SPUS nije poslao mail Ambasadi Portugala u BiH, svi prenijeli netačnu informaciju

Prije nekoliko dana pojavila se vijest da je Studentski parlament Univerziteta u Sarajevu uputio pismo Ambasadi Portugala u BiH. Takva ambasada ne postoji u našoj državi.

Od 1998. godine, u Parku nacija u Lisabonu stoji tabla sa pogrešno predstavljenom mapom BiH. Prije nekoliko dana, Studentski parlament Univerziteta u Sarajevu obratio se medijima sa tvrdnjom da je tim povodom kontaktirao Ambasadu Portugala u BiH i tražio da se greška otkloni.

Nevjerovatna je činjenica da su mediji, uključujući i novinsku agenciju FENA, prenijeli SPUS-ovo saopštenje od riječi do riječi, iako je dobro poznato da Portugal već nekoliko godina nema ambasadu u BiH. Ovu vijest su od FENE prenijeli “Radio Sarajevo”, “Bljesak”, “Pogled”, “Vijesti”, “24 sata" i drugi, dok su “Klix” i “Faktor” objavili svoje tekstove na istu temu.

Tekst svih članaka sa agencijskom viješću je identičan i u njemu se navodi sljedeće:

[1]Studentski parlament Univerziteta u Sarajevu (SPUS) zatražio je putem Ambasade Portugala u Bosni i Hercegovini da nadležni organi te zemlje što prije otklone grešku učinjenu u Parku nacija u Lisabonu, na mjestu predviđenom za našu naciju, a gdje je teritorija naše države BiH pogrešno označena, tačnije pogrešno ucrtana i prepolovljena. Kako je saopćeno iz SPUS-a, veliki broj bh. studenata koji borave u Portugalu, usljed studentskih razmjena ili nekim drugim prilikama, obratili su se Studentskom parlamentu kako bi skrenuli pažnju na ovu, kako navode, veliku grešku i zatražili njeno hitno otklanjanje.

Pored autorskog teksta FENA-e u kojem se iznesene tvrdnje predstavljaju kao činjenica, članak donosi i citat iz SPUS-ovog saopštenja:

S obzirom na veoma dobre prijateljske odnose između Bosne i Hercegovine i Portugala, vjerujemo da je ovo bila nenamjerna greška, koja će biti što prije ispravljena, a naši prijateljski odnosi još više učvršćeni", navodi SPUS u pismu Ambasadi Portugala u BiH. Poziva studente iz BiH da i dalje na ovakav način djeluju, "boreći se u svakom dijelu svijeta za našu državu BiH, a time i za našu ljepšu budućnost te da je na najljepši mogući način predstavljaju"

Jedan od ovih članaka dobili smo u prijavi koja je pristigla na stranicu "Raskrinkavanja", u kojoj je napisano da vijest ne može biti tačna jer Ambasada Portugala već nekoliko godina ne postoji u Bosni i Hercegovini. To potvrđuju i podaci sa web stranice Ministarstva vanjskih poslova BiH, gdje stoji da je konzularni odjel portugalske ambasade u Beogradu nadležan za područje Bosne i Hercegovine, s obzirom da u našoj državi Portugal nema svoje predstavništvo:

S obzirom da nismo bili sigurni kome je SPUS uputio pismo, kontaktirali smo sve portale koji su vijest objavili. Pitali smo ih za izvor tvrdnji iznesenih u člancima i tražili komentar na činjenicu da u BiH ne postoji navedena ambasada. Ujedno smo kontaktirali i portugalsku ambasadu u Beogradu, iz koje su nam saopštili da nikakvo pismo nije stiglo.

 

Odgovor iz ambasade Portugala u Beogradu

Poštovani, povodom Vašeg upita, ispred ambasade Portugala obaveštavam Vas da nismo primili nikakav dopis niti smo na bilo koji drugi način obavešteni o pomenutoj situaciji.

Ambasada Portugala se ne nalazi u BIH već u Beogradu, ali je osim za Srbiju akreditovana i za Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju i Crnu Goru.

