Nakon “krvnika” imamo i “agenta”: Kako je dugogodišnji “banjalučki zet” postao strašni britanski operativac

Ova analiza je označena kao: Razabiranje

Što je bliži dan izbora, napadi medija bliskih vlasti u Republici Srpskoj na proteste “Pravda za Davida” sve su otvoreniji - i sve besmisleniji.

Ocijenjeni članci
Alternativna televizija Lažna vijest; Teorija zavjere; Pristrasno izvještavanje; Infosrpska Prenošenje lažnih vijesti; Teorija zavjere; Pristrasno izvještavanje; Iskra Prenošenje lažnih vijesti; Teorija zavjere; Pristrasno izvještavanje; Banjaluka net Prenošenje lažnih vijesti; Teorija zavjere; Pristrasno izvještavanje; Zvornik Danas Prenošenje lažnih vijesti; Teorija zavjere; Pristrasno izvještavanje; Srna Prenošenje lažnih vijesti; Teorija zavjere; Pristrasno izvještavanje; RTRS Prenošenje lažnih vijesti; Teorija zavjere; Pristrasno izvještavanje;

Prošle sedmice smo, između ostalih, pisali o slučaju Samira Sadikovića koji se zbog podrške Davoru Dragičeviću našao na meti “Infosrpske”, a zatim i Srne, RTRS-a i Alternativne televizije. Sadikoviću je u ovim člancima pripisan vojni čin koji nikada nije imao, na račun njega i njegovih prijatelja iznesena je lavina ničim potkrepljenih optužbi za navodne ratne zločine nad srpskim civilima, te je dobio i epitet “krvnik”. Iz dana u dan, “Infosrpska” je objavljivala nove degutantne tekstove, zasnovane uglavnom na “nadgledanju” Sadikovićevog Facebook profila, koje su uredno prenosili RTRS, Srna i ATV. Sadiković je trećeg dana hajke najavio da će ove medije tužiti za klevetu, nakon čega su objave prestale.

Ista ekipa nedavno je našla novu metu, takođe na na Facebooku, sa jednom razlikom - ovog puta je anonimni “članak za odstrel” objavljen na Alternativnoj televiziji. Osoba koju su targetirali označena je kao “lice inicijala S.S.” i proglašena “operativcem” na osnovu toga što je stranac i što podržava proteste “Pravda za Davida”. Preciznije, zbog objave u istoimenoj grupi, u kojoj je njenim članovima i članicama predložio da se pismom obrate OHR-u i ambasadama u BiH.

To je bilo sasvim dovoljno Alternativnoj televiziji da oko njega “namašta” cijelu špijunsku priču - po običaju, bez ikakvih dokaza. Iako su njegovu objavu u grupi “Pravda za Davida” predstavili kao ekskluzivno otkriće, ni njegov identitet ni podrška protestima zapravo nije nikakva tajna. Stefan Blagić iz udruženja ReStart još prije sedam dana objavio je snimak sa Trga Krajine (ATV ga je čak iskoristila za ilustraciju članka) na kom se vidi i Samuel Solomon Sumanth, čovjek koji u RS živi već godinama - preciznije, otkako je postao, kako se to ovdje kaže, domaći “zet”.
No, krenimo redom, od prve laži koju je ATV plasirala kako bi “banjalučkog zeta” prikazala kao “stručnjaka za obojene revolucije”.

Poznat identitet jednog od stručnjaka za "obojene revolucije"?
Kako ATV saznaje iz izvora bliskih jednoj obvještajnoj službi u regionu, otkriven je identitet jednog od 40 stručnjaka za "obojene revolucije" o kojima je ovih dana bilo mnogo govora u javnosti!
"Radi se o licu indijskog porijekla koji je unazad tridesetak dana prisutan u Banjoj Luci, a u BiH je došao iz jedne susjedne zemlje početkom godine.

Već u prijavi ovog članka koju nam je 28.9. poslao čitatelj “Raskrinkavanja”, navedeno je da se radi o čovjeku čija je supruga iz BiH i koji ovdje živi već 6-7 godina: “Sigurno je još tada znao da će "soroševcima" trebati stručnjak za obojene revolucije. Smiješno.”, napisao je naš čitatelj.  Iste večeri, portal Istinito i BNTV objavili su da je “sumnjivo lice” osoba po imenu Samuel Solomon Sumanth, koji je u izjavi za ovu televiziju demantovao sve navode ATV i RTRS i potvrdio upravo ono što je napisao naš čitatelj - da ovdje živi već godinama, sa suprugom koja je iz Banja Luke.

“Novinari” Alternativne televizije do ove su informacije mogli doći da su uradili prvu i osnovnu stvar koju novinari rade kada pišu o nekome - kontaktirali ga i pitali za komentar. No, ona je bila dostupna čak i bez tog “napora” - zapravo, po nju nisu morali ići dalje od samog Facebooka. Sam Solomonov profil na ovoj društvenoj mreži pokazuje da u Banja Luku nije “došao početkom godine”, niti je “prisutan tridesetak dana”, već je tu minimalno tri godine - toliko je, naime, prošlo od najstarije “ocjene” koju je dao jednom od banjalučkih restorana koje je posjetio.


