Raskrinkavanje.ba

Mrežni marketing na Facebooku: Dodaci prehrani i napici kao “lijek za rak”

Distributeri prodaju proizvode kompanije Forever Living na brojnim Facebook stranicama i u grupama, ali neki od njih pripisuju im “čudotvorna” ljekovita svojstva.

Na društvenim mrežama postoji značajan broj stranica i grupa u kojima se promoviraju proizvodi kompanije Forever Living. Iako je riječ o proizvodima namijenjenim za wellness i ljepotu – kao što su dodaci prehrani i napici – osobe koje prodaju ove proizvode nekad ih promoviraju kao lijek za bolesti i stanja poput raka, dijabetesa, diskus hernije i slično.

Ovakve tvrdnje, osim što su netačne, potencijalno su i opasne te mogu ugroziti zdravlje njihovih konzumenata.


Šta je Forever Living?

Kompanija Forever Living osnovana je 1978. godine u saveznoj državi Arizoni u Sjedinjenim Američkim Državama. Forever Living proizvodi, prema podacima s njihove web stranice, prodaju se u preko 160 država širom svijeta. Kompanija vrijedi nekoliko milijardi dolara i posjeduje vlastite plantaže aloe vere. Kako se navodi na zvaničnoj web stranici, kompanija se bavi proizvodnjom i distribuiranjem “stotina proizvoda za wellness i ljepotu”. Poslovanje Forever Livinga zasniva se na mrežnom marketingu (Multi-Level-Marketing - MLM).

U proteklih nekoliko decenija, protiv kompanije Forever Living Products podignut je određen broj tužbi, a povod je u par navrata bilo reklamiranje njihovih proizvoda kao preparata s ljekovitim svojstvima.

Kako se navodi na web stranici mađarske Kancelarije za ekonomsku konkurenciju, 2004. godine je ustanovljeno da tvrdnje o proizvodima Forever Living krše nekoliko mađarskih zakona koji se odnose na oglašavanje, registraciju prehrambenih proizvoda i upotrebu kozmetike kao ljekovitih sredstava. Kao rezultat toga, kompanija je kažnjena sa 60 miliona forinti (približno 280.000 američkih dolara).

U članku portala Insider Media navodi se da je i britanska Uprava za standarde oglašavanja 2015. godine kritizirala Forever Living zbog tvrdnji da njihovi proizvodi imaju zdravstvene učinke, upozorivši ih da se reklame te vrste ne smiju više pojavljivati. 


Šta su MLM kompanije?

Na web stranici Corporate finance institute (CFI) navodi se da je mrežni marketing strategija pomoću koje se prodaju proizvodi i usluge putem neplaćene radne snage, u piramidalnom sistemu provizije.

Prodajna snaga naziva se distributerima, koji su nezavisni učesnici bez redovne plate. Postoje dva izvora prihoda za distributera. Jedan je provizija od direktne prodaje proizvoda kupcima. Druga je putem vrbovanja novih distributera.

Distributer se ne plaća kada se zaposli novi (niži u piramidi) učesnik. Ipak, prodaje njegovih nižih distributera također se pripisuju njemu. Distributer dobija određeni postotak prodaje od svog nižeg tima.

Izvor: Corporate finance institute

Na web stranici CFI-a objašnjeno je da je prednost za distributere u MLM kompanijama fleksibilno radno vrijeme, a mana činjenica da niže rangirani distributeri često zarađuju malo novca.

Također je moguće da su kompanije koje se predstavljaju kao MLM kompanije zapravo piramidalne prevare. 

Piramidalna prevara izgleda vrlo slično mrežnom marketingu. Također proširuje poslovanje zapošljavanjem nekoliko slojeva članova, koji čine piramidalni sistem. Međutim, piramidalne prevare su nezakonite prevare, dok je mrežni marketing legitiman.

Glavna razlika je u tome što je primarni cilj mrežne marketinške kompanije prodati stvarne proizvode ili usluge svojim kupcima. Nasuprot tome, piramidalna prevara ne pruža nikakve stvarne proizvode ili ulaganja.

Učesnici [piramidalne prevare] uvjereni su da kompanija posjeduje vrijedan proizvod ili investicioni projekat. Oni primaju proviziju samo zapošljavanjem nižih učesnika. Što je više sudionika u nizu angažirano, to će više ljudi biti uvučeno u lažne aktivnosti.

Kada je riječ o mrežnom marketingu, distributeri na više nivoa, posebno oni nižih razina, obično zarađuju male količine novca. Učesnici prevareni piramidalnom prevarom obično gube sav novac koji su uložili ili platili kao „članarine“.

