Lažne vijesti o davno završenoj tužbi protiv OHR-a

Večernji list je u svom printanom izdanju objavio članak u kojem se tvrdi da je “tužba protiv OHR-a stigla pred sud”. Srna je prva objavila iste tvrdnje u online svijetu, dok se Alternativna televizija pobrinula da vijest dospije i na televizijske ekrane, a ista nije zaobišla ni portal javnog emitera RTRS-a. Tvrdnje je za ATV-ov dnevnik komentarisao i dekan Pravnog fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu koji je rekao da je vijest “nova nada”. Sa druge strane Voice of America je analizirala tvrdnje i napisala fact-checking analizu u kojoj je ustanovljeno da je vijest lažna i da je tužbu Zorana Žuže protiv OHR-a odbilo svih 11 sudija. Nakon toga je Zoran Žuža gostovao na Face Televiziji, a u programu ove televizije je iznio stavove i tvrdnje suprotne onima koje je rekao Večernjem listu, novinarima VOA-e, a kasnije i Sputniku.

Ocijenjeni članci
Opcija Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Srpska cafe Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Srna Lažna vijest; Manipulisanje činjenicama; RTRS Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Alternativna televizija Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Zenit Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Mondo Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Argumenti Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Dešavanja u Bijeljini Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; FACE TV Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Revijad.co.me Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Dan.co Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; eBrčko Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Info Srpska Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; BL Portal Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Vijesti Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Realno 55 Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Radio Ljubuški Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Bljesak Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Hrvatski medijski servis Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Klikbejt; Sputnik Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama; Alternativna televizija Prenošenje lažnih vijesti; Manipulisanje činjenicama;

U printanom izdanju Večernjeg lista 05.02.2020 objavljen je članak pod naslovom:

Zbog smjena u BiH tužba protiv OHR-a stigla pred Vrhovni sud SAD-a


Tekst se odnosi na tužbu Zorana Žuže, nekadašnjeg šefa kabineta predsjednika Narodne Skupštine RS, kojeg je sa te funkcije 2004. godine smijenio Paddy Ashdown. 

U nadnaslovu teksta, Večernji list navodi i da su “svi sudovi potvrdili kršenje ljudskih prava”:

Ured visokog predstavnika i PIC brane se imunitetom iako su svi sudovi u SAD-u potvrdili teško kršnje ljudskih prava odlukama o uklanjanju dužnosnika u BiH

U članku Večernjeg lista se to ne navodi eksplicitno (osim u naslovu), ali se iz teksta zaključuje da je slučaj Zorana Žuže koji je tužio OHR, trenutno u proceduri pred Vrhovnim sudom SAD-a. John Winthorp, koji je u članku predstavljen kao advokat Zorana Žuže, rekao je kako je “Vrhovni sud uzeo u razmatranje status imuniteta”. 

U narednim redovima, advokat navodi i kako “smatra da bi odluka Vrhovnog suda ali i otvaranje mogućnosti odgovornosti za zemlje članice PIC-a, mogla stvoriti presedan u SAD-u”. Iz ovih rečenica zaključujemo da Vrhovni sud po ovom pitanju još uvijek nije donio odluku. Iz samog članka nije jasno koji su to “svi sudovi potvrdili teško kršnje ljudskih prava odlukama o uklanjanju dužnosnika u BiH”, kako je Večernji naveo u svom nadnaslovu. 

Javni mediji u BiH prenijeli priču bez ikakve provjere

Zanimljivo je da Večernji list ovaj članak nije objavio na svom portalu. Novinska agencija SRNA je bila prva koja je objavila online verziju članka Večernjeg lista, i to pod naslovom:

“AMERIČKI VRHOVNI SUD PRIHVATIO TUŽBU ZORANA ŽUŽE”

SRNA je prenijela tvrdnje Večernjeg lista bez ikakvog kritičkog osvrta, bez traženja komentara, bez sagovornika i bez provjere da li je vijest istinita. Jedino što je Srna dodala članku Večernjeg lista je naslov koji je dodatno zbunio čitatelje. 

