Twitter trolovi iz Srbije predstavljeni kao “ukrajinski propagandisti”

Trolovi s Twittera koji su predstavljali glumce iz Srbije kao vojnike u ukrajinskoj vojsci su u nekim medijima predstavljeni kao “ukrajinski propagandisti”, iako je na osnovu njihovih profila očito da to nije tačno.

Portal Kurir je 2.3.2022. objavio članak sa naslovom:

JEZIVO! BJELOGRLIĆ KAO RUSKI OKUPATOR: Pali ukrajinska sela i ispija pivo! Još jedan glumac žrtva PROPAGANDNOG RATA (FOTO)

U članku se tvrdi:

Nekoliko dana preko društvenih mreža vodi se s pravim ratom u Ukrajini i propagandni.

Videli smo kako su svetski mediji koristili prošlogodišnje fotografije ukrajinskog predsednika Zelenskog da prikažu kako se trenutno nalazi u rovovima na bojnom polju, a sada je scena iz filma "Lepa sela, lepo gore" upotrebljena da se vide patnje ukrajinskog naroda.

Dragan Bjelogrlić je glavni negativac, a u pozadini je scenografija zapaljenih kuća koja je trebala da dočara ratni ambijent u Bosni devedesetih, a ukrajinskim propagandistima je poslužila da njome prikažu ruske okupatorske vojnike koji pale sela i ispijaju pivo.

Članak je opremljen screenshotom tweeta na kojem se vidi scena iz filma “Lepa sela, lepo gore”.

 

Prevod tweeta: Ruski okupacioni vojnici piju pivo nakon što su spalili selo. Evropska civilizacija nestaje u plamenu. #StopPutin #StopRussia #StandingWithUkraine #PutinHitler

Portal Kurir se potom osvrnuo i na navodni izvor ovog tweeta:

Ovaj post objavljen je prvo na Twitter profilu Ukrainehouse (@TheUkrainehouse) i odmah izazvao veliki broj reakcija u kojima su ljudi osuđivali uništavanje Ukrajine od strane ruskih trupa i osuđivali njenog predsednika Putina.

Kurir se osvrnuo i na druge dvije slične objave. U jednoj od njih radi se o tweetu gdje se Radoš Bajić, glumac iz Srbije, predstavlja kao “Duh Kijeva” - ukrajinski pilot za kojeg se (bez nezavisne potvrde) tvrdi da je oborio šest ruskih aviona. U drugoj je riječ o tweetu u kojem se glumac Nikola Kojo predstavlja kao “heroj iz Ukrajine”. 

Tvrdnje da se u slučaju fotografije iz filma “Lepa sela, lepo gore” radi o ukrajinskoj propagandi prenijelo je i rusko ministarstvo vanjskih poslova na svom zvaničnom Twitter nalogu. Iste tvrdnje imali su i portali Serbian Times i Radio Šabac. Portal Srbin Info je tvrdio kako se u slučaju objave iz filma “Lepa sela, lepo gore” radi o “NATO propagandi”.

 

Šta su činjenice?

 

Fact-checkerka u redakciji AFP Provera činjenica Marion Dautry je na Twitteru objavila analizu tvrdnji da se radi o “ukrajinskoj propagandi” ili “rusofobičnoj propagandi koju propagiraju mainstream mediji”, kako je navelo rusko ministarstvo vanjskih poslova

Dautry navodi da je tweet čiji se screenshot pojavio kao “dokaz ukrajinske propagande” u članku Kurira i u objavi ruskog ministarstva vanjskih poslova objavljen 28.2.2022. na nalogu MilanCHE111. Na osnovu opisa naloga, radi se o korisniku iz Srbije koji živi u Beogradu.

 

 

Tweet nije dostupan svim korisnicima/ama, jer ovaj nalog trenutno nije javan. No, pogled na dostupnu arhivu drugih tweetova sa ovog naloga otkriva da je većina napisana na srpskom jeziku, uz pojedine tweetove o Ukrajini na engleskom. Na osnovu odgovora na tweetove koji su dostupni, Dautry je zaključila da ovaj korisnik preuzima fotografije drugih ljudi i događaja i predstavlja ih kao dešavanja u Ukrajini. Radi se o očitim i lako primjetnim neistinama, što se može zaključiti na osnovu brojnih odgovora na ove tweetove.

