Foto: wayhomestudio, Freepik
Na portalu Hayat je 3. oktobra 2023. godine objavljen članak s naslovom u kojem se navodi da počinje naplata korištenja društvenih mreža i da se više neće moći koristiti besplatno.
VIŠE NEMA DŽABE, POČINJE PRETPLATA: KOLIKO ĆEMO PLAĆATI FACEBOOK, INSTAGRAM I TIKTOK?
U članku se navodi da je zapravo riječ o mogućnosti uvođenja “pretplate” za korištenje društvenih mreža:
O naplati korišćenja društvenih mreža i ranije je bilo riječi, a sada bi to, čini se, moglo da postane stvarnost. Najpopularnije društvene mreže bi već za koji mjesec od korisnika mogle da zatraže plaćanje mjesečne pretplate.
U fokusu članka su društvene mreže kompanije Meta - Facebook i Instagram - te društvena mreža za dijeljenje videosadržaja TikTok. Za sve tri platforme navodi se da bi mogle početi s naplatom korištenja.
Članak je dijelom zasnovan na saznanjima koje je objavio Reuters, po kojim bi korištenje Facebooka i Instagrama na personalnom računaru koštalo do 10 eura mjesečno, odnosno 16 eura za povezane naloge, a na mobitelima i do 13 eura s obzirom na to da bi se u cijenu uračunala i provizija za Google Play i App Store. Prema drugom izvoru, pretplata na TikToku iznosila bi 4,99 dolara mjesečno.
U članku se na dva mjesta spominje da bi se pretplata odnosila na verzije ovih društvenih mreža na kojim se ne bi prikazivali oglasi te da će korisnici TikToka i dalje imati opciju besplatnog korištenja aplikacije - s prikazivanjem personalizovanih reklama
Za pretplatu po navedenim cijenama, korisnici bi imali pristup svojim Facebook i Instagram profilima koji ne im ne bi prikazivali oglase.
(...)
Oni koji ne žele da je plaćaju, i dalje moći da koriste standardnu besplatnu verziju (op.a. TikToka), koja će im prikazivati personalizovane oglase na osnovu njihovih aktivnosti na toj mreži.
U članku se navodi da iz kompanije Meta niko nije potvrdio glasine o početku pretplate. Osim toga, u suprotnosti s tvrdnjom u naslovu jeste i dio članka u kojem se navodi da pretplata ne bi bila obavezna ni za jednu od tri društvene mreže:
Ukolko su ove informacije tačne, ukupna pretplata za sve tri mreže bi iznosila preko 20 eura mjesečno, odnosno oko 25 eura za pretplatu koja uključuje i mobilne uređaje. Ona, međutim, ne bi bila obavezna ni za jednu platformu.
Navedeni članak ostvario je preko 1.000 interakcija na Facebooku, podaci su alata CrowdTangle. Članke s naslovima kao što je Hayatov objavili su SodaLive, 072 info, Ramski vjesnik, Smartlife (.mondo.rs), Mondo (.rs i .ba) i drugi.
Pojedini portali koji su se također bavili ovom temom u svojim naslovima nisu naveli da korištenje društvenih mreža više neće biti “džabe”, dok su im članci bili identični. Takav je, recimo, bio naslov portala Zimo (.dnevnik.hr) od 3. oktobra, u kojem je naglašeno samo da “počinje naplata društvenih mreža”:
Počinje naplata društvenih mreža: Evo koliko bi trebala iznositi pretplata za TikTok, Facebook i Instagram
Ovakve su, pak, naslove objavili Centralna, Kiseljak (.info), Pogled, Livno novine, Slobodna Dalmacija i drugi. Članci su identični onom objavljenom na portalu Hayat.
Počinje li pretplata na društvene mreže?
Navodi o početku naplate korištenja društvenih mreža Facebook i Instagram potaknuti su saznanjima od “poznavaoca prilika” koje je objavio Reuters u članku od 3. oktobra 2023. godine. U njemu je navedeno ono što je u velikoj mjeri u analiziranim člancima izostavljeno - da bi Meta za korisnike/ce svojih društvenih mreža Facebook i Instagram u Evropi mogla uvesti tarife pretplate za verzije aplikacija na kojim se ne bi prikazivale reklame.
Meta Platforms planira uvesti tarife pretplate bez oglasa za korisnike Instagrama i Facebooka u Evropi, izjavile su u utorak dvije osobe upoznate s tim pitanjem.
