Vatikanska banka nije kupila rublje da bi platila ruski gas

Brojni portali izvijestili su da je “banka Vatikana” kupila rublje kako bi njima plaćala ruski gas. Izvor ovakvih navoda je šaljivi tweet.

Na portalu Fakti je 2.4.2022. godine objavljen članak s naslovom:

Banka Vatikana prva – radi kupovine gasa - kupila rublje kod Centralne banke Rusije


U članku se tematizira mogućnost da neke zemlje Evropske unije plaćaju ruski gas u rubljama, budući da je krajem marta ruski predsjednik Vladimir Putin potpisao dekret o plaćanju za ruski gas u valuti ove zemlje. Navodi se da je Vatikan od Centralne banke Rusije kupio rublje za ovu svrhu.

Pojavila se prva pukotina unutar antiruskog ekonomsko-političkog bloka. Banka Vatikana je kod Centralne banke Rusije za 10 miliona evra kupila rublje. Radi kupovine ruskog prirodnog gasa. Rusija je dosad obezbeđivala 40 potreba Evropske unije za gasom.


Članak je preuzelo 19 portala iz Srbije, Bosne i Hercegovine i Hrvatske. Između ostalih, objavili su ga Alo, Informer, Republika, Srbija danas, Direktno, Iskra, Vijesti Srpske i Sve o Srpskoj.

Ovi portali objavili su skoro identične naslove, s minimalnim izmjenama u vidu dodavanja senzacionalističkih izraza kao što su “počelo je”, “udarno” i “šok za Amere”.

UDARNO! Banka Vatikana je kod Centralne banke Rusije KUPILA RUBLJE za GAS (Srbija Danas)
POČELO JE Banka Vatikana prva kupila rublje za gas kod Centralne banke Rusije (Alo, Informer)
ŠOK ZA AMERE! Banka Vatikana je kod Centralne banke Rusije KUPILA RUBLJE za GAS (Vijesti Srpske)

Portal Direktno je svoj članak opremio naslovom u formi pitanja “PRVI POPUSTILI PUTINOVIM ZAHTJEVIMA Vatikanska banka prva kupila rublje za plin kod Centralne banke Rusije?”. Portal 24 sedam u svom članku naveo je da je “banka Vatikana navodno kupila rublje za 10 miliona evra”, uz naslov:

Šta se krije iza vesti da je Vatikan kupio rublje za nabavku ruskog gasa?

Navedeni članci ostvarili su ukupno 21.042 interakcije na Facebooku, prema podacima alata CrowdTangle. Najveći broj interakcija – 15.908 – zabilježio je članak portala Lajkaj.

Na YouTube kanalima Pretres News i Minut Vesti pronašli smo videosnimke u kojima autor čita članak portala Fakti, s naslovom “POČELO JE! ! BANKA VATIKANA PRVA KUPILA RUBLJE ZA GAS KOD CENTRALNE BANKE RUSIJE!!!”. Ovi snimci su do vremena pisanja analize ostvarili 41.893 pregleda. Na YouTube kanalu Info Džet takođe je objavljen identičan snimak s naslovom “VATIKAN PRVI KUPIO RUBLJE ZBOG GASA! NA POTEZU SU ZEMLJE BRIKSA!“.

Šta su činjenice?

Kraj marta obilježila je vijest da je ruski predsjednik Vladimir Putin potpisao dekret o plaćanju ruskog plina u rubljama. Prema tom dekretu, ukoliko se plaćanje ne izvrši u rubljama, ugovori o isporukama ruskog plina biće obustavljeni. Prema navodima iz medija, Rusija je tim dekretom ustanovila 1. april kao datum od kada nova obaveza stupa na snagu za strane kupce gasa.

Nakon objave ruskog dekreta, Evropska unija saopštila je da se razgovara s energetskim kompanijama o načinu plaćanja gasa. Prema dosadašnjoj praksi, EU ruski gas plaća uglavnom u eurima. O reakcijama na zahtjev Rusije, ali i mogućim posljedicama za EU, pisao je BBC na srpskom jeziku 1.4.2022. godine.