Tvrdnje Večernjeg lista nisu predstavljene kao neupitne činjenice samo na portalu novinske agencije SRNA. Dalje je od ove agencije članak prenio još jedan javni mediji čiji rad finansiraju građani/ke BiH, Radio televizija Republike Srpske, i to pod naslovom:

“Vrhovni sud SAD prihvatio razmatranje tužbe protiv OHR-a”. 

Članak je za manje od sat vremena, sa istim naslovom, objavljen i na portalu Alternativne televizije. Sa Srne ga je prenijelo ukupno 14 portala, uključujući portale Mondo, Argumenti, Srpskacafe, Infosrpska, BL portal, eBrčko, Opcija, Dešavanja u Bijeljini, Vijesti, Zenit, Realno, Dan, Revijad, Realno i Face Televiziju. 

Za ATV i dekana Pravnog Fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu ova vijest je “nova nada za pravdu”

Alternativna televizija istu vijest je imala i u svom dnevniku u 19 sati, a transkript priloga objavljen je i na portalu ove televizije. ATV je eksplicitno u svom prilogu i članku navela kako je “proces u toku i da se ne može zaustaviti potvrdio je i američki advokat Džon Vintorp koji pred Vrhovnim sudom SAD-a zastupa smjenjenog šefa kabineta srpskog Parlamenta Zorana Žužu”.

Sagovornik Alternativne televizija bio je, kako kaže ATV, “doktor pravnih nauka i jedan od smjenjenih srpskih funkcinera Radomir Lukić”, koji je i dekan Pravnog Fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu. Dekan Lukić kaže kako “postoji nada da će pravda biti zadovoljena”:

"Postoji nada da će pravda biti zadovoljena čak i u SAD. Ovo je samo početak jer je Vrhovni sud rekao da visoki predstavnici ne mogu da se pozivaju na svoj diplomatski imunitet. Ostaje dalje da se vidi hoće li niži sud pred kojim se postupak vodi naći da su povrede učinjene, a ako je već ovako krenulo ne vidim nikakvog objektivnog razloga da ne postupi kao Sud, makar on kad to nisu mogli naši i evropski sudovi I da konačno pravda bude zadovoljena. To je možda i neki znak organima RS da krenu u donošenje zakona o rehabilitaciji nevinih žrtava visokog predstavnika“, kaže Radomir Lukić, dekan Pravnog Fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu

Nije jasno šta je dekan Lukić mislio kada je rekao da je “ovo” samo početak, niti na koju odluku je mislio kada je ustanovio da je “Vrhovni sud rekao da visoki predstavnici ne mogu da se pozivaju na svoj diplomatski imunitet”. Nije jasno iz razloga što upravo odluku o tom pitanju sve vrijeme najavljuju i Zoran Žuža i njegov navodni advokat, i Večernji list, i Srna i cijeli niz drugih medija, uključujući i Alternativnu Televiziju za koju je dekan Lukić dao izjavu. On je, dakle, u izjavi za prilog koji najavljuje odluku Vrhovnog suda, rekao da je odluka već donesena. Osim toga, nije jasno ni na koje je sudove mislio kada je konstatovao da “ostaje dalje da se vidi hoće li niži sud pred kojim se postupak vodi naći da su povrede učinjene”, budući da se ni jedan drugi sud osim Vrhovnog ne pominje u priči.

OHR je 30. juna 2004. godine donio odluku kojom je Radomira Lukića smijenio sa funkcije člana Glavnog odbora SDS-a, “kao i ostalih javnih funkcija, uključujući i funkciju dekana Pravnog fakulteta na Univerzitetu u Istočnom Sarajevu”. Godinu dana kasnije je zbog neprovođenja te odluke smijenjen i ministar obrazovanja Republike Srpske Milovan Pecelj. Radomir Lukić je od 2013. ponovo dekan Pravnog fakulteta, a 2017. je izabran i za predsjednika novoosnovane Prve SDS stranke.

