Biznis model portala Izvorno: Izmišljanje senzacionalističkih naslova

Portal Izvorno, na kom ne postoje nikakvi dostupni vlasnički ili urednički podaci, iz dana u dan objavljuje dezinformativne klikbejt naslove kako bi na svoje stranice privukao što više čitatelja/ki.

Anonimni portal Izvorno nerijetko objavljuje različite dezinformativne sadržaje i dijeli ih na nizu Facebook stranica, privlačeći klikove čitatelja/ki. U kreiranju ovakvih sadržaja, ovaj portal se koristi nizom različitih strategija. Jedna od njih je objavljivanje senzacionalističkih klikbejt naslova u kojima se navode potpuno izmišljene izjave pojedinaca/ki. Te izjave, osim što su fabrikovane, nisu navedene ni u samim člancima. Tako su na ovom portalu objavljeni članci opremljeni sljedećim naslovima:

DRAMA Suprug Tanje Savić pretio njenom ljubavniku preko medija, Draško mu poručio: Dušane, dobra je u krevetu…! (16.11.2021)

“Gušim se od izbeglica i seljaka… Beograd ih je PUN!” Ceca šokirala izjavom da želi da se odseli iz Beograda, a evo gde planira (7.10.2021)

“Nepismena seljanko iz Žitorađa!” GRMELO u Zvezdama Granda! Ceca branila kumu, Ana Bekuta joj tražla DIPLOMU! (17.10.2021)

“Mene je zaobišao jer nemam ciganske krvi..” Dodikova ćerka o Draškovoj aferi sa Tanjom Savić…(FOTO) (17.10.2021)

Nismo utvrdili autentičnost nijedne od navedenih izjava koje su u naslovima portala Izvorno stavljene pod znake navoda. Njih, takođe, nema ni u samim člancima. 

U nekim od članaka posve je izostavljeno navođenje bilo kakve izjave, kao što je to slučaj sa člankom u čijem se naslovu gradonačelniku Banjaluke pripisuje fabrikovana izjava. Sa druge strane, u nekim od članaka prenosi se autentična izjava, koja je u naslovu izmijenjena. To je slučaj u članku u čijem se naslovu tvrdi da je Svetlana Ražnatović izjavila da se “guši od izbjeglica i seljaka”. U članku se navodi njena izjava koja glasi: “Gušim se u smogu u  Beogradu, ali trpim… Obaveze mi ne dozvoljavaju, ali voljela bih da odem na selo”. Dakle, u prenesenoj izjavi nema pomena “izbjeglica i seljaka”. 

I drugi anonimni portali objavljivali su članke opremljene istim naslovima, a u najvećem broju slučajeva drugačijeg sadržaja. Ipak, iako je sadržaj članaka drugačiji, u njima takođe nisu potvrđene netačne tvrdnje istaknute u naslovima. 

U slučaju prvog članka u kom je fabrikovana izjava gradonačelnika Draška Stanivukovića, niz portala obrisao je članke sa istim naslovom, te sada nije moguće utvrditi koji portal je bio prvi. Ono što je sigurno jeste da na portalu Extra vijesti 24H i dalje postoji članak istog naslova koji je objavljen prije portala Izvorno. 

U slučaju članka u čijem naslovu se tvrdi da je Ražnatović izjavila da se “guši od izbjeglica i seljaka”, i dalje postoji niz članaka drugih portala. Iako imaju dijelom različite sadržaje, naslovi članaka su isti i ne odgovaraju njihovom sadržaju. Prvi od trenutno dostupnih članaka objavljen je na Žena portalu. Isto je i sa člankom u čijem naslovu je fabrikovana izjava Ane Bekute. I dalje je dostupan niz članaka različitog sadržaja i istog naslova, a prvi je objavljen na Žena portalu

Kada je riječ o članku sa izmišljenom izjavom Gorice Dodik, prvi i dalje dostupan članak drugačijeg sadržaja i istog naslova objavljen je na portalu Vijesti danas

Pojedini naslovi na portalu Izvorno su posve suprotni navodima u člancima. Tako je, recimo, članak o sinu Meghan Markle i princa Harryja, koji je objavljen 13. juna 2021. i intenzivno se dijeli na društvenim mrežama i u novembru ove godine, opremljen naslovom: 

Princ Hari nije otac malog Arčija! DNK rezultati ŠOKIRALI SVE! Megan dreči ko godina, Hari prebledeo, kraljici POZLILO! Evo kako se saznalo…(FOTO)

U samom članku navodi se sljedeće:

DNK test je pokazao da je Harry zaista otac Arčiju nakon čega su svi odahnuli.

