"Krizni PR” Dodika i Lukača: Ista meta, isto odstojanje

Ova analiza je označena kao: Razabiranje

Dodikovi mediji su ponovo napali Samira Sadikovića kako bi diskreditovali proteste “Pravda za Davida”. No, javni servis RS ovog puta je bio brzoplet u prenošenju propagande vladajuće stranke.

Ocijenjeni članci
Infosrpska Lažna vijest; Spin; Dezinformacija; Pristrasno izvještavanje; Srna Prenošenje lažnih vijesti; Spin; Dezinformacija; Pristrasno izvještavanje; RTRS Prenošenje lažnih vijesti; Spin; Dezinformacija; Pristrasno izvještavanje; B 92 Prenošenje lažnih vijesti; Spin; Dezinformacija; Pristrasno izvještavanje; Tanjug Prenošenje lažnih vijesti; Spin; Dezinformacija; Pristrasno izvještavanje; Srbija danas Prenošenje lažnih vijesti; Spin; Dezinformacija; Pristrasno izvještavanje; Espreso.rs Prenošenje lažnih vijesti; Spin; Dezinformacija; Pristrasno izvještavanje; Prijedor24h Prenošenje lažnih vijesti; Spin; Dezinformacija; Pristrasno izvještavanje; Alternativna televizija Prenošenje lažnih vijesti; Spin; Dezinformacija; Pristrasno izvještavanje; Princip Prenošenje lažnih vijesti; Spin; Dezinformacija; Pristrasno izvještavanje; Informer Prenošenje lažnih vijesti; Spin; Dezinformacija; Pristrasno izvještavanje;

Nakon serije hapšenja u Banja Luci i policijskog nasilja nad građanima/kama koji su protiv istih protestovali, mediji naklonjeni SNSD-u su ponovo “zavirili” u Facebook profil Samira Sadikovića, u potrazi za materijalom za diskreditaciju protesta. O prethodnim napadima istih medija na Sadikovića već smo pisali u septembru ove godine, kada je na isti način “provučen” kroz njihove tekstove i priloge.

Tako je u popodnevnim časovima 26.12.2018. objavljen niz članaka koji su - kao i prošli put - iskoristili objavu sa Sadikovićevog profila kako bi pažnju javnosti skrenuli sa stvarnih događaja i preusmjerili je na dobro poznati narativ o “neprijateljima Republike Srpske koji stoje iza protesta”. Članak se - kao i prošli put - prvo pojavio na portalu “Infosrpska”:

ZLOČINCI NAD SRBIMA UTJERIVAČI PRAVDE

Samir Cela Sadiković komandant 4. Bataljona bugojanske brigade, višestruki zločinac nad srpskim civilima i srpskom djecom, koji je sve ovo vrijeme zajedno sa svojim saborcima iz bugojanske musimanske brigade, koja je poznata po zločinima nad nedužnim srpskim narodom, redovan učesnik protesta Pokreta “Pravda za Davida” danas se preko Fejsbuka ponovo oglasio nazivajući ministra policije Republike Srpske ratnim zločincem!?

“Dobro jutro najhrabriji ljudi, dobro jutro moja Banja Luko. Ovom prilikom da poručim ratnom zločincu i ubici Lukaču da sam došao kući, može i mene da hapsi, jer i ja sam Davor Dragičević”, piše na fejsbuk profilu okorjelog zločinca nad Srbima Cele Sadikovića. On na fotografiji  zagrljen sa Davorom Dragičevićem koju objavljuje uz ovaj skandalozni tekst, sad još i prkosi Srbima koje je do juče nemilice ubijao. Tako nam je Pokret ,,Pravda za Davida,, iznedrio zločinca iz svojih redova koji srpskog junaka Dragana Lukača naziva ubicom i ratnim zločincem.

Toliko o Pokretu, o pravdi, o solidarnosti …..Tek toliko da se zna!?

O samim tvrdnjama da je Sadiković “komandant 4. Bataljona bugojanske brigade” i “višestruki zločinac nad srpskim civilima” nemamo ništa novo za reći. One su jednako netačne kao što su bile i u septembru, te se na objašnjenju ocjena ovih članaka nećemo previše zadržavati. Umjesto toga ćemo se pozabaviti zanimljivijom dimenzijom najnovijeg napada na Samira Sadikovića, a to je gotovo identičan obrazac prenošenja ovakvih “vijesti”. Sa par naizgled sitnih razlika, koje daju zanimljiv uvid u način funkcionisanja propagandne mašine stranke na vlasti u Republici Srpskoj.

Pored podataka o osobama koje kreiraju njegov sadržaj, portal “Infosrpska” skriva i podatke o tačnom vremenu objave svojih članaka. No, servis “Fotoforensics” omogućava da se ustanovi kada je određena slika objavljena, čime se može utvrditi najranije moguće vrijeme objave samog članka. U slučaju članka o Sadikoviću, slika je na stranicu “Infosrpske” podignuta 26.12.2018. malo prije 15:19 h po našem vremenu, to jest u 14:18:43 “po Griniču” (Greenwich mean time - GMT).  

 

Samo 16 minuta nakon što se slika našla na stranici “Infosrpske”, SRNA je isti tekst objavila na svojoj internet stranici. Stranica “Srne” takođe ne dozvoljava uvid u tačno vrijeme objave članaka, ali smo na isti način kao i u prethodnom slučaju utvrdili da se ilustracija članka na njoj našla koji sekund prije 15:35 h (14:34:51 GMT).


Kao i mnogo puta do sada, “Srna” je preuzela izrazito huškački tekst sa anonimnog portala, bez ikakve provjere informacija koje sadrži, te ga je obradila i objavila kao agencijsku vijest u, zaista, rekordnom roku. Jedino što su “novinari” Srne dopisali u odnosu na original je to da je izvor tvrdnji portal “Infosrpska”:

"Infosrpska": Zločinci nad Srbima utjerivači pravde
"Dobro jutro najhrabriji ljudi, dobro jutro moja Banjaluko. Ovom prilikom da poručim ratnom zločincu i ubici Lukaču da sam došao kući, može i mene da hapsi, jer i ja sam Davor Dragičević", piše na Fejsbuk profilu okorjelog zločinca nad Srbima Cela Sadikovića, prenosi portal "Infosrpska".
Uz fotografiju na kojoj je zagrljen sa Davorom Dragičevićem, a koja je objavljena uz taj skandalozni tekst, Sadiković sada još i prkosi Srbima koje je do juče nemilice ubijao, navodi portal "Inforspska".
"Tako nam je Pokret "Pravda za Davida" iznjedrio zločinca iz svojih redova koji srpskog junaka Dragana Lukača naziva ubicom i ratnim zločincem. Toliko o Pokretu "Pravda za Davida", o pravdi, o solidarnosti... Tek toliko da se zna", ističe se u tekstu koji je objavio ovaj portal.

No, ako je “Srna” bila brza u prenošenju (u najmanju ruku neprofesionalnom) nepotvrđene i nepotpisane “vijesti”, brzina kojom se ista pojavila na stranici RTRS-a može se opisati samo kao natprirodna.

Članak “Srne” se, naime, na stranici RTRS pojavio u 15:37 h. To bi značilo da je osoba iz “deska” RTRS-a za dvije minute uspjela vidjeti objavu na “Srni”; pročitati članak; konsultovati urednika online izdanja i dobiti odobrenje za objavljivanje; kopirati tekst; otvoriti stranicu za unos novog članka; unijeti naslov, uvod i glavni tekst u polja koja su predviđena za svaki od ovih elemenata; preuzeti fotografiju od “Srne” (to jest pohraniti je na svoj kompjuter); podići je na stranicu RTRS-a;  dodati je u članak kao ilustraciju; dodati joj opis (“Sadiković i Dragičević Foto: SRNA”) i, konačno, kliknuti “objavi”.

Tako nešto je, u najkraćem, nemoguće.

 

Tačnije, nemoguće je osim ako članak u tom trenutku već nije bio spreman za objavu - to jest, ako ga je RTRS imao i prije nego što se pojavio na stranici “Srne”. (Druga mogućnost je da ga je “Srnin” servis poslao desetak minuta ranije; to bi pak značilo da nadljudski brze osobe ne rade na RTRS-u, ali rade na “Srni”.)

Treća i najrealnija mogućnost je ta da su sva tri portala dobila isti tekst i sliku u isto vrijeme i rasporedila svoje objave tako da izgleda kao da je “vijest” objavila Infosrpska, od nje je preuzela Srna, a odatle prenijela RTRS.

Ili, da budemo sasvim direktni - da bi se čitav ovaj posao obavio tako munjevitom brzinom, morala je postojati unaprijed data instrukcija da javna novinska agencija Republike Srpske napravi vijest od huškačkog teksta sa anonimnog portala (koji mjesecima služi kao stranačko glasilo), a da zatim takvu “vijest” prenese i javna televizija Republike Srpske. Čak i razmak od 15 minuta između “Infosrpske” i “Srne” dovoljno govori o tome. Nevjerovatne 2 minute od “Srne” do RTRS-a, kao i činjenica da se ne radi o izolovanom slučaju već o ustaljenom obrascu širenja ovakvih vijesti, brišu svaku sumnju o tome da je u pitanju dirigovana akcija, koordinirana od strane političkih aktera u vrhu vlasti RS.

Dalji put lažne vijesti manje je uzbudljiv, ali vrlo sličan prethodnim slučajevima. Alternativna televizija, jedna od standardnih karika u ovakvim medijskim "lancima", objavila ju je u 15:56 h (pri čemu je sliku na svoj portal podigla već u 15:49 h), a zatim se njeno prenošenje nastavilo na različitim portalima u RS i Srbiji.

Ubrzo nakon ATV, objavila ju je novinska agencija iz Srbije, Tanjug, u čijoj je verziji promijenjen naslov i dio koji se odnosi na Sadikovićeve navodne zločine. Od toga se “Tanjug” ogradio navodeći da je to kvalifikacija koju iznose “mediji u Republici Srpskoj”. Varijanta koja je ponuđena publici u Srbiji je, dakle, izgledala ovako:

Sadiković nazvao Lukača ratnim zločincem

Samir Cela Sadiković, komandant 4. Bataljona bugojanske brigade tzv. Armije BiH, kojeg mediji u Republici Srpskoj kvalifikuju kao višestrukog zločinca nad srpskim civilima i srpskom decom, inače redovni učesnik protesta grupe "Pravda za Davida", nazvao je ministra unutrašnjih poslova RS, Dragana Lukača, ratnim zločincem.


Nakon Tanjugove objave, “vijest” se pojavila i na drugim portalima iz Srbije, uključujući B92, Informer, Srbija danas i Espreso. Većina je preuzela agencijski tekst, no “Srbija danas” i “Informer” su ga dodatno obradili, dodavši mu “objašnjenja” o tome ko je Samir Sadiković, te izjave Milorada Dodika i Dragana Lukača, ministra policije u Republici Srpskoj.
 

(FOTO) VIŠESTRUKI ZLOČINAC NAD SRBIMA traži pravdu za Davida! Komandant SAMIR SADIKOVIĆ hoće da BLOKIRA DRŽAVU!

Građane Banjaluke, predsedavajući Predsedništvom BiH, Milorad Dodik pozvao je na mir i uzdržanost, na poštovanje zakona i procedura usled nemilih događaja koji su se dogodili na protestu "Pravda za Davida"
(...)
Samir Sadiković zvani Ćela, demobilisani je borac Armije BiH, koji je učestvovao u ratnim pohodima 1992. do 1995. godine. Otac je troje dece, nezaposlen je i neretko izaziva nerede zbog nezadovoljstva što nema posao od 1995. godine i živi u malom stanu.
Veoma je aktivan na društvenim mrežama i svakoga dana koristi priliku da huška narod protiv državne vlasti u BiH, ali i u Srbiji, pogotovo nakon održanih protesta, veoma neprimerenim i nasilničkim objavama. On je i ranije na svom profilu pisao i pretio aktuelnoj vlasti u Banjaluci, etiketirajući sve neistomišljenike kao "fašiste" i pozivajući narod da izađe na ulice i blokira državu.
(...)
Podsetimo, nakon dešavanja na protestu u Banjaluci oglasio se i ministar unutrašnjih poslova Republike Srpske Dragan Lukač koji je rekao da su se dešavanja na trgu pretvorila u suprotnost sa zakonom.
- Kao što vam je poznato nakon devet meseci održavanja jednog skupa koji je bio nelegalan, MUP Republike Srpske nije želio da spreči održavanje skupa sve dok se on održavao na miran i dostojanstven način. Ovde smo imali jednu zloupotrebu čoveka i to se više neće tolerisati - rekao je Lukač.