Redakcija novinske agencije Sputnik na srpskom jeziku, pak, nije prenijela agencijski članak nego je napisala svoj vlastiti. U članku koji je objavljen istog dana Sputnik je dodao uvodni dio i izmijenio naslov, u kojem navodi kako “Srbin ruši visokog predstavnika”:

Uporni Srbin usred Amerike ruši visokog predstavnika u Bosni
Vrhovni sud SAD prihvatio je u razmatranje tužbu Zorana Žuže protiv visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini. Žužu je Pedi Ešdaun svojevremeno smenio i oduzeo mu građanska i politička prava. Može li pojedinac, i to Srbin, da sruši moć visokog predstavnika u BiH?

Sputnik je za potrebe svog članka koji je objavljen isti dan, kontaktirao i samog Zorana Žužu. 

Zoran Žuža za Sputnjik kaže da više ne postoji bilo kakva moć visokog predstavnika i da je vreme te institucije prošlo. Kao dokaz za to navodi svoj slučaj koji je svojevrstan presedan po mnogo čemu.
„Ovo jeste presedan iz prostog razloga što nijedan od sudova ili sudskih instanci kroz koje smo mi prošli nije osporio činjenicu da su odlukama visokog predstavnika na drastičan način kršena ljudska prava“, kaže naš sagovornik.
Srbin koji je rešio da sruši OHR
Žuža dodaje da je sve vreme trajala borba oko ukidanja diplomatskog imuniteta visokim predstavnicima, kako bi moglo da se procesuira to što su kršili ljudska prava.
„Pokušavamo da pred američkim sudovima i pred Vrhovnim sudom SAD dokažemo da svaki diplomata koji ubije nekoga dok je na dužnosti mora da odgovara pred sudom svoje zemlje. (...)
Drugim rečima, naš sagovornik kaže da su žrtve visokih predstavnika bile pravno ubijene i sada se pokušava dokazati da je i pravna smrt — smrt.
S obzirom da je, kako sam Žuža kaže, “sve vreme trajala borba oko ukidanja diplomatskog imuniteta” i da “nijedan od sudova ili sudskih instanci nije osporio činjenicu da su odlukama visokog predstavnika na drastičan način kršena ljudska prava”, tvrdnju Večernjeg lista iz nadnaslova koja govori da su “svi sudovi u SAD-u potvrdili teško kršnje ljudskih prava odlukama o uklanjanju dužnosnika u BiH” ocjenjujemo kao dezinformaciju. Jer, neosporavanje nije išto što i potvrđivanje.

No Žuža je i u izjavi za Sputnik rekao kako “pokušava pred Vrhovnim sudom da dokaže”, što implicira da je postupak još uvijek u toku.  Konačno, portal Hrvatskog medijskog servisa objavio je drugačiji, potpuno netačan naslov, koji čak nije u skladu ni sa tvrdnjama Večernjeg lista. Članak su sa istim naslovom prenijeli i portali Bljesak i Radio Ljubuški. 

OHR izgubio na sudu u SAD

Vijesti.ba i Nedim Ademović demantuju Večernji list i Zorana Žužu

Portal Vijesti.ba objavio je 6. februara demantij OHR-a koji je rekao da je postupak pred Vrhovnim sudom SAD-a končan još 2018 .godine:

„Ovaj sudski postupak je okončan. Sudovi su prepoznali i potvrdili imunitet Ureda visokog predstavnika u Sjedinjenim Državama. Tužba g. Žuže je odbačena. Tri suda su razmatrala pitanje imuniteta OHR-a, savezni okružni sud, žalbeni sud, te Vrhovni sud SAD-a. Sva tri suda su potvrdila imunitet OHR-a od sudskog gonjenja u Sjedinjenim Američkim Državama", navode iz OHR-a.