Također, nema nikakvih naznaka da je vlasnik naloga neko iz “mainstream” medija ili iz organizacije vezane za Ukrajinu.

U članku Kurira navodi se da je sporni tweet djelo naloga pod nazivom TheUkrainehouse. Google pretraga riječi “Russian occupation soldiers drink beer after burning the village” uglavnom otkriva tvrdnje u kojima se citira spomenuti tweet sa naloga MilanCHE111 ili tweet ruskog ministarstva vanjskih poslova. Također, može se pronaći i screenshot tweeta naloga TheUkrainehouse za koji Kurir tvrdi da je prvi objavio tweet. Raskrinkavanje nije moglo pronaći koji je tweet u pitanju, no moguće je da je on u međuvremenu obrisan. Također, s obzirom na to da screenshot ne sadrži podatke o tome kada je potencijalno tweet objavljen, nije moguće utvrditi ko je prvi objavio tweet.

O gotovo identičnim situacijama radi se i u druga dva slučaja koja su dio Kurirovog članka. U jednom je riječ o tweetu u kojem se Radoš Bajić, glumac iz Srbije, predstavlja kao “Duh Kijeva”. No, na nalogu Malign Influence Enjoyer, na kojem je objavljen tweet, objavljuju se tweetovi na srpskom i engleskom jeziku, a vlasnik naloga je iz Srbije. Ista je situacija i sa tweetom u kojem se glumac Nikola Kojo predstavlja kao “heroj iz Ukrajine”. Kao i u prethodnim slučajevima, vlasnik naloga na kojem je objavljen tweet je iz Srbije i “tvita” na srpskom i engleskom jeziku.

U sva tri slučaja radi se o internet-trolovima iz Srbije koji na satiričan način pokušavaju da zavaraju druge na internetu. Motivacije vlasnika ovih naloga nije moguće znati, no ono što je sigurno jeste da nijedan od ova tri slučaja trolovanja nije bilo djelo “mainstream” medija niti “ukrajinskih propagandista”. Mediji koji su ovo predstavili na taj način su, zapravo, među rijetkima koji su, namjerno ili slučajno, nasjeli na trolovanje.

Internet-trolovi su osobe koje objavljuju zapaljive, neiskrene i pogrešne informacije ili stvari koje namjerno skreću sa teme razgovora u online zajednicama, poput društvenih mreža ili foruma. Cilj ovakvih radnji jeste provociranje emocionalne reakcije kod drugih ili navođenje drugih na pogrešne zaključke. Motivacija za ovakve radnje je obično vlastita zabava za trolove ili postizanje specifičnog rezultata kao što je ometanje online aktivnosti rivala ili manipulacija političkim procesom.

S obzirom na sve navedeno, tvrdnju da su “ukrajinski propagandisti” iskoristili fotografije glumaca iz Srbije u svrhu njihovog prikazivanja kao aktera tokom ruske invazije na Ukrajinu te da se radi o antiruskoj kampanji ili propagandi ocjenjujemo kao dezinformaciju

Napomena 11.3.2022.

Članak portala Kurir je u međuvremenu izmijenjen tako da sadrži tačne informacije, te dobija i ocjenu ispravljeno.

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Semir Džebo Objavljeno: 09. 03. 2022 | Zadnji put osvježeno: prije 6 mjeseci

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Lažna vijest o hapšenju predsjednika biračkih odbora u Trebinju

Na dan održavanja Opštih izbora u Bosni i Hercegovini portal Trebinje 24 ob...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti
Analiza
Koji mediji su tokom kampanje najviše trošili na oglašavanje na Facebooku i Instagramu?

Kako pokazuje izvještaj kompanije Meta, tokom kampanje pred Opšte izbore u...

Razabiranje
Manipulisanje činjenicama
Oružane snage Ukrajine nisu zarobile sedam studenata iz Šri Lanke

Izvještavajući o grupi studenata iz Šri Lanke u Ukrajini, nekoliko portala...

Manipulisanje činjenicama Ispravljeno
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me