Koronavirus nije povezan sa kineskim programom biološkog oružja

Izjava izraelskog stručnjaka za “Washington Times” o mogućnosti da bi pandemija koronavirusa možda mogla biti povezana sa kineskim programom biološkog oružja je manipulativno predstavljena. Neki mediji su otišli korak dalje i u potpunosti izmislili izjavu ovog sagovornika, izvještavajući o ovoj temi.

Ocijenjeni članci
Oslobođenje Teorija zavjere; Greška; Demantirano; Hayat Teorija zavjere; Greška; Novi Teorija zavjere; Greška; Izdvojeno Teorija zavjere; Greška; Blic magazin Teorija zavjere; Greška; Klikbejt; CIK Teorija zavjere; Greška; Klikbejt; Informer Lažna vijest; Teorija zavjere; Klikbejt; Espreso.rs Prenošenje lažnih vijesti; Teorija zavjere; Klikbejt; Srbija danas Prenošenje lažnih vijesti; Teorija zavjere; Klikbejt; Intermagazin Prenošenje lažnih vijesti; Teorija zavjere; Klikbejt; Balkan Radio Fox Prenošenje lažnih vijesti; Teorija zavjere; Klikbejt;

Oslobođenje je 28. januara ove godine objavilo članak sa naslovom:

Kina je vodeća sila u istraživanju bolesti i lijekova: Koronavirus izašao iz laboratorije?

Oslobođenje je za sagovornicu kontaktiralo dr. Lejlu Poskić i u uvodu se navodi:

Dr. Lejla Pojskić, naučna savjetnica na Institutu za genetičko inženjerstvo i biotehnologiju Univerziteta u Sarajevu i vanredni profesor na predmetu Biotehnologija i biosigurnost PMF-a UNSA, nema dilema oko velike vjerovatnoće povezanosti zaraze čiji je pretpostavljeni epicentar tržnica u Wuhanu, s četrdesetak kilometara udaljenim Virusološkim institutom.

Potom je navedena direktno citirana izjava dr. Pojskić, iz koje je vidljivo da se povezanost epcientra zaraze i lokacije Virusološkog instituta samo pretpostavlja.

U tom slučaju, kineske vlasti i nadležna regulatorna tijela koja su izdala odobrenje za rad ove laboratorije, a prema međunarodnim biosigurnosnim smjernicama i zakonima, dužna su provesti istragu o sličnosti virusnog soja koji je izazvao zarazu među ljudima u Wuhanu sa globalnim rizikom širenja i onog koji se čuva u laboratorijskim uslovima Biosigurnosne laboratorije tamošnjeg virusološkog instituta, te provesti mjere sanacije i prevencije svakog biosigurnosnog rizika i posljedica koje eventualno utvrđeni biosigurnosni događaj može imati na ljudsko društvo, ističe dr. Pojskić.

U članku se referira i na pisanje Radija Slobodna Azija, sa tvrdnjama bivšeg izraelskog obavještajca koji je rekao kako su neke laboratorije Virusološkog instituta možda bile uključene u istraživanje i razvo biološkog oružja, ali ne kao glavna “postrojenja”.

Iako se o koronavirusu, čini se, sve zna, institut je nekako ostao po strani. Radio Slobodna Azija je prekinuo šutnju izjavom izraelskog stručnjaka za biološko ratovanje da je “eksplozija smrtonosnog životinjskog virusa koja se širi globalno možda nastala u laboratoriji u Wuhanu, povezanoj s kineskim programom tajnog biološkog oružja”. Laboratorija je, tvrdi se, jedino proglašeno mjesto u Kini koje može raditi sa smrtonosnim virusima. (...) 
Opet, Dany Shoham, bivši izraelski vojni obavještajac koji je proučavao kinesko biološko ratovanje, smatra da je “institut povezan s tajnim programom biološkog oružja u Pekingu”.- Određene laboratorije u institutu vjerovatno su u istraživanju i razvoju angažirane u kineskom (biološkom oružju), barem kolateralno, ali ne kao glavni objekt kineskog usklađivanja s BW, rekao je Shoham za Washington Times.

Članak sa istim naslovom su potom prenijeli Hayat, Novi i Izdvojeno, dok su ga portali Blic magazin i CIK media prenijeli sa drugačijim naslovima:

ŠOKANTNO SAZNANJE:Kinezi Napravili Koronavirus, Virus Napravljen U Laboratoriji!? (Blic)
Bosna otkrila: Evo odakle je koronavirus izašao (CIK media)

Nekoliko dana kasnije na portalu dnevnog lista Informer, 4. februara objavljen je članak u kome se takođe citira Shoham sa naslovom:

IZRAELSKI ŠPIJUN TVRDI: U laboratoriji u Vuhanu spremalo se nešto strašno, KORONAVIRUS JE OTKRIO MRAČNU TAJNU KINE!

