Cazin.net i "redovno godišnje istraživanje" koje ne postoji

Na portalu “Cazin.net” objavljeno je “redovno godišnje istraživanje” o popularnosti stranaka iz Unsko-sanskog kantona. Analizom je utvrđeno da nije riječ o originalnom istraživanju, već o plagijatu istraživanja iz Hrvatske.

Ocijenjeni članci
Cazin net Lažna vijest; Manipulisanje činjenicama; Demantirano;

Na osnovu prijave čitatelja, analizirali smo članak koji je objavio portal “Cazin.net” 18.6.2019. godine. Članak koji govori o navodnom ispitivanju popularnosti političkih partija u USK naslovljen je ovako:

SDA iznova pada podrška, SDP-u se gotovo prepolovila: Provedeno ispitivanje popularnosti političkih partija na području Unsko-sanskog kantona

U članku se navodi da je riječ o redovnom godišnjem istraživanju popularnosti političkih subjekata, ali bez informacije ko je proveo istraživanje i na koji vremenski period se odnose nalazi istraživanja.

U redovnom godišnjem istraživanju provedenom o popularnosti političkih stranaka na području Unsko sanskog kantona, donosimo zanimljive rezultate.
Evo tko su najpopularniji i najomraženiji krajiški političari.

Pretraživanjem ključnih riječi iz objavljenog istraživanja nismo pronašli niti jedno slično koje tretira političke subjekte iz Unsko-sanskog kantona. Ono što jesmo našli jeste istraživanje koje je provedeno u Hrvatskoj i koje je, sa izuzetkom naziva stranaka i političara, skoro identično onom objavljenom na portalu “Cazin.net”.

Naime, riječ je o mjesečnom istraživanju “CRO Demoskop” koje provodi agencija “Promocija plus” ekskluzivno za RTL Hrvatska, a koje je redakcija portala “Cazin.net” modifikovala, obrisala očite tragove porijekla i predstavila kao da se radi o istraživanju provedenom u USK. Da je riječ o plagijatu, nije bilo teško zaključiti. Počevši od uvoda koji smo već iznad naveli, a koji u originalu glasi:

U redovnom mjesečnom istraživanju CRO Demoskop, RTL Danas donosi nekoliko zanimljivih nalaza o preferencijama političkih stranaka, percepciji političara i drugim odnosima u političkoj areni.

Isti princip se nastavlja i u ostatku teksta.

Cazin.net: „Odjeci općih izbora još su vidljivi, najviše kod A SDA, ali i kod ostalih stranaka, pa i vodeće SDA što je dovelo do promjene u omjeru snaga politički stranaka u Skupštini kantona. Gotovo upola manju potporu bilježi Naša stranka koja je bila iznenađenje na izborima 2018., Nezavisni blok je istisnut sa sedme pozicije, a nastavljaju se trendovi pada, odnosno rasta dviju vodećih stranaka.

RTL HR: „Odjeci europskih izbora još su vidljivi, najviše kod Živog zida, ali i kod ostalih stranaka, pa i vodećeg HDZ-a što je dovelo do promjene u omjeru snaga politički stranaka na vrhu. Gotovo upola manju potporu bilježi Živi zid, Most je istisnut s treće pozicije, a nastavljaju se trendovi pada, odnosno rasta dviju vodećih stranaka.“

Iako je portal “Cazin.net” naveo da je riječ o godišnjem istraživanju, prilikom “obrade” istraživanja "CRO Demoskop" nisu obratili dovoljno pažnje na činjenicu da je riječ o mjesečnom istraživanju, što je očito iz sljedećeg primjera:

Cazin.net: „Da su opći izbori provedeni početkom juna (cijeli USK-a jedna izborna jedinica uz izlaznost 53-59%), SDA bi i dalje bio relativni izborni pobjednik, no bilježe pad potpore. Bira ih 21 posto ispitanika (prema 28,4 posto iz oktobra 2018.godine), što je manje nego što su osvojili na minulim izborima, ali treći mjesec zaredom potpora im pada.“

RTL HR:„Da su parlamentarni izbori provedeni početkom lipnja (cijela Hrvatska jedna izborna jedinica uz izlaznost 53-59%), HDZ bi i dalje bio relativni izborni pobjednik, no bilježe pad potpore. Bira ih 26,5 posto ispitanika (prema 27,3 posto iz svibnja), što jest više nego što su osvojili na EU izborima, ali treći mjesec zaredom potpora im pada.“

Ono što su bili rezultati popularnosti predsjednice Hrvatske, preneseni su na gradonačelnika Bihaća Šuhreta Fazlića.

