Foto: Raskrinkavanje.ba
Na Facebooku je 13. decembra 2023. objavljen videosnimak (arhivirano) na kome, čini se, gomile odjeće leže na Times Squareu u New Yorku. Snimak je podijeljen uz opis u kome se navodi:
Nakon što Zara objavi reklamu bez poštovanja o sukobu u Gazi, Amerikanci bacaju svu svoju Zara odjeću ispred kompanije.
Isti snimak pronašli smo na još dva Facebook profila (1, 2). Snimak se sa sličnim opisima dijelio i na Telegramu (1, 2).
Šta su činjenice?
Odbačena odjeća na snimku u analiziranim objavama predstavljena je kao protest zbog reklame kompanije Zara. U nekim objavama navodi se da je kompanija objavila “reklamu bez poštovanja o sukobu u Gazi”, u nekim “bezobzirnu reklamu o sukobu u Gazi”, a u nekim objavama samo se govori o “bezobraznoj reklami”.
Zarina reklamna kampanja nedavno je bila u centru pažnje javnosti. Kompanija je 7. decembra objavila niz fotografija na Instagram nalogu koje su korisnici/e društvenih mreža povezali/e sa fotografijama rata iz Gaze, optuživši kompaniju da nema obzira prema žrtvama, pozivajući na njen bojkot. Na fotografijama model pozira u ambijentu koji podsjeća na ruševine i tijela umotana u čaršafe. Iz Zare su se oglasili saopštenjem na Instagramu 12. decembra u kome se navodi da je kampanja osmišljena u julu, a snimljena u septembru, te da predstavlja “niz slika nedovršenih skulptura u ateljeu vajara i kreirana je sa isključivom svrhom da prikaže zanatski napravljenu odjeću u umjetničkom kontekstu". U saopštenju se navodi da su neki kupci u fotografijama vidjeli nešto “daleko od onoga što je bila namjera kada su napravljene” i izražava se žaljenje zbog nesporazuma. U saopštenju stoji i da su fotografije uklonjene. Održani su protesti u nekoliko zemalja ispred Zarinih radnji zbog ove reklamne kampanje (1, 2).
Rat u Gazi počeo je 7. oktobra ove godine i u njemu je do sada ubijeno preko 20.000 ljudi.
Viralni snimak koji se dijeli na društvenim mrežama ne prikazuje Amerikance koji bacaju odjeću u znak protesta zbog pomenute reklame niti ima veze sa ratom u Gazi. On je dio kampanje kompanije Vestiaire Collective protiv brze mode i napravljen je pomoću vještačke inteligencije. O ovome su već pisale brojne strane platforme za provjeru činjenica, između ostalih Reuters, USA Today, AFP Fact Check, Facta i Lead Stories.
Vestiaire Collective (platforma za prodaju korištene luksuzne odjeće) objavio je snimak na Instagramu i TikToku 16. novembra. U opisu objave na TikToku navodi se:
Sa 92 miliona tona tekstila koji se svake godine šalju na deponiju sada je vrijeme za djelovanje. Zato od danas u Vestiaire Collective zabranjujemo još 30 brendova brze mode, uključujući Zaru, H&M, Gap, Abercrombie & Fitch, Mango, Urban Outfitters i Uniqlo.
Jeste li spremni pridružiti se pokretu?
I Instagram objava prvobitno je imala isti opis. On je, međutim, kasnije izmijenjen tako da je dodato sljedeće:
Naša kampanja Fast Fashion Ban [zabrana brze mode] pokrenuta je 16. novembra, gotovo mjesec prije Zarine kampanje. Vestiaire Collective podstiče potrošače da budu pažljiviji pri kupovini i da se suzdrže od kupnje robnih marki kao što su Zara, Uniqlo, Mango i da “prvo razmisle, pa kupe”, što je slogan naše inicijative. Fast Fashion Ban, koja je sada u drugoj godini trajanja, dio je naše misije transformacije modne industrije za održiviju budućnost.
Snimak je podijeljen u i saopštenju za štampu kompanije Vestiaire Collective. Naziv kompanije može se vidjeti u samom snimku na svjetlećem bilbordu.
Marie Tobaly, portparolka Vestiaire Collective, za AFP Fact Check rekla je da je snimak kreirala francuska agencija specijalizirana za AI.
Kako navodi Lead Stories u analizi, snimak prikazuje stvarnu lokaciju na Times Squareu, poznatu kao Father Duffy Square. Ipak, napravljen je uz značajno korištenje specijalnih efekata.
Čini se da su odjeća koja pada odozgo i hrpe na tlu kompjuterski generisane slike (CGI). Oznake Zara, Uniqlo, Gapa i H&M na izlozima nisu prisutne na stvarnoj lokaciji. Svjetleći bilbordi izmijenjeni su i prikazuju poruku kampanje.
Shodno navedenom, prvu objavu tvrdnje da snimak prikazuje odjeću koju su Amerikanci bacili u znak protesta protiv kompanije Zara ocjenjujemo kao lažnu vijest. Ostala pojavljivanja dobijaju ocjenu prenošenje lažnih vijesti.
(Raskrinkavanje.ba)