Za razliku od Oslobođenja, Informer je svoj članak “sastavio” prevodeći dijelove članaka koje su objavili Washington Post, Business Insider i Washington Times, a ovaj članak Informera donosi drugačiju i sadržajniju izjavu "izraelskog obavještajca" od članka objavljenog na Oslobođenju.

I jedan i drugi članak sadrže dio u kojem govore da je Shoham za Washington Times izjavio da bi "bi epidemija smrtonosnog virusa mogla da bude povezana sa kineskim tajnim programom proizvodnje biološkog oružja".

Međutim, u izjavi koju je objavio Informer, obavještajac navodno govori i o SARS-u, te o mogućem scenariju po kojem se proširio koronavirus.

Šoham, bivši izraelski vojni obaveštajac, specijalista za biološko oružje u Aziji, prošle nedelje je za "Vašington tajms" izjavio da bi epidemija smrtonosnog virusa mogla da bude povezana sa kineskim tajnim programom proizvodnje biološkog oružja na Institutu za virusologiju u Vuhanu. - Neke laboratorije na Institutu verovatno su uključene u razvoj biološkoj oružja, čak i bez njihovog znanja. Tu se čuvaju koronavirusi, uključujući SARS od kojeg je 2003. umrlo skoro 800 ljudi. Kina te koronaviruse koristi u svom programu proizvodnje biološkog oružja. Ovaj novi virus je lako mogao da "procuri" iz laboratorije. Najverovatnije je da se njime neko od radnika zarazio a da to nije ni znao, te je proširio zarazu - rekao je Šoham, ne iznoseći nijedan dokaz o tome da Kina zaista razvija biološko oružje.

Verziju članka koju je objavio Informer potom su objavili i Espresso, Srbija danas, Inter magazin i Radio Balkan fox ali sa različitim naslovima.

KORONAVIRUS IZBAČEN IZ LABORATORIJE ZA BIOLOŠKO ORUŽJE? Izraelski obaveštajac otkrio odakle je potekla EPIDEMIJA! (Espresso, 4.2.2020.)
Koronavirus povezan SA LABORATORIJOM ZA BIOLOŠKO ORUŽJE?! Izraelski obaveštajac OTKRIVA ODAKLE JE POTEKLA EPIDEMIJA (FOTO) (Srbija danas, 4.2.2020)
IZRAELSKI OBAVEŠTAJAC TVRDI: Evo odakle je potekao KORONAVIRUS (Inter magazin, 4.2.2020.)
KORONAVIRUS IZBAČEN IZ LABORATORIJE ZA BIOLOŠKO ORUŽJE? Izraelski obaveštajac otkrio odakle je potekla EPIDEMIJA! (Balkan Radio fox, 4.2.2020) 

Informer je u naslovu a potom i u članku Shohama predstavio kao “izraelskog špijuna”. Isti termin su koristili i Espresso, Srbija danas, Inter magazin i Radio Balkan fox, ali samo u člancima, ne i u naslovima.

Šta su činjenice?

U akademskoj biografiji koja je dostupna na ovom linku, za Shohama se kaže da radi kao viši analitičar za Begin-Sadat Center for Strategic Studies. Na sajtu te institucije je u njegovoj biografiji je navedeno da je radio kao viši analitičar za izraelsku vojnu obavještajnu službu od 1970. do 1991. za biološko i hemijsko ratovanje na Bliskom Istoku i širom svijeta, uz navođenje titutle potporučnika.

Shoham ima historiju pojavljivanja u medijima upitnog kredibiliteta kao sagovornik pri formiranju upitnih narativa i teorija bez iznošenja dokaza. Jedan od primjera je njegova izjava koju je 2017. dao za Sputnik, u kojoj je govorio o hemijskom oružju koje koristi ISIL. Tada je Shoham potvrdio da je “vrlo vjerovatno moguće da je ISIL informacije o hemijskom oružju poslao svojim zapadnim saveznicima”, te da je moguće da će se te informacije i hemikalije koristiti u kontaminaciji hrane putem koje je moguće usmrtiti osobu koja dođe u dodir sa takvom hranom ili vodom.

