Raskrinkavanje.ba

Farme portala: “Sarajevo grad”

U nastavku serijala o “farmama portala”, donosimo pregled prve takve mreže, u čijem se središtu nalazi Facebook stranica “Sarajevo grad”.  

“Farme” portala su mreže internet i Facebook stranica koje linkaju jedne na druge. U njima se po pravilu nalaze portali koji izgledaju kao mediji, to jest informativni portali. Iako se na takvim stranicama mogu naći članci koji izgledaju kao vijesti, iza njih zapravo ne postoji nikakva redakcija niti novinari/ke koji pišu za njih.

Jedina svrha njihovog postojanja je ostvarivanje zarade, te su stoga prepuni reklama. Sam sadržaj može se podijeliti u dvije kategorije - tekstovi, snimci i drugi sadržaji preuzeti iz medija ili drugih sličnih portala; te lažne vijesti i dezinformacije koje se izmišljaju kako bi zainteresovale posjetitelje/ke da kliknu na stranicu. Uvodnu analizu serijala o “farmama portala” u kojoj se možete upoznati sa time kako one funkcionišu i čemu služe, može čitati na linku “Farme portala”: Biznis u kom vaše vrijeme postaje tuđi novac

Prvi primjer koji smo identificirali je “farma” koja se razvila oko Facebook stranice “Sarajevo grad”, koja je nastala 2011. godine. U ovom tekstu ćemo proći kroz hronologiju razvoja navedene “farme”, od prve stranice i prvog portala, do sadržaja koji se danas dijele.

SARAJEVO GRAD

Krajem oktobra 2011. godine na Facebooku se pojavila stranica “Sarajevo Grad”. Istog dana, na stranicu je podignut album sa preko 100 fotografija raznih znamenitosti i panoramskih prikaza Sarajeva.

U prvim godinama rada ova stranica je služila za dijeljenje vijesti vezanih za Sarajevo sa raznih informativnih portala. Također, i dalje su se redovno objavljivale fotografije znamenitosti Sarajeva, ali i razni “viralni” sadržaji poput “šaljivih” fotografija.

Facebook stranica tako je funkcionisala i prikupljala pratitelje sve do 2015. godine. Prvi portal čiji su se sadržaji 2015. počeli redovno dijeliti na ovoj stranici (a da se nije radilo o već etabilranom i poznatom mediju), bio je portal “Vijestiizregije.com”. Prema javnim podacima o vlasništvu domene, nju je zakupio Nermin Džumhur. Domena je u njegovom vlasništvu bila sve do 11. mjeseca 2017. godine kada je je portal ugašen.

“Cicelicka.com” drugi je portal koji se iste godine pojavio na ovoj Facebook stranici. Domena je zakupljena u julu 2015. na ime Ajke Džumhur. U njenom vlasništvu je domena bila skoro 3 godine. Od aprila 2018. taj portal više ne postoji.

Facebook stranica “Sarajevo grad” je doživjela ekspanziju tokom 2016. godine, kada se na njoj pojavilo nekoliko novih portala. Nermin Džumhur je pod svojim imenom registrovao domene “Sarajevograd.info” (novembar 2015.), “Sarajevograd.click” (juni 2016.) i “Thevijestiizregije.info” koja više ne postoji. Sve ostale domene koje su se pojavile tokom 2016. zakupljene su anonimno. U februaru su nastali portali “Cicelicka.info” i “Vijestiizregije.info, u junu “Cicelicka.xyz”, a u avgustu im se pridružio “Vijestiizregije.xyz”, koji također više ne postoji.

“Raskrinkavanje” je dva puta pokušalo kontaktirati vlasnika ovih portala, konkretno onih koji su imali istaknute email adrese u trenutku kada su bili aktivni. Do trenutka objavljivanja ovog teksta nismo dobili nikakav odgovor na svoje upite, te nismo bili u mogućnosti utvrditi stvarno vlasništvo nad ovim i ostalim “uvezanim” portalima koji su registrovani uz skrivanje podataka o vlasniku domene.

 

Novi portal koji se pojavio u 2017. godini bio je “Vijestiizregije.space”,  a zatim i  Thevijestiizregije.space”, “Sarajevograd.org”, “Sarajevograd.me”, “Sarajevograd.space” i “Thesarajevograd.info”. Tri portala koja se razlikuju u svom nazivu od ostalih također su se pojavila 2017. a to su “Bosanskihumor.com”, “Bosanskihumor.space” i “Bosnaihercegovina.org”

Novi “val” portala dogodio se u 10. mjesecu 2018. godine, kada su kreirani “Thesarajevograd.club”, “Mysarajevograd.com” i “Sarajevograd.club”.

Osim što koriste nekoliko varijacija istog naziva (“Vijesti iz regije”, “Sarajevo grad” i “Cicelićka”), svi navedeni portali imaju i identičan izgled. Osim ekstenzija samih domena/linkova, jedina razlika je logo koji se nalazi u gornjem lijevom uglu portala i koji se mijenja u svakoj novoj verziji, mada i tu postoje ponavljanja “tema” - poput korištenja logotipa  Olimpijade održane u Sarajevu 1984. godine.

Ni jedan od navednih portala nema impressum, rubriku “o nama”, niti bilo kakve vlasničke, uredničke ili kontakt podatke.

Često brisanje postojećih i kreiranje novih portala, uglavnom je rezultat toga što ovakve stranice redovno krše pravila Google AdSense-a kako bi “vještački” povećali zaradu od reklama koje plasiraju putem ovog servisa. Onog trenutka kada Google “shvati” da se stranica ne pridržava pravila i sa nje povuče svoje reklame, njeno postojanje gubi smisao i vlasnik tada kreira novu stranicu čije sadržaje distribuira putem iste razrađene Facebook “mreže”.

