete probati pozvati hitnu i zaštititi žene i decu, ali oni ne mogu doći u pomoć, jer su svi putevi zatvoreni i verovatno će svi policijski automobili biti električni.
A kad putevi blokiraju hiljade nenapunjenih automobila, niko ne može dalje. Kako napuniti baterije na mestu?
Isti problem tokom letnjih praznika su kilometarske kolone.
Opcija uključivanja klime u električnom automobilu bi bila dostupna samo kratko vreme. Baterije bi crkle u trenu!
Naravno, ni jedan političar ni novinar ne govori o tome, ali ovo će se dogoditi.
A osim toga, niko ne govori o budućem problemu odlaganja neiskorišćenih baterija!
To je ta budućnost!
MOLIM ZA MIŠLJENJE STRUČNAKA... 🙏

Obmanjujuće Tvrdnje O Izdržljivosti Električnih Automobila Na Ekstremnom Vremenu 1

Ova objava iz januara prikupila je više od 1.000 interakcija, a objave s identičnim tvrdnjama pronašli smo na desetak drugih Facebook profila (1, 2, 3, 4). 

Šta su činjenice?

Navodi o problematičnoj izdržljivosti električnih automobila i njihovih baterija u situacijama saobraćajne gužve i ekstremnih temperatura obmanjujući su. Oni se na društvenim mrežama dijele već gotovo dvije godine, a analizom takvih objava bavili su se strani (1, 2, 3) i fact-checking portali s našeg govornog područja (1, 2, 3, 4).

“Električna vozila troše veoma malo energije kada miruju”, rekao je za Reuters David Howey, profesor inženjerskih nauka na Odsjeku za inženjerske nauke Univerziteta Oxford. 

Motor ne troši energiju pri nultoj brzini – samo elektronika automobila i sistemi grijanja/hlađenja koriste energiju kada automobil miruje, a količine su relativno male.

Howey je u e-mailu za Reuters dodao i to da bi tipično električno vozilo u stanju mirovanja, sa punom baterijom te uključenom klimom i elektronikom, moglo raditi “barem jedan dan, a vjerovatno i više”. 

U analizi identičnih tvrdnji koju je objavio Faktograf, Tin Koren, generalni sekretar Hrvatske udruge vozača električnih automobila “Strujni krug”, kazao je da u prosjeku, ako su “vanjske temperature ili veće ili niže pa je potrebno imati upaljenu klimu/grijanje na snažniji rad, potrošnja električnog automobila dok stoji raste na 1 kW pa je potrebno oko 50 sati stajanja u koloni da bi se isto vozilo ispraznilo”.

Navedeni podaci podržavaju zaključak da bi električni automobili mogli izdržati dosta duže od tri sata, koja se spominju u objavama, čak i da se zateknu u gužvi u nepovoljnim vremenskim uslovima i s baterijom koja nije puna. 

Uzimajući, između ostalog, primjer testa Generalnog njemačkog automobilskog kluba (ADAC) iz januara 2022. godine, Julia Poliscanova iz briselske nevladine organizacije “Evropska federacija za transport i životnu sredinu” za AFP je kazala da bi električna vozila u trosatnoj gužvi na hladnoći mogla potrošiti od 8% do 20% baterije. 

Dakle, na osnovu poznatih dokaza, u zavisnosti od modela i tehnologije grejanja, u trosatnoj saobraćajnoj gužvi moglo bi da se iskoristi 8-20% baterije.

Kada je riječ o testu ADAC-a, pokazao je da je baterija vozila Renault Zoe u uslovima dvanaestosatne saobraćajne gužve na temperaturama od -7°C do -14°C s grijanjem podešenim na 22°C bila istrošena za 70%, dok je baterija modela Volkswagen e-Up bila potrošena za oko 80%, navodi AFP

Međutim, poznato je da temperaturni ekstremi mogu uticati na kapacitet baterija električnih vozila, i to je ono što ih razlikuje od automobila s motorom s unutrašnjim sagorijevanjem, naglasila je za AFP dr. Monika Magdziak-Tokłowicz s Odsjeka za inženjerstvo vozila na Mašinskom fakultetu Univerziteta nauke i tehnologije u Wroclawu. 

Za razliku od automobila sa unutrašnjim sagorevanjem, gde kapacitet rezervoara ostaje konstantan, kod električnih vozila to nije slučaj - kapacitet baterije se menja u zavisnosti od temperature okoline. Kapacitet baterije se smanjuje kako temperatura pada. Na -10 stepeni možemo računati na oko 70 odsto prvobitnog kapaciteta. 

Osim toga, baterija električnog vozila kada se isprazni, mora se napuniti na za to predviđenom punjaču, što može predstavljati problem u gužvi na putu, gdje takvih punjača nema. S druge strane, gorivo za automobil s motorom s unutrašnjim sagorijevanjem teoretski se može ponijeti u kanisteru i dopuniti na licu mjesta. Međutim, i ovi automobili mogu stvoriti probleme svojim putnicima upravo u slučaju da u saobraćajnoj gužvi ostanu bez goriva. 

Naime, ovakvi automobili za potrebe zagrijavanja ili hlađenja unutrašnjosti koriste rad motora. Da bi se unutrašnjost grijala, u velikom broju automobila motor mora biti konstantno upaljen i imati postignutu radnu temperaturu. Da bi se unutrašnjost hladila (uz pomoć klime), motor opet mora konstantno da radi, kako bi njime bio pokrenut kompresor klime. Tokom rada motora u mjestu, naročito ako je uključena klima, gorivo se i dalje troši (istina, značajno manje nego tokom vožnje).  

Prema tome, električni automobili bi u ekstremnim situacijama opisanim u scenariju (kao što je pražnjenje baterije) imali neke nedostatke u poređenju s automobilom koji ima motor s unutrašnjim sagorijevanjem. Međutim, tvrdnje da bi se u saobraćajnoj gužvi na ekstremno niskim ili visokim temperaturama baterija takvih vozila ispraznila za veoma kratko vrijeme, ugrožavajući putnike, nisu utemeljene. 

Električni automobili će neminovno postati učestalija pojava na cestama, posebno zbog zakona koji je dogovoren na nivou Evropske unije, po kojem bi od 2035. godine bila zabranjena prodaja automobila s benzinskim i dizelskim motorima (uz izuzetak onih koji bi za pogon koristili e-goriva).  

Shodno navedenom, tvrdnju da bi se baterija električnog vozila na ekstremnoj hladnoći ispraznila za tri sata, to jest da bi se ispraznila odmah po paljenju klime na visokim temperaturama, ocjenjujemo kao dezinformaciju.

 

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke