Razgovori s Vjekoslavom Prebegom: Zašto eksploatacija ratnog zarobljenika nije objektivno informisanje

Razgovori koje su novinari iz regiona obavili s Vjekoslavom Prebegom, hrvatskim državljaninom kojeg je zarobila ruska vojska u Ukrajini, podstakli su širenje dezinformacija u domaćim medijima.

Foto: RTRS

Pažnju medija i javnosti u cijelom regionu proteklih sedmica privukli su intervjui s Vjekoslavom Prebegom iz Zagreba, kojeg su ruske snage zarobile na ratištu u Ukrajini. Intervjue s njim radili su novinari stranih, regionalnih i domaćih medija. 

Mediji su, često uz dezinformacije, o Prebegovom slučaju počeli izvještavati nakon što je intervju s njim objavila televizija Russia Today, a izvještavanje se intenziviralo nakon što su razgovore s njim na našem jeziku objavili novinari Danijel Simić i Miodrag Zarković. 

Tvrdnje ruske medijske kuće “ukrašene” domaćim dezinformacijama

Na web stranici ruske državne televizije Russia Today početkom maja objavljeni su dijelovi intervjua koji je novinar Roman Kosarev radio s Prebegom. Portal Index je dva dana kasnije objavio prevod cijelog intervjua.

Izvještavajući o razgovoru Kosareva i Prebega, nekoliko portala, uključujući B92, Cafe (.ba) i Dnevni žurnal, u naslovima svojih članaka tvrdilo je da se Prebeg borio za ukrajinski Azov bataljon. Ista tvrdnja objavljena je i u naslovu snimka na YouTube kanalu Slovenski Medved Vesti.

Hrvat koji se borio za Azov; "Ne želim više u životu da uzimam oružje u ruke" FOTO (B92)

HRVATSKI PLAĆENIK IZ AZOVA VJEKOSLAV PREBEG ZAROBLJEN (Slovenski Medved Vesti)

UPAO U RUSKI PAKAO – Hrvat koji se borio za Azov: “Ne želim više u životu da uzimam oružje u ruke” (Dnevni žurnal)

Azov bataljon je ozloglašena radikalno desničarska dobrovoljačka vojna jedinica čiji se članovi optužuju za baštinjenje neonacističke ideologije i koja je dio ukrajinske Nacionalne garde od 2014. godine.

Suprotno medijskim tvrdnjama, Prebeg je u intervjuu za Russia Today, a poslije i u razgovorima sa Simićem i Žarkovićem, nedvosmisleno rekao da se nikada nije borio u bataljonu Azov.

U članku portala Russia Today navodi se:

Prebeg kaže da je bio vojnik u ukrajinskoj brigadi marinaca koja se skrivala u gradu Mariupolju. Tvrdi da je zarobljen tokom pokušaja da pobjegne iz opkoljenog grada zajedno sa nekolicinom drugih boraca.
(...)
Zatvorenik kaže da je imao malo iskustva iz prve ruke sa radikalno desničarskim ukrajinskim jedinicama, kao što je ozloglašeni neonacistički puk Azov. Iako je jedinica učestvovala u bici kod Mariupolja zajedno sa Prebegovom brigadom, imali su malo komunikacije i potpuno drugačiju komandu, tvrdi on.

U članku Russia Today, te u intervjuima koje su radili Danijel Simić i Miodrag Živković, ne tvrdi se da je Vjekoslav Prebeg pripadnik bataljona Azov. Riječ je o tvrdnji koja se pojavila u domaćim medijima koji su prenijeli vijest o Prebegovom zarobljeništvu.


RTRS, Simić i Azovstal

Sedmicu nakon što je RT objavio razgovor s Prebegom, objavljeni su i intervjui RTRS-ovog reportera Danijela Simića i srbijanskog novinara Miodraga Žarkovića.

RTRS je u članku objavljenom 12.5.2022. godine najavio objavljivanje “ekskluzivnog intervjua” s hrvatskim zatvorenikom koji se nalazi u zatvoru u samoproglašenoj Donjeckoj Narodnoj Republici. Članak također sadrži i dvominutni isječak iz razgovora Simića i Prebega.