Razgovaralo se o nekoliko cijena tarifa, ali je tarifa od 10 eura (10,49 USD) mjesečno najizvodljivija, rekao je jedan od njih, dok je drugi izvor rekao da će ovo biti implementirano u narednim mjesecima.
Kao razlog za ovaj novitet naveden je Metin pokušaj usklađivanja svog poslovanja s EU regulativom koja potencijalno može narušiti marketinško poslovanje ove kompanije:
Prijedlog je pokušaj Mete da se uskladi s propisima Evropske unije koji prijete da umanje njezine mogućnosti personalizacije oglasa za korisnike bez njihovog pristanka i naštete njenom glavnom izvoru prihoda.
Ponuda izbora između besplatne opcije s oglasima i plaćene pretplate može dovesti do toga da se korisnici odluče za prvo, pomažući Meti da se uskladi s propisima bez uticaja na njeno oglašavanje.
Ključ u ovom slučaju bilo bi davanje izbora korisnicima/ama da pristanu na prikazivanje personalizovanih reklama u besplatnim verzijama aplikacije, kako bi se poslovanje kompanije uskladilo s EU regulativama.
U tekstu koji je korišten kao izvor za navode o uvođenju pretplate na TikTok, objavljenom na portalu Android Authority, također je jasno naglašeno da ova društvena mreža testira verziju aplikacije za korisnike/ce neimenovanog tržišta na engleskom jeziku van Sjedinjenih Američkih Država - koja ne bi imala reklame, a koja bi se plaćala. Međutim, ni ovi testovi nisu jasan znak da će kompanija neizbježno uvesti plaćenu verziju.
Dakle, prema saznanjima objavljenim na Reutersu i stranici Android Authority, društvene mreže razmišljaju (ili u slučaju TikToka testiraju) o uvođenju plaćenih verzija na kojima se ne bi prikazivale personalizovane reklame, ali bi i dalje postojale besplatne verzije na kojima bi se takve reklame pojavljivale.
Ovo u svijetu društvenih mreža nije nikakav novitet, s obzirom na to da YouTube nudi gledanje videosnimaka bez reklama kroz YouTube Premium plan pretplate.
Osim toga, riječ je o informacijama “poznavaoca prilika” u Meti i tek potvrdi o početku TikTok testiranja, a ne o zvaničnim najavama iz kompanija ili nečemu o čemu je odlučeno u vrijeme objave članaka. Prema tome, tvrdnja da “počinje pretplata” na ove društvene mreže je neutemeljena.
Shodno navedenom, naslovi u kojima se tvrdi da društvene mreže uvode naplatu za korištenje te da se više neće moći koristiti “za džabe”, dobijaju ocjenu klikbejt.
Napomena
25.10.2023. Portali Smartlife (.mondo.rs), Mondo, Hayat i Zimo (.dnevnik.hr) ispravili su naslove u ocijenjenim člancima, pa im je dodana i ocjena ispravljeno.
31.10.2023: Kompanija Meta je 30. oktobra zvanično najavila da će korisnicima/ama u EU, u Evropskom ekonomskom prostoru (EEA) i Švicarskoj u novembru ove godine ponuditi mogućnost plaćanja mjesečne pretplate za korištenje Facebooka i Instagrama bez oglasa. Korisnici/e će moći nastaviti koristiti te usluge besplatno uz prikazivanje oglasa koji su im relevantni, navedeno je na blogu kompanije (link).
(Raskrinkavanje.ba)
Zašto su društvene mreže besplatne?
Prikazivanje reklama korisnicima/ama društvenih mreža, koje Meti plaćaju kompanije koje žele da se oglašavaju preko Facebooka i Instagrama, jedan je od razloga zašto su ove mreže besplatne za korištenje (link).
Međutim, da bi reklame bile personalizovane ili targetirane, to jest da bi korisnicima/ama bile prikazivane reklame za proizvode i usluge za koje su oni/e zainteresovani/e, kompanija poput Mete mora da prikupi veliku količinu podataka o online aktivnosti korisnika/ca društvenih mreža. Ova praksa u posljednih nekoliko godina izaziva zabrinutost u pogledu privatnosti i načina na koji kompanije prikupljaju i koriste korisničke informacije kako bi personalizovali reklame, posebno zbog toga što se neki/e korisnici/e osjećaju “kao da su oglasi nametljivi i da ih neko posmatra” (link).