Cazin.net: „Ispitanici političarima i dalje nisu impresionirani, ali najviše ih pozitivno ocjenjuje aktuelnog gradonačelnika, Šuhreta Fazlića.“

RTL HR: „Ispitanici političarima i dalje nisu impresionirani, ali najviše ih pozitivno ocjenjuje predsjednicu Kolindu Grabar-Kitarović.“

Kao najveći dobitnik “godišnjeg istraživanja” u USK proglašena je progresivna lista prof.dr. Mirsada Hadzikadića.

Cazin.net: „Najveći međumjesečni dobitnik je progresivna lista prof.dr. Mirsada Hadzikadića koja je s potporom od 5.4 posto prvi put postala 5 snaga (prema 2,4 posto početkom novembra 2018.). Pretekli su i Našu stranku kojoj se potpora u odnosu na maj 2019. gotovo prepolovila (3.8 % u 2018.godini u odnosu na 1.9 posto iz maja ove godine.).

RTL HR: Najveći međumjesečni dobitnik je nezavisna lista Mislava Kolakušića koja je s potporom od 7 posto prvi put postala treća snaga (prema 2,8 posto početkom svibnja). Istisnuli su raskoljeni Živi zid kojem se potpora u odnosu na svibanj gotovo prepolovila (5,4 posto u lipnju u odnosu na svibanjskih 9,6 posto).

Imamo i primjere u kojima je autor/ica dodao/la vlastita tumačenja izmišljenog “godišnjeg” istraživanja.

Cazin.net: Članica vladajuće koalicije, POMAK, u negativnom trendu je već pet mjeseci, a ovomjesečna izborna potpora im je najslabija još od oktobra prošle godine, a kao glavni razlog ispitanici navode oportunizam rukovodstva koje je u dvije godine promjenilo čak tri političke stranke.

RTL HR: Stožerna je stranka vladajuće koalicije u negativnom trendu već pet mjeseci, a ovomjesečna je izborna potpora vodeće stranke najslabija još od kolovoza prošle godine.

Na kraju istraživanja objavljenog na RTL HR navodi se i kratki izvod iz metodologije istraživanja, koji je izostao u slučaju članka portala “Cazin.net”. Treba napomenuti i to da zbog dužine teksta nismo objavili kompletnu usporedbu dva članka.

“Rezultati istraživanja” su dan kasnije obrisani sa ovog cazinskog portala, a naš upit o razlozima brisanja članka uz molbu za komentar, ostao je bez odgovora.

Zbog činjenice da je nesumnjivo riječ o istraživanju koje je preneseno i modifikovano, članak portala “Cazin.net” ocjenjujemo kao lažnu vijest i manipulisanje činjenicama, ali i kao demantirano, s obzirom na to da je članak 19.6. obrisan sa tog portala.

Reakcija portala Cazin.net (objavljeno 2.7.2019.)

Osam dana nakon što smo uputili dopis portalu "Cazin.net", dobili smo odgovor. U faksimilu odgovora zatamnili smo ime privatne osobe za koju se tvrdi da je sa lažne adrese poslala lažno istraživanje. 

(Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Biljana Livančić-Milić Objavljeno: 22. 06. 2019 | Zadnji put osvježeno: prije 4 mjeseca

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Među migrantima nisu “vojnici terorističkog ISIL-a”

Pored činjenice da je “Antimigrant” ponovo plasirao netačnu informaciju o p...

Lažna vijest Manipulisanje činjenicama Teorija zavjere Pristrasno izvještavanje Klikbejt
Analiza
Stare prevare u novom ruhu: Ne postoje "besplatni telefoni"

Na društvenim mrežama idalje se redovno pojavljuju lažne nagradne igre. Nek...

Klikbejt
Čitatelji prijavljuju: Klikbejt o “Erdoanu” i “EURO 2022”

Čitatelji su na adresu Raskrinkavanja uputili dvije prijave članaka čiji na...

Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me