Foto: Nataliya Korchmar, Freepik
Na Facebook stranici s imenom hrvatske influenserice Particije Vodopije 19. decembra 2024. godine podijeljena je objava s videozapisom u kojem je prikazan Sephorin adventski kalendar, paket kozmetičkih proizvoda u 12 ili 24 pakovanja. U opisu objave navodi se sljedeće:
Našla sam adventski kalendar od Sephore za 1,95 €
Nedavno sam u komentarima o novogodišnjim rasprodajama pročitala da Sephora provodi akciju povodom otvaranja novog skladišta kako bi testirali logistiku prije blagdana. Zbog toga nude adventski kalendar po simboličnoj cijeni. Ispunila sam obrazac putem linka i nakon nekoliko dana dobila adventski kalendar s različitim beauty proizvodima!
Foto: Screenshot/Facebook
Objava je do vremena pisanja ove analize ostvarila značajan broj interakcija. Snimak u objavi pogledan je 490.000 puta. U objavi je također podijeljen i link za “narudžbu” adventskog kalendara iz snimka. Link vodi na stranicu koja izgleda kao zvanična stranica lanca Sephora, na kojoj se nalazi promotivna akcija s kratkom anketom.
Foto: Screenshot
Nakon ankete slijedi obavještenje o “osvojenom” Sephora paketu kozmetičkih proizvoda po simboličnoj cijeni od 1,95 eura.
Foto: Screenshot
Klik na dugme “OK” u ovoj poruci vodi na formular za unos bankovnih podataka i online kupovinu.
Foto: Screenshot
Slične objave o “osvajanju” Sephorinog adventskog kalendara po “simboličnoj cijeni” dijelile su se i na drugim Facebook profilima u decembru 2024. godine, ali su u međuvremenu obrisane (link).
Sumnjiva Facebook stranica
Facebook stranica Patricia Vodopija izgleda kao autentična stranica ove influenserice. Međutim, nekoliko detalja otkriva da to nije slučaj.
Foto: Screenshot/Facebook
U rubrici “Transparentnost stranice” piše da je stranica napravljena 19. oktobra 2023. godine i tada se zvala Allen Hall. Stranica je promijenila ime u Patricia Vodopija 19. decembra 2024, kad je podijeljena analizirana objava o Sephorinom adventskom kalendaru.
Foto: Screenshot/Facebook
Na stranici je podijeljeno svega pet objava, također 19. decembra 2024. godine. Međutim, ovim je objavama izmijenjen datum tako da izgleda kao da su objavljivane ranije i u dužem periodu, kako bi stranica izgledala kredibilno. Naprimjer, prva objava je navodno podijeljena 10. maja 2024. godine i u njoj je fotografija ove influenserice. Ali, pored datuma objave je ikonica sata, koja pokazuje pravo vrijeme objave – 19. decembar 2024. godine. Ovaj manevar zove se backdating.
Foto: Screenshot/Facebook
Facebook stranica na kojoj je podijeljena analizirana objava imala je 664 pratitelja/ke u vrijeme pisanja ove analize. U sekciji “About” podijeljen je link koji vodi na Instagram profil ove influenserice. Na ovom profilu, koji ima skoro 59.000 pratitelja/ki, navedeni su njen TikTok profil i e-mail adresa, ali ne i Facebook stranica s njenim imenom. Kontaktirali smo Patriciju Vodopiju putem e-maila i Instagrama upitom za komentar, ali do objave ove analize nismo dobili odgovor te ćemo ga objaviti naknadno ukoliko dođe.
Lažna Sephora stranica
Internet-stranica na kojoj se navodno može kupiti Sephorin adventski kalendar po simboličnoj cijeni nije zvanična stranica ovog lanca. Domena stranice ne odgovara Sephorinoj zvaničnoj stranici na domeni sephora.com. Sephora ima i zvaničnu Facebook stranicu, koja je verifikovana i ima više od 20 miliona pratitelja/ki. Sephora na svojim zvaničnim stranicama nije objavila ništa slično niti obavijestila javnost o ovakvoj “promotivnoj ponudi” (1, 2).
Također, stranica na kojoj se može “naručiti” Sephorin adventski kalendar za manje od dva eura nema nikakvu funkcionalnost osim “narudžbe” – padajući meni i rubrike na vrhu stranice ne mogu se kliknuti i nema drugih linkova kao na pravoj stranici ovog lanca, poput opcija za prijavu korisnika/ca, linkova koji vode na nove ponude i slično.
Sephora krajem svake godine nudi adventski kalendar, ali cijena ovih paketa kozmetičkih proizvoda značajno je veća. Cijene adventskih kalendara počinju od 50 američkih dolara, a ovi paketi sadrže proizvode u većoj vrijednosti od toga.
Formular za plaćanje na lažnoj Sephora stranici sadrži tekst na engleskom jeziku, ispisan sitnim fontom, u kojem se navodi da se uplatom kupuje članarina za uslugu MyHobbyBuys.com. Nakon probnog perioda u trajanju od tri dana, pretplata raste na 26 eura svakih 14 dana. Također piše da je povrat novca nemoguć nakon izvršene uplate. Na dnu stranice je sitnim sivim slovima na engleskom jeziku ispisan i označen pristanak na uslove članarine.
Foto: Screenshot
Dakle, umjesto paketa kozmetičkih proizvoda, oni/e koji/e izvrše uplatu pretplatit će se na uslugu koja košta više od 50 eura mjesečno.
Slične prevare, u kojima su poznati brendovi zloupotrijebljeni za manipulativno navođenje na pretplate na internetu, analizirali smo i ranije, a jednu od takvih analiza čitajte ovdje.
Shodno navedenom, analiziranu Facebook objavu o promotivnoj prodaji Sephora adventskog kalendara i stranicu koja zloupotrebljava vizuelni identitet ovog lanca ocjenjujemo kao lažnu vijest.
Napomena:
13. 2. 2025: Facebook stranica Lidija Lešić, koja koristi identitet istoimene influenserice, 5. februara 2025. godine podijelila je objavu u kojoj se navodi da Sephora “dijeli” kutije s kozmetičkim proizvodima za dva eura. Kao u analiziranoj objavi, i u ovoj je podijeljen snimak u kojem se prikazuju kozmetički proizvodi iz Sephore. U objavi je podijeljen i link koji vodi na internet-stranicu koja zloupotrebljava vizuelni identitet lanca Sephora i koja zapravo vodi na pretplatu na uslugu koja košta 27,69 eura svake dvije sedmice. Shodno činjenicama navedenim u analizi, ovoj Facebook objavi i stranici na koju vodi dajemo ocjenu “lažna vijest”.
(Raskrinkavanje.ba)