Jetrva “uhvaćena” u krađi cjepanica: Od stare priče do satire i lažne vijesti

Pojedini portali predstavili su priču satiričnog portala Tuzlaspiegel kao stvarnu vijest i tom manipulacijom ostvarili veliki broj interakcija na društvenim mrežama. Ipak, i Tuzlaspiegel je priču preuzeo iz članaka starih osam godina, uz neznatne izmjene.

Na portalu Hayat je 1. decembra 2021. godine objavljen članak o navodnoj krađi ogrjeva u Pribavi kod Gračanice. Ovaj članak naslovljen je:

PUKLA BRUKA: DOMAĆICA SELMA UHVATILA JETRVU U KRAĐI DRVA

U članku se iznosi priča o domišljatoj domaćici koja je “uhvatila” jetrvu u krađi cjepanica, a koju su navodno ispričale komšije:

U Pribavi kod Gračanice je pukla bruka!

Domaćica Selma je otišla u goste jetrvi i primijetila kako loži njene označene cjepanice.

Selma je već duže vrijeme primijetila da joj iz avlije nestaju drva, pa je svaku cjepanicu označila crvenim markerom, pričaju nam Pribavljani. Kada se lično uvjerila da jetrva loži njena drva, počela je žestoka svađa i međusobna prepirka.

Svađu i naguravanje nije mogla zaustaviti ni svekrva, koja se stavila u zaštitu Selmine jetrve. Ubrzo je došla policija, izvršila uviđaj i sačinila zapisnik.

Selmina jetrva se tereti za protupravnu pribavljenu materijalnu korist, a policijski izvještaj je proslijeđen postupajućem tužiocu.

Prema izvjštaju, jetrva se tereti za krađu dva sepeta bukovih cjepanica.

Članak je originalno objavljen na satiričnom portalu Tuzlaspiegel 27. novembra 2021. godine. U sekciji “O nama” na ovom portalu navodi se:

Tuzlaspiegel je satirični portal i objavljene vijesti su u većini slučajeva izmišljene, a s ciljem stvaranja satirično-humorističkog sadržaja. Bilo kakva sličnost sa stvarnim događajem i osobama je slučajna.

Dakle, riječ je o portalu koji objavljuje satirične, a ne stvarne vijesti. Portal Hayat propustio je u svom članku navesti odakle je sadržaj preuzet, te čitateljima/kama napomenuti da je riječ o satiri. Satirični članak je bez napomene objavljen 1. decembra 2021. godine i na portalima Mahalla, HBŽ vijesti, Jabuka.tv i 072 info, te na portalu Lajkaj 2.12. i 3.12.

Prema analizi alata CrowdTangle kompanije Meta, ovih pet članka zajedno je ostvarilo više od 4.500 interakcija na Facebooku. 

Predstavljajući vijest sa satiričnog portala kao stvarnu, ovi portali su izmanipulisali svoje čitatelje/ke i na taj način prikupili značajan broj klikova i interakcija na društvenim mrežama. 

Satira koja to nije

I portal Tuzlaspiegel je u slučaju ovog članka manipulisao svojim čitateljima/kama. Iako se u pomenutoj sekciji “O nama” na ovom portalu navodi da je “bilo kakva sličnost sa stvarnim događajem i osobama slučajna”, u slučaju ovog članka to i nije sasvim tačno. Naime, “satirična” priča koju je ovaj portal objavio u novembru 2021. godine zapravo je neznatno izmijenjena verzija stvarne priče o kojoj se u medijima pisalo 2013. godine, dakle, prije osam godina.

Kako se navodi u člancima značajnog broja medija u zemlji i regionu (1, 2, 3, 4, 5) iz marta 2013. godine, Vahida Kožljak je u krađi ogrjeva “uhvatila” svoju jetrvu Fatimu u sarajevskom naselju Nahorevo. U navedenim člancima ističe se da je izvor priče Dnevni avaz, ali na tom portalu nismo uspjeli pronaći originalni članak.

Priča iz 2013. ima gotovo identičan slijed kao i ona objavljena na portalu Tuzlaspiegel osam godina kasnije: Kožljak je uočila da joj nestaju drva, cjepanice je označila, a onda ih pronašla kod jetrve Fatime. 

Razlike između članaka iz 2013. i ove godine su u detaljima. Imena žena i mjesta u kom se priča dogodila su drugačija. U originalnoj priči navodi se da je Kožljak cjepanice označila brojevima od 1 do 11, dok se u članku portala Tuzlaspiegel navodi samo da ih je “označila crvenim markerom”. Takođe, u člancima iz 2013. se navodi da je kćerka domišljate žene vidjela označena drva kod jetrve, dok u članku iz 2021. stoji da se “domaćica Selma lično uvjerila da jetrva loži njena drva”.

Dakle, priča o krađi cjepanica je od stvarne vijesti pretvorena u satiru, a nakon toga su je, objavljujući je bez napomene, pojedini portali pretvorili u lažnu vijest. 

Shodno navedenom, članku portala Tuzlaspiegel dajemo ocjenu satira. Članku bez napomene o tome da je riječ o satiri, objavljenom na portalu Hayat, dajemo ocjenu lažna vijest. Ostalim analiziranim člancima, u kojima ne stoji napomena da se radi o satiri, dajemo ocjenu prenošenje lažnih vijesti.

(Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Marija Ćosić Objavljeno: 09. 12. 2021 | Zadnji put osvježeno: prije 11 mjeseci

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Lov na klikove: Izmišljena priča o životu medicinske sestre u Beču

Anonimni portali “nadogradili” su priču o medicinskoj sestri koja je emigri...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti
Analiza
Lažna vijest
Teorija zavjere o prisilnoj vakcinaciji: Šta su zapravo ciljevi Imunizacijske Agende 2030?

Društvenim mrežama i pojedinim portalima šire se tvrdnje o navodnim ciljevi...

Lažna vijest Manipulisanje činjenicama Teorija zavjere
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me