Iz redakcije novinske agencije FENA su nam na upit odgovorili telefonskim putem, te nam je rečeno da je izvor informacije SPUS-ovo saopštenje, koje nam nisu željeli proslijediti jer nismo korisnici njihovog servisa. Također je napomenuto da je SPUS registrovano udruženje te da mu je, kao takvom, poklonjeno povjerenje za istinitost informacija dobijenih u saopštenju.

Iz “Klixa” su nam odgovorili da je izvor informacija saopštenje SPUS-a koje su nam i proslijedili. Iz “Bljeska” su napomenuli kako su preuzeli agencijsku vijest, za koju smatraju da ne zahtjeva dodatnu provjeru.

No, upravo je agencija bila ta koja je objavila potpuno neprovjerenu i, kako se ispostavilo, netačnu informaciju. “Fena” je već četvrta novinska agencija koja je objavila neistinite i/ili neprovjerene tvrdnje.

Dodatne informacije: Odgovor portala "Bljesak"

Nakon što smo objavili analizu, dobili smo mail od redakcije portala "Bljesak", koji nas je uputio na novi tekst sa ispravljenim informacijama, objavljen dana 5.4.2018. na ovom portalu. Ovaj tekst je ocijenjen ocjenom "demantirano". Nove informacije objavila je i FENA, kao i portali "Klix" "24 sata info" i "Vijesti". ​​​

U ovom konkretnom slučaju, iz “Fene” nam je eksplicitno rečeno da nije potrebno provjeravati svaku vijest, pogotovo ako je ona došla putem saopštenja udruženja koje je “uredno registrovano” i da se ne smatra odgovornom za provjeru takve vijesti.

Sa druge strane, mediji koji preuzmu i objave agencijske vijesti, opravdano smatraju da nisu odgovorni za plasiranje dezinformacije jer računaju na to da agencija provjeri svaku informaciju prije objavljivanja. Kako vidimo na ovom i na prethodnim primjerima o kojima smo pisali, to ipak nije slučaj.

Sve članke koji su bez provjere prenijeli potpuno netačne tvrdnje iz saopštenja SPUS-a ocjenjujemo kao grešku.

Reakcija SPUS-a i ispravka netačnih navoda

Nakon što smo objavili analizu, kontaktirao nas je Merim Serdarević, Predsjednik SPUS. U mailu prepunom uvreda optužio nas je da nam je namjera da "narušimo ugled SPUS-a i dobrosusjedske odnose BiH i Portugala", te da je naš tekst "naručila skupina koja za cilj ima rušenje BiH".

Mail i odgovor na njega prenosimo u cjelosti. 

U originalnoj analizi, objavljenoj 5.4.2018. napisali smo da SPUS nije poslao nikakvo pismo ambasadi. S obzirom da je, kako se iz priloženog može vidjeti, SPUS poslao pismo na nepostojeću adresu, u analizi smo ispravili navode u kojima je stajalo da SPUS nije poslao nikakvo pismo.  

(Tekst je promijenjen 4.8.2018. u 13:56)

(raskrinkavanje.ba)  

Footnotes

  1. ^ Citat: FENA
Raskrinkali smo
Faktor Greška; Radio Sarajevo Greška; Pogled Greška; 24 sata info Greška; Demantirano; Bljesak Greška; Demantirano; Vijesti Greška; Demantirano; FENA Greška; Demantirano; Tuzla L!VE Greška; Klix Greška; Demantirano;
Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 05. 04. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 8 mjeseci

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Kad se dvije laži slože, klikovi se samo množe

Lažne izjave Fadila Novalića i najava da će Balkanci moći raditi bez viza...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Dezinformacija Klikbejt
Analiza
Pregled sedmice: Još jedna sedmica u godini „Raskrinkavanja“

U sedmici iza nas dio medija je lagao, dezinformisao i proizvodio klikbejt kao...

Prenošenje lažnih vijesti
NLO nije letio iznad Sarajeva

Video objavljen na Youtube-u prije 5 godina koji je napravljen pomoću mobilne...

Prenošenje lažnih vijesti Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com