U člancima pojedinih portala netačno se navodi da je Prebeg uhvaćen prilikom pokušaja bijega iz čeličane Azovstal u gradu Mariupolj, koja je postala zadnje uporište ukrajinske vojske u gradu kojeg su okupirale ruske snage.

U članku portala Klix od 12. maja stoji:

Ekipa Radio-televizije Republike Srpske je u donjeckom zatvoru razgovarala sa Hrvatom Vjekoslavom Prebegom kojeg su ruske snage zarobile u Mariupolju prilikom pokušaja bijega iz čeličane Azovstal.
(...)
On se inače borio na ukrajinskoj strani, a bio je dio pukovnije Azovstal. Zajedno sa drugim vojnicima je bio danima zatvoren u fabrici koja je posljednji bedem odbrane Mariupolja. Uhvaćen je i pritvoren u pokušaju bijega iz čeličane.

Slične tvrdnje objavljene su i na portalima Alo online, Crna Hronika i Top portal.

Iako se u članku koji je trenutno dostupan na portalu RTRS takva tvrdnja ne navodi, u ranijoj verziji članka, arhiviranoj na stranici Wayback Machine, stoji ova informacija. 

Da je riječ o netačnoj tvrdnji, jasno je i iz prethodno objavljenog intervjua s Russia Today, u kojem Prebeg navodi da je zarobljen nakon što je napustio Mariupolj. U naknadno objavljenom razgovoru sa Simićem također navodi da nije zarobljen prilikom pokušaja bijega iz Azovstala, kao i da nikada nije boravio unutar čeličane.

Iako je netačna tvrdnja u članku RTRS-a ispravljena, i dalje se može pročitati na mnogobrojnim portalima.


“Intervju” sa zarobljenikom u propagandne svrhe

Sva tri intervjua koja su objavljena u medijima iz regiona sadrže slične informacije, pa čak i slična pitanja. Vjekoslav Prebeg priča o tome kada je došao u Ukrajinu, zbog čega je ostao i zašto i kada se pridružio oružanim snagama ove zemlje. Potom opisuje događaje koji su uslijedili s početkom ruske agresije na Ukrajinu i svoj bijeg iz Mariupolja, kao i način na koji su on i njegovi saborci zarobljeni.

Ono što je naglašeno u sva tri intervjua, kao i u mnogobrojnim medijskim naslovima o njima, jesu Prebegove pohvalne riječi o ruskim vojnicima i tvrdnje da oni njega tretiraju uljudno, pa čak i bolje od ukrajinskih vojnika s kojima se prethodno borio.

Izvještavajući o objavljenim razgovorima, pojedini mediji u svojim člancima ističu da Prebeg “hvali Ruse”, a da je razočaran u svoje bivše saborce:

ISPOVEST ZAROBLJENOG HRVATA SRPSKOM NOVINARU U DONBASU! Prebeg izneo dramatično svedočenje o događajima u Ukrajini, ruski vojnici ga šokirali (VIDEO) (Informer)

ZAROBLJENI HRVAT SAD HVALI RUSE: Nemam reči, prema nama se odnose više nego ljudski (Novosti)

Posebno neprimjeren članak o reakcijama na intervjue na društvenim mrežama objavljen je na portalu Objektiv 14. maja, pod naslovom:

“Poš’o Prebeg da beži”: Ovako Srbi komentarišu ZAROBLJAVANJE Hrvata u Ukrajini – komentari su hit (FOTO)

Nakon što se na početku objašnjava da su Prebega zarobile ruske snage i da mu potencijalno prijeti smrtna kazna, autor/ica članka prelazi na sadržaj komentara korisnika/ca društvenih mreža na ovu vijest, opisujući ih kao “urnebesne”. 

Etičnost vođenja i objavljivanja razgovora s osobom koja je u zarobljeništvu, i čije zdravlje i život potencijalno ovise o načinu na koji opisuje ljude koji ga drže u zarobljeništvu, u najmanju ruku je upitna.

Predstavljanje tih izjava kao istinitih i nepristranih, te njihovo korištenje za širenje propagandnih narativa, može se opisati kao neodgovorno i neprofesionalno izvještavanje, a isticanje “urnebesnih” objava s Twittera i kao ismijavanje zarobljenika.