Izjava koju je Informer pripisao Shohamu pozivajući se na pisanje Washington Timesa ne postoji u originalnom članku. U članku Washington Timesa je citiran Shoham koji je rekao da su "određene laboratorije u institutu vjerovatno bile angažovane u istraživanju i razvoju kineskog biološkog oružja, barem kolateralno, ali ne kao glavni objekt kineskog usklađivanja s BW". Ovu izjavu je Oslobođenje prenijelo tačno. U članku Informera, pak, izjave u ovom obliku nema - postoji samo potpuno izmišljena izjava Shohama u kojoj govori o SARS-u i u kojoj iznosi scenario po kojem se virus navodno proširio. 


Foto: printscreen članka Washington Times, za koji je Shoham dao izjavu

O tvrdnjama Danny Shohama, koje su se izvorno pojavile u članku koji je objavio Washington Times, pisao je naš partnerski portal iz Srbije, Raskrikavanje

Tvrdnje iznesene u Washington Timesu odbacili su i prikazali kao neutemeljene i ugledni časopisi poput Washigton Posta i Foreign Policy, koji su ih nazvali teorijama zavjere. U analizi “Teorije zavere oko korona virusa šire se kao zaraza” koju je Raskrikavanje objavilo 28. januara ove godine, navodi se:

Teorije o ovome se šire na globalnom nivou. Portal Washington Times, poznat po širenju teorija zavere, citirao je izraelskog „stručnjaka za biološko ratovanje“ Denija Šoama koji je rekao da je moguće da je ovaj virus nastao u Vuhan laboratoriji u okviru kineskog programa za razvoj biološkog oružja.
Međutim, kazahstanski portal Factcheck.kz, koji je deo Međunarodne mreže fekt-čekera, kontaktirao je Šoama u vezi sa ovim tvrdnjama i ispostavilo se da on nema dokaza za te tvrdnje, što je, kako je rekao, i napomenuo portalu Washington Times, ali oni taj deo njegove izjave nisu preneli.
„Dodao sam da zasad nema dokaza ili indikacija za tako nešto. Moguće je da je događaj nastao potpuno prirodno i tako se i čini u ovom momentu. Potrebne su dodatne informacije u vezi sa nastankom virusa“, rekao je Šoam.
Kako je zasad poznato, prema rečima doktora Predraga Kona, stopa smrtnosti od ovog virusa je oko 2 odsto, a opasnost od obolevanja je niža nego kod običnog gripa.
Biološki agensi, poznati kao opasna biološka oružja, obično izazivaju znatno veću smrtnost - tako je, recimo, kod trovanja antraksom stopa umiranja 20 odsto ukoliko dođe u dodir sa kožom, 25-75 odsto ukoliko se proguta, a ako se udahne smrt nastupa u čak 80 odsto slučajeva.
Osim toga, kao jedan od argumenata da se ne radi o biološkom oružju, navodi se i to što su kineski naučnici, ubrzo po pojavi virusa ustanovili njegov genetski kod i objavili ga, da bi istraživači širom sveta mogli ubrzano da rade na otkriću vakcine.

U članku koji je objavio Informer ali i svim njegovim prenošenjima, navodi se da je riječ o jednoj od brojnih teorija zavjere, uz sagovornike koji objašnjavaju kako ta i slične teorije nisu moguće. O različitim teorijama zavjere koje prate koronavirus, Raskrinkavanje je pisalo ranije.

Lažna vijest
Ne, koronavirus nije stvoren u laboratoriji kako bi uništio kinesku ekonomiju

Izvještavajući o 2019-nCoV, što je potpun i tačan naziv “korona” virusa koj...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Manipulisanje činjenicama Teorija zavjere Klikbejt 07.02.2020

Tu teoriju, međutim, većina ozbiljnih svetskih naučnika odbacila je kao potpuno neosnovanu. - Kinesko istraživanje o SARS govori da je on nađen u šišmišima i da taj novi virus ima slične genetske informacije. Ništa više od toga - kaže britanski virusolog Lens Dženings.
Loše biološko oružje
Drugi stručnjaci tvrde da je Institut za virusologiju u Vuhanu renomirana ustanova koja ima karantin, i da je nemoguće da išta pobegne iz njega zbog strogih protokola.
S druge strane, ima i onih koji su odbacili teoriju o "begu" virusa iz laboratorije kao nemoguću zato što bi ovaj novi koronavirus bio veoma loše biološko oružje.
- Dobro biološko oružje bi imalo mnogo veću stopu smrtnosti. Ovaj koronavirus se veoma lako prenosi i to je jedini problem. Svako ko širi priču da je on "pobegao" iz laboratorije, u kojoj se pravi biološko oružje, širi dezinformacije i strašno je neodgovoran - kaže Vipin Narang, profesor bezbednosnih studija na Institutu za tehnologiju u Melburnu.