Isto to ponovio je i pravnik Nedim Ademović gostujući na Face Televiziji kod Senada Hadžifejzovića 7. januara. Hadžifejzović je u emisiji pročitao demantij OHR-a a Ademović je više puta utvrdio kako su tvrdnje Večernjeg lista “totalne dezinformacije”. 

Voice of America i lekcija iz novinarstva

VOA je dva dana kasnije, 7. februara objavila članak pod naslovom ”Lažna vijest o američkom Vrhovnom sudu - sredstvo za manipulaciju javnosti u BiH”. U svom fact-checking članku je VOA kontaktirala sve aktere priče, analizirala informacije i činjenice i zaključila da se radi o lažnoj vijesti.

VOA: Ni jedan od 11 sudija nije smatrao da slučaj ima osnove

Glas Amerike u posjedu je sudskih dokumenata u kojima stoji da je Žuža u svojoj tužbi tvrdio da je njegova smjena usmjerena "na srpsku nacionalnu manjinu u BiH", uporedio ju je sa "zločinom protiv čovječnosti" te tražio odštetu od 20 miliona dolara.​

ČINJENICA: Vrhovni sud SAD-a je još prije dvije godine Žužinu tužbu protiv OHR-a odbio kao neosnovanu. Ni jedan od 11 sudija apelacionog suda nije smatrao da slučaj ima osnove. Od tada je ovaj slučaj, advokatskim žargonom rečeno, "mrtav". O tome svjedoči dokument i potvrda koje je Glas Amerike dobio iz Vrhovnog suda SAD.

Dalje je VOA utvrdila kako američki advokat John Winthorp na kojeg se članak poziva - ne postoji. 

Kako VOA navodi, “članak se poziva na američkog advokata Johna Winthorpa kojem se pripisuje nekoliko citata.” Međutim, novinari VOA nisu uspjeli pronaći advokata sa tim imenom. “U odgovoru od američkog suda Glas Amerike dobio je informaciju da je Žuža u predmetu započetom 2014. a završenom 2018. - zastupao sam sebe a ime advokata ne spominje se ni u jednom dokumentu tog procesa. Ni učesnici u postupku nisu se mogli sjetiti da su sreli ili upoznali advokata Zorana Žuže” navodi VOA.

VOA je kontaktirala je i Zorana Krešića, autora članka objavljenog u Večernjem listu, koji je nakon kratkog razgovora prekinuo vezu. 

Pošto u članku stoji da je advokat Winthorp o suđenju govorio direktno za ovu novinu Glas Amerike (Zoran Krešić, op.a.) je želio dobiti njegov kontakt.
Krešić je u razgovoru za Glas Amerike rekao da je stav Žužinog advokata Johna Winthorpa dobio emailom, te da je sve "išlo preko Žuže".
Na suočavanje sa činjenicom da je potpisan kao autor netačne vijesti, koja se temelji na nepoznatom izvoru, Krešić je optužio Glas Amerike da manipuliše, te prekinuo vezu.

Sa druge strane, Zoran Žuža je novinarima VOA tvrdio isto što i Večernjem listu pa kasnije i Sputniku - da je postupak i dalje aktivan. 

 Glas Amerike kontaktirao je Zorana Žužu pružajući mu priliku da iznese svoje viđenje o tome kako je lažna vijest o njegovom slučaju završila na brojnim portalima te zašto nije reagovao da zaustavi širenje lažne vijesti.
U prvom razgovoru za Glas Amerike Zoran Žuža tvrdio je da je njegov slučaj pred američkim Vrhovnim sudom i dalje aktivan. 

