Slučaj "SIPA u Centralnoj banci": Kako su portali reagovali na demantij?

“Dnevni avaz” je objavio članak koji kaže da je “SIPA upala u Centralnu banku”

Raskrinkali smo
NKP Lažna vijest; Udri Muški Lažna vijest; Visokoin Lažna vijest; Banjaluka 24h Demantirano; Hayat Demantirano; Kurir Lažna vijest; Grude Prenošenje lažnih vijesti; Nezavisne Demantirano; Slobodna Bosna Demantirano; Hercegovina.info Demantirano; Haber Demantirano; Capital Demantirano; Trebević net Lažna vijest; Srpska info Demantirano; Novi Glas Lažna vijest; Prnjavorski Demantirano; Kvaka Demantirano; Moja Srpska Demantirano; RTRS Demantirano; Bljesak Demantirano; Avaz Lažna vijest;

Ovaj članak u izvornom obliku na portalu “Avaza” više ne postoji, međutim njegova prenošenja postoje na drugim portalima poput “Udri muski” i “Nezavisnog kalesijskog portala-NKP”:

Pripadnici Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA) upali su u Centralnu banku BiH u Sarajevu, objavio je Dnevni Avaz.
Kako saznaje Avaz, “češljaju” dokumentaciju o zapošljavanju te su izuzeli neke oglase, konkurse…
Navodno, SIPA je u Centralnu banku Bosne i Hercegovine upala po prijavi jednog od uposlenika. On tvrdi da su konkursi za prijem namješteni, za šta je predočio i obimnu dokumentaciju.
Pod lupom je najmanje 10 prijema radnika u ovu instituciju.
Na Sudu Bosne i Hercegovine intenzivno se radi na procesu u kome je jedan od oštećenih na konkursu tužio CBBiH.
Nakon prijava osoba koje su se žalile na konkursne procedure, u Tužilaštvu BiH otvorene su istrage, te je agenciji SIPA naloženo izuzimanje dokumentacije.
Prema saznanjima “Dnevnog avaza”, osim zapošljavanja, po prijavama iz CB BiH, u Tužilaštvu BiH radi se na još nekim predmetima koji se odnose i na netransparetno i nezakonito trošenje novca.
Inače, CB BiH prvo polugodište ove godine završila je sa višemilionskim gubitkom. To je prvi put u historiji ove institucije da je poslovala s minusom!
Iz SIPA-e nam u ovom trenutku nisu mogli dati više informacija.

Na Facebook stranici “Dnevnog avaza” još uvijek je dostupna fotografija:

A kao dokaz da je članak postojao pod tim naslovom možemo uzeti i rezultate Google pretrage:

Na drugim portalima (“RTRS”, “Hayat”, “Bljesak”,  “Slobodna Bosna”, ”Srpska info”, “Trebevic net”, “Hercegovina info”, “Haber”, “Nezavisne”, “Kurir”, “Visoko in”, “Banjaluka 24”, “Novi glas”, “Prnjavorski”, “Kvaka”, “Moja Srpska”, “Fokus”,  “Kapital”, “Moja Banjaluka” i “Grude”) pronašli smo drugačiju, kraću verziju članka u kojem je također “Avaz” naveden kao izvor:

Pripadnici Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA) upali su u Centralnu banku BiH u Sarajevu.
Kako piše Avaz, češljaju dokumentaciju o zapošljavanju te su izuzeli neke oglase, konkurse...
Iz SIPA-e u ovom trenutku nisu mogli dati više informacija.

Ni u jednom ni u drugom slučaju, “Avaz” nije naveo niti jedan dokaz niti sagovornika. Ono što jeste navedeno je to da je SIPA rekla kako “u ovom trenutku nisu mogli dati više informacija”. 

Redakcija “Raskrinkavanja” kontaktirala je SIPA gdje su nam demantovali ovu tvrdnju. Tačnije, dobili smo odgovor kako ih niko nije kontaktirao prije objavljivanja članka. Službenik za odnose sa javnošću nam je rekao da je ostao zatečen viješću nakon što su ga kontaktirali drugi mediji kako bi provjerili da li je vijest istinita.

Sa druge strane, nije trebalo dugo vremena da se glasi i Centralna banka BiH:

Centralna banka BiH:

 

Poštovani, u cilju istinitog i potpunog informiranja javnosti, ovim putem Centralna banka Bosne i Hercegovine (CBBiH) želi informirati javnost da nisu istinite informacije objavljene u jednom mediju („Dnevni avaz“, op.SB), danas, 18.10.2018. godine, o „upadu“ Državne agencije za istragu i zaštite (SIPA) u CBBiH.

Niti u jedan objekt Centralne banke Bosne i Hercegovine (CBBiH) danas, a ni ikad prije nije „upala“, Državna agencija za istrage i zaštitu (SIPA).