Zavod za vjerske poslove (tal. Istituto per le Opere di Religione), odnosno IOR, zvanični je naziv za ono što se kolokvijalno naziva vatikanskom bankom. Prema opisu sa zvanične stranice, IOR služi Katoličkoj crkvi kao servis pri administriranju finansija i upravljanju finansijskim sredstvima i fondovima, što ga čini drugačijim u odnosu na sve druge institucije tog tipa.

O tvrdnjama da je banka Vatikana kupila rublje kako bi plaćala gas iz Rusije pisao je naš partnerski portal iz Srbije FakeNews Tragač, u analizi objavljenoj 13.4.2022. godine, i ustanovio da su ovi navodi potekli s Twitter profila s ruskog govornog područja i potom su objavljivani u ruskim i britanskim medijima. 

O tome kako je nastala ova tvrdnja i ko je sve provjeravao u njenu tačnost, Fake News Tragač navodi:

Ova informacija prvi put se pojavila na Tviteru krajem marta, kada je korisnica pod imenom Ledovskaя Mariя bez prilaganja bilo kakvog izvora objavila tvit koji govori o tome da Vatikan kupuje rublje u vrednosti od 10 miliona evra. Prema pisanju gruzijskog portala za utvrđivanje činjenica Myth detector ova informacija se zatim proširila po ruskim medijima, a dospela je i do medija koji svoje sadržaje objavljuju na engleskom jeziku (1, 2, 3).
Ispostavilo se da je tvit od koga je sve krenulo bio samo šala. Njegova autorka je par sati nakon objavljivanja spornog tvita obelodanila da se radi o šali i izvinila se svojim pratiocima. O tome da Vatikan nije kupio rublje u vrednosti od 10 miliona evra zbog kupovine ruskog gasa pisao je i specijalizovani portal koji se bavi cenama energenata OilPrice.com.


Jasno je, dakle, da je tweet o tome da je banka Vatikana kupila rublje u vrijednosti od 10 miliona eura bila šala. Uprkos tome što je riječ o šali, navod su preuzeli i mediji ruskog i engleskog govornog područja, a potom i domaći portali.

Shodno navedenim činjenicama, tvrdnju portala Fakti da je “banka Vatikana prva radi kupovine gasa kupila rublje kod Centralne banke Rusije” ocjenjujemo kao lažnu vijest. Izvor ove “vijesti” je, zapravo, šaljivi tweet.

Sve kasnije objave ove tvrdnje ocjenjujemo kao prenošenje lažnih vijesti.

Naslova članka portala 24 sedam “Šta se krije iza vesti da je Vatikan kupio rublje za nabavku ruskog gasa?” ocjenjujemo kao klikbejt, budući da u članku nema odgovora na pitanje iz naslova.

Napomena

22.04.2022: Portali Alo(.rs), Srbija Danas i Republika su ispravili netačne navode u člancima, nakon čega je člancima dodana i ocjena ispravljeno. 29.4.2022. i redakcija portala Lajk nas je obavijestila da je prvobitno objavljeni članak dopunjen u skladu sa tačnim navodima, te je ocijenjen i kao ispravljeno.

5.5.2022. redakcija portala 24 sedam nam je takođe dostavila izmjene prvobitno objavljenog članka, koji je dopunjen u skladu sa tačnim navodima te je ocijenjen i kao ispravljeno.

(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Mladen Lakić Objavljeno: 22. 04. 2022 | Zadnji put osvježeno: prije 4 mjeseca

Posljednje objavljene analize

Analiza
Kako portali zloupotrebljavaju Istinomjer za političku promociju i diskreditaciju

Fact-checking portal Istinomjer čest je izvor vijesti za bh. portale. Ipak,...

Razabiranje
Lažna vijest
Teorija zavjere o "Novom svjetskom poretku": Prvi i Drugi svjetski rat nisu režirani

Na društvenim mrežama kruži snimak rabina koji širi teorije zavjere antisem...

Lažna vijest Teorija zavjere
Analiza
InfoMania: “Predizborni” portal promoviše SDP i njegove kandidate

Portal InfoMania pokrenut je pred početak izborne kampanje. Sudeći po objav...

Razabiranje
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me