Ovo nije fotografija vijadukta kod Zenice

Fotografija podnožja vijadukta koji je, čini se, pogrešno centriran na nosivi stub, dijeli se na Facebooku uz tvrdnje da se radi o autoputu kod Zenice. Pored toga što fotografija nije snimljena u BiH, nije u pitanju nikakav građevinski propust.

Ocijenjeni članci
Facebook profili i stranice Lažna vijest; Facebook profili i stranice Lažna vijest;

Privatni Facebook profil Omerovic Nina-Meliha je 20.9.2020. godine u javnoj grupi Tuzlanski Humor objavio fotografiju podnožja vijadukta koji, čini se, nije najbolje položen na nosivi stub. U opisu objave, kojom se aludira na građevinski propust, navedeno je da se radi o autoputu kod Zenice:

Auto put kod Zenice

S obzirom da je grupu Tuzlanski Humor kreirala Facebook stranica Tuzlaspiegel - Prvi tuzlanski satirični portal, koja dijeli sadržaj satiričnog karaktera, pomislili smo da se radi o takvom sadržaju.

Međutim, autorica objave je u odgovoru na više komentara ipak tvrdila da se radi o građevinskom propustu na autoputu kod Zenice, uz napomenu da je “prošle godine snimljeno ovako”:

Identičnu fotografiju, sa opisom da se radi o autoputu kod Zenice, objavila je Facebook stranica Uživo sa Njemačkih ulica (22.9), te profili Safet Inela Kamenjaković (22.9), i Becirovic Ramo (25.9.), kao i Twitter profil Nedeljko Pandza (21.9.). Ove objave su na društvenim mrežama ostvarile 400 interakcija.

Šta su činjenice?

Upućujući na to da je prilikom izgradnje vijadukta zaista došlo do ozbiljnog građevinskog propusta, prikazana fotografija se na internetu često dijelila u šaljivom kontekstu (link, link). 

Međutim, osim tvrdnji da fotografija prikazuje autoput kod Zenice, ista fotografija korištena je i za svojevrsnu “kritiku” autoputeva u Srbiji. 

Na Facebook stranici Српска ЧАСТ + Srpska CAST je 5.9.2018. godine objavljena ista fotografija, ali bez informacije o tome gdje je snimljena i šta prikazuje. Kasnije su korisnici Facebook-a tu objavu dijelili s napomenom da se radi o mjestu Jabukovac, na Koridoru 11 u Srbiji, a ista tvrdnja je svojevremeno završila i na različitim stranicama, profilima i forumima.

 

O tome da ova fotografija ne prikazuje autoput u Srbiji pisao je Sremskomitrovački portal,  15.9.2020. U članku ovog portala navedeno je da je fotografija snimljena u Španiji:

(...) Po ugledu na ovog Srbina, prošle godine se na društvenoj mreži pojavio i tvit sa navodnom greškom na Koridoru 11 i to sa sve “dokazom”:
Srbine, prevario si se i ti, ali nećeš zamajaviti narod.  Naime, potporni stub koji drži most jednim delom, ne nalazi se u Srbiji na Koridoru  11. Ta slika jeste realna, ali ne prikazuje sliku Srbije, već slika dolazi iz Španije

Pojedini/e korisnici/e Facebooka u komentarima na objavu u grupi Tuzlanski Humor su također primijetili da se ne radi o autoputu kod Zenice.

Raskrinkavanje je analizom utvrdilo da je spornu fotografiju još 27.8.2016. godine objavio José Manuel Amoedo na društvenoj mreži Twitter. Radi se o snimku podnožja vijadukta u blizini španskog grada Coruña. Objava ovog korisnika Twittera je također sadržavala insinuaciju da se radi o građevinskom propustu.

Nakon što je Tweet postao viralan, oglasilo se i na njega odgovorilo i Ministarstvo za saobraćaj, mobilnost i urbano planiranje Španije, demantujući navode da se radi o građevinskom propustu. 

La autovia AC-14 de acceso a A Coruña se ha construido con la previsión de una ampliación a un tercer carril. Por este motivo los dinteles de las pilas se han eje curado con un sobreancho que permitirá el alojamiento de las futuras vigas de los tableros de los viaductos ampliados. De esta forma se reducen los costes y la complejidad de las obras de ampliación 

Pristupni autoput AC-14 do grada Coruña izgrađen je sa pretpostavkom mogućeg proširenja za još jednu traku. Zbog toga su ležišne grede stubova ostavljene duže kako bi poslužile za smiještanje greda na koje će doći podnožje budućeg, proširenog vijadukta. Ovo [ovakva izvedba] smanjuje troškove poslova proširivanja. 

 

Na ovom linku na servisu Google maps se iz “ptičije perspektive” može vidjeti vijadukt sa fotografije. Ove mape dokazuju da nije u pitanju nikakav građevinski propust, nego da su u pitanju planski ostavljeni “viškovi” betonskih nosivih stubova duž cijelog autoputa, kako bi se nekada na njih mogla dodati još jedna kolovozna traka. 

Dakle, osim što fotografija ne prikazuje autoput A1 u blizini Zenice, prizor na fotografiji nije rezultat nikakvog građevinskog propusta. “Višak” stuba koji se vidi, zajedno sa istim “viškom” nasuprotnog stuba koji se ne vidi, ostavljen je za mogućnost proširenja za još jednu, treću kolovoznu traku. 

U skladu s tim, tvrdnje koje je objavio profil Omerovic Nina-Meliha u grupi Tuzlanski Humor dobijaju ocjenu lažna vijest,  a istu ocjenu dobija i stranica Uživo sa Njemačkih ulica,  koja je bila prva stranica koja je objavila iste tvrdnje. 

 

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Amar Karađuz Objavljeno: 07. 10. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 2 sedmicu

Posljednje objavljene analize

Analiza
Ko od kandidata_kinja na ovogodišnjim izborima širi lažne vijesti o bolesti COVID-19?

U ovoj analizi, zajedno sa partnerskim portalom Istinomjer, Raskrinkavanje....

Razabiranje
Teorija zavjere
“Meme mudrovanja” o pandemiji nisu činjenično utemeljena

Slika koja navodno prikazuje razliku između “prave i inscenirane pandemije”...

Teorija zavjere
Lažna vijest
Željko Ražnatović Arkan nije živ - osim u klikbejt naslovima

Nekoliko anonimnih portala je u oktobru 2020. objavlilo članke sa naslovima...

Lažna vijest Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me