“Infosrpska” je, dakle, ponovo uspjela od dezinformacije stvoriti regionalnu “vijest” za manje od dva sata, uz pomoć dvije javne novinske agencije i jednog javnog televizijskog servisa. Kao i u prethodnim slučajevima, ta je vijest povoljna po čelnike SNSD-a, a nepovoljna po ljude koji su samo dan ranije brutalno hapšeni i odvođeni sa Trga Krajine.

Ako još postoji ikakva sumnja da se radi o propagandnom glasilu ove stranke, pomenimo i činjenicu da njen najuspješniji “outlet” na društvenim mrežama nije istoimena Facebook stranica koja ima tek nešto više od 1.300 pratitelja/ki. Glavni promoter sadržaja Infosrpske na ovoj društvenoj mreži je stranica “Milorad Dodik” koju prati preko 15.000 ljudi (detaljniji pregled “top interakcija” ovog portala na Facebooku dostupan je na ovom linku).

 

Facebook stranica ovog portala, sa svojih 1.300 pratitelja/ki suštinski je beznačajna za njegovu vidljivost, s obzirom da svoje “megafone” ima u javnim medijima Republike Srpske. No, ona povremeno posluži za dodatni “boost” vijesti koje njegov vlasnik smatra posebno značajnim. Trenutno je to sponzorisani članak o press konferenciji Dragana Lukača i Darka Ćuluma, za koji je uplaćena promocija kako bi ga Facebook prikazao većem broju korisnika/ca od onog do kog bi inače došao.

 

Tako stranica koja ne ostvaruje nikakve prihode od oglašavanja (na portalu, naime, ne postoji nijedna reklama ni oglas), niti objavljuje bilo kakve informacije o svom finansiranju, ulaže novac nepoznatog porijekla u promociju Dragana Lukača, kog je prethodno tako strastveno “odbranila” od Facebook statusa Samira Sadikovića.

Uoči oktobarskih Opštih izbora, pojava anonimnog portala izrazito naklonjenog strankama na vlasti, koji je momentalno dobio direktan “prolaz” na stranice Srne i RTRS, brzo je upala u oči drugim medijima. Nakon degutantnog teksta o Davoru Dragičeviću, pitanje identiteta osoba koje stoje iza “Infosrpske” se posebno često postavljalo.

Portal koji redovno objavljuje lažne vijesti na njega (ni)je odgovorio u članku naslovljenom, ironično, “KOME SMETA INFOSRPSKA.BA, ODNOSNO ISTINA”. U klasičnom spin maniru, “uredjivački kolegijum” koji po sopstvenim riječima “ljubi istinu” nije objelodanio ko ga čini - umjesto toga je napao one koji su postavili takvo pitanje. Sličan agresivan stav iskazan je i u rubrici “O nama”, koja sadrži i ovaj “biser” novinarskog integriteta:

Dоbrо znаmо nа štа su svе sprеmni оni kојi žеlе dа i dаlје lоvе u mеdiјskо-pоlitičkоm mrаku. Kаkо nе bi mоgli dа rеаlizuјu svоје оpаkе plаnоvе i prеtnjе nastavićemo dа kriјеmо idеntitеt nаših sаrаdnikа kојi zbоg оnоgа štо rаdе mоgu dа budu nа rаznе nаčinе ugrоžеni. Sаmо tаkо, gеrilskоm bоrbоm zа slоbоdu i istinu u mеdiјskој i široj društvenoj sfеri, možemo uistinu dоprinjeti dеmоkrаtskоm prеpоrоdu Srpskе!

Da nije providno, skoro da bi bilo misteriozno.  

(raskrinkavanje.ba)

Autorica: Tijana Cvjetićanin Objavljeno: 27. 12. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 11 mjeseci

Posljednje objavljene analize

Klikbejt
Klikbejt o stranačkom saopštenju

U naslovima anonimnih portala “Cik Media”, “Infopress” i “Saznajemo”, saopš...

Klikbejt
Dezinformacija
Klikbejt naslovi o ANP-u, Programu reformi i članstvu BiH u NATO

Gostovanje državnog sekretara SAD-a za Zapadni Balkan u programu N1 televiz...

Dezinformacija Klikbejt
Klikbejt
Nesreća ministra Crnatka ispraćena senzacionalističkim člancima

Ministar vanjskih poslova Igor Crnadak nije povrijeđen u saobraćajnoj nesre...

Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me