Nakon prve laži o dužini Solomonovog boravka u BiH - evidentno smišljene kako bi se potvrdila priča o “40 britanskih obavještajaca poslanih u BiH” koju već mjesecima priča Milorad Dodik - ATV nastavlja sa izmišljanjem njegove biografije. Jedan detalj, pak pokazuje da Solomonov Facebook profil jeste bio pregledan prije objave ovog teksta, budući da se u njemu tačno navodi podatak o studiranju u Glazgovu:

Ovo lice je stručnjak za sajber bezbjednost, bavi se programiranjem mikrokontrolera, a radio je i za indijsku Agenciju za nuklearnu bezbjednost na vojnim sistemima komunikacije. Školovan je u Glazgovu, u Velikoj Britaniji, i posjeduje dualno državljanstvo Velike Britanije i Indije", navodi naš izvor.
(...)
Od pojedinih članova grupe "Pravda za Davida" doznajemo da se stranac pojavio iznenada, da se predstavlja kao zaposlenik Kancelarije visokog predstavnika u BiH (OHR) i da već mjesec dana redovno posjećuje skupove, ali i organizuje plaćene kampanje na društvenim mrežama kao i tzv. mikrotargetiranje plaćenim oglasima i promocijom njenih ciljeva.

Solomonov profil govori da je studirao na “Glasgow Caledonian University”, a kao radne reference navedene su “Magna International” i “RT-RK”, novosadska kompanija koja ima ogranke u Beogradu, Banja Luci i Osijeku. Solomon radi kao inženjer za software u automobilskoj industriji i, kako je i sam rekao, nikada nije radio ni za kakvu agenciju za nuklearnu bezbjednost.

Pretraga grupe “Pravda za Davida” pokazuje da je netačna i tvrdnja da se Solomon ”predstavlja kao zaposlenik OHR”, kako to tvrdi ATV. O besmislenosti same tvrdnje dovoljno govori već i post koji je ATV iskoristila za izmišljanje cijele priče i čiju je sliku objavila u članku.

Solomon je, naime, 12. septembra u grupu postavio dokument - pismo namijenjeno OHR-u - uz sljedeći opis:

Poslaću ovo pismo OHR-u i svim ambasadama i diplomatskim misijama u Sarajevu. Ako neko ima nekih sugestija ili ideja, molim vas recite mi. Očekujem ozbiljne sugestije.

U samom pismu se izlaže hronologija dešavanja nakon Davidovog nestanka i moli se OHR da preporuči i nadgleda provođenje nezavisne istrage kako bi se otkrile njegove ubice. Isto kao što je zaobišla objavljivanje njegovog imena i stvarnih biografskih podataka, ATV nije objavila ni sadržaj ovog pisma iz kog se više nego jasno vidi da Solomon nije ni uposlenik OHR-a (niti se tako predstavio), niti bilo kakav “obojeni revolucionar” - jedino što ga je u ovom slučaju zanimalo bilo je otkrivanje počinioca u slučaju ubistva Davida Dragičevića.

Kako Facebook daje uvid u sve izmjene koje se naknadno izvrše na objavljenim postovima, vidi se i da je nakon prvobitne objave Solomon došao na ideju da bi isto pismo mogli poslati i drugi/e članovi/ce grupe kako bi ono imalo jači efekat:

Imam ideju: U ovoj grupi je više od 300000 ljudi. Umjesto što ostavljate komentare i izigravate “ratnike na tastaturi” u ovoj grupi, ako stvarno želite rješenje, odštampajte ovo pismo, promijenite ga kako god želite i pošaljite ga poštom ovim tupavim misijama koje uludo troše novac od naših poreza i novac namijenjen za pomoć.Ako prime barem 50000 pisama, nešto će se promijeniti. Neće vas koštati mnogo, a imaće veliki uticaj. Davor se ne bori samo za svog sina, bori se za vas, vašu budućnost i vaše buduće generacije.  
Demokratija ima tri stuba. 1) Politiku 2) Sudstvo 3) Medije… Kad sva tri omanu, moramo ih popravljati!

ATV je u svom članku objavila “screenshot” ovog posta, ali ga nije prevela, niti je objavila sadržaj pisma koje je za njega “zakačeno”. Da jeste, bilo bi jasno da osoba koja se “predstavlja kao uposlenik OHR-a” ne bi opisala OHR i strane ambasade kao besmislene diplomatske misije koje bacaju pare, niti bi pisala pismo sopstvenom poslodavcu.

Ove nebuloze pripremile su teren za još nebulozniji zaključak o tome da se radi “o vrlo sposobnom operativcu, treniranom za jačanje političkog uticaja putem modernih kanala komunikacije” koji radi na “učestalim verbalnim pozivima za dolazak na trg i svrgavanju vlasti”.