Druge Facebook stranice

 

Pored glavne Facebook stranice “Sarajevo Grad” koja ima 267.000 lajkova, postoji i nekoliko drugih stranica na kojima se dijeli sadržaj svih navedenih portala.

U oktobru 2012. godine nastala je stranica “Vijesti iz regije”, koja trenutno ima 54.000 lajkova.

Istog mjeseca, ali dvije godine kasnije, spisku se pridružila i stranica “Bosna i Hercegovina”, koja trenutno ima 69.000 lajkova.

Sarajevo Grad II” kreirana je u novembru 2014. godine i trenutno ima 76.000 lajkova.

Sve navedene Facebook stranice dijele linkove svakog ovog portala koji je aktivan u datom trenutku. Sve stranice, također, praktikuju isti način povećavanja interakcije i broja lajkova, uglavnom objavljivanje različitih fotografija preuzetih sa interneta, često sa pitanjem u opisu, čime se podstiče komentarisanje i dijeljenje objava. Veća vidljivost objava koje se dijele, te povećanje broja lakova/pratitelja stranice, u konačnici znači veći broj posjeta na portalima koji su uvezani sa ovim stranicama - to jest, veći broj klikova koji donose zaradu od Google-ovih AdSense reklama.

Ove četiri Facebook stranice zajedno imaju skoro 500.000 “lajkova”. Informativna vrijednost sadržaja koji svakodnevno dolaze do tih pola miliona ljudi putem Facebooka, ravna je nuli. Oni se sastoje od vijesti preuzetih iz drugih medija, dezinformacija, klikbejt naslova i lažnih vijesti. Ovo su, recimo, naslovi i ocjene nekih od članaka sa navedenih portala koje smo analizirali na “Raskrinkavanju”:

  • Svi su na nogama: Migranti izazvali haos u Sarajevu, obustavljen tramvajski saobraćaj! (lažna vijest)

  • ŠOKIRAĆETE SE – VEGETA JE OTROV: Evo čime ubijate svoju porodicu! (lažna vijest)

  • Ako ovo vidite na vratima svog automobila, odmah zovite policiju inače će biti ukraden (lažna vijest)

  • RUSI PRIZNALI: Pripremamo se za razarajući svjetski rat – NE NADAJTE SE NIČEM DOBROM! (dezinformacija)

  • IZETBEGOVIĆ PRODAO DRŽAVU: Rješenje za BiH su tri entiteta i dva distrikta – Moramo se podijeliti! (lažna vijest)

  • AKO POČUPATE DLAKE IZ NOSA UMRIJEĆETE! (dezinformacija)

  • ŠOKANTNO: Šestogodišnjak iz RS sreću ilustrirao crtežom sa srpskom zastavom pored srebreničkih tabuta (lažna vijest)

  • ŠOKANTNO OTKRIĆE: Preci Fahrudina Radončića su ubili graditelja Sarajeva, vakifa i vjernika – Gazi Husrev-bega(FOTO)  (lažna vijest)

  • SKANDALOZNA ODLUKA SARAJEVA: Prekopavaju 13.000 srpskih grobova jer narušavaju izgled groblja! (lažna vijest)

  • ZLOČINCA STIGLA KAZNA: Ratno zločinac Ratko Mladić zvjerski silovan u zatvoru... (lažna vijest)

Sve analize članaka objavljenih na portalima iz navedene “farme” možete pronaći na OVOM LINKU.

Portali poput ovih, dakle, zaradu ostvaruju dezinformisanjem svojih čitatelja/ki, i/ili krađom tuđih sadržaja. Oni nanose štetu ne samo osobama koje ih čitaju, već i medijima koji su zaista proizveli neku vijest i u to uložili vrijeme i novac - poslali novinare/ke na lice mjesta, intervjuisali sagovornike/ce, platili fotografije i snimke koje objavljuju, itd. Njihov rad, koji zahtijeva finansijske i ljudske resurse, zatim biva preuzet od strane ovakvih anonimnih portala, koji bez ikakvog ulaganja ostvaruju korist od zarade do koje dolaze putem reklama.

Dodatno, kada vlasnici ovakvih portala preuzmu tuđe sadržaje, često ih modifikuju kako bi ih učinili privlačnijim, jer se radi o vijesti koja je već negdje objavljena. Zbog toga se tuđi članci često “prepakuju” tako što se informacije izmišljaju ili preuveličavaju, posebno u naslovu, kako bi njihovi članci imali čitanost. Upravo zato se ocjena “klikbejt” veoma često pojavljuje uz njihove članke.

Sadržaji ovakvih “medija” su u najboljem slučaju beskorisni, jer predstavljaju senzacionalističku reciklažu vijesti koje su već objavljene na stranicama stvarnih medija. No, pored vremena izgubljenog na čitanje “bajatih” ili netačnih vijesti, oni mogu biti i veoma štetni, jer publika koja je “bombardovana” pogrešnim informacijama dobija iskrivljenu sliku stvarnih događaja i pojava. Ukoliko im povjeruju, ljudi na osnovu njih mogu donijeti pogrešne odluke o značajnim pitanjima, počevši od ličnih (poput zdravlja i dobrobiti sebe i svoje porodice) pa do političkih (za koga će glasati na izborima). O sijanju straha, mržnje i nepovjerenja koje obično prati djelovanje ovakvih portala, vjerovatno nije potrebno posebno govoriti.  

(Raskrinkavanje.ba)