Tvrdnja da je Radio Slobodna Azija “prekinuo šutnju izjavom izraelskog stručnjaka za biološko ratovanje” takođe nije tačna, jer se dva dostupna članka na ovom mediju, jedan na kineskom a drugi na uzbečkom jeziku, pozivaju na Shohamove izjave koje je prethodno već objavio Washington Times.

Raskrinkavanje je kontaktiralo redaciju Oslobođenja kao i ostale redakcije koje su objavile članak u kome je citiran Danny Shoham sa ciljem da ih obavijesti da je on demantovao svoju izjavu. Do objave ove analize odgovor smo dobili samo od Oslobođenja i objavljujemo ga u cjelosti:

Oslobođenje je, ipak, u svom članku preuzelo izjavu bivšeg izraelskog obavještajca objavljenu u Washington Times-u - krajnje nekredibilnom izvoru, sklonom objavljivanju teorija zavjere - za koju se dodatno ispostavilo da je nekorektno prenešena. Ovaj članak je, ujedno, bio prvi koji je na našem govornom području pokrenuo pitanje mogućeg “porijekla” koronavirusa iz laboratorije u Wuhanu, koje su zatim preuzeli, “razradili” i dodatno “dramatizovali” drugi, mahom tabloidni, portali. Tako je u izvještavanju o vrlo osjetljivoj temi, u koju su, barem u ovom trenutku, uperene oči cijelog čovječanstva, ovaj medij možda i nehotično doprinijeo širenju teorija zavjere koristeći dvostruko nekredibilne izvore u svojim objavama.

Špekulacije o tome da je “koronavirus izašao iz laboratorije” koja se našla u naslovu članka Oslobođenja, te o tome da je novi koronavirus “nastao u laboratoriji” - u ovom slučaju, onoj u Wuhanu, za koju se dalje špekuliše da je povezana “s kineskim programom tajnog biološkog oružja”, ocjenjujemo kao teoriju zavjere, s obzirom da se ni za jednu od ovih pretpostavki ne nude nikakvi dokazi, niti relevantni i kredibilni izvori. Štaviše, jedino što je iole slično izvoru informacije je navod pripisan Danyju Shohamu, koji je i sam potvrdio da je izjava koju je dao prenešena nekorektno, te da mu nije poznato da postoje bilo kakvi dokazi za tvrdnje koje su mu pripisane.   

Redakcija Oslobođenja je nakon upita Raskrinkavanja ispravila članak, zbog čega isti dobija i ocjenu demantirano.

Prenošenja identičnog članka na portalima Blic magazin i Cik media dobijaju i ocjenu klikbejt zbog senzacionalističkih naslova u kojima se najavljuje “šokantno saznanje” i navodi da je “Bosna otkrila odakle je izašao koronavirus”.

Citat koji je Informer pripisao Shohamu, to jest izjava koju Shoham nikada nije dao i kao takva ne postoji u originalnoj verziji na koju se poziva, ocjenjujemo kao lažnu vijest. Sva prenošenja ovog članka na portalima Espresso, Srbija danas, Inter magazin i Balkan Radio fox dobijaju ocjenu prenošenje lažne vijesti.

S druge strane, zbog naslova koji čitatelje/ke navodi na pogrešan zaključak da je mišljenje obavještajca tačno, dok je iz članka vidljivo suprotno, članak sa portala Informer i sva njegova prenošenja će dobiti i ocjenu klikbejt.
 
Tvrdnju da je Radio Slobodna Azija “prekinuo šutnju o Institutu u Wuhanu” ocjenjujemo kao grešku, obzirom da je navedene tvrdnje prvi objavio Washington Times.

 


(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Mladen Lakić Objavljeno: 19. 03. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 2 mjeseca

Posljednje objavljene analize

Teorija zavjere
“Pokopana” teorija zavjere o 11. septembru vraćena u život na regionalnim portalima

U drugom dijelu analize o video intervjuu kojeg je Aaron Russo dao Alexu Jo...

Teorija zavjere Neprovjereno
Lažna vijest
Amir Zukić nije rekao da “dobro zna ko je kriv” za njegovu zabranu ulaska u SAD

Nakon što je američki državni sekretar sekretar Mike Pompeo objavio da je b...

Lažna vijest Klikbejt
Lažna vijest
Snimak iz Poljske ne prikazuje masovne proteste protiv obavezne vakcinacije

Početkom maja na Facebooku se pojavio snimak masovnih demonstracija u Poljs...

Lažna vijest Demantirano
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me