Navodi se da je prije pridruživanja teško prepoznati da li je određeni biznis mrežni marketing ili piramidalna prevara. Ukoliko je fokus stavljen na vrbovanje novih članova umjesto na prodavanje proizvoda, vjerovatno je riječ o piramidalnoj prevari.

U članku portala Huffington Post, objavljenom 8.1.2021. godine, razmatraju se manipulativne taktike koje MLM kompanije koriste kako bi vrbovale nove distributere. 

Za Huffington Post govorio je i Douglas M. Brooks, advokat koji zastupa žrtve piramidalnih prevara i MLM programa. Brooks je 2019. objavio rad pod naslovom “Tehnike prisile u kultovima poslovnih mogućnosti”, u kojem tvrdi da su taktike koje se koriste u MLM kompanijama nalik na one koje se koriste u sektama.

U članku su nabrojane taktike koje mnogobrojne MLM kompanije koriste. Prva je “bombardiranje ljubavlju”. Novi distributeri se često obasipaju komplimentima i toplim dobrodošlicama i podstiče ih se da prisustvuju sastancima i druženjima. Nakon toga, primjenjuje se druga taktika. Distributerima se obećava veliki uspjeh i imaju priliku čuti obraćanja visokorangiranih distributera u kompaniji, koji govore o svom lagodnom i uspješnom životu, uz obećanje da ga i oni mogu postići ukoliko ulože dovoljno truda u posao. Treća taktika je finansijska eksploatacija. Brojne MLM kompanije zahtijevaju od svojih distributera da ulože novčana sredstva u proizvod koji potom trebaju preprodati. U članku se navodi da u prosjeku između 73 i 99% distributera ne zarađuju novac. 

Da su MLM kompanije legitimni poslovi, ne bi trebao biti tako snažan naglasak na vrbovanju novih distributera. Maloprodaja bi podržala poslovni model.

No, Brooks je objasnio da priroda mrežnog marketinga tjera ove kompanije da budu mašine za zapošljavanje zbog stope trošenja. 

“Jedina stvar koju [MLM] nikada neće otkriti, osim ako nema drugog izbora, jeste njegova stopa trošenja”, rekao je. 

Što duže mogu zadržati konsultante, kompanija će bolje poslovati finansijski - posebno oni na vrhu piramide. Ali na kraju, ako je sve što radite kupovina i prodaja proizvoda, gotovo je nemoguće zaraditi novac.

Na koncu, MLM kompanije često koriste krivicu, stid i sram kao sredstvo pomoću kojeg zadržavaju distributere. Ukoliko se distributeri žale svojim nadređenima da posao ne ide onako kako je obećano, uobičajeno se krivica svaljuje na njih, tvrdeći da su neuspješni jer se ne trude dovoljno, a potpuno se zanemaruju faktori kao što su zasićeno tržište i loš kvalitet proizvoda.

Web stranica kompanije Forever Living, prevedena na bosanski jezik, u segmentu “Pridružite se Forever porodici”, potencijalnim distributerima nudi priliku za ostvarivanje stabilnog prihoda uz fleksibilnost i mogućnost usklađivanja radnog vremena u skladu s vlastitim potrebama, obećava putovanja i nudi znanja i vještine potrebne da od pojedinca naprave vođu.

Forever Living ima i svoju zvaničnu Facebook stranicu za Bosnu i Hercegovinu. Sadržaj na ovoj stranici sastoji se uglavnom od promocije pojedinih proizvoda te od objava s motivirajućim porukama o uspjehu, zdravlju, ljepoti života i sl.

Osim zvanične Facebook stranice, postoje još mnogobrojne stranice i grupe na kojima se ovi proizvodi promoviraju, a koje vode distributeri.


Kakve problematične tvrdnje distributeri iznose o Forever Living proizvodima?

Iako se na zvaničnoj web stranici tvrdi da Forever Living pravi proizvode za wellness i ljepotu, nerijetko se dešava da se u objavama na raznim stranicama i grupama iznose fantastične tvrdnje o navodnoj učinkovitosti ovih proizvoda u borbi protiv vrlo ozbiljnih bolesti kao što su rak i dijabetes.

Tako se, recimo, u objavi na Facebook stranici Zdravi uz Aloe Veru promovira proizvod “Forever Arctic Sea”, uz tvrdnje da, između ostalog, sprečava nastajanje tromboze, pomaže kod autoimunih bolesti, astme i alergije i topi kamenje u žučnoj kesi i bubrezima.

