Kako sadržaj kineske blog platforme dospijeva u domaće medije

Portal Webtribune u svojim člancima često prenosi informacije s kineskog bloga na kom sadržaje može objaviti bilo ko, predstavljajući blog pri tome kao kredibilan medijski izvor.

Foto: Freepik.com

Čitatelji/ke su nam prijavili/e više članaka portala Webtribune zasnovanih na istoj dezinformativnoj strategiji manipulativnog predstavljanja pojedinih izvora zvaničnim i kredibilnim, iako oni to nisu. U nekim od članaka koji su nam prijavljeni ovaj portal poziva se na “kinesko izdanje Baijahao”.

Baijiahao: Sankcije Rusiji će uništiti reputaciju Švajcarske – Ovakav zaokret prvi put u istoriji (12.3.2022)

Baijiahao: Ovo je prva država koja je pala u odlučujućoj bici između Zapada i Rusije (21.4.2022)

Baijiahao: Lavrov pokrenuo lavinu na Zapadu – Sprema se veliki raskol u NATO – Neko na Zapadu Rusiji daje sve (28.4.2022)

UDARNO: Putinove reči o Severnom ratu Petra Velikog predviđaju buduće poteze Rusije – OVO SU NJEGOVE NAMERE (11.6.2022)

Svi ovi članci kao izvor navode Baijahao, ali se ni u jednom ne ističu nikakvi detalji o ovom izvoru.

U naslovu jednog od članaka u kojima se kao izvor takođe navodi Baijahao, objavljenom 16. maja 2022. godine, navodi se

UDARNO – Baijiahao: Kina je odlučila – Neće dozvoliti da se Rusija sama bori protiv Zapada 

Kao izvor za tvrdnje iz ovog članka navode se neimenovani “kineski analitičari” i “stručnjaci Baijahao”:

U interesu je Pekinga da podrži Moskvu u njenoj konfrontaciji sa zapadnim zemljama. Ovo piše  kinesko izdanje Baijiahao.
(...)
„Iako Kina nije direktno pomogla Rusiji u ukrajinskom pitanju, Peking u suštini ne želi da se Rusija sama bori i da bude poražena od drugih zemalja“, objašnjavaju kineski analitičari.

Stručnjaci Baijiahao pišu da su, kao dve susedne svetske sile, Kina i Rusija zainteresovane za međusobnu saradnju, jer je to od velike koristi za razvoj obe zemlje.

Ove tvrdnje portala Webtribune pronašli smo u člancima još četiri portala (1, 2, 3, 4). Do vremena pisanja ove analize ovi članci su, prema analizi CrowdTangle alata kompanije Meta, ostvarili više od 31.000 interakcija na društvenoj mreži Facebook. 

I u ostalim člancima se kao izvori navode neimenovani “analitičari” i “stručnjaci”, a Baijiahao se predstavlja kao “portal” i “list”:

Sankcijama Rusiji Švajcarska će uništiti sopstvenu reputaciju. Do ovog zaključka došli su analitičari kineskog izdanja Baijiahao. (12.3.2022)

„Međutim, prva zemlja na svetu koja je pala kao rezultat ovog sukoba bila je mala država koja se nalazi daleko u Indijskom okeanu – Šri Lanka“, piše list.
Kako napominje kineski portal, antiruske sankcije Zapada ozbiljno su uticale na svetsku trgovinu i ekonomiju različitih zemalja. (21.4.2022)

Izjava ruskog ministra spoljnih poslova Sergeja Lavrova o početku druge etape specijalne vojne operacije Oružanih snaga Rusije u Ukrajini dovela je SAD u izuzetno ranjivu poziciju. Do takvih zaključaka došli su analitičari kineskog izdanja Baijiahao. (28.4.2022)

Vladimir Putin je podsetio na dostignuća cara Petra Velikog, koji je Rusiji vratio ranije izgubljene zemlje. Ova izjava predviđa budući put Ruske Federacije, pišu analitičari kineskog portala „Baijiahao“. (11.6.2022)

Ni u jednom od navedenih članaka ne objašnjava se šta je zapravo Baijahao niti ko su neimenovani analitičari.

Šta je kineski Baijahao?

Iako se to iz članaka Webtribunea može zaključiti, platforma Baijahao nije nikakav kredibilan izvor informacija. Riječ je, zapravo, o blog platformi tehnološke kompanije Baidu, na kojoj objave može kreirati bilo ko, te se ne radi o “listu”, “portalu” ili “kineskom izdanju” koji ima urednički oblikovan sadržaj. Tokom 2021. godine ova platforma brojala je preko četiri miliona naloga izdavača, prema podacima koje je objavila kineska marketinška agencija Gentleman.

Prema istom izvoru, sadržaj na ovoj platformi mogu objavljivati korisnici/e, kompanije, ali i stvarni mediji. Ipak, bez navođenja tačnog imena osobe, medija ili kompanije koja je zapravo izvor tvrdnji koje se objavljuju, takvi izvori se neargumentovano predstavljaju kao stručnjaci i analitičari, iako je moguće da su u pitanju samo korisnici/e ove platforme, koja se netačno predstavlja i kao medij. 

Dakle, na ovoj platformi bilo ko može napraviti nalog i objavljivati bilo kakav sadržaj, koji ne podliježe nikakvim provjerama i uredničkom oblikovanju. Prikrivajući tu informaciju u svojim člancima, te korištenjem ranije navedenih formulacija, portal Webtribune objavljenim tvrdnjama daje privid zvaničnosti i kredibiliteta. Posljedično, isto čini i niz drugih portala, prenoseći članke sa Webtribunea.

Da li je Kina odlučila da “neće dozvoliti da se Rusija sama bori protiv Zapada”?

Originalni članak na blogu Baijahao, na koji se pozivaju domaći portali kada tvrde da je Kina odlučila da “neće dozvoliti da se Rusija sama bori protiv Zapada”, nismo uspjeli pronaći. Ni u samom članku koji su objavili domaći mediji takva tvrdnja se zapravo ne nalazi.

O tvrdnjama iz pomenutog članka pisao je naš partnerski portal iz Hrvatske Faktograf u analizi iz 23. maja 2022. U analizi, između ostalog, navode:

Točno je da Narodna Republika Kina od početka rata u Ukrajini pruža načelnu podršku Rusiji, odbijajući sudjelovati u međunarodnim sankcijama protiv režima Vladimira Putina i nastavljajući trgovati s Rusijom (iako istovremeno poziva na mirno razriješenje sukoba). Međutim, ni u kojem trenutku Kina nije na bilo koji način sugerirala da se namjerava aktivno uključiti u rat.

Kina, dakle, Rusiji nije uvodila sankcije, ali to ne znači da je ova zemlja odlučila da “neće dozvoliti da se Rusija sama bori protiv Zapada”. Ovakva tvrdnja implicira da je Kina donijela zvaničnu odluku o otvorenoj podršci Rusiji, što nije slučaj.

Portal Webtribune je u ovom konkretnom slučaju informaciju objavljenu na blogu na kom sadržaje može kreirati bilo ko predstavio kao zvaničnu odluku Kine. Iako u naslovu jeste navedeno da informacija potiče s platforme Baijahao, Webtribune je ove tvrdnje jasno pripisao Kini, izostavivši pri tome informaciju o kakvom se izvoru zapravo radi. 

O ranijim dezinformacijama koje je objavio anonimni portal Webtribune Raskrinkavanje je pisalo u više od 50 analiza koje možete pronaći ovdje

Shodno činjenicama, tvrdnju da je “Kina odlučila da neće dozvoliti da se Rusija sama bori protiv Zapada” ocjenjujemo kao dezinformaciju.  

(Marija Ćosić i Emir Zulejhić, Raskrinkavanje.ba)

Autorica: Marija Ćosić Objavljeno: 17. 06. 2022 | Zadnji put osvježeno: prije 1 sedmice

Posljednje objavljene analize

Analiza
Pregled sedmice: Homofobija kao sredstvo političkog obračuna, rat u Ukrajini, i pandemija

Tokom prethodne sedmice raskrinkali smo niz netačnih tvrdnji o Covid-19 i o...

Prenošenje lažnih vijesti
Viralni video eksplozije ruskog projektila je kompjuterska grafika

Društvenim mrežama dijeli se videosnimak za koji se netačno navodi da prika...

Prenošenje lažnih vijesti
Lažna vijest
Lažne nagradne igre na Facebook stranici Vaš Dom

Facebook stranica Vaš Dom u kratkom periodu objavila je nekoliko lažnih nag...

Lažna vijest
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me