Nakon što su novinari VOA konstatovali da je slučaj zatvoren i da je odluka donesena 2018. godine razgovor je završen. Ali, nakon toga je Žuža nazvao novinare VOA i rekao da su mu advokati potvrdili da je slučaj zaista završen. Zanimljivo i bitno za zapamtiti je i to da je Žuža novinarima rekao da su mu “advokati savjetovali da ne daje izjave o slučaju” - iako je izjavu Večernjem listu dao samo 3 dana ranije.

Kada je suočen sa činjenicom da Glas Amerike posjeduje potvrđenu informaciju da je slučaj finaliziran još 2018. godine, Žuža je tvrdio da od suda "nije o tome dobio nikakvu obavijest".
Upitan ko ga u slučaju predstavlja Žuža je odgovorio da ima tim advokata. Kada je suočen sa činjenicom da u sudskim spisima stoji da je zastupao sam sebe, Žuža je odgovorio da iza njega stoji "tim američkih advokata koji rade pro-bono i ne žele se eksponirati".
U kratkom razgovoru Žuža je više puta ponovio da su mu advokati savjetovali da ne daje izjave o slučaju i prekinuo je vezu.
Nedugo nakon toga Žuža je nazvao novinara Glasa Amerike tvrdeći da je kontaktirao advokate koji su mu potvrdili da je slučaj ipak završen prije dvije godine.
Na traženje Glasa Amerike da kontaktiramo njegovog advokata Johna Winthorpa ili nekog iz tima, Žuža je rekao da advokati to ne žele. Nije se mogao sjetiti u kojoj saveznoj državi u SAD ili u kojem gradu živi njegov advokat.

Obzirom na činjenice do kojih je došla Voice of America, navode portala Večernjeg lista da je postupak pred Vrhovnim sudom još uvijek u toku, ocjenjujemo kao lažnu vijest. Obzirom da je Srna prva članak objavila u online formi, i članak ove novinske agencije će dobiti istu ocjenu, dok svi portali koji su prenijeli članak dobivaju ocjenu prenošenje lažne vijesti. 

Redakcija Raskrinkavanja poslala je upite svim portalima koji su prenijeli prvobitni Srnin članak a koji nisu naknadno objavili ispravku, a odgovor smo dobili od portala Mondo i Opcija koji su izbrisali članke i prenijeli analizu VOA-e, zbog čega dobijaju ocjene demantirano. 

Slobodna Bosna je prenijela članak sa VOA, i to sa naslovom:

NEVIĐENI SKANDAL: Lažna vijest novinske agencije SRNA izazvala brojne reakcije, iza svega stoji ČOVIĆEV NOVINAR koji plaću prima na BHRT-u!

Obzirom da je Srna samo objavila elektronsku verziju članka originalno objavljenog u Jutarnjem listu, tvrdnju iz naslova koja govori da je Srna autor članka, ocjenjujemo kao dezinformaciju

Obzirom da ni jedan od 3 članka objavljena na portalima HMS, Bljesak i Radio Ljubuski, ne donosi tvrdnju da je “OHR izgubio na sudu” koja se najavljuje u naslovu, nego da je sud “prihvatio u razmatranje tužbu”, sva tri članka ocjenjujemo kao klikbejt

Zoran Žuža kod Senada Hadžifejzovića, 3 dana kasnije, tvrdi da nikada nije rekao da slučaj nije okončan

Nakon što je VOA analizirala članak Večernjeg lista i ustanovila da se radi o lažnoj vijesti, Zoran Žuža je 8. februara gostovao u programu Face Televizije kod Senada Hadžifejzovića. 

Na početku emisije je, komentarišući riječi Nedima Ademovića od dan ranije iz istog studija, rekao “tačno je da su sva tri suda potvrdila da na neki način tužena strana ima imunitet pred američkim sudovima. To je apsolutno tačno”. Onda je uslijedilo “ali” uz opasku Žuže da, referišući se na presudu, “u svim rečenicama ima ali”. 