Nemoguće je odrediti koliko su izjave koje je Prebeg dao istinite i da li su i koliko razgovori s novinarima koji su ga intervjuisali bili dobrovoljni, s obzirom na osjetljivu situaciju u kojoj se nalazi.

Problematičnost objavljivanja ovih intervjua komentarisala je Gordana Vilović, profesorica etike novinarstva na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu. Vilović je istakla da snimak koji je objavio RTRS ne može biti posmatran kao novinarsko izvještavanje i da “razgovor” više nalikuje na saslušanje.

U članku RTL-a navodi se:

Profesorica etike novinarstva na Fakultetu političkih znanosti Gordana Vilović u tome što je objavio RTRS ne vidi niti traga novinarskog izvještavanja. Ono što primjećuje za nju je jasna politička poruka u kojoj je ratni zarobljenik iskorišten kao objekt:

"To nema veze s onime kako su najavili da bi to bilo: 'RTRS u donjeckom zatvoru i razgovor.' Jer to nije razgovor. To je doslovno saslušanje."

Profesorica je konstatirala da u takvoj situaciji ne može biti govora o razgovoru kao novinarskoj formi, posljedično niti o novinaru u sadržanoj smislu:

"Ali to nije novinar, nego je vjerojatno nekakva poruka koja se šalje. RTRS je po meni u vrlo opasnoj situaciji. Ali, valjda to namjerno rade."

Ovakav oblik ispitivanja u kojem je novinar s jedne, a ratni zarobljenik u ovakvoj situaciji s druge strane, za profesoricu Vilović je, kaže, nešto prestrašno.

"Novinar govori o specijalnoj akciji, pa pretpostavljam da je vrlo blizak s onima koji vode taj donjecki zatvor. Koristi izraze koji ga odmah deklariraju. Zarobljenik je jadan čovjek, i to se vidi. Mislim da je prisiljen govoriti", kazala je i osvrnula se na osobu s druge strane:

"Taj novinar ili osoba s druge strane štiti sebe i radi vrlo ružan posao koji je meni neshvatljiv."

Russia Today je medijska kuća pod kontrolom ruske vlade. Raskrinkavanje je i ranije pisalo o propagandnim izvještajima Danijela Simića s ratišta u Ukrajini u analizi koju možete pročitati ovdje. 

Uzimajući u obzir činjenicu da je Prebeg zatvorenik čija je sudbina neizvjesna, a sloboda izbora i govora ograničena, vođenje i objavljivanje razgovora ne ispunjavaju funkciju objektivnog informisanja javnosti. Umjesto toga, daje se prostor za plasiranje određenog narativa koji ide u prilog onima koji ga drže u zarobljeništvu.

Shodno činjenicama, tvrdnje da je Vjekoslav Prebeg zarobljen prilikom pokušaja bijega iz čeličane Azovstal i da se borio u Azov bataljonu ocjenjujemo kao dezinformaciju.

Napomena

25.5.2022.

Nakon objave ove analize, portal Cafe ispravio je svoj članak, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.

26.5.2022.

Naon objave ove analize, portali Alo online i B92 ispravili su svoje članke, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.

27.5.2022.

Nakon objave ove analize, portal Klix ispravio je svoj članak, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.

30.5.2022.

Nakon objave ove analize, portal Crna Hronika ispravio je svoj članak, zbog čega im dajemo i ocjenu ispravljeno.

 

(Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Nerma Šehović Objavljeno: 25. 05. 2022 | Zadnji put osvježeno: prije 3 sedmicu

Posljednje objavljene analize

Analiza
Pregled sedmice: Homofobija kao sredstvo političkog obračuna, rat u Ukrajini, i pandemija

Tokom prethodne sedmice raskrinkali smo niz netačnih tvrdnji o Covid-19 i o...

Prenošenje lažnih vijesti
Viralni video eksplozije ruskog projektila je kompjuterska grafika

Društvenim mrežama dijeli se videosnimak za koji se netačno navodi da prika...

Prenošenje lažnih vijesti
Lažna vijest
Lažne nagradne igre na Facebook stranici Vaš Dom

Facebook stranica Vaš Dom u kratkom periodu objavila je nekoliko lažnih nag...

Lažna vijest
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me