Kad glasine postanu “vijesti”: Medijsko izvještavanje o trostrukom ubistvu u Srbiji

U trci za profitom, pojedini mediji u regionu danima zloupotrebljavaju zločin u kom je tročlana porodica iz Srbije ubijena i spaljena. Svoje “vijesti” zasnivaju na nepotvrđenim tvrdnjama koje pripisuju neimenovanim “izvorima”, bez ikakvog dokaza njihove tačnosti.

Ocijenjeni članci
Srbija danas (.com) Klikbejt; Ispravljeno; Online recepti Dezinformacija; Novi Klikbejt; Ispravljeno; Žena Portal Klikbejt; Večernji list (ba) Klikbejt; Moj Cazin Klikbejt; Ispravljeno; Livno online Klikbejt; Hercegovina.in Klikbejt; Raport Klikbejt; Ispravljeno; Centralna Klikbejt; Ispravljeno; Pogled Klikbejt; Kosova Info Klikbejt; Avaz Klikbejt; Ispravljeno; Source.ba Klikbejt; Objektiv.rs Klikbejt; Ispravljeno; Mondo.rs Klikbejt; Ispravljeno; Pink Klikbejt; Blic Klikbejt; Republika Klikbejt; Ispravljeno; Srbija danas (.com) Klikbejt; Ispravljeno; Informer Klikbejt; Srbin Klikbejt; Radio Sarajevo Klikbejt; Ispravljeno; Mondo.me Klikbejt; N1 Klikbejt; Ispravljeno; Novosti Klikbejt; Ispravljeno;

Tročlana porodica Đokić iz Aleksinca iz Srbije nestala je 26. septembra 2021. godine. Šest dana kasnije, 2. oktobra, pronađena su njihova tijela, a obdukcija je 4. oktobra pokazala da su ubijeni iz vatrenog oružja

Slučaj nestanka, a potom i ubistva bračnog para i njihove dvadesetpetogodišnje kćerke u Srbiji, veoma je brzo postao glavna tema medija u regionu. Ipak, dok je interesovanje javnosti jasno i opravdano, način na koji su brojni mediji izvještavali o slučaju odlikuje se senzacionalizmom i zanemarivanjem temeljnih postulata novinarske etike. Značajan broj medija je svoje izvještaje zasnivao isključivo na nagađanjima i nepotvrđenim, nezvaničnim tvrdnjama iz “izvora bliskih istrazi”. Zvaničnih informacija od nadležnih organa je bilo malo, a intenzivno medijsko izvještavanje, zasnovano na glasinama koje iznose pojedinci/ke, uglavnom ni na koji način povezani/e s istragom, rezultiralo je značajnim brojem teorija o tome kako se slučaj odigrao.

Mediji su, tako, bez potvrde koja dolazi iz zvaničnih izvora, spekulisali o detaljima slučaja, pokušavajući sami da utvrde ko je, zašto i na koji način počinio ovaj zločin. U nastojanju da privuku što više klikova potencijalnih čitatelja/ki, pojedini mediji zloupotrijebili su tragičnu smrt tročlane porodice objavljujući neprovjerene navode, ali i snimke s mjesta zločina, čija je jedina svrha izazivanje emotivne reakcije, bez stvarnog informativnog sadržaja. 

U danima nakon što je nestanak porodice prijavljen i javnost za njega saznala, mediji su objavljivali članke opremljene senzacionalističkim naslovima, objavljujući izjave članova/ica porodice, prijatelja/ica i komšija/inica. 

POLICIJA PONOVO UŠLA U STAN NESTALE PORODICE ĐOKIĆ Rođaci u suzama, inspektori rade DETALJAN PRETRES njihovog doma u potrazi za BILO KAKVIM TRAGOM (Blic, 30.9.2021)

MISTERIJA TRESE SRBIJU! PORODICA ĐOKIĆ IZ ALEKSINCA JOŠ NIJE NAĐENA: U potragu uključen i helikopter, rodbina i komšije strepe! (Pink, 30.9.2021)

"VIDEO SAM IH U SUBOTU, SVE JE BILO NORMALNO" Komšije nestale porodice iz Aleksinca kažu da im je menjačnica zatvorena danima i da se to NIKAD PRE NIJE DESILO (Blic, 29.9.2021)

MISTERIJA! NESTALA PORODICA IZ ALEKSINCA! Rođaci: Kao da ih je mrak pojeo, plašimo se da su oteti zbog para! (Kurir, 30.9.2021)

Nakon što je pronađen njihov automobil, a onda i tijela porodice Đokić, mediji su počeli objavljivati brojne neprovjerene tvrdnje o porodici i slučaju. Kao izvor za značajan broj ovih tvrdnji poslužilo je gostovanje novinara Mladena Mijatovića u jutarnjem programu na televiziji Pink 3.10.2021, te gostovanja urednika lista Kurir Rajka Nedića i predsjednika policijskog sindikata Srbije Veljka Mijajlovića u jutarnjem programu televizije Prva 4.10.2021. Oni su iznijeli niz pretpostavki o zločinu, pri čemu nisu naveli izvore na osnovu kojih su do njih došli.

Na pitanje novinarke odakle Kuriru informacija da je jedan od ubijenih članova porodice sa sobom nosio i do 100.000 eura, urednik Nedić je odgovorio, između ostalog, sa “pa pričalo se”. Ova gostovanja rezultirala su velikim brojem medijskih članaka koji su uz senzacionalističke naslove prenosili pretpostavke gostiju.

Tvrdnja o novcu koji je jedan od članova porodice navodno mogao imati sa sobom, inicijalno objavljena u Kuriru 3. oktobra, prenesena je na nizu portala, iako ne potiče ni iz kakvih zvaničnih izvora, kako je iz izjave urednika tog lista jasno. 

Šokantno otkriće: Iz automobila ubijene porodice Đokić nestao predmet u kojem je Goran krio i do 100.000 eura (Avaz, 3.10.2021)

FRAPANTNO OTKRIĆE U ISTRAZI UBISTVA TROČLANE PORODICE ĐOKIĆ: Iz automobila nestao predmet u kojem je Goran čuvao i do 100.000 evra (Republika, 3.10.2021)

U istom maniru, pojedini mediji objavljivali su i niz tvrdnji za koje nisu imali nikakve pouzdane dokaze, osim, kako su navodili, “izvora iz istrage”. Tako se, između ostalog, u medijima nagađalo o tome da li je možda porodica ubijena pištoljem jednog od njenih članova. Portal Srbija danas objavio je 4. oktobra članak naslovljen:

PORODICI ĐOKIĆ PRESUDILI GORANOVIM PIŠTOLJEM? Policija pronašla JEDNU STVAR, ali ovo je i dalje pod velom misterije (FOTO)

U članku se pozivaju na “izvor”, te navode da se radi o “nezvaničnim saznanjima”. Takođe, u članku se nigdje ne navodi da je porodica možda ubijena očevim pištoljem, već da se “ne isključuje ni mogućnost da je to čaura ispaljena iz Goranovog pištolja, jer je on možda pokušao da pruži otpor.” Tako je portal Srbija danas u svom naslovu izdvojio senzacionalistički formulisanu pretpostavku, a da pri tome nisu naveli kojim je dokazima potkrepljuju. 

Portal Novosti objavio je 4. oktobra tvrdnju da su žrtve “ubijene sa po dva metka”. Takvi navodi nikada nisu potvrđeni. Portal Srpskog telegrafa Republika je u članku od 5. oktobra 2021. godine iznio niz, kako navode, “detalja obdukcionog nalaza do kojih je Srpski telegraf ekskluzivno došao”. Kako se u članku tvrdi, u žrtve su ispaljena ukupno četiri metka. Dakle, navodi iz ovog članka, te članka portala Novosti, oprečni su, ali ni jedni ni drugi nemaju zvaničnu, javno dostupnu potvrdu. 

Dodatno, u naslovu članka portala Novosti nalazi se i tvrdnja koje u samom članku zapravo nema. Naime, naslov uz koji je portal Novosti objavio članak glasi:

"NOVOSTI" SAZNAJU: Đokići ubijeni sa po dva metka, najnoviji detalji zločina kakav Srbija ne pamti

U članku, s druge strane, stoji “KAKO ‘Novosti’ saznaju, porodica Đokić iz Aleksinca, za kojom se danima tragalo ubijena je, najverovatnije, sa po najmanje dva metka". Izostavljanjem riječi "najvjerovatnije" iz naslova, čitaoci se navode na zaključak da je riječ o činjenici, a ne nepotvrđenom navodu. Na isti način je o ovoj pretpostavci pisalo i više od deset drugih portala. 

Na osnovu jednako nepotvrđenih saznanja, portali Blic i Nova ustvrdili su u svojim člancima da je jedan od članova porodice “davao novac na kamatu”. Ove navode su pomenuti portali objavili u člancima opremljenim naslovima:

Detalji iz istrage: Nestali Goran Đokić dao 15.000 evra na kamatu (Nova, 2.10.2021)

POLICIJA SUMNJA DA SU ONI UBILI PORODICU ĐOKIĆ Nekoliko stvari iz istrage ukazuju na to da je sve bilo dobro isplanirano (Blic, 3.10.2021)

U članku portala Blic, uprkos tvrdnji iz klikbejt naslova, ne navodi se ko su to “oni” za koje “policija sumnja” da su potencijalne ubice. Jedino se navodi da je iza zločina “mogla biti i organizovana kriminalna grupa”, te da je jedna od “varijanti” morala uključiti i “nekoga od lokalnih mještana”. 

Mediji su takođe nagađali i da li se ubica porodice i dalje nalazi u Srbiji, te su pretpostavljali i o kome se tačno radi. Na portalu Direktno je 2. oktobra 2021. godine objavljen članak u kom se, između ostalog, navodi:

Postoji pretpostavka da je osoba koja je počinilac ovog zločina pobegla iz zemlje. Prema nezvaničnim informacijama, kuća te osobe je u blizini mesta gde se porodica Đokić i zaustavila.

U samom članku se za ove navode ne iznosi nijedan dokaz niti se precizira izvor ovih pretpostavki. 

Portal Novosti je 4. oktobra objavio, kako “nezvanično saznaje”, da je na mjestu zločina pronađena čahura. Ista tvrdnja veoma brzo našla se u nizu članaka drugih portala, uvijek bez ikakvog konkretnog dokaza ili pouzdanog navoda izvora iz kog potiče (1, 2, 3). 

Portal Mondo je 4. oktobra objavio članak u kom donosi razgovor sa forenzičarem Časlavom Ristićem. Ristić u članku, između ostalog, navodi i da je tijelo jedne od žrtava “ostalo potpuno čitavo, zapaljena mu je samo glava.“ Ova uznemirujuća tvrdnja nije potvrđena iz zvaničnih izvora, ali se veoma brzo našla čak i u naslovima pojedinih portala. 

Još jedna uznemirujuća pretpostavka koju su pojedini mediji objavili odnosila se i na redoslijed kojim su žrtve ubijene. Iako takvo nešto nikada nije zvanično objavljeno ili potvrđeno, portal Kurir objavio je 4. oktobra članak naslovljen:

GORANA NATERALI DA GLEDA KAKO MU UBIJAJU I PALE ĆERKU I ŽENU, PA UBILI I NJEGA? Đokiće likvidirale zveri, osvanuli strašni detalji

Nakon Kurira, deset portala objavilo je ovu tvrdnju u svojim naslovima, predstavljajući je kao činjenicu, dok su u člancima naveli da je riječ o pretpostavci. Tako su naslovi na većini portala bili veoma slični, a, recimo, naslov članka portala Raport glasio je:

Novi detalji o monstruoznom ubistvu porodice Đokić: Goran gledao kako mu ubijaju suprugu i kćerku

U samim člancima, “izvor Kurira” navodi da “postoji pretpostavka da su ubice prvo ubile Lidiju i Gordanu, a da je Goran bio primoran to gledati”. Dakle, nasuprot tome što iz naslova članaka djeluje kao da je riječ o činjenici, radi se ipak o još jednoj pretpostavci. 

I drugi portali objavljivali su klikbejt naslove koji ne odgovaraju sadržaju članaka, te različite dezinformacije. Tako su, recimo, portali Srbija danas, Novi i Žena portal objavili 4.10.2021. članke naslovljene:

VELIKI PREOKRET U ISTRAZI! Novi detalji trostrukog ubistva - Đokići ipak nisu ubijeni zbog novca?! 