Nakon toga je Zoran Žuža zauzeo drugačiji stav i više ne tvrdi da se čeka odluka Vrhovnog suda. Sada tvrdi da je vrhovni sud odlučio, ali da ta presuda, odnosno mišljenje iz te presude, postavlja temelje i otvara vrata za nove sudske procese. 

Iako je samo dan ranije, 7. februara, novinarima VOA rekao da ne zna da je odluka Vrhovnog suda donesena, Zoran Žuža je za samo 24 sata uspio doći do presude, protumačiti je i na osnovu nje napraviti plan za dalje djelovanje koje je 8. februara u programu Face televizije predstavio. Senadu Hadžifejzoviću je pročitao odluku koju je i protumačio, a za koju dan ranije nije znao da postoji. 

Govoreći o advokatu, Žuža je indirektno, kroz smijeh i opasku “dobar dan”, potvrdio da je John Winthorp, koji je predstavljen kao njegov advokat, izmišljeno ime. Pravdao se time da njegov advokatski tim želi ostati anoniman i da radi pro-bono. 

Komentarišući članak VOA-e, a referišući se na članak Večernjeg lista, Zoran Žuža je rekao da njegovi advokati “smatraju da oni nisu tako nešto rekli”. 

Ja ne znam kako je došlo do tog blago rečeno nesporazuma. Moji advokati smatraju da oni nisu tako nešto rekli, u pitanju je moguće prevod te njihove izjave jer su izjavu davali na engleskom jeziku itd itd.

U dijelu članka Večernjeg lista koji donosi izjavu navodnog advokata, jasno je navedeno da bi “odluka Vrhovnog suda ali i otvaranje mogućnosti odgovornosti za zemlje ćlanice PIC-a, mogla stvoriti presedan u SAD-u”, iz čega se nedvojbeno zaključuje da je postupak pred Vrhovnim sudom i dalje u toku. 

Dalje Zoran Žuža navodi i da on nikada nije pokušao sakriti informaciju o tome da je sud donio odluku:

Zoran Žuža: Suštna je da ja ni u jednom trenutku nisam želio da sakrijem neku  informaciju da je vrhovni sud donio odgovarajuću presudu. 
Senad Hadžifejzović: Ali otišta je takva informacija
Zoran Žuža: Jeste otišla je, možda je napravila malo zbrku, možda je bilo malo straha unutar OHR krugova, ko će to znati. Koštala je njih odbrana od ove priče...

Nakon riječi da je “njih koštala odbrana od ove priče”, Senad Hadžifejzović je postavio pitanje “koliko je koštala”, nakon čega je diskusija otišla u drugom smjeru. 

Žuža je Senadu Hadžifejzoviću dakle tvrdio suprotno onome što je tvrdio novinarima VOA - da je postupak u toku, nakon čega ih je ponovo nazvao i rekao da su mu advokati potvrdili da je proces okončan. Žuža je i u izjavi za Sputnik rekao da “pokušava pred Vrhovnim sudom da dokaže” - što ponovo implicira na činjenicu da proces još nije okončan. Ni jednu od ovih činjenica i nelogičnosti Senad Hadžifejzović ni Zoran Žuža nije pomenuo u emisiji .

(Raskrinkavanje.ba) 

Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 11. 02. 2020 | Zadnji put osvježeno: prije 1 mjesec

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Eiffelov toranj nije vidljiv iz Londona

Na popularnoj društvenoj mreži TikTok objavljen je video u kojem se tvrdi d...

Lažna vijest
Lažna vijest
Ne, Željko Komšić nije pozitivan na virus SARS-CoV-2, niti je prebolio infekciju ovim virusom

Portal "Bljesak" je prije dva dana objavio da je Željko Komšić tajno prebol...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Dezinformacija Greška Demantirano
Lažna vijest
Li Wenliang nije predložio da se COVID-19 liječi čajem

Nova viralna poruka govori da je Li Wenliang, nedavno preminuli doktor koji...

Lažna vijest Pseudonauka
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me