Dakle, tvrdnja iz naslova je u potpunosti opovrgnuta u samom članku. Isto je, recimo, i sa člankom o pjevačici Anastasiji Ražnatović, objavljenim 5. oktobra 2021. Ovaj članak je naslovljen:

Oteraće Cecu u grob: RASPAD SISTEMA Anastasija iznenadila pratioce selfijem bez IJEDNE KRPICE na sebi… PA ŠTA JE OVO?! (FOTO)

Iako se u naslovu tvrdi da je Ražnatović objavila fotografiju “bez ijedne krpice”, u članku se navodi da je ona nedavno “obučena do grla postavila selfi na Instagram story.” U ovom slučaju i dalje je dostupno nekoliko članaka istog naslova i različitog sadržaja, a prvi opremljen ovakvim naslovom je objavljen na portalu Balkan life today

U naslovu članka portala Izvorno, koji je objavljen 31. avgusta 2021. godine, navodi se:

KRENULI NA SRBIJU! 3 svestske sile imaju jedan zajednički cilj, UDRUŽUJU SE SNAGE – Nastat će HAOS!

U samom članku nema pomena bilo kakvog “udruženja snaga” ili “zajedničkog cilja tri svjetske sile” usmjerenog protiv Srbije. U njemu se, zapravo, u prvom dijelu govori o situaciji u Avganistanu, a onda se pravi nejasna poveznica sa mapom koju je objavio specijalni predstavnik Evropske unije za dijalog Beograda i Prištine Miroslav Lajčak, na kojoj je vidljiva linija koja razdvaja Srbiju i Kosovo. 

Raskrinkavanje je dezinformativne sadržaje portala Izvorno ocjenjivalo i ranije, u deset svojih analiza. Listu analiza u kojima su ocijenjeni članci ovog portala možete pročitati ovdje

Shodno činjenicama, analizirane članke koji su originalno objavljeni na portalu Izvorno ocjenjujemo kao lažnu vijest i klikbejt. Sva prenošenja ovih članaka na drugim portalima dobijaju ocjene prenošenje lažnih vijesti i klikbejt

Ocjene lažna vijest i klikbejt dobijaju ostali analizirani članci koji su prvobitno objavljeni na drugim portalima, te preneseni na portalu Izvorno. Sva druga prenošenja dobijaju ocjene prenošenje lažnih vijesti i klikbejt.  

Napomena:

1.12.2021:

Nakon objavljivanja ove analize Žena portal je ispravio netačne navode u svom članku, te dobija i ocjenu ispravljeno

6.7.2022.

Članak opremljen naslovom u kojem se tvrdi da je srbijanska pjevačica Svetlana Ražnatović Ceca izjavila da se u Beogradu “guši od seljaka i izbjeglica” objavljen je i na portalu Alternativa online 30.6.2022. Shodno činjenicama utvrđenim u analizi, ovaj naslov ocjenjujemo kao klikbejt i prenošenje lažnih vijesti.

(Marija Ćosić i Emir Zulejhić, Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Marija Ćosić Objavljeno: 26. 11. 2021 | Zadnji put osvježeno: prije 1 mjesec

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Dodik nije otkrio zašto se povlači iz Predsjedništva

Intervju s članom Predsjedništva BiH Miloradom Dodikom, u kojem je priznao...

Lažna vijest Klikbejt
Analiza
Pregled sedmice: Ignorisanje demantija i vakcine protiv majmunskih boginja

Raskrinkavanje je u sedmici iza nas analiziralo niz dezinformacija koje su...

Lažna vijest
Putin u Ukrajini ne uklanja laboratorije za biološko oružje

Teorije zavjere da Rusija u Ukrajini uklanja laboratorije za biološko oružj...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Teorija zavjere
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me