No, strašniji dio priče tek slijedi.

Izmišljanje anonimnih izvora se u tabloidima i propagandnim glasilima često koristi kao pokriće za izmišljanje lažnih vijesti. Pozivanje na “izvore iz obavještajnih krugova” posebno je učestala praksa. Iako su, kao i obično, jedine konkretne informacije objavljene u ovom članku zapravo rezultat najobičnije pretrage Facebooka (za šta svakako nije potreban nikakav “izvor blizak obavještajnoj službi”), dio ovog teksta ukazuje na mogućnost da se neka “služba” zaista pozabavila prikupljanjem podataka o kretanju Samuela Solomona, kako bi pribavila materijal za članak Alternativne televizije. Evo kako je ATV citirala svoj izvor “blizak jednoj obavještajnoj službi u regionu”:

Naši operativci su registrovali čak trideset i tri prelaza državne granice ovog lica od početka godine, koristio je tri različita automobila, a zanimljive su i njegova putovanja na relaciji Doha – Sarajevo – Katar, kao i letove sa regionalnih aerodroma prema bezbjednosno interesantnim destinacijama.  

U izjavama koje je u protekla dva dana dao medijima, Solomon je potvrdio da je preko Dohe više puta putovao u Indiju, gdje se nalazi njegova porodica. Ako je ATV zaista od nekoga dobila podatke o kretanju osobe protiv koje se ne vodi nikakva istraga, niti postoji bilo kakav opravdan razlog da se prati njeno kretanje, to bi značilo da je ovo već drugi slučaj zloupotrebe službenog položaja kako bi se medijima bliskim vlasti dostavile informacije o osobama koje targetiraju. Podsjetimo, u sklopu hajke koja se mjesecima vodi protiv demonstranata na banjalučkom Trgu Krajine, prije nekoliko mjeseci RTRS je objavio i spisak sa imenima, adresama i matičnim brojevima tridesetak osoba koje su opisane kao “kriminalne”. To su, kao i evidencije o prelasku granice, podaci koje je ova televizija mogla dobiti samo od policije - ponovo, bez ikakvog zakonskog osnova za njihovu obradu i objavljivanje. Pisanje pisma OHR-u, kao ni prisustvo na protestima, nije krivično djelo i ne predstavlja osnovu ni za kakvu “informativnu obradu”.

Zašto su Doha i neimenovane “bezbjednosno interesantne destinacije” posebno “zanimljivi” i “bezbjednosno interesantni”, u tekstu nije objašnjeno. No, generalni ton članka i njegovo nadovezivanje na druge slične “odstrele” ne ostavljaju mnogo sumnje u to šta se signalizira spominjanjem Sarajeva i Dohe. Navodni dosluh “britanskih obavještajca” i “političkog Sarajeva” već mjesecima je tema javnih istupa Milorada Dodika, kao i priče o “islamskoj prijetnji” koje povremeno provlači kroz iste medije. Bivši pripadnik Armije RBiH, baš kao i stranac koji je studirao u Velikoj Britaniji, Dodikovim medijima bili su idealni kandidati za “dokazivanje” istih.  

Solomon, dakle, nije nikakav “operativac”, kao što ni Sadiković nije nikakav “krvnik”. I jedan i drugi su naprosto ljudi koji podržavaju protest Davora Dragičevića, čime nisu prekršili nikakav zakon i na šta imaju potpuno pravo. Sa druge strane, objavljivanje kleveta jeste utuživo. Kao i druge osobe o kojima su izmišljali slične priče, i Solomon je najavio da će podnijeti tužbu protiv ATV i RTRS, te je najavio da će, ukoliko dobije spor protiv ovih televizija, novac od odštete donirati Elektrotehničkom fakultetu u Banja Luci.

Po ko zna koji put, isti mediji za svoje članke dobijaju ocjene lažna vijest, teorija zavjere i  pristrasno izvještavanje. Kako će njihovo “izvještavanje” ocijeniti nadležni sudovi, ostaje da se vidi.

(raskrinkavanje.ba)

Autorica: Tijana Cvjetićanin Objavljeno: 01. 10. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 11 mjeseci

Posljednje objavljene analize

Analiza
Pregled sedmice: od Povorke ponosa do “čovjekolikih bića" na Blidinju i u Kalesiji

O prvoj bh. Povorci ponosa plasiran je niz dezinformacija i malicioznih čla...

Lažna vijest
U Kalesiji nije “rođeno čovjekoliko janje sa sedam nogu”

Fotografija za koju se tvrdi da prikazuje “čovjekoliko janje” iz Kalesije,...

Lažna vijest Manipulisanje činjenicama
Lažna vijest
HINA i Index: Različito predstavljanje istih poruka

Hrvatska novinska agencija, “Index” i niz drugih medija, na različit način...

Lažna vijest Prenošenje lažnih vijesti Dezinformacija Manipulisanje činjenicama Pristrasno izvještavanje
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me