U samim člancima, ipak, ne objašnjava se šta je tačno “veliki preokret u istrazi”, već se prenose izjave komandanta Žandarmerije Dejana Lukovića o slučaju.

Na portalu Online recepti objavljen je 3. oktobra članak opremljen naslovom:

REGIJA U ŠOKU! OTKRIVEN MOTIV ZA UBISTVO PORODICE ĐOKIĆ – Tuga i žalost

Kako se i u samom članku navodi, riječ je o “informacijama koje mediji iz Srbije prenose”, te nema zvanične potvrde nadležnih o tome šta tačno stoji iza zločina. Time je, dakle, jasno da se ne radi ni o kakvom “otkriću”, već o medijskim spekulacijama. 

Na portalu N1 objavljen je 4. oktobra članak u čijem se naslovu navodi:

Završena obdukcija: Poznato kako je ubijena porodica Đokić

U samom članku, s druge strane, nema takvog navoda, već se, između ostalog, ističe da “policija danas očekuje i rezultate obdukcije”.

Intenzivno medijsko izvještavanje zasnovano na glasinama, a ne na zvaničnim informacijama može imati i realne implikacije, kao što je, recimo, ometanje policijske istrage. Ovakva medijska praksa motivisana je profitom, uz zanemarivanje novinarske etike i interesa javnosti. 

Tvrdnju koju je u svojim naslovima izdvojilo više od deset portala o tome da je porodica ubijena “sa po dva metka”, a koja se ne nalazi u samim člancima, ocjenjujemo kao klikbejt. Istu ocjenu dobijaju i naslovi pojedinih portala u kojima se tvrdi da je otac “gledao kako mu ubijaju ženu i kćerku”, budući da se ista tvrdnja nalazi i u samim člancima. 

Ocjenu klikbejt dajemo i naslovima članaka portala Srbija danas, Novi i Žena portal, u kojima se tvrdi da članci donose “veliki preokret” u istrazi, iako ne donose nikakvo otkriće u istrazi koje bi zaslužilo ovakav opis.

Ocjenu dezinformacija dajemo članku portala Online recepti, u čijem se naslovu tvrdi da je “otkriven motiv ubistva”, budući da nije bilo zvanične potvrde o tome. 

Ocjenu klikbejt dajemo i članku portala N1, u čijem se naslovu tvrdi da je obdukcija “završena”, dok u tekstu stoji da se rezultati još uvijek očekuju. 

Napomena:

8.10.2021: Nakon objavljivanja ove analize portali N1, Objektiv, Republika, Srbija danas, Raport, Radio Sarajevo, Mondo (.rs) i Novi ispravili su netačne navode u svojim člancima, te dobijaju i ocjenu ispravljeno. 

11.10.2021: Nakon objavljivanja ove analize portal Moj Cazin ispravio je netačne navode u svom članku, te dobija i ocjenu ispravljeno. 

13.10.2021: Nakon objavljivanja ove analize portal Novosti ispravio je netačne navode u svom članku, te dobija i ocjenu ispravljeno. 

14.10.2021: Nakon objavljivanja ove analize portal Centralna ispravio je netačne navode u svom članku, te dobija i ocjenu ispravljeno. 

22.10.2021: Nakon objavljivanja ove analize portal Avaz ispravio je netačne navode u svom članku, te dobija i ocjenu ispravljeno. 

(Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Marija Ćosić Objavljeno: 07. 10. 2021 | Zadnji put osvježeno: prije 2 dana

Posljednje objavljene analize

Analiza
Pregled sedmice: Izmišljene izjave, “pasoš Republike Srpske” i pseudonauka

Tokom protekle sedmice, Raskrinkavanje je pisalo o različitim medijskim man...

Lažna vijest
Ne, bebe u Turskoj se ne rađaju s mutacijama zbog vakcina

Turski političar Fatih Erbakan plasirao je lažnu vijest o bebama koje su u...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Teorija zavjere
Lažna vijest
Balkania Info: Niti je “predsjednik nastradao” niti je “glumac završio u bolnici”

Anonimni portal Balkania Info koristi razne manipulativne tehnike kako bi n...

Lažna vijest Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me