Izmišljena priča o CNN-u i djevojčici iz Sirije  

Po društvenim medijima i nekim portalima kruži navodni dokaz da je CNN lažirao reportaže o ratu u Siriji. Radi se o lažnoj vijesti koja se prenosi po internetu još od 2016. godine.

Ocijenjeni članci
Srbija danas Lažna vijest; Teorija zavjere; Gerila (.rs) Lažna vijest; Teorija zavjere; Intervju Lažna vijest; Teorija zavjere;

Cijela priča je krenula od članka objavljenog 22.10.2016. godine na stranici “Rusko proljeće” (Русская Весна) koja sebe opisuje kao “operaciju informisanja o događajima u Rusiji, Novorusiji, Ukrajini, Siriji i svijetu”. Odatle ju je preuzeo “Russia Insider”, gdje je objavljena 1.11.2016. (upozorenje: slike i snimci na oba linka su uznemiravajući). Tekst na stranici Russia Insider počinje sljedećim ciničnim uvodom:

[1]“Ovoj djevojčici se zaista često dešava da bude meta ruskih vazdušnih napada. Srećom, u blizini se uvek nađu neki anti-Assad aktivisti da je izvuku iz ruševina.
Ovog puta čitaocima nudimo priliku da budu filmski kritičari i procjene glumački talenat i rad šminkera. Jer tako treba posmatrati snimke djevojčice koja je navodno bila žrtva napada vojske Bashar al-Assada”

U članku su prikazane fotografije djevojčice koju na rukama nose tri različita muškarca; te video snimak koji pokazuje kako četvrti muškarac iskopava zatrpanu djevojčicu iz ruševina. U tekstu se tvrdi da se radi o istoj “glumici” angažovanoj da se insceniraju različiti prikazi bombardovanja koja se nisu desila. Članak je, nakon objave na “Russia Insider”, počeo da se prenosi i na drugim jezicima i vrlo brzo je ustanovljeno da su tvrdnje iz istog netačne. O tome je, između ostalih, pisao francuski “Libération” u novembru,  te hrvatski “Index” u decembru 2016. godine:

[2]TEORETIČARI zavjera posljednjih dana po društvenim mrežama dijele tweet na kojem istu sirijsku djevojčicu, spašenu iz ruševina, nose trojica različitih muškaraca.
Teoretičari zavjera kažu da je ista curica, malena Sirijka pod imenom Aya, bila u tri različite reportaže od kolovoza te tvrde da je to dokaz da CNN i drugi zapadni mediji preuveličavaju razinu stradanja u Siriji i čine ih gorima nego što jesu. (...)
Među onima koji su iznijeli takve tvrdnje je i Kanađanka Eva Bartlett koja se predstavlja kao "nezavisna novinarka i aktivistica za ljudska prava".
Ipak, dovoljno je poslužiti se Googleom da bi se otkrilo o čemu je zaista riječ. Naime, sve fotografije na kojima je Aya nastale su isti dan, nakon što je djevojčica spašena i smještena u kombi.
(...)
O ovom se slučaju oglasio i britanski Channel 4, pojasnivši da su snimke došle od Bijelih kaciga te da su pokušali kontaktirati "aktivisticu" Bartlett, no ona im se nije javljala.  
Osim te tri fotografije, na društvenim mrežama pojavile su se i još neke fotografije na kojima je, kako su tvrdili teoretičari zavjera, isto Aya, no očigledno je da je riječ o drugim djevojčicama koje su samo slično odjevene kao ona.

 

Fotografije iz članka koje su objavili "Russia Insider" i "Русская Весна" su se uskoro pojavile u “kolažu” koji je počeo kružiti društvenim mrežama uz natpis "Kad CNN koristi istu djevojčicu u slikama tri različite izbjegličke krize, gdje je spašavaju tri različita muškarca".

 

Nakon što se fotografija počela prenositi po Facebooku i Twitteru, našla se i na “radaru” fact-checking stranice “Snopes”, koji je o njoj pisao 26.12.2016. “Snopes” je ovu sliku klasifikovao kao “crisis actor conspiracy theory” (jedan od “žanrova” teorija zavjere u kom se za različite krizne događaje, od ratnih dejstava do prirodnih katastrofa, tvrdi da se nisu stvarno desili, već su inscenirani tako što su unajmljene osobe koje glume žrtve nesreće ili napada).

Ista slika, sa istim tvrdnjama, od nedavno ponovo cirkuliše i našim govornim područjem, gdje se počela prenositi 12.4.2018. godine, uoči napada SAD, Velike Britanije i Francuske na Assadove položaje u Siriji. Napad je uslijedio nakon vijesti o korištenju hemijskog oružja pri napadu na istočnu Gutu, u blizini Damaska, gdje je zabilježeno 70 civilnih žrtava. U tom kontekstu, slika je predstavljena kao falsifikovanje činjenica o napadu za koji se, ponovo, implicira da se nije desio.

Prema našoj pretrazi, slika se prvi put pojavila na privatnom Facebook profilu sa imenom „Doka Doka“, odakle ju je prenijela Facebook stranica “Branko Dragaš”, u postu koji je do ovog trenutka podijelilo skoro 400 osoba:

 

Fotografija je na ovoj stranici objavljena 12.4.2018. u 9:09 časova, a u roku od par sati se pojavila na web stranici “Intervju”, uz samo jednu rečenicu teksta. Nakon toga su je prenijele i stranice “Srbija danas” i “Gerila”, uz nešto razrađeniju priču. Ovo su naslovi i tekstovi sva tri članka:

[3]CNN SKANDAL! Ista devojčica spasavana tri puta! (FOTO)
Sirija  – Napad bojnim otrovima.

Mnogi optužuju CNN da ova medijska mašinerija stoji iza ovog skandala.

 

[4]Jednu devojčicu tri puta spašavaju RAZLIČITI LJUDI: PODVALA zapadnih medija protiv Asada i Rusije

Zapadna medijska mašinerija veoma akitvno i "kvalitetno" sarađuje sa sirijskim teroristima, koristeći obrazac lažnih vesti koji je isti još od vremena satanizovanja Srba, a sad su na red došli Asad, Sirija i Rusija.
Lažne vesti koje vode medijski rat protiv Rusije već dve godine koriste slike jedne devojčice kao žrtve navodnih napada sirijskog režima na pobunjenike (teroriste) i "civile".
Uvek je teško igrati se sa stradanjem dece i davati neoprezne izjave, te uvek treba ostaviti mogućnost da je npr. ova devojčica stvarno zloupotrebljena od strane terorista i da se nalazi u teškoj situaciji, ali je pokušaj manipulacije stranih medija evidentan.
Slike su profesionalno urađene za vreme sukoba u Alepu i idealne su za medijsku manipulaciju po kojima su poznati CNN, BBC, NBC i slični "prijatelji" naroda širom sveta.

 

[5](FOTO) Evo kako je CNN lažirao snimke napada bojnim otrovom u Siriji

Jedan od vodećih američkih medija CNN, ponovo je učestvovao u kreiranju lažnih vesti, pa smo na ovom mediju mogli da vidimo užasne slike koje predstavljaju posledice napada hemijskim oružjem. Naravno, slike su potpuno lažne, pa na slici dole vidimo istu devojčicu koja je već tri puta spašavana od strane agresora Asada.


Nijedna od ovih bombastičnih tvrdnji nije tačna.

Sve tri fotografije su nastale u isto vrijeme i na istom mjestu, nakon bombardovanja koje se dogodilo u Aleppu, 27. avgusta 2016. godine. Činjenica da se djevojčica pojavljuje u rukama tri različite osobe nije rezultat njenog “glumljenja žrtve u tri različita događaja”, već toga što ju je iz ruševina izvukao jedan od muškaraca prikazanih na prvoj fotografiji, od koga su je preuzeli drugi i treći. Radi se o standardnom postupku prilikom spasavanja unesrećenih, koji se primjenjuje kako bi se prenošenje žrtava od mjesta nesreće do mjesta pružanja pomoći ubrzalo i učinilo efikasnijim.
Sam trenutak kada osoba sa prve slike predaje djevojčicu osobi sa treće slike dokumentovan je i objavljen u članku “Libération-a”. Fotografija nedvosmisleno pokazuje da su obojica bila prisutna na istom mjestu u isto vrijeme kada i spašena djevojčica, to jest da je cijela priča o tri različita događaja najobičnija izmišljotina.


Pored ove, postoji i fotografija koja prikazuje drugog i trećeg muškarca ispred iste porušene zgrade, a objavljena je, između ostalog, i na stranici “Inquisitr”, u članku koji se bavi istom ovom lažnom viješću.


Tvrdnja da je CNN koristio ove fotografije kao ilustraciju “tri različite krizne situacije” takođe je neistinita. Od tri fotografije iskorištene za montažu, CNN je objavio dvije (svaki put u vezi sa istim događajem), dok se treća nikada nije ni pojavila na stranici ovog medija. A evo i kako to znamo.