Nije jasno na osnovu čega autor/ica ove objave tvrdi da Forever Arctic Sea kapsule imaju nabrojane zdravstvene učinke. Forever Arctic Sea je na zvaničnoj web stranici opisan kao dodatak prehrani koji “pruža savršenu ravnotežu masnih kiselina Omega-3 u mješavini prirodnoga ribljeg ulja i ulja koje se dobiva iz liganja, kako bi bolje podržavao kardiovaskularni sustav, mozak i oči”. Ne spominje se mogućnost sprečavanja nastanka tromboze, topljenja kamena u žuči ili bubrezima ni pomoć kod autoimunih bolesti.

U drugom postu na istoj stranici, u kojem se promovira Forever Aloe Mango, tvrdi se da ovaj gel “sprečava rast ćelija raka”. Na web stranici Forever Livinga ovaj proizvod je predstavljen kao gel napitak koji “sadrži sve prednosti Aloe vere, uz ukusni pire manga za bolji okus i dodatnu hranjivu vrijednost”. Dakle, tvrdnja o “sprečavanju rasta ćelija raka” neosnovano je ubačena u opis ovog pića od aloe vere na Facebook stranici Zdravi uz Aloe Veru. 

U objavi u javnoj Facebook grupi Aloe Vera - Naše Zdravlje navodi se da proizvod Forever Garlic Thyme ubija virus, gljivice, bakterije i parazite, snižava holesterol i podstiče lučenje inzulina.

I ovaj proizvod je na zvaničnoj web stranici opisan kao dodatak prehrani za “očuvanje dobrog zdravlja”. Kao što je bio i slučaj s navedenim proizvodima, autor/ica objave proizvoljno je dodao/la navodne zdravstvene učinke u opis, vjerovatno s ciljem da pospješi prodaju proizvoda.

Osim javnih stranica i grupa, distributeri Forever Living proizvoda prave i privatne i skrivene grupe. U nekima od njih dijele se vrlo problematični medicinski savjeti i pseudonaučne tvrdnje. 

Onkološkim pacijentima savjetuje se da se liječe Forever Living proizvodima, netačno se tvrdi da je karcinom “prekomjerno stanje kiselosti” i insinuira se da je kemoterapija neefikasna, a korisnici ovih proizvoda dijele svoja navodna iskustva.

Raskrinkavanje je ranije pisalo o sličnim pseudonaučnim tvrdnjama, o čemu više možete pročitati u analizi ispod:

U analizi je objašnjeno da rak nije “stanje tijela u kiselosti” te da kemoterapija predstavlja upotrebu lijekova za uništavanje ćelija raka. Iako nuspojave kemoterapije nisu prijatne, nije tačno da je ona neefikasna u borbi protiv ove zloćudne bolesti.

Predstavljanje proizvoda koji nisu odobreni za liječenje zdravstvenih poteškoća od nadležnih zdravstvenih institucija kao “lijeka” za te poteškoće može ozbiljno ugroziti život i zdravlje korisnika/ca.

Proizvodi Forever Livinga sadrže aloe veru, za koju tvrde da je “ključ” njihove efikasnosti.

Kako se navodi u članku objavljenom na portalu Healthline 12.12.2018, aloe vera uistinu jeste biljka koja ima medicinska svojstva. Može se koristiti za vanjsku i oralnu upotrebu i može pomoći kod zacjeljivanja opekotina, poboljšavanja probavnog zdravlja, čiščenja akni i sl. 

U članku se tvrdi da je korištenje aloa vere uglavnom sigurno za topikalnu upotrebu za manja kožna oboljenja. Pojedinim grupama ljudi, kao što su trudnice i djeca mlađa od 12 godina, savjetuje se da ne uzimaju oralno aloe veru. 

Dakle, iako ima medicinske učinke protiv nekih zdravstvenih poteškoća, aloe vera, kao ni ostali sastojci ovih proizvoda, ne liječi rak, diskus herniju, autoimune bolesti i sl. 

Društvene mreže su pogodno tlo za MLM kompanije, jer na njima distributeri imaju “slobodu” prodavati dodatke prehrani, sokove i kozmetičke proizvode kao lijekove za najteže bolesti te obećavati efekte koje ni sam proizvođač ne obećava. 

Ovakav neodgovoran pristup, u kojem je glavni i jedini cilj prodati proizvod, može ozbiljno ugroziti zdravlje i živote ljudi koji povjeruju u “bajke” o čudotvornoj učinkovitosti proizvoda za koje ne postoji nikakva potvrda da rade ono što je rečeno da rade. Stoga je od velike važnosti oprezno pristupati sadržaju na društvenim mrežama i konsultovati se s liječnikom prije konzumiranja ovih ili sličnih neverificiranih proizvoda.

Shodno činjenicama, spomenute objave u kojima se promoviraju proizvodi Forever Arctic Sea, Forever Aloe Mango i Foerver Garlic Thyme ocjenjujemo kao pseudonauku.

(Emir Zulehjić i Nerma Šehović, Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke