Reuters nije objavio da su “srpski plaćenici” u Venecueli

Ova analiza je označena kao: Razabiranje

Sporedna priča o srpskim plaćenicima koji djeluju u okviru Wagner grupe, završila je u naslovima kao tvrdnja da srpski plaćenici štite Nicolasa Madura. I dok je u članku sve činjenično tačno, naslov i fotografija koja ilustruje članak - nije.

Raskrinkali smo
Express Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Radio Sarajevo Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Demantirano; Nezavisne Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Oslobođenje Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Demantirano; Slobodna Bosna Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Fokus Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Demantirano; Avaz Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Bportal Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; CMD Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Vijesti.in Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Dunav Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Dobojski info Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Demantirano; Info Balkan Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Višegrad24 Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Slavenski jutarnji Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; X Vijesti Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; BH Info magazin Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Aktuelno.me Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Insajder Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Doboj online Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; BH dijaspora Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Saznajemo.net Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Regional Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Crna Hronika BIH Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Banjaluka 24h Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; IndexBA Dezinformacija; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt;

U danima nakon što je došlo do krize u Venecueli, izazvane teškom ekonomskom situacijom, “Reuters” je objavio članak koji govori da se u Venecueli nalaze grupe ruskih plaćenika (private military contractors) sa ciljem zaštite jednog od dvojice pretendenata na vlast, Nicolasa Madura. Madurov režim uživa bliske i prijateljske veze sa zvaničnom Moskvom, koja je i u Siriji i drugim dijelovima svijeta umjesto korištenja redovnih vojnih snaga pribjegavala ili još uvijek pribjegava upotrebi privatnih kompanija kakva je, između ostalih, kompanija pod nazivom Wagner.

Hrvatski „Express“ je 26. januara objavio priču koju je ilustrovao fotografijom uniformisane osobe sa "4S" na rukavu kako pali hrvatsku zastavu i naslovio ovako:

Srpski plaćenici štite diktatora Madura?

Pozivajući se na „Reuters“ i druge medijske izvore članak govori o avionu ruskih plaćenika koji su stigli u Venecuelu kako bi štitili Nicolasa Madura

Ruski plaćenici ovih dana sletjeli su u Venezuelu kako bi branili njihovog predsjednika Nicolasa Madura, donosi Reuters. Jedan Reutersov sugovornik govori da je čuo glasine o čak 400 plaćenika, ali drugi izvori govore da je riječ o manjim grupama.  Službeni stav ruskih vlasti je da nemaju ikakve informacije o takvim plaćenicima, ali Reutersovi izvori govore da je riječ o pojedincima povezanima s notornim Wagnerom. Wagner tajna je kompanija, bez poznate adrese, broja telefona ili nekih službenih podataka, a regrutiraju stotine bivših ruskih vojnika, većinom specijalaca. Posljednjih nekoliko godina sve su prisutniji na brojnim svjetskim bojišnicama.

Sve navedeno jeste objavljeno u Reutersovom članku. Međutim, članak je dalje dopunjen iz drugih izvora pričom koji nema veze sa Venecuelom i Madurom, već sa Wagnerom i Sirijom, pa se nastavlja kako postoji i “Srpski vod” u Wagneru.

Ruski nezavisni medij Fontanka otkrio je kako tvrtka Wagner šalje vojnike u Siriju te da su izravno sudjelovali u borbama za oslobađanje Palmire tijekom travnja 2016. godine. Iako u to vrijeme službeno nisu postojali, novinar Korotkov otkrio je da su u borbama za Palmiru sudjelovali i borci Wagnerova "Srpskog voda".
"Ta grupa nije imala neko veliko značenje. Rekli su mi da je riječ o grupici od 10 ili 20 ljudi. I sad mi izvori govore da se u Wagneru nalazi nekoliko ljudi s Balkana, ali kako mi tijekom istrage nisu ništa značili, nisam se raspitivao ni za njihovo državljanstvo", ispričao je Korotkov u razgovoru za Express.
Jedan od rijetkih imenovanih Srba u Wagneru je Davor Savičić, državljanin Bosne i Hercegovine sa stalnim prebivalištem u ruskom gradu Himkiju. Savičić je već ranije za srpske medije decidirano negirao svoje djelovanje u Wagneru te je redovito ponavljao da živi u Himkiju, gdje se bavi građevinskim poslovima.

Navedeni novinar, Denis Korotkov jeste novinar Fontanke, jeste pisao i o Srbima u Wagneru i o Davoru Savičiću koji je negirao povezanost sa Wagnerom. Ipak, iako u samom članku koji je objavio “Express” ne postoji nikakva veza Srba i Savičića sa Venecuelom, samo postavljanje pitanja u naslovu je bilo dovoljno za širenje dezinformacija i medijskih naslova poput ovih:

Reuters / Predsjednika Venecuele Nicolasa Madura štite srpski plaćenici iz Doboja (Radio Sarajevo)

REUTERS OTKRIO: Srpski plaćenici štite diktatora Madura!? (Slobodna Bosna)

Predsjednika Venecuele Nicolasa Madura štite srpski plaćenici iz Doboja  (Saznajemo)

Madura štite plaćenici iz BiH, jedan od vođa notorne organizacije je iz Doboja (Avaz)

Dok je “Express” klikbejt tehnikom pitanja u naslovu pokrenuo lavinu dezinformacija, u objavljenom članku ne postoji ništa sporno i činjenično netačno. Reuters je izvor samo jednog dijela priče, koju je autor proširio, kako se ispostavilo, irelevantnom pričom o Davoru Savičiću.

U članku koji je objavio „Reuters“ stoji da postoje naznake da su ruski plaćenici koji su otišli Venecuelu povezani sa “Wagner grupom”. Međutim taj navod nisu mogli potvrditi, jer se kontakt osoba koja je imala informacije, nije javila.  

Sve ostalo je naknadno dodato i ne može se dovesti ni u kakvu vezu sa “srpskim plaćenicima” u Venecueli. Zbog toga će članak koji je objavljen na portalu “Express” ali i preneseni članci u istom obliku i sa istim naslovom na drugim portalima, dobiti ocjene klikbejt i manipulacija činjenicama. Portali koji su dodali da su plaćenici u Venecueli iz BiH/Doboja, da je njihov vođa Davor Savičić i/ili da je to “Reuters” objavio, pored klikbejta i manipulacije činjenicama, dobit će i ocjenu dezinformacija.

Nakon što smo kontaktirali medije sa impressumom, članke su uredili/obrisali “Radio Sarajevo”, “Fokus” i “Dobojski.info”, te će dobiti ocjenu demantirano.

Napomena: 26.3.2019.
 

Naknadno je na naš upit odgovorila redakcija "Oslobođenja", koja je uklonila članak sa ovog portala. Shodno tome, članak "Oslobođenja" dobio je ocjenu demantirano.

 

(Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Biljana Livančić-Milić Objavljeno: 04. 02. 2019 | Zadnji put osvježeno: prije 4 mjeseca

Posljednje objavljene analize

Klikbejt
Klikbejt naslov za potpirivanje netrpeljivosti

Portal “Cik Media” nastavlja sa sa modificiranjem naslova za što jači...

Klikbejt
Lažna vijest
Vrtoglava putanja lažne vijesti o “Clintonovim orgijama sa kosovskim djevojčicama”

Samoubistvo Jeffreya Epsteina inspirisalo je brojne teorije zavjere o “stvarnom”...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Klikbejt
Klikbejt
Iz legitimne vijesti u morbidni klikbejt

Jedna pogrešna riječ u naslovu od legitimne vijesti može – namjerno ili...

Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me