Servis za pretragu slika “Tin Eye”, za razliku od Google-ove pretrage slika, pruža mogućnost da se pretraga ograniči tako da prikazuje samo rezultate sa izabrane internet stranice. “Snopes” ju je koristio da utvrdi gdje su i kada objavljene sve tri fotografije koje su iskorištene za pravljenje ovog kolaža. S obzirom da je njihova pretraga urađena još u decembru 2016. godine, ponovili smo je i ograničili na rezultate sa domene cnn.com, kako bismo ustanovili na koji način je CNN prikazao ove fotografije i da li su iste zaista iskorištene da ilustruju tri različita događaja, kako se tvrdi u ovoj teoriji zavjere.

Pretraga za prvu fotografiju pokazuje da se ista na CNN-ovoj stranici pojavljuje jedino u reportaži o samom događaju, u članku “Syria barrel bomb attack: At least 16 killed at wake in Aleppo”, objavljenom dan nakon bombardovanja. Fotografija se pojavljuje kao “cover image” za video prilog koji govori o napadu na Aleppo i vidljiva je nekoliko trenutaka nakon otvaranja članka, prije automatskog pokretanja video snimka. U tekstu se navodi da je u napadu koji se dogodio 27.8.2016. godine poginulo bar 16 osoba, te da su dvije improvizovane bombe (“barrel bombs” - bačve napunjene eksplozivom) bačene iz helikoptera na ljude koji su se okupili na bdijenju za djecu koja su poginula u prethodnom napadu Assadove vojske.

 

 

Rezultati pretrage CNN-ove stranice za drugu fotografiju pokazuju da je objavljena četiri puta, svaki put uz opis koji se odnosi na isti događaj. Prvi put se pojavljuje u članku koji se bavi izjavom tadašnjeg predsjedničkog kandidata Garyja Johnsona, koji nije znao odgovoriti na pitanje novinara o tome kako bi se odnosio prema dešavanjima u Aleppu kada bi postao predsjednik SAD. Johnson je uzvratio pitanjem “What is Aleppo?” (Šta je Aleppo?), o čemu je CNN pisao istog dana (8.9.2016.) u članku “'What is Aleppo?' THIS is Aleppo”. Uz fotografiju objavljenu u članku stoji natpis: “Muškarac iz Sirije nosi ranjeno dijete u istočnom Aleppu, 27. avgusta 2016.”

 

 

Nakon toga, ista se pojavljuje u sljedećim člancima:

Uz fotografiju stoji natpis: “Povezani članak: ‘Šta je Aleppo? OVO je Aleppo”” (link vodi na prethodni članak od 8.9.2016.)

Uz fotografiju stoji natpis: “Muškarac iz Sirije nosi ranjeno dijete u istočnom Aleppu u avgustu”

Uz fotografiju stoji natpis: “Muškarac iz Sirije nosi ranjeno dijete u istočnom Aleppu prošlog mjeseca”


Rezultati pretrage za treću fotografiju pokazuju da ista nikada nije ni objavljena na CNN-ovoj stranici. Dakle, CNN nikada nije iskoristio ove fotografije kao ilustracije različitih događaja, niti u reportažama o napadu hemijskim oružjem, kako se tvrdi u jednom od članaka.

S obzirom da su sva tri portala iskoristila istu fotografiju sa društvenih mreža i od nje napravila tri nezavisna članka, svaki od njih ocjenjujemo kao lažnu vijest i teoriju zavjere.

(raskrinkavanje.ba)

Footnotes

  1. ^ Citat: "Russia Insider"
  2. ^ Citat: Index
  3. ^ Citat: "Intervju"
  4. ^ Citat: "Srbija danas"
  5. ^ Citat: "Gerila"
Autorica: Tijana Cvjetićanin Objavljeno: 18. 04. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 1 godina

Posljednje objavljene analize

Dezinformacija
Ruska vojska u svemir nije poslala tajni satelit

Ministarstvo odbrane Rusije nedavno je lansiralo novi satelit u svemir, što...

Dezinformacija Klikbejt Demantirano
Dezinformacija
Jedna ili više “superbakterija”?

Portal “Dnevni Avaz” objavio je članak u kome se iznosi netačna informacija...

Dezinformacija Klikbejt
Klikbejt
Merkel nije govorila o “pokazivanju zuba”

Portal BH dijaspora je prenio članak sa portala novinske agencije FENA, ali...

Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me