Opasno poigravanje bolesnim djetetom

Na osnovu prijave čitateljice, analizirali smo članak objavljen na portalu “Radio Sarajeva”, čiji naslov navodi na pogrešne zaključke o priči djevojčice koja je teško oboljela nakon što se zarazila morbilima.

Ocijenjeni članci
Radio Sarajevo Demantirano;

Izvor vijesti je “Blic” koji donosi drugačiji ugao i mnogo detaljniju priču, u kojoj se naglašava pogubno djelovanje antivakcinacijskog pokreta koji je Srbiju doveo do epidemije morbila i zbog kog je oboljela i mala Nađa.

Međutim, “Radio Sarajevo” njenu priču prenosi sa sljedećim naslovom:

Morbile / Srbija: Dvogodišnja Nađa nije smjela biti vakcinisana, majka krivi ljekare

“Radio Sarajevo” je na svojoj Facebook stranici podijelilo ovaj članak sa drugačijim naslovom i sljedećim opisom:

“Vapaj majke” u naslovu i opis u kojem se govori da “dijete nije trebalo dobiti MMR vakcinu” impliciraju da se dijete “pretvorilo u biljku” zbog toga što je dobilo vakcinu protiv morbila, rubeole i zaušnjaka, dok je stvarna situacija potpuno suprotna.

Naslov na samom portalu, kako vidimo, drugačiji je od onoga koji je vidljiv na Facebooku. O ovom fenomenu kao jednoj od klikbejt metoda smo i ranije pisali, a u ovom slučaju ni jedan ni drugi naslov ne daju realnu najavu priče koja slijedi.

O čemu zapravo govori članak “Radio Sarajeva”?

Aparat za održavanje života zuji u sobi sa najstrožom izolacijom. Priključena na njega između gaza i cijevi koje joj paraju grlo nepomično leži djevojčica čije je telo prekriveno plikovima.
Nađa Petrović ima dvije godine. Ne može da se pomjeri. Ne može da se nasmiješi. Ne može da progovori. Ne može da podigne glavu i da pita – šta mi se to događa? Njena majka sedam sedmica gleda svoju djevojčicu i pita "zbog čega ste moje dijete pretvorili u biljku?".

U prvih nekoliko redova, nakon pročitanog naslova i opisa i dalje nije jasno zbog čega je djevojčica u ovako teškom stanju. Tek nakon toga se navodi da Nađa nije vakcinisana jer pripada malom procentu populacije koji ne može primiti vakcinu zbog postojećih zdravstvenih problema. Činjenica da je oboljela od morbila jer nije bila zaštićena vakcinom, spominje se tek usputno.

Nađa zbog autoimune bolesti nije smjela da bude vakcinisana MMR vakcinom. Nju je zato kolektivni imunitet trebalo da zaštiti od bolesti.
-Svi smo se borili da ona živi normalno, kao i svako drugo dijete, a na kraju će zbog morbila završiti kao biljka. Nevjerovatno mi je da ljudi ne žele svoju zdravu decu da vakcinišu. Njih krivim za sve što se dešava jer da se nije desila epidemija moje dijete sada ne bi bilo bolesno – kaže za Blic Nađina mama Dragana Petrović.

Izjavom Dragane Petrović završava i članak na portalu “Radio Sarajeva”. Provjerili smo šta o njoj stoji u originalnom tekstu, na portalu “Blic”.

Prvobitno je priča objavljena 12. marta sa potpuno drugačijim naslovom od onog na “Radio Sarajevu”:

Nađa (2) zbog malih boginja već sedam nedelja leži "kao biljka" a zarazila se spletom NEVEROVATNIH OKOLNOSTI

Članak donosi priču o djevojčici koja zbog autoimune bolesti nije mogla primiti vakcinu koju je trebala primiti.

Kada je napunila godinu i po dana ustanovljeno je da ima autoimunu bolest - poliglandularni sindrom tipa 1. Ona spada u onu grupu dece koja zbog svoje osnovne bolesti ne mogu da prime MMR vakcinu.

Kada je mala Nađa došla na redovnu kontrolu, analiza krvi je pokazala da joj je pao kalcijum i da mora ostati u bolnici. U bolnici je tokom gužve od zaraženog dječaka dobila morbile:

Odmah smo smeštene u izolaciju, kao što smo svaki put i bile odvajane od druge dece. Narednog dana, sticajem okolnosti, Nađa je, ne znajući, imala kontakt sa detetom koje je u tom momentu imalo morbile, ali ne i simptome bolesti. Pošto je na odeljenju bila velika gužva, u sobu iz koje smo nas dve izlazile, ulazio je dečak sa morbilima. U tom trenutku niko nije znao da je on zarazan - objašnjava Dragana.

Zbog pogoršanih parametara jetre mala Nađa je prebačena na “Institut za majku i dete”. U međuvremenu je potvrđeno da dječak koji je imao kontakt sa Nađom ima morbile, a Nađino stanje se pogoršalo, nakon čega je i njena dijagnoza potvrđena.

“Blic” je 16. marta donio i nastavak priče, sa ponovljenom jasnom porukom o tome ko je odgovoran za epidemiju zbog koje je Nađa oboljela:

Kako su antivakcinaši od dvogodišnje Nađe napravili biljku
Malu Nađu iz Kragujevca nije udario auto. Nije pala ili se slučajno povredila. Samo je udahnula. Njeno stanje nije nastalo nezgodom – nastalo je neodgovornošću. Nađa je u Srbiji u 21. veku dobila bolest koju nikada nije smela da dobije i koja je bila praktično iskorenjena. Pitanje više nije zbog čega. Pitanje je zbog koga.
Poslednjih godina protivnici vakcinacije preko sajtova koje su otvorili u svrhu izazivanja panike i iznošenja netačnih informacija šire besmislice o MMR vakcini. Svaki pokušaj epidemiologa i imunologa da edukuju stanovništvo u vezi sa vakcinacijom oni su osporavali svojom kontrapropagandom. Šireći dezinformacije, proširili su strah i nepoverenje prema vakcini, a sa njima i klice virusa koji je do sada ubio 12 ljudi i zbog kog mala Nađa sada nepomično leži. (...)
Međutim, te barijere u Srbiji su popustile smanjenjem broja vakcinisanih. A najveću odgovornost za to imaju: Slađana Velkov, jedna od najvećih protivnika vakcinacije, a od kada je napustila Srbiju pre dve godine ulogu nezvaničnog vođe antivakcionalnog lobija preuzela je psihijatar Jovana Stojković. (...)
Nađa Petrović nije smela da dobije boginje. Zbog tuđe neodgovornosti boginje sada mogu da dobiju nju. Nađa je izgubila moć govora. Kao društvo sada moramo da govorimo za nju i svu drugu decu.

Za razliku od originalnog članka, “Radio Sarajevo” se poigrava ovom izuzetno osjetljivom temom i u naslovu navodi da Nađina majka “krivi doktore”, implicirajući da su oni (tj. vakcinacija) odgovorni za teško stanje njenog djeteta. Ipak, iz samog teksta se vidi da Nađina majka ne krivi doktore, nego roditelje koji ne vakcinišu djecu i koji su raširili epidemiju.

Već u komentarima na Facebooku primijetili smo nezadovoljstvo čitatelja načinom na koji ovaj portal izvještava o slučaju male Nađe Petrović iz Kragujevca, a neki su se potrudili i objasniti širu sliku:

Članak na portalu “Radio Sarajeva” donio je drugačiju, iskrivljenu sliku o cjelokupnoj priči. Kontaktirali smo redakciju “Radio Sarajeva” sa pitanjem zašto su prenijeli samo dio članka objavljenog na “Blicu” te kako komentarišu cijelu situaciju.

Radio Sarajevo bez odgovora

Do trenutka objave ove analize, nismo dobili odgovor na naš upit. Ukoliko se to promijeni, analiza će biti dopunjena komentarom redakcije Radio Sarajeva.

Istoga dana kada je objavljen članak na portalu "Radio Sarajeva", o istoj priči je izvještavao i "Depo". Članak na ovom portalu je skoro pa isti kao i na "Radio Sarajevu" - sa jednom ali bitnom razlikom: "Nađa (2) nije smjela biti vakcinisana, majka krivi roditelje nevakcinisane djece: Pretvorili ste moje dijete u biljku!". 

S obzirom na sve činjenice, članak objavljen na “Radio Sarajevu” prije svega ocjenjujemo kao klikbejt jer naslov nema osnova u tekstu iz kojeg je “izvučen”. Zbog činjenice da na svojoj Facebook objavi “Radio Sarajevo” navodi čitatelje na razmišljanje da je vakcinacija zapravo uzrok bolesti, te da je prenesen samo dio originalnog Blicovog teksta, članak dobija i ocjene dezinformacija i manipulacija činjenicama.

Napomena 21.3.2018.

Nakon što smo objavili analizu, dobili smo odgovor od redakcije "Radio Sarajeva", kako slijedi:

"U navedenom slučaju je došlo do tehničke greške da cms nije snimio drugi dio teksta.Očigledno da je priča nepotpuna i da nedostaju informacije u tekstu. S obzirom da se radi o vikend dežuri kada redakcija ne radi u punom kapacitetu, tekst nije prošao standardan sistem provjere prije objave. Tekst je naknadno upotpunjen."

"Raskrinkavanje" je redakciji "Radio Sarajeva" skrenulo pažnju i na druge ocjene (dezinformacija i manipulacija činenjicama) koje je članak dobio zbog načina prenošenja vijesti ne samo na stranici portala, nego i na Facebook stranici. Nakon naše sugestije, "Radio Sarajevo" je objavio novi članak sa naslovom "Kako su antivakcinaši od dvogodišnje Nađe napravili biljku".

Novi članak ima istu vidjljivost kao i prvobitni, odnosno objavljen je u istoj kategoriji, te je posebno podijeljen na Facebook stranici. Pvobitnom članku "Radio Sarajeva" stoga dajemo ocjenu "demantirano". 

 

Autor: Emir Zulejhić Objavljeno: 19. 03. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 1 godina

Posljednje objavljene analize

Klikbejt
Klikbejt o stranačkom saopštenju

U naslovima anonimnih portala “Cik Media”, “Infopress” i “Saznajemo”, saopš...

Klikbejt
Dezinformacija
Klikbejt naslovi o ANP-u, Programu reformi i članstvu BiH u NATO

Gostovanje državnog sekretara SAD-a za Zapadni Balkan u programu N1 televiz...

Dezinformacija Klikbejt
Klikbejt
Nesreća ministra Crnatka ispraćena senzacionalističkim člancima

Ministar vanjskih poslova Igor Crnadak nije povrijeđen u saobraćajnoj nesre...

Klikbejt
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com Raskrinkavanje.me