Izmišljotina o prodavanju ljudskog mesa

Uoči Nove godine, čitalac “Raskrinkavanja” poslao nam je sliku članka objavljenog na portalu “24h zanimljivosti”, sa šokantnim naslovom koji govori da se “ljudsko meso pakuje i prodaje kao govedina”.

Da stvar bude degutantnija, objava je podijeljena na Facebook stranici “Kulinarske Delicije” (29.12.2017.), a slične smo pronašli i na drugim stranicama koje se, barem deklarativno, bave kulinarskim receptima (“Zaboravljeni recepti”, “Narodni recepti za zdravlje”, “Recepti za sve”, “Najbolji recepti”, itd.).

 

 

Naslov je u međuvremenu izmijenjen, te mu je dodata i riječ “STRAŠNO”. Pored bizarne tvrdnje iznesene u naslovu, u tekstu članka se navodi:

 

Nedavno se pojavila fotogorafija na kojoj se jasno vidi da je Kineska policija zaplijenila ogromne količine mesa. Meso koje su Kinezi navodno prodavali kao govedinu ljudima u Africi bilo je zapravo ljudskog porijekla.
Iz Zimbabvea je potvrđeno da se meso prodavalo diljem afrike, kao goveđe marinirano meso u konzervi. Lokalne vlasti su istog trena zaplijenile sve količine mesa koje je proslijeđeno na dalju vještačku dijagnozu.
Svi radnici ove fabrike nalaze se u pritvoru, dok gazda tvrdi da pojma nije imao šta se radi iza njegovih leđa.

 

Kao izvor “vijesti” navedena je stranica stanjeonline.info, koja trenutno nije operativna (domena je stavljena na prodaju).

Tražeći originalni izvor ovog teksta, pronašli smo niz prenošenja iste lažne vijesti na brojnim portalima, počevši od sredine pretprošle godine. Portal “Vrijeme za vas” sličan je tekst objavio u julu 2016, s tim da je u njihovom članku priča bila nešto razrađenija:

 

Na internetu se pojavila slika na kojoj možemo vidjeti kako je policija zaplijenila velike količine mesa, koja je trebala da izađe na tržište! Naime ovo je trebalo da se transportuje u Afriku , i tamo se ljudima nudila kao govedina, a zapravo je u pitanju ljudsko meso.
Nakon mnogih istraživanja i analiza utvrđeno je kako se ovo meso prodavalo kao ”marinirano goveđe” iako ustvari tu nema ni grama goveđeg mesa. Strašno!!
Čim je za ovoj slučaj saznala policija, odmah su sve količine i zalihe robe, vratili iz prodavnica kako ljudi više ne bi mogli uzimati i sve poslali na dalja istraživanja.
Radici koji su radili u toj mesnoj industriju su po odluci policije i vlasti pritvorena, dok vlasnik industrije tvdri kako nije upoznat sa ovom situacijom , te da su mu radnici radili iza leđa.
Šta vi mislite o ovome!? Da li vodimo dovoljno računa o tome šta jedemo!?

Fotografija koja navodno prikazuje “zaplijenu ljudskog mesa” prvi put je objavljena na stranici kineske novinske agencije “Xinhua” u septembru 2013. godine. Na njoj se zaista nalaze policijski službenici koji pregledaju zaplijenjeno meso. No, u tekstu se navodi da je meso koje je lažno prodavano kao goveđe, zapravo bilo svinjsko meso. Pored toga, otkriveno je i da se proizvodnja i prodaja vršila bez dozvole i u nehigijenskim uslovima.

Screenshot originalne vijesti na sajtu agencije "Xinhua" o zaplijeni lažnog goveđeg mesa u Kini

Pretraga ove slike pokazuje da se ista već par godina koristi kao ilustracija lažne vijesti o “prodavanju ljudskog mesa”. Sama vijest je, međutim, nastala kao reakcija na sasvim drugu fotografiju.

Naime, 2012. godine, kao dio promotivne kampanje za video igru “Resident Evil 6”, u Londonu je postavljena lažna prodavnica ljudskog mesa (upozorenje: fotografije na linku bi mogle biti uznemiravajuće). Fotografije iz ove marketinške kampanje zatim su iskorištene od strane nekih online portala za kreiranje lažne vijesti da kineski proizvođači koriste ljudsko meso u proizvodima koje izvoze u Afriku. Slične priče prenose se po internetu godinama, a fact-checking portal “Snopes” raskrinkao ih je u maju 2016 (link na analizu “Snopesa” takođe sadrži eksplicitne fotografije).

Otprilike u isto vrijeme, vijest je stigla i do balkanskih tabloida. Prvi ju je objavio “Alo”, uz naslov “SVET BRUJI O OVOME! Kina prodaje ljudsko meso kao hranu?!”, 20. maja 2016. godine. Iako je u tekstu navedeno da se radi o prevari, to jest o demantovanoj (dez)informaciji, naslov je tendenciozno napisan tako da navodi na zaključak da se tako nešto zaista dogodilo.

Sve ovakve objave, koje sadrže podatak da se ne radi o stvarnom događaju, ali i naslove koji sugerišu suprotno, ocjenjujemo kao klikbejt.

Članak portala “Vrijeme za vas”, koji je prvi iznio nedvosmislenu tvrdnju, kako u naslovu tako i u tekstu, da se radi o stvarnoj vijesti, ocjenjujemo kao lažnu vijest.

Članke koji su je prenijeli u tom obliku - od kojih je njih 7 objavljeno 27. i 28. decembra 2017. godine - ocjenjujemo kao prenošenje lažne vijesti.

Napomena

16.2.2021: Portal Srbija Danas je u članku ispravio netačne navode, pa je članku dodana i ocjena ispravljeno.

21.12.2021:  Portal Alo je u članku ispravio netačne navode, pa je članku dodana i ocjena ispravljeno.

(raskrinkavanje.ba)

Autorica: Tijana Cvjetićanin Objavljeno: 11. 01. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 6 mjeseci

Posljednje objavljene analize

Analiza
Fizičko kažnjavanje u rubrici “zanimljivosti”: Kako su mediji izvještavali o incidentu iz Perua

Neki portali iz regiona su na neprimjeren način izvještavali o snimku nasil...

Preko margine
Lažna vijest
U Tuzli nije napravljen lijek od kog rak “nestaje za 20 minuta”

Godinama stara vijest o provođenju etanolske ablacije tumora jetre na Unive...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti
Pseudonauka
Ne postoje dokazi da vodikov peroksid ubija tumorsko tkivo

Na Facebooku se dijeli videosnimak prezentacije Gerson terapije po kojem ko...

Pseudonauka Teorija zavjere
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me