Beskrupulozno poigravanje imenima i ljudima

U utorak tokom kasnih večernjih sati u sarajevskom naselju Dolac Malta dogodila se nesreća sa smrtnim ishodom. Jedan mladić je pao u rijeku Miljacku, nakon čega je njegov prijatelj skočio za njim pokušavajući ga spasiti. Tijelo jednog od njih je u međuvremenu pronađeno, a mediji su potragu za drugim mladićem iskoristili za objavljivanje lažnih vijesti.

Raskrinkali smo
24 sata info Lažna vijest; Tuzlanski Prenošenje lažnih vijesti; Big portal Prenošenje lažnih vijesti; Hayat Prenošenje lažnih vijesti; Nezavisne Prenošenje lažnih vijesti; RTV BN Prenošenje lažnih vijesti; Vijesti Lažna vijest; Slobodna Bosna Prenošenje lažnih vijesti; Avaz Lažna vijest; Faktor Lažna vijest;

Službenici Federalne uprave civilne zaštite identifikovali su tijelo jednog od mladića u mjestu Čekrečije kod Visokog, nakon obavještenja jednog od mještana. Činjenica da drugi mladić nije pronađen nažalost je otvorila je prostor za medijske manipulacije.

 

Društvenim mrežama se tako proširila informacija da je i drugi mladić pronađen nedaleko od mjesta gdje se nesreća desila. Nikakvi izvori niti dokazi nisu pruženi za ovu tvrdnju. Ni jedan portal koji je navedenu tvrdnju objavio ili prenio, nije pružio nikakve dokaze za to, niti je kontaktirao federalnu Civilnu zaštitu koja provodi potragu.
 

Prema trenutnim pretragama, samo na šest portala uspjeli smo pronaći originalnu vijest koja je još uvijek dostupna. Svi ostali portali ovu vijest su izbrisali.

 

Od portala koji nisu izbrisali navedenu vijest, “24 sata” u redakcijskom članku pišu:

 

“U blizini kafića "Argelini" na Dolac-Malti pronađeno je beživotno tijelo, vjeruje se, drugog mladića koji je nestao u Miljacki tokom noći sa utorka na srijedu. U toku je akcija vađenje tijela iz korita rijeke. Nezvanično, radi se o tijelu Aldina Mulića.”

 

Tuzlanski” je također prenio ovu vijest, međutim u pitanju nije autorski članak, s obzirom da ovaj portal navodi “Avaz” kao izvor, a identičan tekst sa naznakom o istom izvoru prenijele su i “Nezavisne” :

“U sarajevskom naselju Dolac-Malti pronađeno je beživotno tijelo, pretpostavlja se da se radi o Aldinu Muliću (28) koji je 13. decembra upao u rijeku Miljacku, javlja Avaz.ba.”

 

Na portalu “Hayat” televizije u članku koji je na ovom portalu objavljen u 14:46h, navedena je informacija da je i drugi mladić pronađen. Međutim, u članku objavljenom u 15:06h navodi se da to ipak nije tačno.

 

Bigportal vijest je prenio sa naznakom da je portal “Vijesti” izvor tvrdnje. Istu stvar uradila je i “BN” televizija na svom portalu.

 

Običnom pretragom više nije moguće pronaći originalni članak na portalu “Vijesti”. Međutim, pomoću “google cache” alata, uspjeli smo pronaći sačuvanu verziju navedenog članka prije njegovog brisanja.
 

"Slobodna Bosna" još jedan je od portala koji je naveo “Vijesti” kao izvor, međutim i na ovom portalu je članak izbrisan, te kao dokaz koristimo “Google cache” verziju.

 

Dva najzanimljivija primjera prenošenja ove vijesti ostavili smo za kraj. Naime, vijest da je i drugi mladić pronađen objavili su “Avaz” i Faktor”.  

 

Na portalu “Faktor” se pojavio autorski članak sa naslovom : “Tijelo Aldina Mulića pronađeno nedaleko od mjesta nesreće? (FOTO)”.


U članku, kao što je slučaj i sa svim ostalim portalima, nisu ponuđeni nikakvi dokazi niti izvori ove tvrdnje. Nakon što je Civilna zaštita demantovala ovu tvrdnju “Faktor” je objavio novi članak. Ovog puta, naslov je glasio: “Pripadnici FUCZ-a pretražuju dno Miljacke u potrazi za tijelom nestalog mladića”

 

Prvobitni članak je izbrisan, a stari link (https://www.fokus.ba/vijesti/crna-hronika/tijelo-aldina-mulica-pronadjeno-nedaleko-od-mjesta-nesrece-foto/ ) preusmjerava posjetioce na novi članak.

 

Ista stvar dogodila se i sa “Avazom”. Prvobitno je objavljen autorski članak pod naslovom : “Na Dolac Malti pronađeno i drugo beživotno tijelo”.

 

Baš kao što je to uradio i “Faktor”, nakon što je vijest demantovana i “Avaz” je napisao novi članak. Naslov novog članka glasi: “AVAZ NA LICU MJESTA / U Civilnoj zaštiti još bez zvaničnih informacija o pronalasku drugog tijela”

Prvobitni članak je izbrisan, a link koj je vodio do članka ( avaz.ba/vijesti/crna-hronika/331517/na-dolac-malti-pronadeno-i-drugo-bezivotno-tijelo ) modifikovan je tako da klikom na njega otvarate novi članak sa novim naslovom i linkom.

 

Prvobitni članak uredeđen je i na portalu “Nezavisnih” gdje trenutno stoje stvarne činjenice, ali smo također spremili prvobitnu verziju članka.

 

Povodom ovih medijskih objava, oglasilo se i Direktor Federalne uprave civilne zaštite  - Fahrudin Solak. On je za BHRT demantovao navode da je pronađeno i drugo tijelo. Također, na Facebook stranici Civilne zaštite, među informacijama o ovom slučaju koje se redovno objavljuju, možemo vidjeti da je potraga još uvijek u toku.

 

Uzimajući u obzir sve činjenice i dokaze do kojih smo došli tokom analize, portali koju su objavili ovu vijest ocijenjeni su u zavisnosti da li se radi o autorskom ili prenesenom sadržaju.

Tako su “Avaz”, “Faktor”, “Vijesti” i “24 sata” dobili ocjene lažna vijest, dok su “Tuzlanski”, “Nezavisne”, “Hayat”, “Big portal”, “BN” i “Slobodna Bosna” dobili ocjenu prenošenje lažne vijesti.

 

Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 15. 12. 2017 | Zadnji put osvježeno: prije 1 godinu

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Ronaldo nije donirao 1.5 miliona eura djeci Palestine

Desetine portala diljem svijeta objavilo je vijest koja govori da je Cristiano...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Demantirano
Lažna vijest
Lažne izjave Čovića i Dodika kao mamci za klikove

Izjava Milorada Dodika, predsjedavajućeg Predsjedništva BiH o ponovnom uvođenju...

Lažna vijest Manipulisanje činjenicama Klikbejt
Lažna vijest
Ubijeni ždralovi: Vijest iz Srbije, i to iz 2014. godine

Ždralovi jesu otrovani, ali ne u Bosni i Hercegovini i ne u 2019. godini. Slučaj...

Lažna vijest
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me