Zbog pojašnjenja, kako je u tijeku radno-pravni spor pokrenut od jednog uposlenika, u skladu sa pisanim zahtjevima Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA), CBBiH je protokolom dostavila traženu dokumentaciju za taj predmet, te je to sva komunikacija po tom pitanju.

Podatke o poslovanju CBBiH, kao i provjeru informacija koje su objavljene, možete kao i do sada dobiti od Službe za odnose s javnošću.

S poštovanjem!“

(PR Službe za odnose sa javnošću CBBiH)

 

Demantij objavljene dezinformacije u vidu novog članka su objavili portali “Slobodna Bosna”, “Nezavisne”, “Bljesak” i “Hayat”. Njihovi članci u ovoj analizi će dobiti ocjenu demantirano.

Ovu vijest prvobitno je objavio i “Fokus”, što vidimo iz objave na njihovoj Facebook stranici:

Vijest je naknadno uređena, tako da sada sadrži sve ispravne informacije. “Srpska info” i “RTRS” su također uradili istu stvar, što možemo vidjeti iz rezultata Google pretrage koja daje drugačiji naslov i uvod nego što se trenutno prikazuje na člancima:

​​​​​​​

Na portalu “Dnevni avaz” članak je također izmijenjen, a sada izgleda ovako:

Centralna Banka BiH: Nije upala SIPA, protokolom smo poslali dokumentaciju
Pripadnici Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA) zatražili su od Uprave Centralne banke BiH u Sarajevu  da im se dostavi određena dokumentacija vezana za imenovanje šefa sigurnosti u ovoj instituciji. Po nalogu SIP-a Uprava je dostavila tražene dokumente.
SIPA je od Centralna banke Bosne i Hercegovine tražila ove podateke po prijavi jednog od uposlenika koji smatra da je ovaj konkurs za prijem namješten, za šta je predočio i obimnu dokumentaciju.
Iz SIPA-e nam u ovom trenutku nisu mogli dati više informacija.
IZ CBBiH demantirali ove navode rekavši da SIPA nikada nije upala, pojasnivši kako je u toku radno-pravni spor sa jednim uposlenikom, u skladu sa pisanim zahtjevima Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA).
- CBBiH je protokolom dostavila traženu dokumentaciju za taj predmet, te je to sva komunikacija po tom pitanju - rekli  su iz CBBiH.

Članak na portalu “Avaz” ocjenjujemo kao lažnu vijest i manipulaciju činjenicama iz nekoliko razloga. Naime ovaj portal nije prenio demantij Centralne banke. Također, fotografija na kojoj stoji prvobitna lažna tvrdnja i dalje je dostupna na njihovoj Facebook stranici, a naknadno uređen članak i dalje ne šalje najjasniju sliku šta se zapravo dogodilo a šta je bila lažna vijest. Pored toga, u članku i dalje stoji tvrdnja kako SIPA nije mogla dati više informacija, iako su nam iz ove institucije potvrdili da ih niko nije kontaktirao. Posljednji i najbitniji razlog jeste taj što je redakcija “Raskrinkavanja” poslala upit “Dnevnom Avazu”, a odgovor do trenutka objavljivanja ove analize nismo dobili.

Sa druge strane, dobili smo odgovore od drugih portala koji su, nakon što smo ih kontaktirali, objavili demantije. To su portali “Moja Banjaluka”, “Kvaka”, “Prnjavorski”, “Moja Srpska”, “Haber”, “Hercegovina info", "Capital" i "Banjaluka 24".  Njihovi članci u ovoj analizu nose ocjene demantirano

Lažna vijest još uvijek je dostupna na portalima “NKP”, “Udri muški”, “Visoko in”, “Kurir”, “Grude”, “Trebević net” i “Novi glas”.

Svi oni, dobili su ocjenu prenošenje lažne vijesti. ​​​​​​​

Napomena 22.10.2018
 

Nakon objavljivanja ove analize, na portalu "Grude.com" je također objavljen demantij, te i članak ovog portala sada nosi ocjenu demantirano. 

 

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 18. 10. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 6 mjeseci

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Ronaldo nije donirao 1.5 miliona eura djeci Palestine

Desetine portala diljem svijeta objavilo je vijest koja govori da je Cristiano...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Demantirano
Lažna vijest
Lažne izjave Čovića i Dodika kao mamci za klikove

Izjava Milorada Dodika, predsjedavajućeg Predsjedništva BiH o ponovnom uvođenju...

Lažna vijest Manipulisanje činjenicama Klikbejt
Lažna vijest
Ubijeni ždralovi: Vijest iz Srbije, i to iz 2014. godine

Ždralovi jesu otrovani, ali ne u Bosni i Hercegovini i ne u 2019. godini. Slučaj...

Lažna vijest
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me